Автор Тема: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo  (Прочетена 24114 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #15 -: 27 Октомври 2008, 09:30:36 »
Как да си "въртите" обектите във Winrail (мойто е на 7.0 версия но би трябвало и в осмицата да е същото).



Току що сте "пляснали" обекта - в случая крива релса...
Виж горе коя команда е активна .В случая това са две стрелки сочещи една към друга , като дясната стрелка е сгъната под прав ъгъл. С тази команда се редят последователно избраните обекти .Обикновенно се почва със стрелката сочеща към долна черта - съседната от ляво команда , на активната в момента...



следва смяна на командата. Вече е избрана "показалеца" - дебелата стрелка по диагонал на иконката - с този показалец си избираме обекта който ни интересува.В случая съм посочил кривата релса и тя вече е "маркирана"...



Започвам завъртането . При избран обект който е маркиран (виж по-горе) кликвам на командата за завъртане .Това е иконката с четири стрелки които се "въртят" около една права.Означил съм я с червено кръгче.Отваря се прозореца за опцийте на тази команда . Със синьо съм означил точните ъгли , за стандартно завъртане. С лилаво съм означил скрола за "бързо" доближаване на нужният ъгъл , а със зелено съм означил цифрите които ако пишете в прозорчето , ще е ъгълът на завъртане с точност 0,1 от градуса.Въобще стандартни Windows-ски команди и прозорци...



Обикновенно си премествам прозореца с командите в близост до обекта и докато го въртя със скрола , той отзад също се върти та го виждам какви ги върши . Щом съм готов с новият ъгъл , праскам "ок" и готоФо - обекта е зъвъртян.
Програмата ми е на немски , но иконките (или местоположението на командите в прозорците ) са едни и същи ...

След като съм завъртял обекта , го приближавам с влачене посредством "показалеца" (това е активната команда) и мишката (натиснат десен бутон и влачене - също пак Windows-ски команда) и го слагам достатъчно близо до обекта на който да го свържа.Активирам командата за слепване на обекти .Това е иконката с две стрелки (но и двете са прави) и след това кликвам на мястото на свързване на двата обекта.Щом ги свържа , там се появявя малко кръгче което ми указва че вече са скачени (завъртането е команда която е активна и за скачени обекти- даже целият макет съм си зъвъртал за мой ужас като не внимавам  ;D) .
Отдолу под командата за завъртане , е командата за определяне на посоката за скачване на последователност от криви релси .Много е удобна за изграждане на криви с последващо обръщане на посоката...
Абе въобще бях почнал да правя превод на ръководството за работа с Winrail-ла но открих ,че е на "висок" език и за хора дето не се занимават с проектиране (като моя милост...) ще им е трудно да разберат дори и преведеното ръководство.После мислех ей така , като по-горе да правя постове , ама то много бееее....
Май най - добре ще е да си направим на бъдещият клубен компютър един кратък практически курс (уверил съм се че  така хората схващат най-бързо) за работа с тази програма.
Имаше вариант да направя малък (15 минутен  ::)) видеоурок , ама не съм представител на Winrail-ла , та реших ,че на тях ще им се напукат петите от кеф ;D , а на мен хептем няма да ми стига времето... :P

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #16 -: 27 Октомври 2008, 10:02:10 »
Pach, с  Winrail е ясно,ама аз съм с Wintrack.Там няма и половината туулсове от Winrail,ама е на Английски и за това работя с нея.  ;)

Цитат на: muncho link=topic=917.msg12073#msg12073 date=1225055243
Ице,поразгледах ти подробно схемата.Не искам да те обезсърчавам,ама ...това място за тоя релсов път,с тея завои,наклони ... е доста малко.
Стрелката,която си избегнал от моста ,примерно/нямам предвид твоята/ погледни тук(Image removed from quote.)- лява стрелка ,за да изправиш/да могат да се разминат два влака/левия коловоз, веднага след стрелката трябва да сложиш нещо от рода на R9.На теб това няма да ти е достатъчно за да влезеш след една дължина от 231 или 239 мм в мост.За да се получи трябва да е стрелка-->R9--->G62 или G115/релси с дълж.62mm ,115mm/за да има достатъчно място между двата пътя ---> чак тук продължаваш с обикновенна права релса.Второто което не знам дали ще се получи -мост точно над гарата.На тази гара пероните няма ли да имат навеси,козирки.Къде ще забиеш колоните или подпорите на моста ::)
Хубаво прочети това (Image removed from quote.) и това (Image removed from quote.) (Image removed from quote.) измери,изчисли и тогава напред.То не е само да го направим тоя мост и наклон,после нали влак ще върви.По-добре по бавно напред с макета ,отколкото да паднем когато вече връщането е много трудно.
От опит ти го казвам-3седмици смятах-така,онака,наклона -е тука минава ,всичко става....мале като почнах ,докерите по малко псуват ;D

