Автор Тема: За моделистите цифровизиращи в ТТ/Мodellers digitizing rolling stock in TT.  (Прочетена 658 пъти)

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11690
  • Рейтинг: 1142
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма

 В помощ на моделистите цифровизиращи подвижен състав в ТТ. To help modelers digitizing rolling stock in TT.

Не е само за чеТТници.

Във връзка с молбата на Old Boris и съответния списък подаден ни от него, отварям тази тема,
защото тя ще е нещо като удължен справочник и практическо ръководство, чрез дадени примери за
избор на дешифратори и монтажни дейности, за локомотивите произвеждани от различни фирми  в мащаб ТТ.
От първоначалният му избор, това да бъде публикувано в неговата тема, се отказах по две
причини – темата е  за макета, а не за подвижния състав съгласно заглавието, въпреки, че и там вече
има няколко кратки отговора, но всъщност  материята си е доста по-обширна. И все пак се постарах да
включа само най-познатите и качествени части от известните ни фирми. С малко указващ снимков 
материал и линкове  в помощ на общото осистемяване от средно опитни моделисти.
Материала няма задачата, нито претенциите, да изчерпва напълно материята и възможните модели – той просто
служи за основа на познанията в цифровизирането на ТТ-моделите, с най-често срещаните дешифратори
 и проблемите свързани с тях (може би на по-късен етап от тази тема).
 
И така, локомотивите на Old Boris са:
парен ВR-01 DR, на Тilig® 02131;
дизелов  Herkules, на PIKO® 47580;
дизелов G1206, на PIKO® 47220;
дизелов BR 130, на PIKO® 47323;
дизелов BR 119, на PIKO® 47341;
дизелов Great Northern, (NOHAB)на Тillig;
мотрисен влак ICE3, DB AG, на PIKO® 47007.

Ще започна с нещо масово и по-лесно за мащаба – локомотиви подготвени фабрично за цифровизация.

За дизелът „ Herkules“на PIKO® 47580...и всички останали притежаващи фабрично интерфейси по
NEM-651/652

Всъщност Old Boris, макар на кутията ти, евентуално да пише кат.№ 47580, това е основното моделче,
докато твоя личен локомотив е с кат.№ 47586. Принципно двата модела са абсолютно индентични
като конструкция, но имат различни ливреи:
1.

Дизелов локомотив „Rh 2016 - Herkules“ на железопътен оператор „RTS“- Swietelsky.

Това е локомотив в идеалния мащаб – ТТ, който е подготвен за цифровизация от фирмата производител,
като е съоръжен с 8-пинов конектор (куплунг) по NEM-652.  От  фирмата производител PIKO, за този им
 модел локомотив, препоръчват да се монтира техния дешифратор, съвместна продукция с фирма
„UHLENBROCK®“ известен още като мултипротоколния PIKO® 56121/56122 (по-стар модел, но намиращ се
тук там в мрежата). Трябва да се вземе пред вид, че мнозина моделисти не одобряват дешифраторите,
произведени от тази фирма, позовавайки се на своя опит.
2.


И със съответните кратки технически данни:
-   Програмируеми възможни адреси : 1-9999 (extended DCC address)
-   Max. възможна консумация от изходите за електромотор: 1A
-   Макс. Консумация от функционалните изходи: 1A
-   Номинално общо натоварване: 1A
-   Размери : 22 x 12,5 x 5 mm
Фабрично програмиран на адрес 03 и  28 стъпки за управление по скорост.
Дешифраторът разпознава DCC и Motorola ** - формати(мултипротоколен)
https://www.piko-shop.de/is.php?id=15176

И съответно заменим от по-новият модел на фирмата PIKO® 56403 SmartDecoder 4.1:
3.
 

Така и съответните кратки технически данни:
-   Програмируеми възможни адреси: 1-9999 (дълъг DCC адрес)
-   Max. възможна консумация от изходите за електромотор: 0,8 A *
-   Номинално общо натоварване: 2 A
-   Макс. Консумация от функционалните изходи: 0,4 A всеки
-   Размери: 19,8 х 10,7 х 3,8 мм
* Непрекъснатото натоварване може да варира в зависимост от ситуацията с инсталирането.(охлаждане)

Ако този дешифратор се закупи с интерфейс „SUSI”, през (към) него може да се подключи звуков
модул „IntelliSound“ или функционален дешифратор с две серво вериги, които могат да бъдат
свързани към изпълнителните механизми.
4.


Има и други варианти на включване през „SUSI”, които
се реализират чрез обикновен разклонител на този интерфейс. Ако имате достатъчно място за
три миниатюрни дешифратора и един разклонител, могат да се реализират сравнително лесно
достатъчно много функции, които да направят атрактивен и приближаващ се до истински
 вашия модел. Разклонител за интерфейса „SUSI”:
5.


https://www.piko-shop.de/is.php?id=24844

Освен дешифраторипо NEM-652, още по миниатюрни такива са тези с 6 крачета  (pin),
реализирани съгласно NEM-651. Може би е редно да покажа и някои от най-масовите 
функционални дешифратори, предназначени за включване и през този конектор
(куплунг), ползвани както от други фирми, така и от чеТТниците, в моделите от
 този „идеален мащаб – ТТ“!!! Все пак някои модели локомотиви, се произвеждат в
мащаб ТТ, в повече от една фирма, и съвсем резонно да имат различно устройство.
Често ползваните от фирми като ROCO® и HOBBYTRAIN® , са дешифраторите на LEMKE®,
със 6 крачета (6 рin):
В „прав“ и „Г-образен“ вариант,
на ROCO® под кат.№10734/10735/10885/10886
и съответно на Hobbytrain  с H28601/H28602&

 6.

