Автор Тема: Roco 43529 SBB Ee3/3 regeared - нов мотор и редуктор  (Прочетена 2365 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Roco 43529 SBB Ee3/3 regeared - нов мотор и редуктор
« -: 12 Октомври 2024, 15:33:12 »
SBB Ee 3/3
Това локомотивче ми изпадна случайно.



Оригиналът е от 1932 година, от 1928 до 1966 са произведени 136 броя. Конкретно тази партида са олекотени от 15 на 13 тона на ос и макс. 50 км/ч скорост, явно такива са им трябвали на швейцарците.
Моделът е Roco 43529, произвеждан от 1986 до 1991 година, кафяв, в III - IV епоха. Изглеждаше доста прилично, с дребни забележки които не ме притесняват. Даже и вървеше, макар и странно бавно и с виещ мотор.
Разбира се първо беше разглобен, измит от излишното масло, което беше къде ли не.

Отвътре е това:



Въпреки че моторчето му беше в идеално състояние, почти нищо не му чистих, при 12 волта едвам вдигна 40 км/ч. При това с доста неприятен звук и леко намирисване на графитни четки. Явно нещо не е наред. След разглеждне на инструкцията (и оригиналната, на хартия, и от файл), нещата станаха ясни. Редукторът е това:



Червячната двойка е добре известна от много машини на Роко, червяк м 0.6 и 16 зъба, след това 17 зъба с 0.4. След това обаче има нмаляваща предавка 24 / 12 зъба, паразитно колело 17, още една намаляваща 24 /12 и накрая 23 зъба на оста с щангите, които движат колелата. Получава се редуктор общо 1:86! За пръв път виждам такова чудо. Бях виждал 1:51 на V60, http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,5271.0.html (снимките може да видите в албумчето ми: https://flic.kr/s/aHBqjB31eY, на който смених мотора с по-голям и с двуходов червяк, за да стане 1:25. Имам и 1:68 на едно малко италианско парно FS485, но там колелата са по-големи и го карам бавничко за да му виждам щангите. Така че веднага стана ясно че ще сменям нещо по задвижването - редуктора и/или мотора.

Би трябвало машината да вдигне мащабната си скорост при 22000 оборота, които може би ще станат при 14 - 15 волта и след два дни ще купувам нов мотор. В описанието на резервните части ми направи впечетление че същия модел за АС има т.н. "бърза" червячна двойка - червяка е двуходов срещу 19 зъба м0.5. Нататък всичко е същото. Също и проидведените след 1992 година са с този бърз червяк. Поръчах си такъв, но докато дойде осъзнах че това няма да ми реши проблема с микроскопичното моторче. Дори и с "бързия" червяк ще му трябват над 15500 оборота, осевн че бръмчи и жужи, намирисва на четки и не е за мен. Прицелих се в любимите ми FF050, за съжаление почти привършиха ...



Оказа се че в корубата има достатъчно място за него (въприки че после се оказа не съвсем така). След няколко измервания и малко мислене реших че всичко ще стане както трябва и достатъчно лесно, общо отне около два полудни работа.



Моторчето и червякът оригинално са леко встрани, не по оста на машината. Това наложи малко да изстържа с фрезата едно ъгълче в корубата, за горния ляв ъгъл на моторчето. Металът е мек и с ръчната акумулаторна машинка от Лидл и фреза от Практикер стана за минути:



В основата оформих гнездо за задната част на моторчето, за да си легне точно и стабилно и да не му трябва допълнителен крепеж:



Погледната отгоре изглежда чудесно:



Оригинално редукторът стърчеше с половин милиметър, и той трябваше да изчезне:



Така че и хоризонтално всичко си пасна идеално:



Така новото моторче си дойде точно на мястото. С него машинката успя да вдигне 16 км/ч с моторчето от снимката, които можеха да станат почти 30 с най-бързото моторче с този размер, което имам и което вдигна 13500 оборота. Така че остана да преработя и редуктора.
Не ми се правеше изцяло ново шаси, мястото е достатъчно малко и с моите подръни средства нямаше да стане. Но проблемната час от редукторът е това:



