Автор Тема: Brawa BR98.10 ep II  (Прочетена 6119 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Brawa BR98.10 ep II
« -: 15 Февруари 2025, 21:04:54 »
Моделът е на Brawa, 40582, Basic+, т.е. DC аналогов. Парен локомотив за локалните линии, с номер BR98.1011. Във втора епоха, но в пруско зелено, което е било до тридесетте години, а не в черно. Този е с ревизия 29.8.30.
Това ми е вторият локомотив на Брава, взех го защото беше на голяма промоция (около -40%), а и нямах такъв тъмно зелен втора епоха, а и чудесно ми се връзва на малкото ми криво макетче. Имам три пътнически оберлихт малки вагончета, както и достатъчен брой товарни от този период, така че става и за пътници, и за товарен влак, и за смесен, каквито са били по тези линии с тези локомотиви. И тази колоосна формула ми хареса, няма друг такъв.

Поглед отстрани, отпред и отзад:




Като цяло съм доста доволен, особено след преработката - вж по-долу. Още като го видях се зарадвах че няма гуми, въпреки че в ръководството едната колоос е дадена с бандаж. Май това е от предишни или други варианти на този модел.
За съжаление щангите ми се виждат пластмасови, което според мен е недопустимо на днешно време.
Както шасито, така и котела, че и будката са от метал. Мачбокс. Общо тегло 215 грама - не е много, но не е и малко на пластмасовия BR80 на Roco, V36 на Lenz и други подобни. С много допълнително поставени пластмасови дръжчици и други детайли. Светлините са със светодиоди дирактно във фенерите, с едно прозрачно отпред. Изглеждат  не много грозно, тъй като са запоени вертикално, в една и съща посока, но така е в момента. Може спокойно да се държи в ръка, разбира се с вничание вкъм щангите и всякакви дръжки.

На пръв поглед впечетлението ми беше много добро. Но след пускането му в действие се разнесе миризма на четки / графит / въглен / искри - кой както иска да го нарича. Въпреки че токът при движение беше до 100мА, т.е. напълно нормален. Тъй като си бях патил от такива неща, естествено следващата работа беше да го разглобя и да видя какъв е проблема, ако въобще има такъв.

В инструкцията е казано много ясно как се отваря, всеки би трябвало да може да си го отвори, за да си сложи декодер, или да си смени двигателя :( Оказа се че двете капачета над парните машини са като че ли залепени. С малко убеждаване се справих, две метрични винтчета отпред отгоре под тези капачета, и две винтчета които добре се виждат отзад отдолу. Лесна и безболезнена работа. Това "залепване" го виждам и в Ривароси, дали финално пръскат с някакъв лак, дали слагат детайла върху прясна боя, или нарочно му капват някакъв лак - не знам, но не  ми харесва.

Какво има вътре:

и горнището:


Двигателят не съм вадил и не можах да му почистя четките, остана си така. Моторчето за съжаление е доста миниатюрно, по размери като най-малките моторчета на Роко, дължина 19мм, диаметър (ширина) с магнитите 15 мм, дебелината не я измерих, би трябвало да е около 9 - 10 мм.Като му дойде времето за смяна ще го мисля.
Пак за съжаление при ходовите проби се оказа че моторчето работи на доста високи обороти. Не съм разглобявал повече за да му видя редуктора и да му сметна оборотите, но звучи над 15 хиляди ... поради което е и тази миризма.

Най-учудващото беше защо Брава продължава да слага едни сложни платки в аналогови модели. Платката е цял декодер, само че моторът е включен според инструкцията паралелно на релсите (не е точно така), и в ръководството пише че било "нормално" заради това да се чува жужене при програмиране на платката. А на нея се програмират / управляват светлините - кога какво да свети в аналогов режим. Не че има голям избор - бели светлини отпред и отзад, нищо друго. На платката има и два кондензатора, по 1F/2.7V, явно с цялото управление на заряд - разряд, които естествено не работят в аналогов режим (изрично е написано). Но иначе добър power pack от 2 фарада!
Най-същественото на тази платка е че пречеше, по точно не позволяваше да си карам локомотива с моите управления с Ардуиното - външен звуков декодер, съответно всичките ми парни машини могат да правят пуф-паф, а пък този - не. Така че решението дойде веднага - платката се маха. Брава са я направили много добре - всички жици отговарят на NEM по цвят, запоени на удобно място по периферията на платката. Ненужно според мен допълнително токоснемане от задната едноосна талига - при четири двигателни оси без гуми допълнителното колелце не помага особено.

