Автор Тема: Макет на gzo в НО  (Прочетена 48889 пъти)

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Макет на gzo в НО
« -: 13 Юли 2010, 14:24:06 »
След преглеждане на доста проекти на модели, реших да се спра на следния вариант....



Макета ще бъде в НО на  2 нива и с коловозно развитие по подобие на проекта на инж. Паскалев. Благодаря на колегата Топалов който бе така добър да сканира статията с проекта на инж. Паскалев.  :thank_you:.
Основата ще бъде с размери 200х100 см. а макета ще се вписва върху нея горе долу така, както се е вписал в границите на снимката.
Залагам на максимална изчистеност от жп инфраструктура за сметка на повече място за ландшафта. Най-високата част по линията се явява моста в средата. Двата кръга на осмицата ще минават над/през 2 съседни хълма което изисква и 2 тунела. Хълмовете ще се свързват едиствено чрез моста.
Отчитам, че в този макет най-голямо внимание ще трябва да се обърне на наклоните, които трябва безпроблемно да се усвояват от влакчето. По-груби сметки моста ще вдига нивото около 7,5-8,5 см, изчисленията те първа предстоят, но вярвам, че съм заложил аванс с размерите на макета 200х100. В момента линиите се простират в граници 185х90 см. Това са размери без да включвам 2-ри коловоз на гарата, но ако нещо се обърка ще игнорирам 2-коловоз и ще поставя челен от ляво на гарата.
Приемам всякакви градивни мнения дорде още не съм скроил плота  :drinks:
« Последна редакция: 13 Юли 2010, 14:27:05 от gzo »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #1 -: 13 Юли 2010, 15:09:38 »
Веднагически ( :pleasantry: :pleasantry: :pleasantry:) си изчисли дължината на релсовото трасе което ще ти формира наклоните.
ПРавилото, което е потвърдено от практиката и в този форум е:

L=(H*1000)/S

Където L е дължина на необходимото трасе за изкачване на Н - необходимата междуетажна височина, а S - съответният наклон в този участък (в промили!!!).



За S e прието да не е повече от 40/1000 (четиридесет на хиляда), но практиката показва (особено за НО) че е нежелателно да надминава 35/1000 - тоест в рамките на един линеен метър изкачването да не е повече от 35 мм.
В противен случай, има опастност от приплъзване на модели, а ако не са цифровизирани, (със съответната обратна връзка от двигателите за компенсиране на натоварването) локомотивите ще имат видимо забавяне и затруднено изкачване, респективно "скоростно" спускане в наклоните.

В твоя случай от точка а до b май не ще "събереш" два метра трасе (тоест "заветните 70 мм - виж  ТУК), но от точка с до точка d ми е още по-съмнително.

Препоръчвам разминаване (може чрез увеличение на площта на плоскостта) на трасетата в точка е за да събереш двата метра м/у а и b (тоест вече ще е дълго от е до b за единия наклон).
Колкото за връщане (при това доста плавно) едновиткова спирала в района между точка с и d (с център около числото 77). тогава по има шанс да стане спускането на трасето за да мине под моста. Е, там може би освен втория хълм, ще ти трябва и тунел за да скриеш витката на спирала, тъй като изисква по-малък радиус).
Не виждам друго решение за тазе фигура.
Имай предвид и това:

За да няма после "опаааа, какво стана та се ..."  ;D ;D ;D
Повече за наклоните може да прочетеш тук:
http://www.railwaypassion.com/?cid=102&NewsId=11

« Последна редакция: 13 Юли 2010, 15:12:51 от pach »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #2 -: 13 Юли 2010, 15:15:58 »
Хич не се впрягай на тия 3,5% наклон! Никой няма да дойде да ти ги мери! Пък и да ти ги мери - можеш спокойно да му изплющиш един реализъм зад врата! Прави спокойно до 5-6%, още повече, че едва ли ще караш дълги влакове. Като сложиш релефи, сгради и т.н. изобщо няма да личи, че градусът на наклона е по-голям от реалното. Да не засягаме темата за реалните наклони в планински железници...  :spiteful: Най-важното е съвсем плавно и равномерно да правиш изкачването - да няма "ями" и "гърбици", където може да започнат да дерайлират вагони или да се откачват.  :drinks:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #3 -: 13 Юли 2010, 15:21:26 »
Рипърчето не спира да се заяжда, но ти не му обръщай внимание... :on_the_quiet:
Не става въпрос за реализъм (нито за боя по релсите и механизмите) а за най-елементарно избягване на буксуване дори на изолиран локомотив, който ще се изкачва по-наклоните.
Прегледай клиповете от клубният ни макет в N и прецени дали би ти харесало такова затруднено движение на локомотиви.А за амортизацията им (дори да не слизат от макета и да си нямат "кашони и витрини") просто на всички е ясно. Струва ли си да се хабят електромотори и зъбни колела в задвижванията им, па ако ЩЕ и по пет за десет лева да купуваш??!!! ;)
После си решавай за себе си какво точно искаш от макета ти. :hi:
 ;D ;D ;D