Приятелю,не съм стигнал до изчисления (това не означава че няма да се изчисли и предвиди всичко предварително),все още съм в твърде начална фаза,но на пръв поглед по Ботевата книга ми се дава 1 метър дължина за да мине най-високия локомотив(изключвайки електрически).Аз контактна мрежа няма да имам и съм сигурен,че никога няма да ми дойде на ума да слагам,та затова и няма да я предвиждам.Но дори и да трябва такава височина,така като гледам,единия пръстен (този отгоре на схемата) ще ми е второ ниво целият,а подхода към него е с дължина,грубо 1.50-2.00м ,е , верно,в крива,но никъде не се споменава,че дължината трябва да е в права общо един метър (довечера ще изчисля точно,защото тази програма я нямам в служебния компютър).Оттам и нищо притеснително , относно наклона не виждам.Относно отстоянието,винаги мога да го променя,макар,че ми се струва достатъчно(предполагам,че имаш предвид отстоянието на пътищата след стрелката преди моста.)Единственият проблем,наистина,ще е разположението на гарите и пероните,но за това и ще преправям коловозите под моста още доста пъти,докато се достигне оптималният вариант.

Цитат на: vasko58 link=topic=917.msg12074#msg12074 date=1225055327
Гаровите коловози ми се струват прекалено къси ??? Или трябва да започнат от завоя със стрелки в крива или с тройна стрелка ;)
Помисли и върху вариант; гарата да е най-отляво, там коловозите са най-дълги ;) Целта е на гаровите коловози да се събират максимално дълги композиции ;) ;D

Прав си Васко,и мене това ме притеснява.Може би ще се наложи да ползвам тройна стрелка,колкото и да не желая това.  :-[А и както Митко забеляза във връзка с развитието им в горната част възниква и проблема с разположението на гарата и пероните.Ще го "човъркам" довечера това - с повечко пипане сигурно все някак си ще се реши проблема.
« Последна редакция: 27 Октомври 2008, 10:04:30 от XRISTO »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #17 -: 27 Октомври 2008, 11:04:44 »
Моя е грешката - объркал съм програмите... :-[

Коловозите на гарата са ти с твърде големи растояния - пероните ще са ти по-широки от тези на Гара Бон.
Дължината на коловозите или дължината за изкачване в наклоните най-бързо се пресмята (грубо но върши работа  ;)) като си знаиш дължината на релсите , криви и прави , смяташ по броя и винаги знаеш дали имаш нужната дължина.После вече си донапасваш и уточняваш...

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #18 -: 27 Октомври 2008, 11:14:43 »
Цитат на: pach link=topic=917.msg12082#msg12082 date=1225098284
Моя е грешката - объркал съм програмите... :-[

Коловозите на гарата са ти с твърде големи растояния - пероните ще са ти по-широки от тези на Гара Бон.
Дължината на коловозите или дължината за изкачване в наклоните най-бързо се пресмята (грубо но върши работа  ;)) като си знаиш дължината на релсите , криви и прави , смяташ по броя и винаги знаеш дали имаш нужната дължина.После вече си донапасваш и уточняваш...

Хах,как ме зарадва!Още довечера им "свивам сърмите" на коловозите и така ще се отвори повечко място-даже ми се искаше да пусна един глух коловоз,ама ме възпря пустото място! :)А колкото до смятането-така и възнамерявам да изчисля дължината(макар,че сигурно и самата програма има такива туулсове),но все не остава време!Хиляди други задачи и не мога да се освободя,за да направя преброяването.Дано довечера да съм по-свободен,че да поработя по плана.А някакво свежо хрумване за разполагането на гарите?И как да обособя товарна?Дали да не пусна още един "глух" до онези двата вляво и там да е товарната?  ??? ??? ???
...или по-скоро там става за промишлена зона.Как мислиш?  ::)
« Последна редакция: 27 Октомври 2008, 11:16:46 от XRISTO »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #19 -: 27 Октомври 2008, 11:22:59 »
Бе хрумвания много , ама с много по-различен план...При това бях почнал някой идейки (за лично удовоствие и тренировки)  ама аз съм с Winrail , а пък и макета си е твоя идея.Ще видя какво да ти предложа като идеи...решението си е твое...