 
7.



Мнозина смятат тези дешифратори за производство на „Kuhn®“, заради надписа на
основния чип (от серията PIC), но всъщност той е там, поради собствеността на програмата
заложена в него. Просто фирмата продава програмираните чипове, за всички фирми-контрагенти,
 които желаят да повторят хардуерно, тяхното решение.
Тези дешифратори на Kuhn® са с кат.№82330/82340
8.

c PIC16F628.

Ето и техните основни параметри:
-   Автоматично разпознаване на DCC или аналогов постоянен ток DC.
-   Контролиране на стъпките за скоростта: (14/28/128).
-   Честота на захранване към двигател: 15kHz.
-   Максимално натоварване на изхода за електромотор: 0,7 A.
-   Две допълнителни функции, с изходящ ток макс. 0,15 A всеки.
-   Шунтиране (маневрена скорост), програмируемо на клавиш F4.
-   Всички изходи са защитени от претоварване.
-   Размери: 13,8 × 8,8 × 3,3 мм


Внимание: Дешифраторът на ROCO® 10735, е мултипротоколен –  той разбира и стандарта на „Моторола“,
Който се явява нещо като „преходен“ към   следващия кат.№10738, работещ само в американския стандарт,
а останалите дешифратори от по-горе, не са такива мултипротоколни – тоест осъществяват работа само по DCC!

Понякога локомотивите не са подготвени за цифровизация, или просто мястото им е малко,
което налага „спестяването“ на конекторите по NEM и съответно ползване на дешифратори,
чийто изходи са изведени чрез гъвкави проводници с контролиран цвят съгласно стандартите.
Такива може да имат горните показани дешифратори (ако си ги подменим сами) или ползването
на други, подходящи по размери за ТТ.

Мултипротоколни на ROCO® кат.№10884 с обратна връзка Railcom® (*виж инфото на края*):
ROCO® кат.№10884
9.

ROCO кат.№10742, но е без контрол на натоварването по двигателните изходи.
10.


Да се запознаем с дешифраторите произвеждани от фирма ESU®, подходящи за влагане в подвижен състав от ТТ.
Такива например са миниатюрните им модели, от фамилията  LokPilot micro V4.0 DCC.
11.


Ето и техните основни параметри:
-   Автоматично разпознаване на DCC или аналогов постоянен ток DC.
-             Адреси на програмиране: 1-99, 1-127 или 1-9999
-   Контролиране на стъпките за скоростта: (14/28/128).
-   Честота на захранване към двигател: 40 kHz
-   Максимално натоварване на изхода за електромотор: 0,75 A.
-   Две допълнителни функции, с изходящ ток макс. 0,15 A всеки.
Има още два логически изхода, които могат да се използват както за светлина, така и за специални функции.
-   Всички изходи са защитени от претоварване.
-   Размери: 10,5 мм х 8,1 мм х 2,8 мм

Допълнителна информация
Декодерите LokPilot micro V4.0 DCC се предлагат във всички често срещани версии на конектори и интерфейси,
като 6-пинов NEM651 (със или без кабелен кабел), 8-пинов NEM652 или чисто новата безжична интерфейсна
версия Next18. Той поддържа всички обичайни DCC спирачни системи като Lenz® LG 100, както и новите
спирачни модули Lenz® ABC с асиметрични DCC сигнали, или спирането в DC спирачни секции с обратна полярност.
Вашите локомотиви ще пълзят супер бавно - благодарение на 10-битовия A / D конвертор.
С Dynamic Drive Control (DDC) можете да ограничите влиянието на задната EMF и да се плъзгате плавно
около зоната на депото и над стрелките; докато на главния път, когато се изкачва нагоре, двигателят
прототипично забавя.
Контролът на натоварването е добре подготвен за всички обичайни типове двигатели,
като ROCO®, Fleischmann®, Brawa®, Mehano®, Bemo®, Märklin®, Faulhaber® или Maxon® двигатели. 0.75A
стабилно натоварване е повече от гореспоменатото мото и се нуждае от достатъчно енергийни резерви,
дори и за по-дълги блокови влакове.
Всички важни светлинни функции, които са налични, като мигаща светлина, трептене на камината,
 стробоскоп и двоен стробоскоп, Ditch Light и др. Яркостта на всеки изход може да се регулира отделно.
Разбира се, дешифраторът е в състояние да контролира времето за автоматично прекъсване на движението
и натискането и също така предлага функция за дълги светлини като нова функция. „LED режимът“ гарантира,
 че светлинните ефекти са настроени правилно при използване на светодиоди.
Безопасна работа
При желание е възможно да свържете PowerPack (ESU® 54670, вижте страница 62) към LokPilot micro V4.0 DCC.
Това съхранение на енергия продължава да снабдява декодера с енергия, ако консумацията на енергия не е
оптимална поради замърсени колела или релси.
RailComPlus®
С RailComPlus® вашите локомотиви ще бъдат разпознати автоматично от подходяща цифрова командна
станция бързо като мълния и ще получат нов адрес. Забравете за тромавото писане и програмиране!
Вградено бъдеще
Дешифраторите LokPilot се актуализират с фърмуер. Това означава, че можете да замените софтуера вътре
в дешифратора с по-нова версия, ако е необходимо. За целта ви е необходим само ESU® LokProgrammer.
Описание
 54684 LokPilot micro V4.0, DCC, 6-пинов NEM 651 с кабел.
 54685 LokPilot micro V4.0, DCC, 6-пинов NEM 651 директна връзка
 54686 LokPilot micro V4.0, DCC, интерфейс Next18
 54687 LokPilot micro V4.0, DCC, 6-пинов NEM 651 с кабел.
Като предпоследния от горе е доста труден за монтиране (но не е невъзможно в някои модели) за мащаб ТТ.
12.
 

