Историята на една одисея , за производството на локомотив който се ползва и в нашата страна...Годината е 2000-ната.Румънският документация по проекта за този локомотив в мащаб НО е готов. Разработчика търси производител , който би желел да инвестира в производството на този специфичен модел , значителна сума , която се движи в рамките на 300 000 до 1 млн. Евро. Тази цена на матрицата е в толкова голям обхват , защото е силно зависима от детайлността , качеството на изработка , техническото осигуряване и т.н.
ПРи това инвестирайки подобна сума , бъдещият „благодетел” не трябва да очаква някакъв ефект в рамките на следващите 2 години , които са необходими , за да може да се пристъпи от решението за производство до първите дефакто произведени бройки .
Стандартната процедура за стартиране на нов модел от производителите е да има устойчива тенденция в продажбите за над 4000 броя , в различни цветови комбинации.Тази тенденция обхваща минимум две години на продажба.
Тоест общото време за реализацията на един проект е в рамките на не по-малко от 4 години!
В противен случай проекта се явява мъртво роден.
Шанса на конкретният локомотив за който става въпрос е в годините когато проекта му е готов (2000-2001) защото в същото време немска частна компания - акционерно дружество „Karsdorfer Eisenbahn” , закупува 12 такива локомотива , както и част от железопътна линия .тоест този локомотив вече употребява и в немски железници , а там пазара на моделистите е един от най-големите в Европа (ако не и на планетата...).

Първите изкушени от проекта са били от „Механо” (добре че не е станало все пак...) , които са обяви че ще го произвеждат от 2002 г. Но броя на предварителните заявки и количества не е достатъчен.Това всъщност е в пряка зависимост от това , че тази фирма произвежда преди всичко модели-играчки и едва навлиза в пазара на железопътните модели при това с такива на американски влакове. Надеждата за немският пазар е в новозапочвачващата линия „Престиж” на фирмата в мащаб НО.Но това не се оказва достатъчно за нужните предварителни заявки от немските моделисти.
Проекта се оказва обречен на неуспех и съответно е изоставен.
Един малък немски производител – „Gecon VVM” (Friedhelm Gerwig) се заинтересува от готовата документация и поема риска да го произвежда, с надеждата да го направи хит на пазара.Така модела е обявен за пробната серия през 2003 г.
С цел намаляване на производствените разходи , немците поръчват матриците в Китай. Но в Китай се интересуват или от „хиляди бройки” или измерват количеството на контейнери!Инвестицията дори в тази евтина страна се явява високо рискова за малкият немски производител , който събира целият си финансов ресурс , като дори тегли и не малък кредит. Едновременно с това се свързват с „Tillig” за да се подготви и серия в комплектация с техни вагони . От „Tillig” поемат и производството на някой детайли в окомплектовката на локомотиво , като автосцепките и резервоара характерни за немсият модел на локомотива.
Идва 2004 г. и от „Gecon VVM” получават удар под пояса – няколко месеца преди началото на кампанията за производство и продажба , частният превозвач фалира и е разпродаден на други.Локомотивите (12 броя) попадат в DB , които след анализ за тяхната екплоатация и т.н. се освобождават от тях и ги продават извън Германия.
Въпреки всичко обявената продажба на първата произведена серия през пролетта на 2004 г. се състоява , тя бързо губи своята популярност сред немските моделисти , защото освен че локомотива вече не се експлоатира на немска територия , но се оказва че има грешки в електрониката му за управление , както и сгрешени детайли по коша! Твърде голям просвет между носещата рама и коша , фаровете , вътрешният интериор на кабината и машинисткото място , и горният фар над нея.Имаше все още някакви надежди за отстраняване на тези грешки в серийното производство , но...


„Gecon VVM” по тези причини загубват голяма част от немският пазар , и подценяват другите му възможни решения . чрез грешно разпределение на произведените.така стигат и обявяват фалит през 2005 г.
През това време стари и нови локомотиви (вероятно и 12-те немски ) има вече закупени и от частни компании и в Полша , и то още от 2002 г. Полша е традиционен пазар на „Tillig” който постоянно нараства именно от същата 2002 г.
От „Tillig” приемат предизвикателството и поръчват нова серия от модела , но вече оцветен в характерните за Полша цветове.

Тук трябва да се отбележи , че става въпрос за екс прототипа , а не модела DA060 ST43 , който се експлоатира в Полските държавни железници в периода от 1965 до 1978 година (420 броя) . На тях външната разлика се състои в по-големите фарове и централната вентилационна решетка на покрива , липсата на червените светлини на коша и управлението му съграсно немските изисквания за сигнализация.
Производството на модела остава в Китай , благодарение на личните контакти на бившият собственик на „Gecon VVM” , като от „Tillig” осъществяват на немска територия само проверката на качеството и пакетирането.
В рекламната кампания са включени четири разновидности на локомотива , различаващи се най.вече по външното оформление , Като две от тях са в цветовете на двата частни полски превозвача.
Модела отново е с подценени възможности – та само в Румъния по това време се експлоатират на 1000 такива локомотива. Почти толкова се очертава и първоначалните заявки за закупуване (които така и не са събрани... ).Това е едно доста странно решение на „Tillig”!
Причините са две – малкият процент на заявките от Полша (5%) и значителните разлики , споменати по-горе.Липсата на точен модел-копие на румънският пазар предопределя невъзможността за промяна в матриците за производство (става нещо като параграф 22!!!).В допълнение бившите дистрибутори на „Gecon VVM” подават грешна информация за потенциала на пазара в Румъния за „Tillig”
Освен това, от „Tillig” вниманието е насочено едновременно към Полша и Германия. За първата серия , която действително е произведени под марката Tillig е 72091, с машинист и версия в цветната схема на коша , под надписа PTK. Това е точно като първият локомотиви с бивши кош на полските железници, преди те да бъдат боядисани в цветовете PTK. С този модел Tillig цели, успех сред моделистите от Полша и Германия все пак.Както стана ясно тогава с историята на този кош , модел 72090 не е бил произведен от Tillig.