Вдясно се вижда първото намаление 24 / 12, в средата паразитното колелце, май бяха 17 зъба, и в ляво второто намаление 24 / 12, като на алкото колелце се въртят щангите на колелата. Идеята ми беше да преместя паразитното колелце за да зацепва директно за голямото вдясно, както и за малкото в ляво, така трите колелца щяха да са паразитни с предавка 1:1 и целият редуктор щеше да остане с 1:23 на задвижващата ос и 16:17 от червячното колело, общо 1:21.6, напълно приличен редуктор.



Със същата ръчна машинка издълбах новото гнездо за колелцето:



Запълних празното предишно място на колелцето с 3мм пластмасов лист, оформен както трябва. И нова ос от другата страна на редуктора - като правило колкото и да меря не уцелвам от първия път, налага се да коригирам мястото на колелото така че да има леко и гладко движение в двете посоки. За целта слагам пластмасов "чеп" на отвор с по-голям диаметър и след това в него слагам оста (1.8 мм в случая) и това мога лесно и бързо да го превя докато се получи добър резултат.



Общ вид на коригирания редуктор - използвах оригиналният силиконов съединител, макар и над 33 годишен работи чудесно:



Платката отгоре не ми трябва. Осветление фабрично няма, фаровете не са пригодени за това, и за сега ще си карам без светлини. Ще стане много грозно кърпено за да ги пробия, светодиодите ще се виждат на площадките за маневристите, както и жиците. Така ме сглобено шасито стана това:



Общата маса си беше и си остана 240 грама, на мястото на кабината има доста място за още олово, но това ми е повече от достатъчно за размер от 110 мм. За сведение на въпросния по-голям V60 теглото беше 210 грама, което след смяна на мотора увеличих на 220, парното Т3 е малко под 140 грама, кьоф III е 150 и т.н., така че за тази машинка си оставам с оригиналните 240 грама и повече няма да слагам.

Разултатът стана перфектен по моите разбирания: Моторчето е за 9 волта, макс. скорост се получава при около 7 волта и 5500 оборота, спокойно вдига над 60, и се движи уверено при само 2 волта и 7.5 кв/ч. Това е със стандартно електронно аналогово захранване. При захранването на моя макет няма проблеми нито с ниските, нито с високите скорости.
Накрая коригирах някои олющени жълти дръжки, оказа се MrHobby номер 4 че е със същия цвят и дава същия лаков ефект. Оригинално машината имаше NEM шахти, макар и без кинематика. Обикновено скъсявам някой куплунг за да се доближат буферите, при къс локомотив това върши идеална работа. Тук куплунгът се сменя бързи и лесно. Сложих и ограничител на пантографа, обичам да карам елетровозите с вдигнат пантограф, но той да не стърчи, а да изглежда като на реална машина (тук каретката се е килнала леко но иначе нормално си стои както трябва). Резултатът:



И разбира се, за любителя на клипчета, кратък откъс с потегляне и движение:



gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2043
  • Рейтинг: 1437
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Roco 43529 SBB Ee3/3 regeared - нов мотор и редуктор
« Отговор #1 -: 12 Октомври 2024, 21:06:41 »
Приятни занимания, поздрави! :drinks:
Локчето е едно от любимите ми, като ми краси витрината и макета.
Как слагаш ограничител на пантографа? С болтче отдолу през покрива ли?

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Roco 43529 SBB Ee3/3 regeared - нов мотор и редуктор
« Отговор #2 -: 12 Октомври 2024, 22:36:07 »
Цитат на: gregary link=topic=5682.msg125443#msg125443 date=1728756401
Как слагаш ограничител на пантографа? С болтче отдолу през покрива ли?

Винтчета отдолу през покрива сложих на крокодила. Тук подпрях с едно малко парченце пластмаса отгоре на покрива, около 1 х 1.5 мм, за съжаление не успях да го снимам, не се вижда ... но подпира края на лостчето с пружината.