Подробна информация за фамилия дешифратори LokPilot_V4.0  можете да намерите този файл:
http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51982_LokPilot_V40_Family_ESUKG_EN_User-manual_Edition_3_eBook.pdf

И да видим кои дешифратори са подходящи за мащаба от фамилията LokPilot micro DCC V5.0,  отново на ESU®:

ESU® 59827 LokPilot micro DCC V5.0
13.


LokPilot 5 micro DCC е "близнакът" на LokPilot 5 micro. Tова е чисто DCC Декодер.
Тази липса на гъвкавост се възнаграждава с по-ниска цена. Дешифраторът
може да се използва в аналогов DC подвижен състав. Максималната скорост се задава отделно.
Дешифраторът превключва между режимите на работа напълно автоматично "в движение".
-   Контролиране на стъпките за скоростта: (14/28/128).
-   Честота на захранване към двигател: от 10kHz до 50kHz (променливата регулируема PWM тактова честота)
-   Максимално натоварване на изхода за електромотор: 0,75 A. Контролът на натоварването вече има до 10 CV,
 които могат да се регулират при трудни случаи. Уникалната функция "Autotune" дава възможност за автоматично
калибриране на дешифратора към двигателя.
-   Четири допълнителни функции, с изходящ ток макс. 0,18 A всеки и два изхода на логическо ниво.
За вариантите с 6-краков конектор или 8-проводников кабел. . Версиите с интерфейс Next18 или PluX16
имат общо 6 усилени изхода и два изхода на логическо ниво. Яркостта на всеки изход може да се регулира отделно.
Дешифраторът се управлява (обучава) и за автоматичното бутане и изтегляне при разкачване на електросцепки от
ROCO®, Krois® и Telex®.
-   Могат да се задействат до 32 функции. Благодарение на Rail¬ComPlus®,
декодерите влизат в подходяща DCC система напълно автоматично.
-   изходът на двигателя и функционалните изходи са защитени срещу претоварване
-   Размери: 8,0 мм х 7,0 мм и дебелина само 2,4 мм (на кондензатора: 2,9 мм),
Вариантите с интерфейс Next18 или PluX16 са малко по-големи с основна площ 13.0mm x 9.2mm,
но имат два допълнителни функционални изхода.

Дешифраторът LokPilot 5 micro DCC разпознава спирачните секции Märklin®, както и командите ZIMO® HLU / ZACK
 или системата Lenz® ABC. Възможно е и спиране с DCC спирачни модули или с DC напрежение. Спира и със
 спирачен диод Selectrix®.  На LokPilot 5 micro може да се монтира PowerPack за преминаване на мръсната релса.

Допълнителна подробна информация за фамилията LokPilot 5  има в следният pdf-файл:
http://www.tsdbvba.be/handleidingen/Lopi5-FR.pdf
 
Възможен търговец на този вид дешифратори:
https://eurohobbytrains.com.au/product-category/decoders/

Има още няколко фирми произвеждащи масово качествени дешифратори, като Lenz®, Selectrix® , ZIMO®  и други.

Може би на по-късен етап ще бъдат представени. Следващият път, тук ще публикувам по-високата стъпка в цифровизирането
, а именно обзор на подходящи дешифратори, озвучаващи железопътните модели в ТТ,
може би именно от тези фирми. Така или иначе, изборът на подходящ дешифратор бил тойй скъп или бюджетен,
си остава изцяло ваш.

В заключение но този материал за начинаещи, мога само да посъветвам следното – купувайки някакви евтини дешифратори,
поемате не само отговорност за похарчените си пари, но и рискът модула дори и да работи
някак си, има възможност да не е защитен, което да доведе най-малкото до загуба на парите
или нещо повече – до частична или пълна повреда на моделът ви:
14.


https://www.aliexpress.com/item/32817050052.html?aff_fsk=_pQoCtir&aff_platform=api-new-link-generate&sk=_pQoCtir&aff_trace_key=7a17661a812f45f399d33bd7d033af0f-1613639932541-05535-_pQoCtir&dp=8-15&terminal_id=d36fc3e4f7784e8cb963b3e469cbdf20

*Допълнителна информация*
За незапознатите в детайли по ползването на цифровизирани модели, правя и малка справка за това в какво
точно се състои съвременнат а система  RailCom, а именно, че това името на технологията за двупосочна комуникация,
разработена от Lenz съгласно RP 9.3.1 и RP 9.3.2 на NMRA .
RailCom®,  позволява на външно устройство да може да чете реални данни, предавани от дешифратор.
Тези данни могат да включват, наред с другото:
-   действителната скорост на дешифратора
-   неговото натоварване
-    съдържанието на всяко СV
-   неговия адрес.
За да се даде възможност за двупосочните характеристики на RailCom®,  тези компоненти са необходими:

1. Дешифратор отговарящ по стандарт на RailCom®, който предава информацията ( DCC_Rail , Lenz Gold,
Lokpilot v3, Zimo MX64, LD-G-32, LD-G-33, FD-Rbasic ...)
2. Дешифриращо устройство, което може да приема тези емисии като Lenz LRC120 или RailComDisplay
15.

3. Изключващо устройство, което обуславя сигнала за предаване като Lenz LZV100 / LV102,
 командната станция NanoX-S88 или BoosteR-CDE  ..
За предаване на данни от дешифратора към дешифриращото външно устройство е необходимо да се
прекъсне захранването на коловоза между DCC пакетите. Това прекъсване се нарича "изрязване".
16.


