Покрай тия празници трудно се намира време и мерак за работа, но най-после съм готов и със следващата стъпка. Спокойно можех да мина и без нея, но я изпълних ей така за спорта, и най вече щото и аз самият имам малки деца в къщи. Реших да ги зарадвам, като направя фаровете на 07-11 да светят. За целта прибегнах до първия жокер „помощ от публиката”. Свързах се с Митко 0888, който ме светна кои изводи на конектора за цифрово са за осветлението, както и някои пинизи по платката на модела. Митко ми измисли схема с много екстри, която ако иска може да качи тук, просто да я има. Аз обаче не съм фен на фаровете, затова окастрих схемата до ниво „колкото да светят”. За по лесно съм я нарисувал на ръка. Долу са изводите на конектора за цифрово на модела. От тях се влиза на модул „стабилизатори”, на изводи 1, 2 и 3. Но всъщност тези изводи ги взех от фасунгите на лампите. Основната ми идея е схемата да може да работи и на аналогово и на цифрово управление. Затова модул „стабилизатори”, който работи при аналогово може да се сменя с модул „заглушка при цифрово”. Най важни за мен са ключетата Кл. 1, 2, 3 и 4 при модули „светодиоди”, с чиято помощ мога да изключвам допълнително които светлини искам. Схемата е достатъчно ясна, няма да я обяснявам. Ако някой го интересува нещо по нея да пита на лична.
Пренасянето на схемата върху печатни платки е дело на фирмата ПАЧ ЕООД. За мен остава само да си запоя елементите и да напасна платките към модела. Тук са от страна „ези” – горе са модулите „светодиоди”, долу „стабилизатори” и „заглушка при цифрово”
Страна „тура”. Обаче тази правоъгълна форма на модулите „светодиоди” предизвиква множество ядове и поводи за псуване. За да легне заедно със световода на стената на кабината трябва много да се пили и платката и стената на кабината.
С монтирани чаркове. В средата е един от модулите „светодиоди”. Тук модула е още без съединителни щифтове и джъмпер за втората червена.
Така седи модул „стабилизатори” върху платката на локомотива. Кабела, който държа в ръка ще отива към двете платки „светодиоди” и ще бъде монтиран към коша. Долу на земята е модул „заглушка при цифрово”. Той ще се слага на мястото на модул „стабилизатори”, ако в момент на умопомрачение реша да мина на цифрово.
Почти окончателен вид на модулите „светодиоди”. Между двете ключета вече си имаме джъмпер за две червени (по желание) и съединителни щифтове. Вижда се и колко е изпилена платката, за да легне на стената. Окончателният вид е с боя по светодиодите и уплътнения от ПВЦ лента и парчета от СИМ карта. Щото иначе свети отвсякъде. Още един важен момент – за да може платката да легне върху световода, светодиодите са запоени от задната страна на платката и светят през предварително предвидени отвори в нея.
Налага се да срежа челните прозорци на кабината и да ги отделя от световода на фаровете, щото светят леко при три бели светлини. Не е проблем – челните прозорци се държат от страничните. Така обаче трябва да залепя световода за стената на кабината. Модула се хваща за световода със щифт.
Монтирана кабелна инсталация и светодиоди към коша.
Крайният резултат от всичките мъки. Снимките малко лъжат . В действителност светлината на фаровете е малко по квадратна (по формата на светодиодите).
По желание и с две червени.
Две още по лъжливи снимки. Светлината изобщо не е толкова разлята.
Тази снимка е за тези, които мислят да се заиграват със световоди от диодите към фаровете, за по кръгла светлина. Това е взаимното разположение на кабина, платка и талига. Общо взето място за световоди няма, особено на горния фар. Но човек като има мерак може и да измисли нещо. Аз съм доволен и от квадратните светлини. И без това при мен фаровете ще бъдат изключени веднага щом модела бъде готов и му бъдат направени свестни снимки. Изключването е възможно и при сглобен локомотив, но джъмпера за две червени е достъпен само при свален кош.
Последните две снимки са просто ей така – за пълнеж
Така минавам 38-мия километър. Остават още 4 км. и 195 м. Иначе казано остават надписите и табелите. За сега нямам готовност да продължа по тях, но има надежда скоро да се придвижа още напред. Затова избутвам течния азот настрани и мятам проекта в хладилника. Или не съвсем – докато чакам ще взема да смъкна боята от престилките на 07-054. Ще има четвърти опит за жълти ивици, този път с боядисани ваденки. Ще видим какво ще се получи, но резултата при всички случаи ще е чак догодина. Дотогава от мен – весели празници и успешна и щастлива 2015 г.