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #4 -: 13 Юли 2010, 15:26:09 »
Паци, ако на 5% наклон ти буксуват локомотивите, то белята е най-малко в релсовия път.  :hi: Най-скоро изхвърли локомотива.. или поне преди това му провери бандажи, талиги, колооси на вагоните и т.н. Да няма някаква нежелана ръчна спирачка в самия влак...  ;)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #5 -: 13 Юли 2010, 15:31:58 »
Става въпрос както за стари ( на 30 години) , средно стари (10 години) и чисто нови (на 200 метра  :spiteful:) локомотиви -  до един добре поддържани и в перфектно работно състояние. Гарантирано минали "годишен преглед" преди да ги върна във витрината си. :drinks: :drinks:
 От всякаква тракция (парна, дизелова и електро) , не само в ТТ, но и в N (клубната грешка), както и в НО( доста приятели са в този мащаб).
Бих искал да видя локомотив който да изкачи без никакъв намек за наклона тези 50/1000!!! :hi: :hi: :hi: Ама да не става въпрос за модел на "зъбчата" железница от Алпите! ;)
Но в крайна сметка всеки има някакъв опит, и си прави заключения от неговата камбанария... :hi:

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #6 -: 13 Юли 2010, 15:41:04 »
Значи искаш да качва баира без да се мъчи, така ли? Ами в реализЪма да не би влакът да не се мъчи по баир? Да не би да върви нагоре и надолу по баира с еднакво усилие, с еднаква скорост? Да, в случая не говоря за твоите /и на други моделисти/ супер-реализми, когато се напъвате да теглите с един локомотив по 20-30-40 вагона! Щот така било в действителност. Да, така е... Но ако се загледаш в световния реализъм на ЖП моделизма, рядко ще видиш композиция над 10 товарни и 6-7 пътнически вагона...  :hi: Пък вие се напъвайте да закачате колкото се може повече... Как няма да ви гърмят мотори, зъбни колела и т.н. Ама викам да не разводняваме повече темата на човека...  :agree:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #7 -: 13 Юли 2010, 15:58:32 »
Напъването (и някой последствия) не го правим ние.
Караме реални композиции (доколкото ни позволяват моделите) , понякога и с "двойна тяга". Ако знаеш историята от създаването на цифровизацията (американците бяха първи) на локомотивите , ще ти е ясно и как се карат такива композиции без "напъване".
Лично аз си спомням товарни влакове по БДЖ от по 50-60 вагона минимум, а пътническите винаги пътуваха с 14 броя.
И така , и инак , темата не би се разводняла, щото се уточняват някой нереални наклони (не го бъркай с твоя реализЪм) които биха разочаровали колегата.
Може би трябва да се подкрепиш с някакви филмови факти?
Какви композиции караш, по какви наклони и как ти се движат влаковете въобще.
Всичко друго е просто клатене на въздуха тук, и аз каквото имах да казвам на колегата (не на теб), в този етап от молбата му за помощ -  го казах!
 :hi:

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #8 -: 13 Юли 2010, 16:21:14 »
Мерси за включването на всеки един до момента !

Цитат на: topalov link=topic=2593.msg44221#msg44221 date=1279022859
По най-прости изчисления 80:0,035=2285 ...

Аз моята сметка я правих по формулата 75:0,04=1870. При такъв резултат смятам, че няма да е особен проблем наклона. Освен това имам аванс по ширината от още 15 см. (200мм ширина на плота - 185мм) и ако се наложи ще туря по някоя къса права тук там.
И все пак ако и това е стръмно ще смаля височината на моста до минимума от 70 мм и тогава L=1750. Не смятам, че ако коефицент 0,04се надвиши с още малко е кой знае какво нереално изхвърляне !

Нека да е ясно, че лока и вагоните са от джуниър, а и надали за в бъдеще ще купя нещо по дълго и тежко. 1 лок + до 5 двуоски не са проблем (си мисля аз !)