Интервалът на предаване е разделен на две порции, наречени канали. Всеки канал може да се използва
самостоятелно за предаване на данни.
Railcom®
Двупосочната комуникация е активирана в дешифратора посредством промяната на CV29,в bit 3 .
Някои дешифратори в CV28 показват предадените съобщения за данни. Обичайната конфигурация на това CV е:
CV28, бит 0: Канал 1, използван за излъчване на адрес.
CV28, бит 1: канал 2, използван за данни (CV,скорост и др.)
CV28, бит 2: Канал 1, използван за разпознаване на командата
Обичайната стойност за CV28 е 3 (бит 0 и бит 1 активни), след която настройка дешифраторът предава
своя адрес и допълнителните данни по каналите.

RailComDisplay
17.


Местно показване на данните на Railcom®
RailComDisplay е локален детектор, който показва данни, предавани от декодери RailCom.
Когато локомотив влезе в изолиран участък, свързан с RailComDisplay, данните, предавани от декодера, ще бъдат показани:
-   адреса му и в зависимост от декодера скоростта,
-   температурата
-   натоварването му.
Няма значение дали локомотивът в този участък спира или е в движение, данните се изпращат непрекъснато
Той също така може да покаже стойността на CV, когато се чете с PoM, докато локомотивът е в изолирана секция
RailComDispay изисква устройството за прекъсване да отговаря на DCC сигнала, за да може да визуализира
 eмисиите и дешифраторът да е активирал функциите на RailCom. Изолираният участък трябва да е поне
 два пъти по-дълъг от най-дългия ви локомотив.
ЗАБЕЛЕЖКА: През 2008 г. след NMRA RP-9.3.2, освен адреса и CV, Lenz Gold изпраща скорост и
температура, а декодерът Zimo изпраща скорост, температура и товар, но сега спецификацията RailCom
се променя на RailComPlus, която не следва RP-9.3.2 от 2008 година, така че с новите декодери като Lenz и ESU
 получавате само адрес и CV, които са съвместими с RP-9.3.2

Tank & Wagen
https://www.themodellingnews.com/2020/01/build-guide-pt-iii-painting-weathering.html


dred77

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 238
 Отново много добър и изчерпателен материал!
 Само тука нещо не съм твъде-поне Аз, съгласен:
Цитат на: pach link=topic=5400.msg120971#msg120971 date=1613674820
В заключение но този материал за начинаещи, мога само да посъветвам следното – купувайки някакви евтини дешифратори,
поемате не само отговорност за похарчените си пари, но и рискът модула дори и да работи
някак си, има възможност да не е защитен, което да доведе най-малкото до загуба на парите
или нещо повече – до частична или пълна повреда на моделът ви:
14.
(Image removed from quote.)

https://www.aliexpress.com/item/32817050052.html?aff_fsk=_pQoCtir&aff_platform=api-new-link-generate&sk=_pQoCtir&aff_trace_key=7a17661a812f45f399d33bd7d033af0f-1613639932541-05535-_pQoCtir&dp=8-15&terminal_id=d36fc3e4f7784e8cb963b3e469cbdf20
От скромният ми опит с някой "маркови", и не толкова маркови декодери, трябва да ти кажа, че точно тези които си посочил, не са за изхвърляне, особенно в сравнение с UHLENBROCK. Евтини са понеже са "откраднати" TCS , със всичките им софтуерни недостатъци. Недостатъците са доста по-малкоот тези на  доста по скъпите-поне два пъти UHLENBROCK.
 Основният недостатък на LaisDCC и TCS е Bemf-a с триполюсни мотори, с 5 полюсните нямат никакъв проблем с локомотиви на Роко,Трикс и по-новичко Пико.
 Ето едно "оплакване" от въпросния BEMF на TCS : https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/134746-bemf/
Останалото са само плюсове пред Пико-UHLENBROCK-променливите CV2,CV3,CV4,CV5,CV6-1до63 - 64, вместо 256. Прекалено малко променливи, има няма 59.
 Нито един допълнителен изход за куплунзи примерно, за допълнително осветление, абе като цяло нищо. И то хубаво предлагат SUSI интерфейс, ама си продават "не евтино" нещо, дето трябва да му добавя още нещо си, за да имам повече функции.
 От доста време се обсъждат "евтините декодери " в други форуми:
https://jnsforum.com/community/topic/15249-anyone-tried-laisdcc-decoders/
https://www.newrailwaymodellers.co.uk/Forums/viewtopic.php?t=48706
http://yourmodelrailway.net/view_topic.php?id=13788&forum_id=10&jump_to=248529#p248603
 До сега поне Аз не съм видял един недоволен.
 Освен Бялата и Жълтата жичка :) /предполагам знаеш за какво говоря/ има още 2 функционални изхода- за всеки случай :).
 Нещо не ми идва на акъла също, как с "евтин" или калпав декодер-щото най вероятно може да се попадне и на калпаво работещо Zimo например /студени спойки, на старо може да попаднеш и на други неща/,  "Ще си счупиш локомотива"? Какво по-точно може да му се случи на тоя локомотив?
 Според мен основният товар го носи декодера, той няма как да повреди мотора за секунди /според мен ще чуеш поне, че грачи примерно/,свето-диодите или лампи не може да изгори, та затова питам, какво ще му строши на локомотива един декодер?
 

