Покрай 46-цата не предвиждаш ли и ти като Владо да има конкатна мрежа?
Добър въпрос Павка и много ти благодаря за него. Само, че отговора е малко по сложен. Щото контактната мрежа не е само да набиеш колци отстрани на линията и да ги свържеш със жици. Аз не съм специалист по контактна мрежа, но имам все пак прилични познания, освен това заедно със специалист съм правил проект за електрифициране на макета и работата е доста засукана. Първото е, че КМ се секционира в гарите. Просто казано, чрез разединители ( най-вече в гърловините) може да се изключват определени участъци за ремонт. При мен значи в двата предучастъка трябва да направя декоративни разединители със съответното им задвижване и въздушни междини в КМ със съответното им анкериране. Оттук и направата на допълнителен обходен фидер през гарата. Второто е, че КМ трябва да бъде компенсирана. Т.е. това са обособени у/ци от КМ в края на които са закачени тежести за компенсация на температурното удължение/свиване. Конкретно при мен за междугарието има къде да го имитирам, но в гърловините ще е малък кошмар защото нямам място. Още повече, че първите входни стрелки (особено в нечетната гърловина) ми се падат под мостовете и това ще ми пречи адски много. И пак там има и друг проблем – височината на мостовете е такава, че има място само за контактния проводник т.е. носещото въже трябва да бъде прекъснато. Това не е грешка – има го и в реалните железници, само, че е свързано със специално анкериране на носещото въже на отделни стълбове от двете страни на препятствието ( в моя случай – мостовете), а вече споменах, че просто няма място къде да ги набуча всичките тия колци там. И още много други подробности. Е разбира се ако ще се прави контактна мрежа може да има някакви компромиси – някои от гореспоменатите подробности могат да бъдат пропуснати, но на мен пък хич не ми се ще. Пък има и друг проблем, но за него след малко.
Сега за друга особеност на тоя макет. Поначало още от проектирането му си мечтая да го направя в три варианта.
1. Ретровариант – със семафори, стълбове за телефонна линия и ретроподвижен състав. При това този пулт съм го проектирал да управлява и семафори, но си мечтая управлението да е със декоративни ръчази ( декоративни в смисъл, че задвижването на стрелките и семафорите от тях няма да е механично с телове, както са истинските, а в двете положения на ръчага да има контакти и така всичко да се управлява електрически)
2. Дизелов вариант – този е на 90% готов. Светофори по БДЖ, подземна кабелна връзка със съседните гари т.е. няма ги стълбовете за тел. линия, и управление с пулт имитация на Н-68. Тук ми липсват само декоративни трансформаторни кутии за релсовите вериги и някои знаци покрай линията.
3. Електрически вариант – светофори по скоростната сигнализация, управление със същия пулт т.е. пак си имаме Н-68, но понеже у/ка е електрифициран трябва да има и декоративни дросел-трансформатори до трансформаторните кутии. И естествено – контактна мрежа направена възможно по достоверно.
Значи досещаш се за другия проблем – контактната мрежа трябва да може и да се маха за да се подреждат другите варианти. Т.е. мисия почти невъзможна. Но това не ми пречи да си мечтая да я направя. Пропуснах – към всеки вариант и необходимия подвижен състав, който ако не е точно български поне максимално да наподобява на него. За това при мен немските епохи изобщо не вървят.
Това е и втората причина да се бавя с озеленяването. Някак си не върви да посадя трева и дървета, и после да трябва да ги махам, щото пречат на стълбовете на КМ. Логично е първо да се направи КМ за да знам къде точно ще са дупките за стълбовете и после в другите варианти да ги крия с храсти и дървета. Ми наздраве!
