Автор Тема: Макетът на Станислав Загорчев в НО  (Прочетена 27416 пъти)

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #45 -: 24 Януари 2009, 02:14:50 »
Тези дни изгубих малко време в "редене на релси" и се получи това чудо по-долу. Адски е завъртяно, дори по едно време и аз се загубих вътре.  ;D
Радиусите на кривите не падат под 484мм. Денивелацията между етажите е мин. 100мм(дали ще ми стугне за контактна мрежа?), само на едно място в подземен етаж е 90мм. Наклоните са най различни, като най големият е 3,5% (35 промила) и той е под земята. Колкото до маневрената дейност..не съм сигурен. Струва ми се, че ще мога да карам и по-дълги композиции.
Горе вляво мисля да стане нещо като планина, а иначе като цяло терена ще да е нито планински, нито равнинен. Тъй като от самолет се вижда, че е труден за обслужване, на 2 или 3 места ще има подвижни модули, т.е. парче от конструкцията, което се маха и се шмугвам на негово място, за да оправям бели.
Относно развитието в дясната част:
Иска ми се да е нещо като малък индустриален комплекс, с контейнерен кран и още 2-3 товарни коловоза.

Етаж 1:
Той е нещо като "спалнята". Под всичко останали, но открита отстрани, за да може да се оперира. Не съм сигурен, че има смисъл да съществува този етаж, ама нищо не ми пречи да го махна.
http://media.snimka.bg/1960/010174834-big.jpg

Етаж 2:
Спиралите между етажи 1 и 3.
http://media.snimka.bg/1960/010174837-big.jpg

Етаж 3:
Почти целия е подземен, има дълъг мост между двете крила на макета. Мисля, че ще изглежда добре.
http://media.snimka.bg/1960/010174836-big.jpg

Етаж 4:
Пътническата гара (вляво) и индустриалния комплекс. Мисля, че в товарния комплекс ми е най-големия проблем. Но вие ще кажете.
http://media.snimka.bg/1960/010174895-big.jpg

Етаж 5:
Още един дълъг мост над коловозите на гарата и един малък тунел.
http://media.snimka.bg/1960/010174838-big.jpg

А това е цялата мешавица накуп:
http://media.snimka.bg/1960/010174835-big.jpg

Приемам абсолютно всякаква критика!
 :) :)
« Последна редакция: 24 Януари 2009, 03:08:47 от staff123 »

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #46 -: 24 Януари 2009, 10:18:15 »
Хм, и ти като мене.  :spiteful:Първият ти проект беше един пръстен с два коловоза и един мост, но постепенно се усложнява.Ми така трябва да е според мен.Като ще е гарга - да е рошава.При тези скъпи материали за ландщафта просто е кощунство да започваш с малко и просто макетченце(както казват някои колеги), пък втория да го правиш по-голям(още два пъти по толкова кинти - откъде?!).Както пишат колегите, важното е теб да те кефи.А , между другото фрексове ще ползваш ли тук - таме при направата му и какви?

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #47 -: 24 Януари 2009, 16:13:49 »
Цитат на: XRISTO link=topic=753.msg17654#msg17654 date=1232785095
А , между другото фрексове ще ползваш ли тук - таме при направата му и какви?

Флекс-релси ли имаш предвид?

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #48 -: 24 Януари 2009, 17:11:24 »
Забравих да изясня, че епохата е IV - V

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #49 -: 24 Януари 2009, 22:05:12 »
Да, за флекс - релси питам.Защото аз мислех да не ползвам първоначално,после реших да използвам само в някои "по-засукани"завои.А сега, да ти кажа честно, се замислям дари да не направя всичко с флексове.По - малко снадки са предпоставка за по-добър контакт.  :)

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #50 -: 25 Януари 2009, 16:33:54 »
Цитат на: XRISTO link=topic=753.msg17694#msg17694 date=1232827512
А сега, да ти кажа честно, се замислям дари да не направя всичко с флексове.По - малко снадки са предпоставка за по-добър контакт.  :)

Аз също се замислям за същото. Всички елементи в тази схема са на Piko HO A-Gleis. Използвал съм доста флексове. И другото е, че ако са флексове се чудя дали де са с бетонни траверси. Все пак епохата е IV - V. Но пък тези с бетонните траверси са код 83 (2.3мм), а стрелките на Piko, каквито смятам да ползвам, са код 100 (2.5мм). Това е другия проблем, който ме мъчи. Дали комбинацията е приемлива?
« Последна редакция: 26 Януари 2009, 03:14:18 от staff123 »

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #51 -: 26 Януари 2009, 03:05:49 »
Много тих тоя уикенд бре?!
Къде са всички?!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12270
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #52 -: 26 Януари 2009, 09:31:29 »
...
Цитат на: staff123 link=topic=753.msg17645#msg17645 date=1232756090
Тези дни изгубих малко време в "редене на релси" и се получи това чудо по-долу. Адски е завъртяно,...
 :) :)


Това в никакъв случай не е изгубено време...
Така се трупа моделистки кеф+опит...
 :yes: ;D :yes:

Цитат на: staff123 link=topic=753.msg17758#msg17758 date=1232931949
Много тих тоя уикенд бре?!
Къде са всички?!