  ПП.Ако искаш, ще снимам как се държи примерно едно HO Roco 114, UHLENBROCK,Zimo,LaisDCC да видиш че няма разлика-пробвал съм ги.
 На тези клипове и двата лока са с LaisDCC
 https://www.youtube.com/watch?v=C1wUANPC3j0
 https://www.youtube.com/watch?v=L_sbqTm262E&t=2s
« Последна редакция: 19 Февруари 2021, 01:08:56 от dred77 »

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11690
  • Рейтинг: 1142
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Евтиното никога не е чак толкова качествено и именно за това е евтино!
Ниската цена го прави конкурентно при продажбите, но при качествата е доста по-съмнително в конкуренция.
Сам казваш - не се справят добре с триполигонните двигатели (то май с тях рядко се справят и то такива като Митко)
докато дори с обикновенните фирмени такъв проблем няма. Ето един пример от темата:
Цитат на: pach link=topic=5400.msg120971#msg120971 date=1613674820
...
-   Контролиране на стъпките за скоростта: (14/28/128).
-   Честота на захранване към двигател: от 10kHz до 50kHz (променливата регулируема PWM тактова честота)
-   Максимално натоварване на изхода за електромотор: 0,75 A. Контролът на натоварването вече има до 10 CV,
 които могат да се регулират при трудни случаи. Уникалната функция "Autotune" дава възможност за автоматично
калибриране на дешифратора към двигателя.
-   Четири допълнителни функции, с изходящ ток макс. 0,18 A всеки и два изхода на логическо ниво.
За вариантите с 6-краков конектор или 8-проводников кабел. . Версиите с интерфейс Next18 или PluX16
имат общо 6 усилени изхода и два изхода на логическо ниво. Яркостта на всеки изход може да се регулира отделно.
Дешифраторът се управлява (обучава) и за автоматичното бутане и изтегляне при разкачване на електросцепки от
ROCO®, Krois® и Telex®.
-   Могат да се задействат до 32 функции. Благодарение на Rail¬ComPlus®,
декодерите влизат в подходяща DCC система напълно автоматично.
-   изходът на двигателя и функционалните изходи са защитени срещу претоварване
-   Размери: 8,0 мм х 7,0 мм и дебелина само 2,4 мм (на кондензатора: 2,9 мм),
Вариантите с интерфейс Next18 или PluX16 са малко по-големи с основна площ 13.0mm x 9.2mm,
но имат два допълнителни функционални изхода.

Дешифраторът LokPilot 5 micro DCC разпознава спирачните секции Märklin®, както и командите ZIMO® HLU / ZACK
 или системата Lenz® ABC. Възможно е и спиране с DCC спирачни модули или с DC напрежение. Спира и със
 спирачен диод Selectrix®.  На LokPilot 5 micro може да се монтира PowerPack за преминаване на мръсната релса.
...
Или казано просто - този дешифратор трудно ще бъде "победен" от някакъв евтин с едва 2-4 функции,
който нито може да се ъпдейтне, нито може да се "самозапише" - тоест да стане "plug&play". Защо смяташ,
че ровенето в десетки байтове на десетки СV-та е предимство?
Да, за теб може би, който си доста "на дълбоко" в материята, ама за начинаещите или "нормалните" моделисти
това дори понякога е свързано с труд, четене и излишни главоблъсканици по безкрайните настройки чрез СV-та.
Евтините дешифратори пробиват на пазара именно и само защото са с ниска стойност.
Дори в линковете които си дал, колега коментира, че си е купил евтино, но се притеснява за липсата на гаранция например.
И после сам си отговаря - на тая цена би преглътнал дефектирането му и просто ще си купи друг.

Да, до сега никой и аз не съм прочел, да се е оплакал...но това е синдрома на форумите.
Ако има проблем -  питат там, но забравят да напишат как са се справили чрез ...или въпреки, помощта на другите.
Същото е и с дешифраторите - ако някой ми гръмне, просто го хвърлям, а във форума не показвам колко съм
бил недалновиден да  си купя такъв боклук.

Липсата на гаранция и сервизна поддръжка, няма това значение, което колегите от други държави му придават.
Тук в нашите условия, аз не познавам моделист, който да се е поинтересувал за условията на гаранцията, не само при
търговците, но и въобще, не знам някой да е потърсил сервизна поддръжка при възникнал проблем, позовавайки се на тези условия.
Докато колегите от другите страни, доста често прибягват до такива услуги, защото ... такива се предлагат и така се прави там, по презумция!!!

Но липсата на гаранция при пиратските дешифратори, освен, че "освобождава" търговеца от тези проблеми,
ни показва, че в модула се ползват части от лошо качество и дори производителя съзнавайки това, не гарантира за тях!!!
А долнокачествени части, често водят след себе си верижна реакция по правилото "най-евтиното предизвиква дефектиране,
на скъпото обвързано с него". Имал съм подобни случай (мисля че поне един съм описал и тук във форума) когато най-безобиден
транзистор "гръмва" заради лошите параметри които при загряване, не му помагат да остане в режим и той съответно дефектира.
Да, ама заради неговото дефектиране (често не прекъсва, а закъсява в стопилката) частите свързани в неговата верига, дори
и да са с точните параметри, се претоварват и на свой ред дефектират. Често щетите предизвикани от най-евтиния чарк,
водят до тотално унищожение не само на модула - в случая някакъв дешифратоор, но и на външните модели.
Нима не си виждал в малка или по-голяма степен, коруби стопени или изкривени от прегрялите дешифратори в тях?
Повярвай - болезнена и грозна гледка! А нещастния моделист казва, че е станало толкова бързо (субективно, щото
загряването почва отдалече) и внезапно, че не е успял да вземе каквито и да е било мерки...и допълва, че би трябвало
да има защита по изходите му, които обаче неясно защо, не са сработили!!!
А то мярката е една - не си карай мерцедеса с ла*на!!!

Колкото до интерфейса "SUSI" това е просто изведени допълнителни функции на удобен конектор!
Всъщност този интерфейс е нещо като "I2C шина" в нашите дешифратори. Ненапразно показах и разклонителите,
чрез които можеш да навържеш доста допълнителни блокове - примерно още един функционален дешифратор,
но с контрол и управление на изходи към серво машинки, вдигащи пантографите и отварящи вратите.
В съчетание със звуков модул, прави модела доста по истински от обикновенните.