Та такива са ми сметките на мен  :prankster:
« Последна редакция: 13 Юли 2010, 16:26:16 от gzo »

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1814
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #9 -: 13 Юли 2010, 16:25:35 »
Преди да пристъпиш към направата на макета изпровай наклона с твоя подвижен състав.

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #10 -: 13 Юли 2010, 16:27:16 »
Цитат на: pavel75 link=topic=2593.msg44232#msg44232 date=1279027535
Преди да пристъпиш към направата на макета изпровай наклона с твоя подвижен състав.

Да разбира се !
Просто се оглеждам за още подпори  :search:

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1651
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #11 -: 13 Юли 2010, 17:13:07 »
Въпросът е не да следваш някакви заковани норми. Въпросът е твоите локомотиви да преодоляват наклона с вагоните които ще караш. Въпросът опира до това, като влезеш в тунела, дали ще излезеш със сигурност от него или ще бъркаш да избуташ влака. Въпросът опира до сигурноста на движение, а не до реализъм, защото железници много, наклони разни. Решения също.
А иначе именно във връзка със сигурността на движение са приети и нормите NEM. Практиката е показала, че при наклони от 3%, движението на повечето машини е без проблем и такъв наклон е приет във въпросните NEM.
Подобна на твоята осмица и аз съм спрятал на маса 120х80. Само дето почти нямаше равен участък, почти всичко беше в наклон, заради пустите проценти. И за да може локомотивът да изкачи поне себе си. За влак нямам спомен да съм пробвал.

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #12 -: 13 Юли 2010, 18:59:21 »
http://www.youtube.com/watch?v=xgpivxz7tAQ&playnext_from=TL&videos=P6QtGDuYMFE Виж тук нагледно как си личи че изкачващия влак се "мъчи".Най просто без формули сложи релсов път  около 2-3метра на една дъска и пусни състав,като от единия край повдигаш.Направи няколко опита с повдигания през сантиметър и ще видиш че колегите много правилно те съветват.И аз знам а и го установих че наклон по голям от 4см на метър не е никак добре.Незабравяй че и ако е в крива кривата също има съпротивление.

А що се отнася и до реалните влакове при наклон 40% което го има в един заводски клон серия 06 на БДЖ трудни се качва с 3 пълни цистерни. :bb:  :stop: :search:

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #13 -: 20 Юли 2010, 09:52:17 »
Лека полека напредваме с работата. Плота е набавен и скроен ! В последния момент реших да оставя още малко аванс по ширина и да осигуря шир пред коловозите на гарата. Така новите размери на основата са 200х110 см. Ползвам OSB 9мм. Следва подсилване, чрез оребряване и набавяне на материали за по-нататъшната работа.
Сега се чудя с какво ще ми е по-удобно да изградя релефа на двата хълма ?
а)-със стиропор за изолация.
б)-с полиуретанова пяна за оплътняния.
Струва ми се че пяната се оформя малко по-лесно, което дава възможност за по-изразителен релеф, а и с нея ще мога да залепя естествени камъни към ландшафта. Но пък стиропор имам в излишък  :unsure:
Мога да комбинирам и двата материала. Вероятно ще започна със стиропора, а върху него ще положа и пласт пяна  :scratch_ones_head:

П.С. Продължавам да търся две леви и една дясна стрелки ! Ако някой предлага да пише на ЛС.


toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4800
  • Рейтинг: 644
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re:Макет на gzo в НО
« Отговор #14 -: 20 Юли 2010, 18:18:39 »
Не се занимавай с тази пяна.Залепваш с Ц-200, на грубо стиропора с желаната от теб форма и размери.После обмазваш с гипс,става бързо ,лесно и добре.Макета става лек,планините твърди!С гипса може да залепиш и камъните.После мажеш с Ц-200,местата които ще имат трева,поръсваш със ситни дървени стърготини.След 24 часа,минаваш с ръка по стърготините за да отпаднат недозалепените частици,после с прахосмукачка и вече имаш прекрасен релеф с още по-прекрасна трева.Тревата се боясисва с темперни боички в желаният от клиента цвят.

Виж мойте макети за пример,ако ти допадне, действай!

http://toniemi2.snimka.bg/hobby/maket-quot-z-quot.464014.16971239

http://toniemi2.snimka.bg/hobby/ho-2.463967.16968897

http://toniemi2.snimka.bg/hobby/detski-maket.463972.16969269




Успех!!!
« Последна редакция: 20 Юли 2010, 18:20:52 от toniemi »