Без платката:


и самата платка:


Всичко покрай мотора и зад редуктора (там е мястото на високоговорителя) остава свободно.
Разбира се платката мога да си я върна по всяко време, ако реша да сложа декодер.
Като резултат: и с платката, и без нея, локомотивчето тръгва уверено и стабилно при около 2 волта със скорост около 3 км/ч (в мащаб естествено). Светлините оригинално светват при 4 волта. Максималната скорост 45 км/ч с платката се постига при 12 волта, без платката - при 11 волта (а може и да не съм премерил точно или първият път да не е бил разработен достатъчно). Така че не загубих нищо от движението, в плюс ми е че звуковият ми декодер работи и синхронизацията става при CV267=80 (zimо MX). Максималният ток е 80 мА без товар, не повече от 140 мА при макс. натоварване / буксуване. Т.е. оказва се че платката с всичките и чипове консумира почти нищо, разликата от около 5 - 10 мА е от светодиодите. Движението е естествено изключително плавно и добро. Отвори се място за допълнителна тежест (не знам дали ще сложа), в момента локомотивчето без платката е 210 грама. Трябва да добавя и управление на лампите, разбира се, което ще стане с добре усвоената схема с постоянно светене.

Можеше спокойно да сложат малко по-дълъг мотор с други обороти и друга предавка, има достатъчно място, но това ще го мисля когато / ако му дойде времето за това. За сега (като чисто нов) няма проблеми, освен тази миризма в началото, която изчезва след няколко кръгчета. Още не съм решил дали да добавя тежест, зависи дали ще се справи с нормален влак по баирите, по които не съм го пускал още.

Хубаво локомотивче. Макар и скъпичко, с промоцията го преглътнах. Препоръчвам на всичики.
« Последна редакция: 15 Февруари 2025, 21:08:58 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Brawa BR98.10 ep II
« Отговор #1 -: 16 Февруари 2025, 10:18:03 »
Малко допълнение:
Тази сутрин се загледах в документацията / ръководството. Пише как се смазва двигателя - има само още едно винтче, така че веднага пробвах да видя какво има. Отваряйки двата капа над парните машини, те трябва да се плъзнат навън, а не се повдигат. Не е указано в ръкомодството. След развиване на въпросното допълнително едно винтче се получава това:



Винтчето е завито в допълнителна метална гайка, виода се на снимката, а не в бели метал. И целия крепеш на мотора е с една силиконова шайбичка откъм червяка за да обира вибрациите и да не се чува. Въобще доста добро изпълнение. Като изключа това че всичко беше олято с масло. Червячното колело е 27/9 зъба, червякът е m=0.4, след това се преминава на модул 0.5. Вижда се че първото паразитно колелце е метално. То зацепва в едно пластмасово 16/8 (според документацията), след това има още едно месингово паразитно 10 зъба, което зацепва с водещата колоос. Не ми се разглобяваха колелата за да го мидя колко зъба е, би трябвало да е 12 зъба. Така става редуктор 1:72, не по-малко от 1:66 според едно видео на което броих оборотите ... Така че мащабната скорост от само 45 км/ч се постига при 17300 оборота но моторчето. Всичко това подволява изключително бавно и плавно движение при аналогово каране, но пък кой кара аналогово днес?

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 333
  • Рейтинг: 244
Re: Brawa BR98.10 ep II
« Отговор #2 -: 16 Февруари 2025, 20:58:01 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=5689.msg125607#msg125607 date=1739646294
На пръв поглед впечетлението ми беше много добро. Но след пускането му в действие се разнесе миризма на четки / графит / въглен / искри - кой както иска да го нарича. Въпреки че токът при движение беше до 100мА, т.е. напълно нормален.