Двата допълнителни функционални изходи, за които споменаваш, при оригиналните дешифратори,
са всъщност логически изводи, които мнозина ползват като функционални, заради навлизането на LED-овете.
Което принципно, ако са правилно свързани (с токоограничение) могат да се ползват и така.
Но всъщност тези логически изводи са предназначени за доста по-високи цели.
Например в комбинация по между си, могат да управляват, не две а четири функции!
А в комбинация с другите два "официални" функционални изхода, се получават много повече възможности,
ограничени само от наличното място в модела!

Всичко това е направено с прости средства за улеснение на моделистите.
Например слагането на конектори NEM-651/652 не е от желание за запълване  на модела (то и без това е малко),
а за улеснение на тези които нищо не разбират от електроника и не знаят как да държат поялник.
Те просто отварят корубата, махат заглушката, включват дешифратора, залепят го някъде, затварят и почват карането.
Мнозина от тях се заравят в настройките, като обикновенно стигат до там, да препрограмират адреса, за да го карат
заедно с другите си модели едновременно. И толкоз!

И да, има още много нюанси, "шит"-ни, "джаджи" и т.н. както от фирмите производители на дешифратори,
така и правени от моделистите, но все пак тук (за сега) темата е за тези които се престрашават и преминават,
от аналогови  към цифровизирани модели без какъвто и да е опит в това!
За това се възползвах от въпроса на Old Boris - нали все от някъде трябва и начинаещите да ...наченат!!! ;D :yes:

ПП. Благодаря за линковете! От един от тях, "извадих" друг, където много добре и подробно,
моделистта обяснява своя опит по свързването  на модули "Остани жив"  :lol: :lol: :lol: (Кeep Alive)
в различни дешифратори от предимно непознати за нашия регион, видове:
https://vwe5tf23mmfvujcckh3l32hvqm--www-members-optusnet-com-au.translate.goog/mainnorth/alive.htm
но почти всичко казано там, е валидно и за познатите ни дешифратори.
 :hi:
« Последна редакция: 19 Февруари 2021, 11:37:21 от pach »

dred77

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 238
  С риск да стана досаден, ще ти отговоря  :hi: !
 В предният пост правя съпоставка само между UHLENBROCK и LaisDCC.
 Поне според мен, мисля че са испанци "крадците":https://laisdcc.com/, са успели да прескочат защитата на четене на Tcs декодерите, и са ги копирали. В първите им модели, преди така да се каже да се наложат, даже инициализационният CV8=153--TCS :https://www.jmri.org/xml/XSLT/pages/DecoderId.html.
 Естественно наследяват и "изопаченото" BEMF от TCS. http://www.bromsgrovemodels.co.uk/Library/BEMF.pdf
 Основната ми идея е с какво този :https://www.modellbahnshop-lippe.com/Digital/Decoder+without+sound/Uhlenbrock-76320/gb/modell_27059.html, струващ 20евро декодер, е по-добър според теб, от този за 12$?

 
 От мануала се вижда, че няма никакъв ремап на функциите-изходите. Няма как да му вкараш Speed Table:https://dccwiki.com/Speed_Table, то няма и как да има при общо 59 променливи. Може би защото е IntelliDrive Comfort  :).
  А я си представи, че имаш мотриса на която и трябват поне според мен поне 3 функции, ако искаш да свети независимо от посоката при пътниците, и да имаш у-е на светенето естественно. Относно греенето този въпросният топли видимо повече от "евтините"- пробвано на един и същи локомотив/товар/.
  Бях поръчал 2броя по спомен-забележи за едно Piko 119, и с въпросният IntelliDrive Comfort локомотива подскачаше като опарен с поялника, при каквито и да е стойности на CV53 и CV58, доста "интелигентно" подскачаше. На въпросният BR119 боднах едно MX630 и всичко заспа, само му настроих min,max,middle speed.
 Край с ферманите от мен, успех на хората с начинанието, всеки сам решава за себе си какво да купи и пробва! :drinks:
 
« Последна редакция: 19 Февруари 2021, 12:41:15 от dred77 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2282
  • Рейтинг: 883
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
drеd, Не знам въобще защо се занимаваш с декодери, на които не можеш да настроиш ПИ параметрите за управление на мотора. Освен ако някой не ти е подарил една шепа без пари и ти е неудобно да ги изхвърлиш на боклука.

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11690
  • Рейтинг: 1142
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Дред, изобщо не си досаден!
Дори много добре, че споделяш собствения си опит, най-малкото други да не го постигнат по трудния начин.

Горе не съм те разбрал правилно, че сравняваш конкретните дешифратори.

Впрочем освен "испанци" има и други, които копираха доста дешифратори на моделисти (и са натрупали опит за  фирмените)
 пуснати за свободно изработване в мрежата,  но не с комерсиална цел. Дори си спомням преди десетина години един
много добър сайт по този въпрос, след три (или пет беше) годишно съществуване официално прекрати тази си практика,
защото откри поне три фирми (едната китайска) които произвеждаха и печелеха доста добри пари, от
 техните схеми и софтуерни решения.
Някъде в цифровия ми архив (който май надмина 10 терабайта) имам архивно копие на този сайт,
но къде точно е ще трябва да търся някой ден.
Та пиратството не е от вчера и не е само "китайски патент".

 Колкото до UHLENBROCK®, те наистина  не са нищо особено и може би това е една от причините, да не бъдат копирани.
Модела който показваш си струва 12-те долара, но допускаш основна грешка - опитваш се да слагаш "на свинче - звънче!".
Тоест на старите локомотиви (или двигатели) не виждам смисъл да се побиват, твърде скъпи и с много екстри, дешифратори.
Но пък с обикновенните си е доста играчка (ако се допуска) настройка спрямо такива модели и двигатели.

И все пак, може би за такива "манияшки" изпълнения, или именно за липсата на други възможности от друга фирма са предвидили
цитираната от мен функция ...тоест налично свойство като това.
Цитат
Уникалната функция "Autotune" дава възможност за автоматично
калибриране на дешифратора към двигателя.
Тоест пак на моделиста не му пука как и защо да променя настройките, за да постигне нормално куплиране с някакъв
двигател, който скача като магаре. Той монтира, дешифратора със свойта обратна връзка се "донагажда" спрямо
конкретния мотор, включен на изходите му и...пей сърце - давай да караме! :spiteful:

Сам казваш, че въпросния дешифратор е "Intelli--->>Drive Comfort " което го прави именно "Удобство при шофиране",
с готовите настройки по презумция. Просто такъв дешифратор дава комфорта, да не се занимаваш с него, а да си го караш
направо - тоест за някои това си е чист комфорт. Безгрижни са и не им пука как точно е проектиран и с какви настройки
работи - те просто го карат!
Ироничното е, че на мен ми се струва, от липето, да са показали май леко гръмнал дешифратор - танталката и платката
около него, сякаш са нещо ...най-малкото опушени!!! :haha: Дали....!?

Тоест пак опираме до стария, но добре забравен лаф, че " за всеки влак си има пътници"!
Вярно, че тук имаме всякакви моделисти и хобисти въобще, така че ако ние с теб сме ...па макар и на различни влакове,
поне пътуваме в една посока. Но има още цял куп влакове, дето пък нас и не ни интересуват, нали!
 :hi:

ПП. В предния пост споменах за "Остани жив" което е от "Stay Alive", докато "Кеер Alive" (запази живи)
 е американското наименование на старите (с електролитни кондензатори) пакети за акумулиране на електрическа енергия.
Новите им модели се водят "КА/Stay Alive" (което е "запази живи/остани жив" ) тъй като се реализират с манияшките
"супер кондензатори".  Интересен е впрочем начина по който те решават, проблема им с ниските работни напрежения
и начина на зареждане и разреждане по време на работа.
Любопитно е европейските производители с техните "Power Pack" какво правят по въпроса, не само с качеството си, но и цената им!? :scratch_ones_head:

От въпросните американски блокчета, "отидох" и при професионала, любител на нашия моделизъм,
работил цял живот по въпроса на захранванията в различните им аспекти (дори в Aplle) - Марк Гарис и
неговият чудесен сайт:
https://tguituv6ifxk4hem2yai6e2v3q--sites-google-com.translate.goog/site/markgurries/home
« Последна редакция: 19 Февруари 2021, 17:18:34 от pach »

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11690
  • Рейтинг: 1142
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Дред, ако си се почувствал под натиск, или дори обиден (дано не е така), моля да ме извиниш!!!
 :pardon: :hi:

Поразрових се малко по-настоятелно по адресите на фирма "LaisDCC" която се оказа най-малкото китайска,
(тоест -да, китайска е -виж по долу в линка)
или работи изключително плътно с китайските производители на РСВ!!! А вероятно и на електронни компоненти!
Та всъщност май не остана някой в света който да не го прави това.

"Оплакванията"за кражби и пиратски изпълнения са били в пика си около 2015 година.
Те тук там, продължават и сега, но според меен това вече е откровен хейт на фирмите от старата генерация,
които заради собствената си политика (и лакомия)  и  "вятъра на промяната", не биха могли дълго да
издържат на конкуренцита от "LaisDCC" освен по цени, напоследък явно и по качество!!!

Дотолкова "ми влезна" тази фирма, че вече се притеснявам, да не се увлекат и те от лакомията на другите!!!

Това ми словоизлияние, се дължи на направените проверки, които признавам си, до сега не бях правил и получените резултати!

И така:
- всичко отрицателно по адрес на фирмата затихва някъде около 2016г.
- явно може би са имали основание, но кой не е стъпил в "сивотата" когато се бори за място под слънцето сред маститите монополисти!?
- фирмата се е развила до тук достатъчно добре, да има дистрибуторски складове по света, на почти всички континенти (не намерих австралийски, та така)
- фирмата има и доста официални дистрибутори, като най-близкият до нас е в Хърватско.
- фирмата поддържа открита политика за продажби както към "крайни клиенти", така и към такива определени като "прекупвачи".
- фирмата продължава да разработва и нови продукти свързани изключително и само за нас моделистите и DCC системите.
- има значително лесно достъпен и сравнително богат асортимент електронни блокове, моделни двигатели и помощни модулчета.
- отворена е и за поръчки по производство към своите конкуренти, чрез продукция под съответния техен бранд.
- и не на последно място - ИМА НАЛИЧНА РЕГИСТРАЦИЯ НА ОФИЦИАЛЕН ПРОИЗВОДИТЕЛ КЪМ NMRA С ИДЕНТИФИКАЦИОНЕН НОМЕР
ЗА "ВГРАЖДАНЕ" В ДЕШИФРАТОРИТЕ СИ - 134!!!