Повишаване на броя на румънските моделисти които биха си купили този модел от „Tillig” провокира сайта „Trenulete.RO4 да започне набиране на списък със заявки през 2006-2007 години , та да направят румънският пазар по-привлекателен за „Tillig”. Така от фирмата са заинтригувани и след свързването на румънците с тях , обявяват официално отново модела за производство на панаира в Нюрнберг през 2007г.
Първоначално за първото тримесечие на 2008 г. но след това го отлагат за третото тримесечие .
Причината е ползването както от Tillig така и за всички немски производители, които имат производствени модели в Китай, и които имат последователно отлагане на моделните си програми , за 2007 г. във връзка , че в предстоящите олимпийски година Китай е претоварен в производство на пластмаси. Голямото търсене на рекламни материали и други пластмасови предмети за насърчаване на това събитие, направи профилираните заводи в Китай, които произвеждат и модели от железопътния сектор, да се даде приоритет в негов ущърб.
На панаира в Нюрнберг през 2008 г. има дългоочакваните новини новини , че доставката през април 2008, няма да бъдат отхвърлена. Причина за голяма радост на румънските моделисти , но не за дълго.
Тъй като организацията е лоша, вместо на "по-добре" в бъдещите проекти и заради натиска да започне веднага, следващият модел, по принцип за "оцветяване" в Германска окраска винаги се закъснява, като често различните части са вече в произведени.
Първият вариант на дизайн имат регистрационен номер 60-1045-8, което съответства на сегашния парк от товарни локомотиви и са украсени като такива. В допълнение - за грешките от годината на производство , няма симптоми. Това обаче прави локомотива , несъвместим с много исторически пътнически железопътни вагони, които вече са на пазара, в сравнение с твърде малко товарни такива.
Затова румънците поръват серия с 60-0801-5, локомотив който е и в железопътната мрежа и днес . За съжаление, времето, необходимо за изпращане на проекта към „Tillig”, изтича и боядисването на модела , по необходимост е вече реализирано по първоначалния дизайн.

През юни 2008 г., нулевата серия на този локомотив е произведен и изпратена от Китай на „Tillig” , без от „Tillig” или „Trenulete.RO” или да даът "добър” за боядисването му в извадка от производството. Изненадата е голяма , когато, след получаване на предварителната доставка от „Tillig” , румънците откриват , че има пак различия от одобрения проект. Като липсата на надлъжни черни ивици, които разделят централната бяла линия.
Така че те са поставени пред много трудно решение: да се приеме този локомотив , а от „Tillig" са готови да доставят, давайки им модела на клиента , по избор, на цена, значително по-ниска , но с явно сгрешени графики или да откажат доставка, с всички последици, които биха възникнали тук от гледна точка на натиск и недоволството на клиентите, но също така и в условията на сериозни щети на продажбите и оборота.
Въпреки, че решението е било много трудно, те избати да откажат нулевата серия . Съответно „Tillig” връщат цялата поредица в Китай за корекция. За съжаление, обаче, поради напредналото производство, което се нуждае от определен ред в операциите , с много елементи, добавянето на обикновенната черна лента, която е липсвала става невъзможно. На нулевата серия при всички локомотиви бяха демонтирани кошовете и претопени, тяхната конструкция е произведена с нови такива.
Очевидно, това означаваше, отлагане за пореден път , като китайският производител, вече трудно може да го включи в графика си на производство , което е изключително натоварено. До последния момент поставя въпроса да се отложи старта на Нюрнбергския панаир през февруари 2009!
Поради наличието на постоянен натиск от „Trenulete.RO” последните няколко месеца, и постоянната кореспонденция сфабриката в град Шенжен (Китай) , производството бе ускорено и накрая локомотивите , но правилните този път, са получени в Германия , като накрая приключи най-голямото приключение на румънските моделисти за този старт не без тяхната помощ. Букурещ от 29 ноември 2008.

Превод от матириали на „Tillig" и „Trenulete.RO”.
А на вас оставям да систематизирате приликите и разликите с нашата серия 06.
Пък вчера приключи приемането на допълнителни поръчки през румънският сайт за което вече писах на какви цени става въпрос!!!
(Тези дет още си мечтаят за поръчка от 38 - 100 -тина локомотива ,
нека отново прочетат , особено началото!!!

) .
Не че аз не си мечтая , но и не си фантазирам чак пък толкоз ...