От петък всичко се юрна макетите си да оправя... :on_the_quiet:
 :lol: ;D ;D ;D

Смяташ ли наистина да реализираш този макет?
Питам така , защото е доста амбициозен , трудоемък и скъп (сметнал ли си в пари , колко ще ти струва само релсовият материал?)... :blink:

Ако смяташ , че е по - възможностите ти , ще се радвам да помагам! :good:

Като начало - за контактна мрежа в НО минималната височина е 77 мм според Юри Ботев , така че ти с твоите 100 мм си далече от тази граница - така ако имаш пресичане на две съседни нива , например тунел под трасе , ще имаш запас от 23 мм , тоест дори горното трасе плътно да ти минава над тунелният портал , тези мин.23 мм ще правят по-реалистично визуалната връзка.

На товарната гара пренареди някой от стрелките така , щото да имаш ясно отделяне на гарата от сдвоеното трасе . Ако преместиш по-навътре стрелки , макар и с по-скъсени коловози , ще имаш предгаров коловоз (между бретела и товарната гара) който ще ти служи като изтеглителен , тоест можеш да правиш маневри ,без да излизаш на сдвоеното трасе - така се прави и в действителността.

Ако искаш може да си прекроиш трасето - и без спирали можеш да "превземеш" нужните височини - спирали се правят само ако искаш да имаш разлика м/у входа и изхода на спирата минимум 5 етажа - като в "алпийските" макети.

Някой от тунелите ми се виждат безмислени - трасето може да има много повече видима част.... освен ако не държиш на гигантизма на планините...

Подземните трасета може да се намалят по-дължина , защото няма смисъл да се търкалят влакове , и да обикалят вътре , там дето никой не ги вижда...така се и амортизират механиките за нищо...ако искаш да печелиш време , просто ги спираш (може и с релета за време) в някоя част от тунела и имаш необходимото време...

На края - много добре правиш , че освен проекта на програма , редиш и в действителност релсите.Аз утрепах цяла събота да правя същото , защото се оказа , че на програмата (WINRAIL)да се вържат геометрически нещата е едно , но на живо е съвсем друго.За да получа същата фигура като на чертежа ми , съм променил състава(от релси) на някой места и съм си ги записал на отделен лист.При опита ми да повтаря това което го виждам на живо върху масата и на нов чертеж , излизаше невъзможна да се върже фигурата .
Аз си направих съответният извод - програмата за чертаене е доста груба и неточна , та оттук нататък ще я ползвам само като скицник , да правя скици , които след проверка и промяна (безспорно ще се налага) ще се превръщат в чертежи.

Малко съм разочарован от WINRAIL , но не съм се отказал от нея , защото се надявам да намеря някъде опция (че всичко е на немски - дет го сричам само...) чрез която да вдигна точността и на работа...в противен случай , ще се окаже един скъп "скицник".

Някой да знае за такава опция на тази програма?


staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #53 -: 26 Януари 2009, 22:12:46 »
За WINRAIL не знам. Аз не можах да се оправя с нея, не намерих 3D визуализирането, а и като гледах скрийншот от него не ме накефи.
Аз използвам WINTRACK. Програмата е супер. Дължини и радиуси са зададени с точност до една десета от милиметъра, а 3D визуализатора е повече от добър (поне според мойте виждания). Трасетата в наклон могат да се изпълняват както чрез задаване на отделни височини за снадките между релсите (при което автоматично се изчислява и изписва наклона в %), така и чрез задаване на конкретен желан наклон (пресмята и изписва височините). Може в наклонена отсечка да има няколко различни наклона един след друг. Друго предимство е, че в 3D визуализатора има опция за контрол на денивелацията между етажите. Само задаваш минимална денивелация и там, където е нарушена показва действителната. Има и още куп други опции, които не открих в WINRAIL 7 и WINRAIL 9.