. . .

За сега (като чисто нов) няма проблеми, освен тази миризма в началото, която изчезва след няколко кръгчета.
Цитат на: mitko0888 link=topic=5689.msg125608#msg125608 date=1739693883
Като изключа това че всичко беше олято с масло.

Заради това, че оливат с масло всичко, включително и четките и колектора, при първото пускане се разнася миризмата, а понякога се вижда и дим от изгорялото масло.



Цитат на: mitko0888 link=topic=5689.msg125607#msg125607 date=1739646294
Най-учудващото беше защо Брава продължава да слага едни сложни платки в аналогови модели. Платката е цял декодер, само че моторът е включен според инструкцията паралелно на релсите (не е точно така)...

Платката е SUSI декодер и в цифров режим се управлява от основния декодер. В аналогов режим само следи поляритета на напрежението от релсите. Управлението на светлините и димния генератор с допълнителен SUSI декодер е типично за моделите на Brawa (с D&H декодери) и Märklin/Trix.


Цитат на: mitko0888 link=topic=5689.msg125607#msg125607 date=1739646294
... и в ръководството пише че било "нормално" заради това да се чува жужене при програмиране на платката. А на нея се програмират / управляват светлините - кога какво да свети в аналогов режим.

Би ли споделил как става програмирането на този (SUSI) декодер?


Цитат на: mitko0888 link=topic=5689.msg125607#msg125607 date=1739646294
Ненужно според мен допълнително токоснемане от задната едноосна талига - при четири двигателни оси без гуми допълнителното колелце не помага особено.

Най-вероятно тази свободна талига има най-доброто токоснемане от всички колооси. Колоосите в една рама нямат оптимално токоснемане, защото обиновено локомотивът стъпва само на 3 точки, ако не се вземат специални мерки - твърдо окачване само на една колоос, окачване със странично клатене на втора и "оресорено" окачване на останалите колооси в рамата.


Благодаря за отличното представяне!

Иван

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Brawa BR98.10 ep II
« Отговор #3 -: 17 Февруари 2025, 13:03:35 »
Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125612#msg125612 date=1739732281
Заради това, че оливат с масло всичко, включително и четките и колектора, при първото пускане се разнася миризмата, а понякога се вижда и дим от изгорялото масло.

Това не ме радва особено ...

Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125612#msg125612 date=1739732281
Платката е SUSI декодер и в цифров режим се управлява от основния декодер. В аналогов режим само следи поляритета на напрежението от релсите. Управлението на светлините и димния генератор с допълнителен SUSI декодер е типично за моделите на Brawa (с D&H декодери) и Märklin/Trix.

За което благодаря. Не се бях замислял.

Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125612#msg125612 date=1739732281
Би ли споделил как става програмирането на този (SUSI) декодер?

Съгласно "мануала":
The main circuit board is set for DCC mode with address 3 and can be reprogrammed using POM with any DCC Command Station (CV998). For this it is sufficient when the connector for the analog mode is inserted in the interface. Because in this mode the motor is connected parallel to the track signal, it is normal that the digital track signal is audible and the vehicle even moved during an asymmetric track signal (e.g. also at multi-protocol operation).

Т.е. би трябвало с аналогова тапа и с DCC станция да се програмира.
ДА АМА НЕ!
Програмира се само ако сложиш декодер. Аз имам само един старинен zimo MX630P16, с него всичко се чете и пише както пише в ръководството. CV от 980 нагоре. Всъщност при четене някой път се получава доста голямо забавяне, някой път се вижда веднага. Централата е z21. Пробвах доста варианти, тъй като платката е вече извадена и лесно си сглобих жици, мотор и два светодиода. И със неговата си тапа, и със стандартна тапа от друг локомотив - програмиране не става. Става само с декодер в гнездото. Всъщност за аналогов режим май видях смисъл само в CV998 - какво да свети в аналогов режим с тапа. Пробвах го и работи. А моторът с тапата си бръмчи както си пише. Не е свързан директно към релсите, минава през нещо но не можах да го намеря какво е, но пак си е в паралел.

