Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Устройство на парния локомотив
CaLLlo:
Сложих по-малък чертеж, а за големия оставих линк към нов прозорец, щото на малкия не му личи много добре къде сочат показалките, а и когато темата отиде на по-задни страници, големият чертеж ще може удобно да бъде виждан в този отделен прозорец.
Горните анимации най-добре се виждат в Опера.
Остава да се допълнят някои специфични термини, за които ще разчитаме най-вече на професионалиста Tramway, както на Жоро и Стоянчо. Нека терминологията бъде изчистена максимално!
Сaprycorn:
Парният локомотив има три основни части- котел, кола и парна машина.
Котелът произвежда парата, необходима за работата на парната машина. Котелът има три части- стоящ котел, надлъжен котел и димна камера.
Стоящият котел е тази част, в която се намира пещта. Сечението му е с арковидна форма. Обикновено върху стоящия котел са монтирани предпазните клапани, които се задействат автоматично, когато налягането надвиши работното налягане на котела. Отдолу е скарата, под нея пепелниците и подухалата. При някои локомотиви пепелниците се спускат много ниско, почти до глава релса. От задната страна е пещната врата, а от предната страна е тръбната решетка, която е и свързващото звено с надлъжния (цилиндричния) котел.
В надлъжният котел са монтирани пламъчните тръби. Техният брой е различен при всяка локомотивна серия, обикновено са над 100 броя. При локомотивите, които работят с прегрята пара, част от пламъчните тръби са с по-голям диаметър и в тях са вкарани U-образните тръби на паропрегревателя. В тази част на котела се намират и парният и питателен дом. От първия се взима сухата пара за парната машина, а през втория се захранва котела с вода. Винаги парният дом се намира от страната на стоящия котел, а питателния-от страната на димната камера.При някои по-стари локомотиви, както и при военните типове BR52 и BR42, питателният дом липсва. Вместо него има само питателни гърнета. От пред надлъжния котел е затворен от предната тръбна решетка.
Стоящият и надлъжният котел имат външна ламаринена обшивка, която да изолира котела от влиянието на външната температура.
Най-предната част на котела е димната камера. В горната и част се намира комина, в долната, точно под комина е конусът, през който излиза отработената пара от парните цилиндри. 3адната част на димната камера е тръбната решетка на надлъжния котел. От тук излизат изгорелите в пещта газове, смесват се с отработената пара и излизат през комина. Предната част е затворена от капака на димната камера. За локомотивите, работещи с прегрята пара, тук, в димната камера е разположен и паропрегревателният сандък, в него влизат и излизат всички U-образни тръби на паропрегревателя. Той се намира в горната част на тръбната решетка.
От вън, над обшивката на котела са монтирани и много спомагателни уреди и агрегати. Накратко те са следните:
1.Водоподгревател, монтиран напречно на котела в специална пазва от горната страна на димната камера пред комина. В него влиза отработилата пара от спомагателните уреди (помпи, турбогенератор и др.) и затопля водата, идваща от водната помпа до около 90-95 градуса. Така подгрятата вода, постъпвайки в котела не понижава котелното налягане.
2.Турбогенератор (динамо), работи с прясна пара, и произвежда електрически ток за осветлението на локомотива. Разположен е обикновено от ляво, малко зад комина.
3.Пясъчни сандъци, един или два броя, разположени в горната част на котела, пред или зад парния дом. От тях се спускат пясъчни тръби към двигателните колела. Те предпазват локомотива от буксуване.
4.Въздушна (Кнорова помпа) и водна помпа. Първата набавя сгъстен въздух за спирачната система на локомотива и влака, а втората вкарва водата от тендера в котела (през водоподгревателя и питателния дом). И двете работят с прясна пара. Разположени са или от двете страни на димната камера в специални пазви (водната помпа отляво, а въздушната отдясно), или на конзоли отстрани на рамата.
5.Сухопарна глава-от нея се взима пара за всички изброени по-горе уреди. Тя има правоъгълна форма и е разположена или на стоящия котел, или отляво, под парния дом. С нея са свързани всички тръби, които се виждат отвън по котела.
6.И да не забраяме най-важният локомотивен атрибут- парната свирка, без която локомотивът не е никакъв локомотив:)))
Сaprycorn:
--- Цитат на: bdz43r link=topic=1557.msg22465#msg22465 date=1238665740 ---
--- Цитат на: pach link=topic=1557.msg22441#msg22441 date=1238651707 ---Първи въпрос - може би трябва да се обясни защо "шлеп-тендерните" имат ограничение при движението си с тендера напред и не е само поради влошената видимост!
--- Край на цитат ---
Всъщност видимостта назад обикновено е доста по-добра от тази напред.
Малко са локомотивите с отделен тендер, при които скоростта на заден ход е ограничена. При повечето е еднаква и напред и назад.
--- Край на цитат ---
Първият тендер, който позволява по-висока скорост при заден ход е тендера 2'2'T26 на BR50 (БДЖ серия 14). Това се дължи на по-специалната конструкция- две талиги с четиристепенно ресорно окачване (като на пътнически вагон) и сравнително малкият воден запас- 26 куб.м. вода. В този случай скоростта на заден ход е 80 км/ч. Другият тендер, който позволява такава скорост на заден ход е 2'2'T30, известен повече като ванентендер или още по-популярното наименование "лодка". При всички други тендери скоростта на заден ход е ограничена на 50 км/ч.
Maktub:
Страхотна тема! Така е далеч по-ясно. Имах някаква представа за основните елементи, но сега картинката започва да се оформя много по-добре. :hi:
Tramway:
Малки корекции на наименованията (давам тез, употребявани у нас).
По схемата на пароразпределението:
2. Ексцентрикова щанга
11. Палцова щанга (още наклонителна щанга)
14. Шибър, в случая бутален.
По общата схема:
2. Будка
4. Преводна щанга на ходообръщателя
16. Странична площадка
25. Шибър
26. Шибърна кутия
28. Пламъчни тръби (димогарните липсват на рисунката)
30. Паропрегревателен елемент
34. Прожектор
35. Кноров ръкав (кнорово черво)
40. Буксов лагер
43. Сцепна колоос (таз, която носи кривошипа и съответно шатуна се нарича ведуща)
44. Буксова опора
45. Конус
47. Авгосцепка (картинката е американска). Стефансоновият спряг, използван в Европа, са състои от тегличен прът, кука, подвезка, винт и хамут (купла).
Има още много неописани важни части.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия