Автор Тема: Железопътни катастрофи и изцепки  (Прочетена 501082 пъти)

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #705 -: 10 Февруари 2016, 10:09:33 »
Може и да се окаже, че не е само замръзването.
Буталата на спирачните цилиндри се уплътняват с едни гумени маншети, които когато са стари и некачествени, от студа се свиват и се втвърдяват и престават да уплътняват. При опит за задържане на спирачката, въздухът излиза покрай буталото без да създаде налягане. В същото време функционния вентил на вагона се опитва да компенсира загубата на въздух, черпейки такъв от главния въздухопровод на влака, където налягането намалява лавинообразно, което от своя страна лишава вагоните от източник на въздух за компенсиране на загубите. В същото време вагоните със здрава спирачка задържат и влакът спира дори при опит за най-леко задържане... стига да има достатъчно вагони със здрава спирачка. За да може влакът да пътува горе-долу нормално, необходимо е да се изключи спирачката на повредените вагони, стига да останат достатъчно такива с изправна и включена спирачка. А в случая май не са били достатъчно, но това не е било проблем в по-малките надолнища по пътя. Вероятно спирачката е била слаба още тогава, но това не е било дооценено по отношение на предстоящото стръмно спускане.
Другият вид замръзване е когато замръзне натрупан конденз във въздушната система, от което или се запушват тръби и ръкави, или блокират бутала и клапани.

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2728
  • Рейтинг: 238
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #706 -: 10 Февруари 2016, 10:53:32 »
Аз залагам точно на вариант две - прекалено много конденз и кал в спирачните цилиндри... която ги е блокирала.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #707 -: 10 Февруари 2016, 11:02:58 »
Как се справяте с конденза?
В Щатите наливат метилов спирт и продухват системите (поне така съм чувал)...

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #708 -: 10 Февруари 2016, 11:14:58 »
И тук се налива спирт и се продухва. Ама спирта рядко е истински. Една зима наляха спирт, който замръзна и се спукаха спиртниците.
Нагревателите на продухвателните вентили пък отдавна ги няма, а лед не може да се продуха. Това беше голям проблем с ЕМВ серия 32, които задължително имаха парафинени факли и падаше голямо тичане на всяка втора гара, но там замръзването е в задържано положение.
Но веднъж ми се случи комбинирана такава ситуация - спирачката замръзна задържана и не може да се разхлаби, а няколко спирачни цилиндъра неплътни поради замръзнали маншети. Всичкият въздух излетя за секунди и влакът на практика остана без никаква спирачка, дори реостатна, и то точно на върха на баира - спирка Немирово.

bazitov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 295
  • Рейтинг: 93
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #709 -: 10 Февруари 2016, 12:28:14 »
Наскоро изгледах това и се чудих наистина "какво толкова" може да се случи в студа: https://www.youtube.com/watch?v=HD3SuiuUzeE

Явно много може да се случи. Още по-интересно е ако го разглеждаме в контекста на "безпилотните" влакове. Жалко, че и с пилотните резултатът, понкога, е кофти.

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 468
  • Рейтинг: 57
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #710 -: 10 Февруари 2016, 12:48:11 »
Аз залагам на по конспиративен сюжет. Е ли е възможно автоматичната спирчака да не е сработила защото?

а) не е имало достатъчно налягане във въздушните резервоари поради изтичане на въздух (някакъв пробив в резервоарите или клапаните)
б) резервоарите са изправни, но не е имало въздух поради често използване на спирачката при спускане. Времето за напомпване на резервоарите не е било достатъчно между две изпускания.

освен ако е сработила

в) приложено е голямо или максимално спирачно усилие вледствие на което блокаж на колелата и пързаляне с подхлъзване и прекатурване.


KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2728
  • Рейтинг: 238
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #711 -: 10 Февруари 2016, 12:58:41 »
 Спирачките на влаковете работят на принципа, че когато намалява налягането - спирачката се задейства.. тъй, че недостатъчно въздух в резервоарите на локомотива би задействало, а не разхлабило спирачките.
 Блокирането на колелата на вагоните би довело до спиране на влака - триенето на метал в метал е достатъчно силно спирачно усилие.

 Възможните сценарии са описани от Тодор.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #712 -: 10 Февруари 2016, 13:24:18 »
Преди заминаване от начална гара се прави пълна проба на спирачката, при която се определя колко от вагоните са с изправна спирачка и дали са достатъчно.
Важна част от пробата в самото и начало е измерване на неплътността, т. е. темпа на въздушните загуби в задържано положение. При гореописаната ситуация с неплътни бутала, този тест се проваля - налягането спада от 5 bar до нула за секунди, много далече от нормата до 0.5 bar на минута. Много малко машинисти биха се съгласили да подкарат такъв влак... но все пак се намират. На практика почти всички товарни влакове са извън нормите за плътност и се движат с компромиси, но в някакви разумни граници.
А в нашия случай, няколко от вагоните, както и локомотива са имали изправна спирачка, която е работила до последно. Иначе влакът би изхвърчал още след спирка Яхиново, където щеше да влезе в кривите с малък радиус най-малко със 130 км/ч.
Цитат на: BaHkaTa link=topic=1410.msg103386#msg103386 date=1455101291
б) резервоарите са изправни, но не е имало въздух поради често използване на спирачката при спускане. Времето за напомпване на резервоарите не е било достатъчно между две изпускания.
Резервоарите на вагоните, от които се взима въздух за спирането се допълват от главния въздухопровод винаги, когато налягането в него е по-голямо от това в резервоара. При нормално спиране, налягането във въздухопровода не спада под 3,5-4 bar, което е напълно достатъчно за поддържане на запаса в резервоарите. При екстрено задържане обаче, налягането във въздухопровода е нула и един вагон, имащ някаква спирачка, но неплътна, ще изгуби напълно въздуха си за няколко минути. Така че, възможно е някои от вагоните да имали спирачка отначало, но след това да са останали без по тази причина.
Има една друга особеност, която води до "изтощаване" на иначе изправна спирачка при много дълъг влак. Получава се при чести слаби задържания, когато ново задържане се налага преди спирачката да се е заредила напълно след предишното задържане. Това може да доведе до постепенно отслабване на спирачния ефект, докато машинистът в един момент усети, че е задържал много, но ефектът е минимален. Обикновено ситуацията се овладява навреме, защото е лесно обратима. Едва ли случаят на Дупница е такъв.

Появи се версия, основно на база слухове, че локомотивната бригада съзнателно е изключила спирачки на някои вагони, за да успее да разхлаби замръзналата спирачка, което наред с изключени преди това вагони е оставило влака без достатъчно вагони с изправна и включена спирачка. Това е лесно да се установи по положението на ръкохватките за изключване на спирачката на всеки вагон и със сигурност е проверено още при първоначалния оглед. Вероятно ще има и разследване от министерството, но техните подробни доклади обикновено излизат към края на годината и ще почакаме доста.

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 468
  • Рейтинг: 57
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #713 -: 10 Февруари 2016, 13:47:18 »
Принципа е ясен поне за мен. И все пак да уточня имах предвид резервоарите на вагоните. При намаляне на налягането от кран машиниста влаковата спирачка затяга поради разлика в тръбите и резервоарите, но при пробит резервоар въпросния вагон(и) не спира. Необходимо е  спад на налягането под това на резервоара. Тогава вагона започва да спира, но този спад в тръбите задейства цялостната влакова спирачка  да прилага по-голямо усилие за останалите изправни вагони.

Това е напълно възможно нали и до тук мисля че съм прав ? Ако не поправете ме. Търпя критика :)

Търкането на метал в метал е достатъчно голямо усилие, но при дъжд сняг студ всичко това се променя, ако добавим и скорост и кривите и цялостното състояния на релсите и ребордите на колелата не е никак трудно да дерейлира влак.

Все пак дори да е имало такъв повреден вагон или два останалите би трябвало да са достатъчни за спирането на влака, но знае ли човек.

Просто си размишляваме  върху някакви теории :scratch_ones_head:

Докато пиша, той Тошко отговорил, но все пак ще постна написаното.  :hi:

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #714 -: 10 Февруари 2016, 14:14:56 »
Тук ще трябва да направя едно пояснение по въпроса с тръбите и резервоарите. По-горе писах за резервоара, от който се взима въздух за спирачните цилиндри.

Като част от функционния вентил на вагона има един малък резервоар, който при разхлабена спирачка се зарежда с налягането на главния въздухопровод. При задържане, налягането, запазено в този резервоар служи като еталонно и степента на задържане се определя от разликата му спрямо въздухопровода. Ако въздухът в този еталонен резервоар (командна камера е точният термин) изтече, спирачката отслабва с толкова, колкото по-голяма е разликата с първоначалното налягане. Това може да се случи по няколко начина - чрез нарочен разхлабителен вентил, при неплътност, или при липса на налягане в спирачния цилиндър, когато тази камера е свързана с въздухопровода за допълване, но при по-ниско налягане във въздухопровода, може да се получи обратен ефект. Последното е възможно в два случая:
1. Когато спирачката се зарежда много бавно (дълъг влак) и пълно разхлабване настъпва при налягане във въздухопровода 0,2 bar по-малко от първоначалното. Ако в такъв момент се започне ново задържане, еталонното налягане вече няма да е 5 bar, а ще е намаляло на 4.9 примерно и спирачният ефект ще е по-слаб. Затова трябва спирачката да се зареди добре преди ново задържане с голям влак;
2. Когато всичкия въздух издиша отвсякъде, включително и от спирачния цилиндър, което отново свързва тази камера с вече празния въздухопровод.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6728
  • Рейтинг: 1096
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6728
  • Рейтинг: 1096
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1355
  • Рейтинг: 211
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #718 -: 16 Февруари 2016, 17:57:56 »
Ще ви кажа моята гледна точка от личният си опит . Няма как, двама души в една кабина да не обърнат внимание или да не видят два сигнала без реакция. Другото основно нещо, е че в БДЖ вина се търси ВИНАГИ И САМО от последните звена, Никога няма да видите осъден или наказан шеф,отговорник или служител на администрацията . Относно Българският Съд, мнение за работата му може да поискате от стотиците хиляди потърпевши хора, които се надяват на възмездие единствено от господ.   :bad: :bad: :bad:   

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #719 -: 16 Февруари 2016, 18:09:51 »
Има как разбира се... от собствен опит дори. А какви блейки има, с 20 км/ч не виждат локомотива пред тях и се блъскат в него.