Автор Тема: Изчезнали ж.п. линии и малко известни съществуващи клонове  (Прочетена 106868 пъти)

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 327
  • Рейтинг: 28
  • HO

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 327
  • Рейтинг: 28
  • HO
"От 1922 г. започва дейността си Трудово горско стопанство "Гениш-ада"-Лонгоза", построена е дековилна линия до гарите Ботево-Корито-Кривини-Солник-Гьозикен/Обзор/."
Tова е извадка от уикистатията за с. Кривини, общ. Долни Чифлик.

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Освен в горепосочената статия, никъде другаде не съм срещал твърдението, че линията някога е достигала чак до Обзор, така че най-вероятно това е грешка.
Със сигурност в началото на 20-те години линията е достигала до местността "Горска барака", разположена между селата Солник, Дюлино и Господиново. Има сведения, че по-късно е достигала и до Дюлино, но засега не съм успял да намеря нещо конкретно по-въпроса.

Веднъж, връщайки се от Бургас реших да мина през района и да поогледам за някои следи от тази теснолинейка. Оказа се голяма грешка от моя страна.... Първо, минах през Дюлинския проход - никога не правете това, освен ако смятате, че колата повече няма да ви трябва! После, след Дюлино просто си карах бавно и оглеждах край пътя. Няколко пъти спирах да зяпам и из храсталаците. Накрая, в това затънтено място, онтнякъде се намериха двама скучаещи полЮцаи с патрулка, които ме спряха и след дълго философстване ме глобиха. Оказа се, че от блеене настрани съм пропуснал да забележа един тъп знак, а те само това чакали! И най-важното - следи от теснолинейката така и не открих! Може би са по-навътре в гората. Имам съмнения, че част от трасето на сегашния (така наречен) автомобилен път между Солник и "Горска барака" е разположено върху старото трасе на теснолинейката. Но това си е само лично мое мнение, за което също няма доказателства...

Затова пък наскоро снимах това, което е останало от клона от гара Дойренци (бивша) до Деветашката пещера - част от изкопа и няколко траверси:


anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 327
  • Рейтинг: 28
  • HO
Tрябвало е да поразпиташ местните, те най-точно биха те упътили. Но като че ли са били два клона: Старо Оряхово-Дюлино и Долни чифлик-Солник. Деянов споменава, че към 1923-та вече се превозват и пътници, които при заплащането на билета подписват декларация, че те самите отговарят за сигурноста си, тъй като е нямало пътнически вагони и са се возили по трупите или на площадките. Много е вероятно той да има и по-подробна информация по въпроса...Това лято минах през Плачковци и поразпитах за теснолинейката до мина "Принц Борис" в Гръбчево. Бях много учуден, че всички я помнеха. Последните 2 коловоза на гарата били нейни. Преди години идвали някакви чужденци, които искали да я възстановяват за атракцион. Казаха ми и че със сигурност се пази снимков архив в кметството или читалището, но нямах време да потърся. Така че ако някой има път и интерес натам - да се отбие.

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Доколкото знам клонът е бил само един: Долни чифлик - Ботево - Корито - Кривини - Солник - Горска барака и евентуално Дюлино. Мисля, че при Старо Оряхово никога не е имало теснолинейка. Нормалната линия Долни чифлик - Старо Оряхово е построена през 1939г. и ако не броим незавършения строеж на линията Долно езерово - Долни чифлик, която минава точно до Старо Оряхово, други жп линии в това село май не е имало.
На въпроса за тази теснолинейка самият Димитър Деянов ми отговори, че не знае твърде много подробности, тъй като линията е била собственост на БДЖ само в самото начало на съществуването си. После е предадена на горското стопанство, а г-н Деянов е изследвал историята най-вече на линиите на БДЖ. Това, което научих от него е, че линията е имала многобройни малки временни разклонения из гората, които са съществували само докато се експлоатира съответното сечище, след което са демонтирвани и премествани в друг район на гората.
А относно местните - не съм имал време да спирам, за да разпитвам. По-скоро те ме спряха  :), както писах по-горе, ама надали точно тези двамата ги интересуваше точно това... А в кметството или читалището със сигурност трябва да имат нещо, но затова си трябва специално посещение и да попаднеш на отзивчив човек.

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 327
  • Рейтинг: 28
  • HO
Позволих си да публикувам две снимки от моста на теснолинейката при село Кости.


Каменните пилони на моста се виждат долу в дясно.



А ето и линк за местоположението му в Уикимапия:

http://wikimapia.org/#lang=bg&lat=42.050878&lon=27.784188&z=17&m=b

« Последна редакция: 27 Октомври 2013, 00:22:15 от anubis »

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1814
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Ето нещо за теснолинейките в България:

http://bg.wikipedia.org/wiki/Теснолинейка

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Цитат на: anubis link=topic=3586.msg92178#msg92178 date=1382822334
Позволих си да публикувам две снимки от моста на теснолинейката при село Кости.

(Image removed from quote.)
Каменните пилони на моста се виждат долу в дясно.


Тази снимка да не е лично правена от ...делта или парапланер?
Интересно!

Magirus deutz

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Здравейте, случайно попаднах на този форум.Въобще не се интересувам от жп моделизъм, но темата за изчезналите жп линии ми е интересна и затова да пусна една интересна снимка.Снимката е направена в края на село Дюлино до някакъв бетонов възел и показва последния остатък от жп линията до селото:
 http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=6389.msg100017865#new( мнение 27).
« Последна редакция: 01 Февруари 2014, 00:49:29 от Magirus deutz »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5585
  • Рейтинг: 650
  • Красотата е в детайла!
А повече информация (снимки) за тази линия имаш ли?

Rado

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 151
  • Рейтинг: 89
Горната снимка е от Google street view и не се знае дали това не е някакво захвърлено парче релса. Така че за съжаление едва ли някой ще може да ни каже нещо повече за нея.
Дано все пак някой открие други, по-стари снимки...
« Последна редакция: 03 Февруари 2014, 00:49:00 от Rado »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5585
  • Рейтинг: 650
  • Красотата е в детайла!
Още малко за Ахтополската теснолинейка:

http://www.tsarevo.info/istoriq/istoriyata-na-tesnolineykata/
« Последна редакция: 05 Февруари 2014, 10:25:23 от Vlado »

anubis

  • Trade Count: (5)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 327
  • Рейтинг: 28
  • HO
Това е снимка от ФБ на предполагаем жп мост от горската теснолинейка Д. Чифлик-Солник. Авторът й не беше убеден, че е точно от там, но по мое скромно мнение никой няма да тръгне да прави мост на горски път при това с каменни опори. Забележете и масивните дървени греди:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12341
  • Рейтинг: 1327
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Жалко, че не се вижда широчината на моста, но повече прилича на пътен.
Гредите трябва да са си яки, за да могат да минават натоварените труповози отгоре.
Ако е от теснолинейката май ще трябва да е доста по-тесен!?
Каменните опори са от значение само при дебита на водата през пролетта,
за да могат да ударжат бреговете на моста без проблем.
Но може би все пак е моста си е от там... :scratch_ones_head:

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1709
  • Рейтинг: 158
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
http://www.batak-bg.com/BATA6KATA-JELEZNICA-1.htm   идея за баташката железница - теснолинейка.  :hi: