Автор Тема: Оценка на качеството на парните локомотиви  (Прочетена 28637 пъти)

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 350
  • Рейтинг: 110
От линка долу може да свалите няколко статии от моя баща Константин Иванов относно критериите за качество на парните локомотиви. Разгледани са подробно немските и български локомотиви. Така чрез формули и теоретични обяснения се дава отговор на въпроса кои парни локомотиви са били сполучливи и кои не толкова успешни. Разгледани са сравнения с идеализирани локомотиви-еталони. Статиите са придружени с начертани от баща ми фигури на реални и еталонни парни локомотиви.

Линкът ще е активен до 20.02.2012. При наличие на интерес след тази дата ще кача информацията отново

http://dox.bg/files/dw?a=44eff23105

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #1 -: 05 Февруари 2012, 12:34:21 »
 :give_heart: :give_heart: :give_heart:Дълбок поклон!!! :give_rose: :give_rose: :give_rose: Ученото си е Учено!!! :hi: :hi: :hi:

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
  • Рейтинг: 57
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #2 -: 05 Февруари 2012, 14:02:04 »
Благодарим за предоставените трудове на Инж. Константин Иванов. Много полезни материали, чета ги с голям интерес.
Ако нямате нищо против и сте съгласни мога да кача въпросните архиви на личен сървър и да предоставя линк за сваляне.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #3 -: 05 Февруари 2012, 14:23:12 »
Много интересен материал :hi:
Но в същото време този материал поражда куп въпроси!
Като "нецелесъобразни конструктивни особености" са изредени неща като водоподгревателна инсталация, наличие на задна талига, наличие на вътрешни цилиндри с колянова ос. Може ли малко повече разяснения?

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2390
  • Рейтинг: 982
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #4 -: 05 Февруари 2012, 15:18:51 »
Ясене, всяко нещо на този свят си има цена. Някои неща са скъпи на пари, други са трудни за поддръжка, трето пък ще е много сложно за производство и какво ли още не. И накрая като се опиташ на всичко това да сложиш една обща оценка - естествено тя ще окачествява нещата от точно определена гледна точка, а не изобщо.

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 350
  • Рейтинг: 110
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #5 -: 05 Февруари 2012, 20:10:49 »
Цитат на: BaHkaTa link=topic=3626.msg72607#msg72607 date=1328443324
Благодарим за предоставените трудове на Инж. Константин Иванов. Много полезни материали, чета ги с голям интерес.
Ако нямате нищо против и сте съгласни мога да кача въпросните архиви на личен сървър и да предоставя линк за сваляне.

Разбира се, че нямам нищо напротив. Така информацията ще е постоянно на разположение на всички, които имат нужда от нея. Това е и желанието на моя баща.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #6 -: 05 Февруари 2012, 20:43:24 »
Бих искал да кажа ,някой неща,които  може би ще са интересни на всички. Например стария водоподгревател Кнор,с които толкова сме свикнали на огромна част от немските машини,не е много ефективен.
в него се намират голям брои месингови тръби. През тях преминава питателната вода,а от външната им страна е част от отработилата пара от шибърната кутия. Месинговите тръби са свързани в отделни секции,последователно през които преминава водата и така тя се подгрява до около 95 градуса. Проблема е,че в тръбичките много бързо се образува котлен камък и водоподгревателя практически спира да работи.
Той започва да подгрява водата само до около 40 градуса и икономията от гориво става минимална.

За сметка на това трябва да се поддържа много капризна водна помпа,която има практически същата консртукция като кноровата въздушна помпа.

Съвсем по друг начин стоят нещата при смесителните водоподгреватели. там питателната вода се впръсква в смесителна камера,където директно се смесва и подгрява от отработилата пара

Там работата на водоподгревателя не може да се вложи от котлен камък и ефективноста му се запазва постоянна през цялото време.водата пак се загрява до 95 градуса,което дава около 10 процента икономия на гориво.

Поради това демонтирането на  водоподгревателите Кнор в БДЖ не трябва да се отчита като грешка,но е голяма грешка,че не са въведени масово смесителни водоподгреватели или инжектори с отработила пара,каквито има само на модерните ни парни локомотиви.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #7 -: 05 Февруари 2012, 21:34:36 »
Котленият камък не се ли дължи на високо съдържание на варовик във водата? И ако се образува котлен камък във водоподгревателя, то ще се образува и в димогарните тръби.
Чел съм, че питателната вода, подлежи на химическа обработка преди да попадне в тендера.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #8 -: 05 Февруари 2012, 21:54:17 »
Котлен камък на практика винаги се образува... Самата вода /питейната/ винаги има различни "добавки" във вид на соли. Естествено, някоя по-малко, друга е направо "бяла"... Основният проблем са калциеви соли /карбонат/, които са водонеразтворими и полепват по нагряващи се елементи. Принципно също съм чувал, че водата се пречиства, но на практика у нас по-скоро е било "би трябвало да се пречиства". Предвид големият разход на вода в локомотивите на практика добавянето на калиеви и натриеви соли не се е ползвало особено, по-скоро по изключение. Просто са зареждали само с нисковаровита вода, включително и крановете по трасето. Поради неминуемото натрупване на котлен камък на определен пробег, като техническо обслужване на локомотивите задължително се е минавало на промивка на котела и цяла инсталация с химически разтвор. Явно така е било най-евтино и сигурно...
« Последна редакция: 05 Февруари 2012, 21:56:48 от Best Ripper »

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #9 -: 05 Февруари 2012, 22:03:53 »
Относно омекотяването, доколкото знам като огняр, се използват груби филтри за очистване от механични частици, после водата попада във специални филтри, които са пълни с пясък и смола, наречена вофатит (скъпичка е, доколкото си спомням) като двата компонента са разделени по някакъв начин, тоест, водата преминава последователно през пясъка и смолата (не си спомням дали в този ред) и се омекотява, тоест готова за котела. Въпросната смола от време на време се насища (установява се от лаборантката чрез проби, вземани от котловата вода) и се налага да се разбива морска сол с вода, която се налива във филтрите, като по този начин се възвръщат свойствата на смолата - така нареченият процес регенерация. Естествено, смолата си има определен брой цикли на активиране и се налага нейната смяна.И пак да спомена - скъпичка е. Дали за самите локомотиви се ползва подобен метод - не съм сигурен. Твърде скъп ми се струва, а и докато при промишлените парни котли има кондензни гърнета и всичката (или почти всичката, винаги има известни загуби) отработена пара се превръща в конденз и постъпва в питателният резервоар, при локомотивите парата отива във въздуха.  :hi:

Промивката, която спомена колегата при котлите се извършва с киселинен разтвор и е твърде животоскъсяващ, поне при неподвижните парни котли.
« Последна редакция: 05 Февруари 2012, 22:06:13 от XRISTO »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #10 -: 05 Февруари 2012, 22:09:39 »
Ице, тия смоли са нови технологии... Не са се ползвали в локомотивите. А и сам казваш, че в котелното /примерно парно отопление/ загубата на вода е минимална - там един филтър реално прочиства водата еднократно, докато не се източи цялата и няма ново зареждане. А в локомотивите шурти от всякакви тръбички, комини, дупки и т.н.  :pardon:

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #11 -: 05 Февруари 2012, 22:13:16 »
Абе, за нови - не са много нови, но си прав, че е прекалено скъпо за вода, която се лее като водопад от всеки гаров кран...  :yes:
Просто ви разкривам една възможност - може не всеки да знае.  ;) В нашият случай едва ли дори я изваряват - това пък е един доста прост начин да се отървеш от  голяма част варовик във водата.  :drinks:

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #12 -: 05 Февруари 2012, 22:43:17 »
  Котлен камък действително се образува и в тръбите на котела. Горе долу проблема е бил решен по следния начин. когато локомотива се върне от път,от водопробното кранче се взема вода от парния котел за проба.

Прави се анализ в лабораторията и от там предписват колко антинакипин да се постави във водата в тендера.

Така варовика не може да се налепи по тръбите,а пада като рохкава маса на дъното на котела,откъдето се изхвърля с продухвателните кранове.

Ясен зададе един много логичен въпрос,относно  въздействието на котления камък в един повърхостен водоподгревател и в един парен котел. За съжаление баща ми направи много усилия да ми обясни,но аз не разбрах почти нищо . доколкото си спомням ,при котелните тръби ,накипа не оказва толкова голямо въздеиствие върху преминаването на топлината,заради голямата разлика между температурата на газовете и температурата на водата. При водоподгревателя  разликата между температурите на водата и парата в него не е толкова голяма,така,че и минимален слой от накип  оказва огромно влияние.

Но пак казвам,аз не съм сигурен в това което пиша,и ще прочета по подробно,докато разбера.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #13 -: 05 Февруари 2012, 23:36:11 »
Въпросът не е само за котления камък. Ще задам въпросите в следния ред:
1.Защо и как трицилиндровата машина понижава конструктивното качество на локомотива?
2.Как наличието на задна талига понижава конструктивното качество на локомотива?
3.Защо гредовата рама понижава конструктивното качество на локомотива?
4.Как страничният разбег на последната двигателна колоос понижава конструктивното качество на локомотива?

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 465
  • Рейтинг: 57
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re:Оценка на качеството на парните локомотиви
« Отговор #14 -: 05 Февруари 2012, 23:45:23 »
Цитат на: Petko Ivanov link=topic=3626.msg72630#msg72630 date=1328465449
Цитат на: BaHkaTa link=topic=3626.msg72607#msg72607 date=1328443324
Благодарим за предоставените трудове на Инж. Константин Иванов. Много полезни материали, чета ги с голям интерес.
Ако нямате нищо против и сте съгласни мога да кача въпросните архиви на личен сървър и да предоставя линк за сваляне.

Разбира се, че нямам нищо напротив. Така информацията ще е постоянно на разположение на всички, които имат нужда от нея. Това е и желанието на моя баща.

Инж. К. Иванов - Оценка на качеството на парните локомотиви