Иначе много благодаря за напътствията. Ще поработя тези дни още (поне май ще имам време).
Цитат на: pach link=topic=753.msg17768#msg17768 date=1232955089
...Смяташ ли наистина да реализираш този макет?
Питам така , защото е доста амбициозен , трудоемък и скъп (сметнал ли си в пари , колко ще ти струва само релсовият материал?)... :blink:

Ако смяташ , че е по - възможностите ти , ще се радвам да помагам! :good:

Ами като се познавам ще го осъществя. Може да е за няколко години, но съм 100% сигурен, че съм способен.
Относно сметките - дето има една дума "Капка по капка - вир става". Действам на такъв принцип. За никъде не бързам, така че не се притеснявам.  :) :)

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #54 -: 27 Януари 2009, 07:44:04 »
Цитат на: staff123 link=topic=753.msg17883#msg17883 date=1233000766
За WINRAIL не знам. Аз не можах да се оправя с нея, не намерих 3D визуализирането, а и като гледах скрийншот от него не ме накефи.
Аз използвам WINTRACK. Програмата е супер. Дължини и радиуси са зададени с точност до една десета от милиметъра, а 3D визуализатора е повече от добър (поне според мойте виждания).

 :yes: :good:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12270
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #55 -: 27 Януари 2009, 08:26:38 »
Радвам се , желая ти успех!!! :good:
Колкото до WINRAIL-а , и той дава всичко с точност до десета от мм , но аз говоря за практическото нареждане на релсите по план правен на програмата - за да се изпълни това което на програмата е перфектно напасвано , на практика трябва да се поразкривят малко релсите или да не се спазва старото правила - прогонени релси (затягат се добре към траверсите) не могат да опрят плътно челата си , защото тогава излиза фигура малко по различна от проектираната...
Аз това го преборих по обратният ред .Първоначалният план като видове и количество релси , го промених малко при практическото му нареждане , след което го описах в нов план и се получи доста по-точно - най-вече съм спокоен , че съм го проверил на живо и знам , че точно с тези видове релси и количества мога да го изпълня без проблем.
Не ми е ясно от къде става това разминаване , за това търся дали програмата няма опция да подобри точността си.
Сега като се замисля , библиотеките (за релсов материал) с които разполагам са правени от моделисти и те явно не са се престаравали в точността на вкарваните елементи.От там май идва и това разминаване.
Подобен проблем имах с програмите с които работя в електрониката , но там предварително знаех , че библиотеките са правени от студенти , а те не са върхът на точността - там проблема си реших с направата на моя собствена библиотека за която съм спокоен , че няма проблеми с точността м/у проектирано и реализирано.
Май същото нещо ще трябва да си направя и във WINRAIL-а , някъде имаше такава опция - ще си направя моя библиотека и готово.
Това е единственото решение което виждам.
Някой друг да е имал такъв проблем ? А как се е справил с него?
 :)

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #56 -: 28 Януари 2009, 02:23:57 »
Малка промяна по първи и втори етаж. Не е значителна, но май е по-приемливо.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12270
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #57 -: 28 Януари 2009, 08:22:23 »
И още промени ще имаш - сигурен съм! :pleasantry:
Ако искаш сега поизчисти формата на носещата конструкция , че в момента с тоя многоъгълник би затруднил и професионален дърводалец...
По прегледно и естетично ще е да се придържаш към по-изчистена форма , защото ще ти е по-лесно и в изработката.Не се безпокой за празните пространство които би получил - винаги можеш да ги "уплътниш" я с нови коловози , я с пейзажни местности или градски квартали , фабрики,язовири и т.н.

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re: Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #58 -: 05 Юни 2020, 01:44:59 »
Здравейте,

След 11+ години прах, може би е време да раздуя какво има свършено по макета. А то, както може да се очаква, е една голяма нула. Тийнейджърското ми "Аз" беше леееко в облаците и не си даде сметка за възможните промени относно мястото и времето за изпълнение на такъв проект, както и за голяма част от останалите аспекти от реализацията му. Идеята все още ми харесва, с леки забележки, но далеч не ѝ е дошло времето. Може би някой ден ще се стигне до нея. По този въпрос - толкова.

През последните години се занимавам основно с разрастване на колекцията, доколкото ми е възможно. Липсата на свободно място обуславя липсата на макет, което от своя страна ме определя като моделист от кашонен вид. Няма лошо, разбира се, но сърбежът в пръстите, появяващ се от време на време, ме кара да нахвърлям разни дребни идеи. Търкалянето на композиции от 4-осни вагони в 4. или 5. епоха по макет от 2м2 винаги ми се е струвало неестествено. Не че няма 2-осни вагони в тези епохи, но към момента почти всичко налично или планирано е на 4 оси, а подходящият макет на този етап не е възможен. Затова напоследък мисловно залитам по други мащаби, но започването от нула засега не ме привлича. Другото залитане, което се явява основно и може би компромисно, е по 3. епоха, с малките двуосни и триосни вагончета, парната тяга и цялата прилежащата романтика. Еднопътните трасета с малките гари, отсъствието на контактна мрежа и въобще сравнително оскъдния откъм ж.п. инфраструктура пейзаж ми привличат окото. Макар да имам само 2 вагона в тази епоха, не ми пречи да се занимая с пресъздаването ѝ. Подвижният състав ще се увеличи постепенно, но времето, с което разполагам в момента, не е за изпускане и реших да се захвана с една от нахвърлените дребни идеи.