А това е много важен фактор - все пак от NMRA правят обстойна проверка  и се  попълват цял куп документи за присвояване на такъв номер.
До преди малко само за фирмен минус, "водех" липсата в удобният им сайт на истински магазин, за онлайн търговия.
Но сега осъзнах, че това е част от фирмената политика, което е част от системата за ниски цени на продуктите.
Защо да поддържат онлайн търговия от едно място, със всичките им заявки на дребно и пощенски пратки и разходи до различни
части на планетата. Много по икономично и отговорно е поддръжката на дистрибуторска мрежа, получаващи пратки на едро, като
тяхната задача (и съответна печалба) е популяризирането на продуктите и техните продажби на дребно. Някои също нямат свои магазини ( налични или онлайн) и продават през различни базари от местно и световно ниво като ибей, алиекспрес и подобни.
Местните продавачи познават своя пазар най-добре от далечните производители! Чак се чудя как пък нито един от нашите
търговци не е надушил и станал дистрибутор на тази фирма. Може би поради фирмената политика и липсата на ..."дебела далавера"
от това. Но пък клубовете не са изключени от графата!

И така, след това отклонение от заглавието на темата, само трябва да се направи може би отделна тема,
посветена на фирмата и нейните продукти, защото това е в графата "бюджетни" проекти, 
тоест става дори и за нашите моделисти с нашенските доходи.

Впрочем трябва непременно да се направи такава тема , но за предпочитане е това да сеосъществи,
 от някои по-запознат от мен с проддуктите и другите тънкости за продуктите на фирма "LaisDCC"

При всички случай, такава тема би била много полезна тук, без да се счита за реклама!
 :pardon:   
« Последна редакция: 19 Февруари 2021, 19:55:20 от pach »

dred77

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 316
  • Рейтинг: 238
Цитат на: mitko0888 link=topic=5400.msg120978#msg120978 date=1613735069
drеd, Не знам въобще защо се занимаваш с декодери, на които не можеш да настроиш ПИ параметрите за управление на мотора. Освен ако някой не ти е подарил една шепа без пари и ти е неудобно да ги изхвърлиш на боклука.
  Митко  уверявам те че никой нищо не ми е подарявал. Просто в началото реших да пробвам евтини и леко по-скъпи декодери. На определени локомотиви, тези евтините, се държаха учудващо добре, и си поръчах още десетина, като в същото време поръчах и  3 роко 10884 /mx630/ май бяха, на същата цена долу горе.     
  Та занимавам се с декодери неподдържащи PID, заради ниската им цена и в моя случай добра функционалност.  Трасето ми няма наклони, нямам дъълги влакове, най важно ми е плавното тръгване и спиране и те ми го осигуряват, ако локомотива е с 5полюсен мотор. Реших че скоро ще има поевтиняване на звуковите декодери, и ще ми е по-лесно на душата да изскубя 10$овия за разлика от 40-50$ декодер от локомотива. И между другото нещата тръгват натам:
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Digital+_sp_+Digital+boxes/Digital/gb/liste.html?spur=H0&hersteller=ESU&grup=Decoder+with+sound .
 Декодерите поддържат обаче  BEMF Control, даже може да си го нагласиш да се изключва над определена скорост, и Dither ако си изключил BMF-а.
 BEMF vs Dither
"Ето една интересна дискусия за различните методи за управление на нискоскоростни стартове с DCC, включително дискусия за това какво е TCSs „dither“ и как е свързано с BEMF. Това е същата страница, свързана по-горе като справка за честотата на ШИМ. Накратко, тези техники добавят периодичен „удар“ на допълнително напрежение (което означава по-дълъг или допълнителен PWM импулс) към двигателя, за да компенсира загубения въртящ момент. За разлика от BEMF, дитърът не е адаптивен. Той е включен или изключен и е включен при определена предварително зададена стойност. В зависимост от много фактори може да работи по-добре или по-лошо от BEMF, но ако и двата са правилно проектирани, очаквам BEMF да работи по-добре и изглежда, че като цяло работи."
 Цитатът е от тук:http://www.sumidacrossing.org/ModelTrains/ModelTrainDCC/DCCDecoders/BEMF/.
 

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11690
  • Рейтинг: 1142
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Дред,тъй като тук предстои следващо допълване на темата със звукови дешифратори, погледнах твоята надежда (и моята де)
за по-евтини звукови дешифратори, чийто заявки вече набират в липето...тоест твоя линк за ESU 58210.
Та там нещо с езика се увъртолих, но съдейки по името на дешифратора »Blank decoder«, май горе долу съм схванал.
Та моля, като явно четящ англоезичните хоруми (следователно се оправяш с езика) да обясниш ако може,
що за чудо е това? Аз разбрах, че няма изходи за двигател и работи съвместно с друг дешифратор струва ми се.
Може би цената му е за това толкова атрактивна. А ако това е така, няма да "изхвърляш" 10 доларовите дешифратори!
Цитат
Motor
Although the LokSound 5 Fx itself does not have an engine output, it still "simulates" one. This is used for synchronization with the motor car, where ideally a "full-fledged" LokSound 5 decoder performs its service. In the train bandage, this ensures that the brake squeak takes place at the same time or that the lamps also switch the direction of travel at the same time.

Впрочем ако е така, пак си става доста по-евтино със звук, при това без много промени във вече цифровизираните наши локомотиви.
Само в ТТ ще е проблематично, но не и не решимо с размерите му!!!

Old Boris

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 331
  • Рейтинг: 142
Докато чакаме продължението на темата с подробно описание на свирките, т.е. Имам предвид decoders with sound, да кажа някоя дума като пълен лаик по теорията на темата, защото аз съм първопричината да започне тази интересна и полезна тема.
Надявам се на края на обсъжданията от експертите (или на някакъв етап на дискусията) да се направи нещо като обобщаваща таблица без сложни обяснения на кои локомотиви кои декодери са подходящи. Нещо семпло по вид, но полезно за “начинаещите”, които не могат да влезат във висшата теория. :hi: :hi: С уважение.