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #20 -: 27 Октомври 2008, 11:37:32 »
Ако искаш да го осъществяваш,ще те разбера ако не го споделяш , няма проблем,но ако само заради любовта към хобито си чертал и се притесняваш да не се обидя-аз не съм от тия,няма да го патентовам този макет и че някой друг го е разработил,това мене не ме притеснява.Сподели го,ако не те бърка,пък може да взаимствам отделни детайли само.Не съм амбициран всичко сам да правя - в крайна сметка за мене остава изработката,а тя е най-сложното от цялата работа,нали?  ;D
А на лаптопа имам и Winrail,но е на немски а и толкова много туулсове ... и всичките на немски...но мога да отворя файлът и да го разгледам(както и да "открадна" някоя-друга идейка  ;D ;D ;D).

schatsi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 583
  • Рейтинг: 52
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #21 -: 27 Октомври 2008, 12:36:30 »
Цитат
Точно тая си я имам демо, инсталирана, но хич не схващам как работи и как да си въртя релсите върху него... все хоризонтално ми идват
...след като си "положил" въпросната релса кликваш върху края й около който искаш да я завъртиш. След това отиваш горе в прозореца с приложенията и кликваш върху ...28 -мата подред иконка и ти се отваря прозорец най отдолу на който има "бутони" с градуси ... , а над тах има прозорец с две стрелки -горе/долу- от които също можеш да задаваш градуси на завъртане...
  успех   ;)

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #22 -: 27 Октомври 2008, 15:04:03 »
Ице,дано не си нервак като мен.Аз по същия начин почнах-чакай да видя как ще стане гарата,а сега завоя,а другата гара,всичко уж временно.И без да се усетя затворих кръга.Като видях после колко трябва да разваля за променям викам си-аа не.Нема го майстора.И има една приказка-временните неща са най-постоянни ;) ;D.А това с примера за електрифицирано трасе-не,имах предвид само наклона как се прави.То дали с мрежа или без ,наклона се прави по един и същи начин.Де да ,знам,аз останах с впечатление като чертах с win rail че изглеждаше по един начин,а като почнах да редя се оказа малко по различно.Ама 2-3,5 мм.ралика си е доста за релсов път.Ама ако успееш да го нагласиш,малеее ,трепач ша стане ;)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #23 -: 27 Октомври 2008, 15:06:48 »
Ето една идеика в два варианта!  ;D ;D ;D
Ползвал съм около 12 стрелки - колкото и при твоя проект .В синьо съм очертал площта ти . Може да бъде намалена , за да имаш място за пулта за управление и като сложиш стола , спокойно да затвориш вратата .Разтеглих коловозите , сега най-малката дължина е около 160 см.Направих две обособени малки разменни гари , с пътническа и товарна част .Едната (по-голямата дето е с порталният кран има възможност между него и гаровата постройка да се сложи и депо ) .Остава място за много неща .Мостове и т.н. по избор (смислов)... ;D
Идеята е доста далеч от твоя проект но я качих тук защото искам да покажа нещо което напоследък ме "влече" - универсалност на основната фигура...Какво има предвид?Ами това , че е една идеика - два варианта!?! ;) ;)
Ако се вгледаш фигурата е една и съща , като конфигурация , но с преместването на по-голямата гара , и с разменени посоки на   наклоните се получават два коренно различни макета.На левият височината на тунелите е също 77 мм . (нещо съм пипнал та е от 1 до 78 мм :-[)което е напълно достатъчно дори за контактна мрежа по стандартите на Юрий Ботев.Височините се превземат с наклон от 30% , тоест имат запас до максималнети 40%.Ако не се сложи контактна мрежа , наклоните могат да стана още по полегати...
В лилаво са тунелите...И в двата варианта за пестене на място съм сложил по една тройна стрелка във всяка гара , а на десният вариант , откронението за фабриката и пощата е през ангрлийска стрелка...