Основната цел на заниманието е добиването на известен практически опит в макетирането, съчетано с начесване на гореспоменатия сърбеж. Първоначално мислех да е малка диорама - една-две прави релси, малко чакъл, малко трева, дръвчета тук-там, нещо в този стил. Но в последствие реших, че ще е малко скучно, и че имам нужда от малко повече пред очите си. В крайна сметка се стигна до малка глуха гара с 2-3 коловоза, депо, магазия и евентуално стрелочен пост. За релсов път избрах PIKO A-Gleis, тъй като разполагам с известно количесто такъв. Заради ниската им цена, сградите също са на PIKO, с изключение на пероните, които най-вероятно ще изработя сам. Потенциалният подвижен състав се състои от малки парни локомотиви от рода на BR80, BR64 и BR89 с по 2-3 двуосни пътнически или 4-5 товарни вагона и дизелови мотриси като VT98. С две думи - селска железница. На първо време стрелките ще са ръчни, по-нататък мога да ги електифицирам. Релефът е чисто равнинен, сезонът е лято, епохата е 3-та. За администрация не съм решил дали да е DB или DR, а и може би не ми е толкова важно. Когато (или ако изобщо) опра до сигнализация, тогава ще го мисля. Опитах се да се вместя в 50см дълбочина на макета. Дължината е 220см, но има варианти за промени. Планът е изчертан със SCARM. Съкращенията GS, EG и LS са съответно магазия, приемно здание и локомотивно депо.
Към момента имам нужда от няколко съвета и реших, че е удачно да използвам съществуващата тема. Вероятно такива неща са били дискутирани, но не чета редовно форума (може би 1-2 пъти в годината), а когато го правя е доста селективно. Затова, моля да ме извините за евентуалните повторения!

1. При така планираното коловозно развитие, има ли особено значение коя е глухата страна на гарата? И въобще приемам критики относно коловозното развитие.
2. За малко над 7-те метра релсов материал колко чакъл би бил необходим? Моето предположение е около килограм от естествения баласт на Auhagen.
3. Възнамерявам макетът да е съставен от сегменти/модули, чиято дължина не бих искал да надвишава 70-80см, но и с това мога да направя компромис. С цел постигане на стабилност, какъв би бил удачният дървен материал за изработка? Мислех нещо от рода на дъски 10х2см за рамка и шперплат 6мм за покриване, хванати с винтове и лепило, но каква дървесина за дъските? И 6мм шперплат достатъчни ли са?

Несъмнено ще има и други въпроси, но на първо време е това. Благодаря!
Поздрави!  :hi:

pavlinbg

  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 735
  • Рейтинг: 265
Re: Макетът на Станислав Загорчев в НО
« Отговор #59 -: 05 Юни 2020, 15:05:43 »
Здравей!  :hi:
Поздравления за целеустремеността. От разсъжденията ти се вижда, че си добре запознат с основните положения, които са от значение за проектирането на един макет.
Относно коловозното развитие, бих ти дал съвет да използваш тройни стрелки в началото на гърловините на гарата. По този начин ще спестиш пространство, респ. коловозите ти ще са с по-голяма полезна дължина. За глухия коловоз не мога да ти отговоря на този етап. Всичко зависи от цялостната ти идея за движение и възможните маршрути за преминаване през гарата.
За направата на конструкцията ти препоръчвам шперплат, мин.6 мм, който да е оребрен от долната страна. Можеш да ползваш и фибран за повърхността.
Все пак и аз да ти задам няколко въпроса, като за начало:  :)
Планираш ли този модул (тази гара) да е част от по-голям макет? Ако отговорът е да, какво ще е коловозното му развитие (отворено,затворено, смесено)?
Каква е полезната дължина на коловозите, които си показал на снимката?
Колко ще е максималната дължина на влаковете, които смяташ на караш по макета? Както ти сам казваш, епохата тук е от основно значение.
Предварително се извинявам, ако в предходни публикации си дал отговор на тези въпроси.
« Последна редакция: 05 Юни 2020, 15:08:34 от pavlinbg »