За сега не мижах да се преборя със златните конзензатори. Уж е стандарт - NEM, PLUX  и т.н., не виждам нещо явно различно между крачетата на PLUX22 на D&H и PLUX16 на zimo, би трябвало MX630 да работи с такъв кондензатор, ама не става. Ще го гледам пак.

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 333
  • Рейтинг: 244
Re: Brawa BR98.10 ep II
« Отговор #4 -: 17 Февруари 2025, 21:03:42 »
Декодерите на ZIMO не поддържат комуникация със SUSI-декодери. Поне аз не намерих никъде информация, че поддържат и ако да, как точно. При ZIMO, CV980 до CV1019 се използват за работа със Script-ове.

Свалих инструкцията на локомотивчето от сайта на BRAWA. Описаните CV-та (980 и нагоре) за управление на SUSI функциите са за декодер на D&H, вече зареден със звуковата схема за локомотивчето с всичките му настройки. D&H наричат SUSI интерфейса ZUG-BUS, т.е. "влакова шина", като 4-те извода са GND (маса), ZCLK (на извода SUSI clock), SDAT (на SUSI data) и ZVS, което е захранването на SUSI декодера.

Декодерите на ESU май могат да поддържат комуникация със SUSI декодери. Ше пробвам като пристигне локомотивчето.

За буферната схемата на захранването на декодера със златните кондензатори - декодерът трябва да има възможност да работи с такава схема. Обиновено буферирнето става през изводите на захранването на декодера - плюс и минус след греца между релсите и захранването на декодера. При декодерите на ESU един от изводите на декодера се използва за управление на заряда/разряда на буферната схема и изключването й при програмиране на декодера, защото тогава буферната схема пречи на нормалната обмяна на информация между декодера и станцията. Що се отнася до декодерите на D&H и по-точно как работят с буферното захранване, не съм проучвал, защото нямам намерение да използвам техни декодери, освен тези, които пристигнаха вече монтирани, програмирани и настроени в локомотиви на BRAWA.


Иван

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Brawa BR98.10 ep II
« Отговор #5 -: 17 Февруари 2025, 23:46:32 »
Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125618#msg125618 date=1739819022
Декодерите на ZIMO не поддържат комуникация със SUSI-декодери. Поне аз не намерих никъде информация, че поддържат и ако да, как точно. При ZIMO, CV980 до CV1019 се използват за работа със Script-ове.

Декодерът, който използвах, е zimo MX630P16. Версията му е 31.15. Имам ръководство от 2013 годена, което завършва с тази версия - има си изводи за SUSI, има си CV124. Като гледам във файла май всички zimo декодери от онова време работят със SUSI.

Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125618#msg125618 date=1739819022
Свалих инструкцията на локомотивчето от сайта на BRAWA. Описаните CV-та (980 и нагоре) за управление на SUSI функциите са за декодер на D&H, вече зареден със звуковата схема за локомотивчето с всичките му настройки. D&H наричат SUSI интерфейса ZUG-BUS, т.е. "влакова шина", като 4-те извода са GND (маса), ZCLK (на извода SUSI clock), SDAT (на SUSI data) и ZVS, което е захранването на SUSI декодера.

Би трябвало да може да е какъвто и да е декодер поддържащ SUSI интерфейс по PLUX16/22. В книжката са дадени функциите когато си го купуваш готов с DCC със или биз звук. Текстът съм го копирал по-горе - със стандартната тапа, във вариант Basic+, аналог DC, би трябвало да може да се програмира. Ама не може. Ако вече е програмиран (което аз направих с моето малко zimo), и ако след това сложиш аналоговата тапа, това което е в CC998 - светлините в DC конфигурация, без декодер, работи правилно.

Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125618#msg125618 date=1739819022
За буферната схемата на захранването на декодера със златните кондензатори - декодерът трябва да има възможност да работи с такава схема. Обиновено буферирнето става през изводите на захранването на декодера - плюс и минус след греца между релсите и захранването на декодера. При декодерите на ESU един от изводите на декодера се използва за управление на заряда/разряда на буферната схема и изключването й при програмиране на декодера, защото тогава буферната схема пречи на нормалната обмяна на информация между декодера и станцията. Що се отнася до декодерите на D&H и по-точно как работят с буферното захранване, не съм проучвал, защото нямам намерение да използвам техни декодери, освен тези, които пристигнаха вече монтирани, програмирани и настроени в локомотиви на BRAWA.

На моята версия на zimo никъде не се споменава за йонисторите. Само за обикновени кондензатори до около 2200 или 10000 uF. Но нали това е идеята на тази допълнителна платка с два фарада - да поддържа основното изправено напрежение след греца, и да преобразува тези 2.7 волта на кондензатора до колкото трябва, както и да му управлява заряда и разряда - затова има и тези две CV-та 1003 и 1004. Не му трябва допълнителен извод както на ЕСУ. Ще си поиграя повече с това.

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 333
  • Рейтинг: 244
Re: Brawa BR98.10 ep II
« Отговор #6 -: 23 Февруари 2025, 00:37:39 »
Моето локомотивче пристигна и успях да си поиграя с вградения SUSI декодер.

Инструкцията за програмиране (по-скоро настройване) на SUSI декодера е абсолютно вярна - настройването на декодера става САМО с аналоговата тапа и САМО на работния участък (POM). Всякакви други комбинации нямат ефект - с различни декодери, боцнати на конектора или на програмния участък с декодери или с аналоговата тапа.

Заводските настройки на SUSI декодера, указани в инструкцията не са верни. Светлините не се гасят, а маневрените светлини не се включват с никой функционален бутон. Буферното захранване също не работи.

Както писах по-горе, успях да настроя SUSI декодера със запис в CV-тата му с аналоговата тапа и програмиране на главния участък (POM). CV-тата съответстват на описаните в инструкцията.

Проби с различни декодери

Пробвах декодер ZIMO MX645. Независимо от настройките на SUSI декодера, предните светлини се изгасят с F13, а задните с F12. Маневрените светлини не могат да се включат. Прегледах и двете ръководства на ZIMO - на немски и английски, както и програмата за съставяне на звукови схеми, но не можах да открия как точно става управлението на SUSI декодер от декодер на ZIMO.

Декодер ESU LokSound 5 работи без проблеми, след като се настрои по съответния начин. По заводските настройки, SUSI интерфейсът е изключен. Трябва да се включи (CV124.3=1), след което декодерът предава по SUSI всички функционални бутони 1 към 1. Ако има нужда да се промени кой функционален бутон коя SUSI функция да управлява, това става в страницата CV31=0, CV32=252 със CV-та 257 до 318. В програмата на ESU това се указва в таблицата SUSI Mapping на Decoder - Compatibility. Пак там е кутийката (checkbox) за разрешаване на SUSI Master (CV124.3).


Не съм особено очарован, че моделът е направен почти изцяло от метал. Макар че това безспорно помага за сцепното тегло на локомотивчето и съответно теглителните му способности, детайлировката в отливката е грубичка и боята се лющи ако я погледна съвсем леко накриво...

Моят локомотив пристигна сравнително леко омаслен. Не е напълно олят в масло, но все пак малко са прекалили. Колекторът и четките не изглеждат омаслени - няма миризма на изгоряло масло или дим от такова...  :yes:


П.П. Светлините светеха дразнещо ярко. CV1011=3 на SUSI декодера направи яркостта реална.

Иван
« Последна редакция: 23 Февруари 2025, 00:47:11 от IvanC »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Brawa BR98.10 ep II
« Отговор #7 -: 23 Февруари 2025, 08:55:39 »
Да ти е честито! Не е толкова лошо, а е интересна машинка ...

Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125627#msg125627 date=1740263859
Моето локомотивче пристигна и успях да си поиграя с вградения SUSI декодер.

Инструкцията за програмиране (по-скоро настройване) на SUSI декодера е абсолютно вярна - настройването на декодера става САМО с аналоговата тапа и САМО на работния участък (POM). Всякакви други комбинации нямат ефект - с различни декодери, боцнати на конектора или на програмния участък с декодери или с аналоговата тапа.

Ще се пробвам пак. По моите спомени при мен POM не работеше въобще. Трябваше да си превключа z-ката в CV mode.

Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125627#msg125627 date=1740263859
Заводските настройки на SUSI декодера, указани в инструкцията не са верни. Светлините не се гасят, а маневрените светлини не се включват с никой функционален бутон. Буферното захранване също не работи.

Това и при мен беше така. Можеше само да променя CV998 - какво да свети в аналогов режим, СЛЕД това пи аналогово движение остава това което е настроено. Мисля че инструкцията неправилно казва че в аналогов режим с DCC команди могат да се управляват светлините.

Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125627#msg125627 date=1740263859
... предните светлини се изгасят с F13, а задните с F12. Маневрените светлини не могат да се включат. Прегледах и двете ръководства на ZIMO - на немски и английски, както и програмата за съставяне на звукови схеми, но не можах да открия как точно става управлението на SUSI декодер от декодер на ZIMO.

Ще пробвам и с F след 10, до сега не съм си играл с тях.

Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125627#msg125627 date=1740263859
Не съм особено очарован, че моделът е направен почти изцяло от метал. Макар че това безспорно помага за сцепното тегло на локомотивчето и съответно теглителните му способности, детайлировката в отливката е грубичка и боята се лющи ако я погледна съвсем леко накриво...

Не напразно им викат Machbox на такива неща. Имам Koef III (DB 332) с метален корпус, както и парната Т3, и май още едно малко италианско парно локомотивче, само че при тях будата е от пластмаса, а на котела има доста пластмасови детайли и това метално чувство не се усеща толкова дразнещо.

Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125627#msg125627 date=1740263859
Моят локомотив пристигна сравнително леко омаслен. Не е напълно олят в масло, но все пак малко са прекалили. Колекторът и четките не изглеждат омаслени - няма миризма на изгоряло масло или дим от такова...  :yes:

Моторчето беше извадено и колектора "изкъпан" с изопропил и издухан / изсушен с въздух - с аерографа. Чак след това се усетих че можеше да пострада лака на намотките, но нямаше проблем. Сега е горе-долу добре. При управление с BEMF няма никакъв проблем - https://youtu.be/kKA793rmd20, на при "чисто" DC задвижване трябва всеки път да раздвижа машинката няколко минути, до тогава върви на пресекулки, с по-ниска скорост, след което се оправя. Ще го разработя още малко, пък тогава ще видим. Тези четки не ми се отварят за да ги чистя както трябва, че веднъж си патих с такива малки моторчета.

Цитат на: IvanC link=topic=5689.msg125627#msg125627 date=1740263859
П.П. Светлините светеха дразнещо ярко. CV1011=3 на SUSI декодера направи яркостта реална.