 ;D ;D ;D

Мда , открих грешка при изчертаването на десният , и докато го оправях , песнах и депото за което споменавам по-горе..



 ;D
« Последна редакция: 27 Октомври 2008, 15:35:56 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #24 -: 27 Октомври 2008, 15:40:54 »
На мен лично , левият модел ми по-харесва...по.малък , но пък сдве доста различни гари , дори само като ги гледаш едновременно и двете от едно място...
Но пък десният става по-голямо развитие , включително и възможност за още една "подземна" голяма "изчаквателна" гара под целият макет...Ма пък и двете гари се гледат под един ъгъл от едно място .
Очаквам коментари за "една фигуРа - два макета..."  ???

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #25 -: 27 Октомври 2008, 16:00:31 »

левият ! Но как ще се обслужва това разстояние (дълбочина) 1.80 м ??

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #26 -: 27 Октомври 2008, 16:24:07 »
Цитат на: Adrian link=topic=917.msg12097#msg12097 date=1225116031

левият ! Но как ще се обслужва това разстояние (дълбочина) 1.80 м ??
Ами по площа на Христо , само съм премехнал "дълбоките 40 см." защото те са тесни и не вършат никаква помощна функция...
Това са остарели приоми , доскоро и аз се стресках за обслужването , но решенията са повече от едно...
Прави се подвижна част в средата пхрез която се подава човека обслужващ макета , или пък се прави от дв-три части които са на панти и се раздигат една спрямо друга ...и т.н.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #27 -: 27 Октомври 2008, 19:34:20 »
Много са готини коловозите - прави като струна!И аз ще се опитам да изправя моите,но не смятам да махам "джоба" , най-вече, защото като се завра там и гарата е срещу мене.Не искам да ми съвпада по диагонал.А иначе съм по-впечатлен от десния.  ;) Тунели и по моят ще има, а смятам, че мост върху коловозите ще изглежда добре, но това ще се види в последствие.Хайде,че отварям файла и почвам да коригирам....  :)

Ето и първата дилема - колко са дълги Тилиг - кривите R1,R2,R3,R4,R5?
R1-R380,22.5 градуса(най-късата) - не вярвам да е 38 см?!  :o

Ето и новата преработка - с удължени коловози , но понеже е с един вход и изход и за да могат да се осъществяват маневри без да се затруднява движението на други композиции в района на гарата,според мен са необходими преки връзки между съседните коловози.Направих две,но понеже не мога да преценя къде е най-добре да ги сложа и спрях с цел да се посъветвам с вас.Такъв ли е начина и ако не-как да постигна пропускливост на гарата без да правя двойно трасе,а в същото време да не променям драстично плана?  ???

« Последна редакция: 27 Октомври 2008, 21:23:53 от XRISTO »

schatsi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 583
  • Рейтинг: 52
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #28 -: 28 Октомври 2008, 09:03:09 »
 Много е готино ...обаче мисля че ще има проблем в ограденото в червено...(срещат се напреженията) , а в зеленото поле аз бих направил втората гара.. ;)

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re: Начални стъпки за създаването на макета на Xristo
« Отговор #29 -: 28 Октомври 2008, 09:23:47 »
Мдам...много уместна забележка...благодаря ти , още не съм ги обмислял тези работи с напреженията,но това което казваш е така,за съжаление.А идеята за втората гара ще я обмисля,защото там , където си я изобразил има изкачване от близката към далечната страна и не знам дали ще е удачно.Иначе откъм място е ок.Аз имах нещо като идея за горе вляво,където е с два коловоза.(то и затова съм ги направил два  ;))Ще бъде нещо,като планинска гаричка,защото там е второто ниво,но нищо още не е окончателно,може пък там,където си очертал да спретна още една,но по-скоро в горната част,защото там ще бъде равно.  :)
Хм.Сега пък ми хрумна,че мога да започна спускането чак някъде при завоя.Оттам до първата стрелка  на голямата гара е повече от 1.80м - достатъчно да се стигне до кота 1 ниво,според мене.  8)
Апропо,администратора да свери часовника на сървъра-дразни.
« Последна редакция: 28 Октомври 2008, 09:26:47 от XRISTO »