Силнички са. В момента довършвам светлините без платката, напарвил съм диодите да работят с малко под 1мА за да ми харесват като яркост. Получих и светване под 3 молта на релсите, което е малко по-добре (или същото, но не по-лошо) от оригиналното в DC режим. Така че не страдам от това че си махнах платката. Като плюс ми остана възможността да управлявам с всичко което имам, и да си ползвам звука от пулта.
ПК: Остана ми място за 50 грама тежест. Даже се оказа че имам готова такава, преди време бях правил за старо Пико BR64 две парчета олово за двете баки, на тази Брава влиза точно където съм освободил мястото отстрани на моторчето. Ще напарвя някакви проби с нея, но с това моторче почти сигурно няма да я утежнявам. И Lenz V36, Roco V60, Roco BR64, BR80, че даже и Ривароси BR55 са с такова тегло.
Почти съм измислил как да му проченя редуктура и да сложа нормален мотор, но за сега ми е новичък и ще се надявам оригиналният да работи дълго и добре.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Brawa BR98.10 ep II
« Отговор #8 -: 23 Февруари 2025, 20:33:11 »
Тази вечер локомотивчето беше успешно завършено, избърсано и прибрано. Светлините станаха перфектни, светват при валко под 3 волта, при над 3.5 волта светенето е стабилизирано - с постоянна яркост. Моторчето след къпането не присецва, а и намирисва много по-малко и много за кратко. Добавих тежести в баките, около 40 грама оломо, които имах готови и преработих / престъргах лекичко с дремелчето. Стана малко над 250 грама, усеща се добре в ръка, тягата стана над 44 грама на пиковски нови релси, ще може да ходи до Троян, а токът при боксуване не надвишава 150 - 160 мА, което си е два пъти токът на празен ход на моторчето, така че поне от вагони от това няма да се претоварва.

Май не съм отбелязал до сега за това локомотивче: буферите са с пружинки, не че има някакъв смисъл ... И колелата са с ниски реборди.

Толкова за този обзор. Ще си поиграя още малко с кондензаторите, но нямам много надежди с воите декодери. До сега с моите опити видях че при движение кондензаторите се зареждат до 2 и нещо волта, но при прекъсване на захранването ефект от тях няма.

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 333
  • Рейтинг: 244
Re: Brawa BR98.10 ep II
« Отговор #9 -: 24 Февруари 2025, 07:26:39 »
На моето локомотивче сложих декодер LokSound 5 на ESU с PluX22 конектор. На сайта на ESU има звукова схема за това локомотиве и я свалих. След "леки" преработки се опитах да я заредя в декодера, след като го бях монтирал в локомотивчето и програмата ми каза, че има проблем. Свалих декодера от локомотивчето, боцнах го на тестерната платка и звуковата схема се зареди нормално. Иначе при монтиран декодер в локомотивчето, CV-тата се четат и записват през програмата и програматора на ESU без проблеми, както и фърмуерът на декодер се ъпдейтна успешно.

Мащабната скорост от 45 км/ч постигнах с максимално напрежение от около 7,7 волта (CV53=77), подавано от декодера към електромотора. Това успях да настроя след около 30-тина минути разкарване по релсите, когато максималната скорост се стабилизира. Преди това постепенно нарастваше. Явно моторчето трябваше да се разработи - четките да се приработят към колектора.

Натоварих локомотивчето с различни вагони, с различен брой. Първата проба беше с 2-осен измервателен вагон и 4 бр. четириосни EANOSи на Tillig, натоварени с дървен материал (истинско дърво!). Втората беше с 4 бр. 2-осни и 3-осни пътнически вагони и един 2-осен покрит товарен. Единият от триосните пътнически вагони върви много тежко (някаква куча марка е). Локомотивчето теглеше и двете композиции без да буксува. С по-тежки композиции нямам намерение да го товаря - и без това оригиналът не е влечкал много вагони.

Буферното захранване работи... чат-пат. Локомотивчето спира след около 5 мм след загуба на захранването, звукът продължава още 2-3 секунди. Това е след като е изминала поне една минута след подаване на захранване, за да се заредят кондензаторите. Може би е достатъчно за преминаване на изолирани сърца на стрелки.





Иван

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6728
  • Рейтинг: 1096
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Brawa BR98.10 ep II
« Отговор #10 -: 24 Февруари 2025, 09:21:09 »
докато не видим видео - не вярва :blind: ме!

IvanC

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 333
  • Рейтинг: 244
Re: Brawa BR98.10 ep II
« Отговор #11 -: 02 Март 2025, 03:58:55 »
Цитат на: Adrian link=topic=5689.msg125632#msg125632 date=1740381669
докато не видим видео - не вярва :blind: ме!


https://youtu.be/gtuz6fzeBN0

https://youtu.be/u_-E82534TI

Иван
« Последна редакция: 02 Март 2025, 04:05:33 от IvanC »