Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling
Устройство на парния локомотив
CaLLlo:
--- Цитат на: Tramway link=topic=1557.msg22594#msg22594 date=1238767031 --- Най-предната част на котела е димната камера. В горната и част се намира комина, в долната, точно под комина е конусът, през който излиза отработената пара от парните цилиндри. При излизане от конуса в комина парата създава сифонен ефект, който създава вакуум в димната камера и съответно тяга в пещта. Около конуса е разположен сифонът - тръба във формата на геврек с 6 лавалови дюзи, насочени нагоре. През него са пуска прясна пара за създаване на изкуствена тяга при безпарен ход и престой. 3адната част на димната камера е тръбната решетка на надлъжния котел. От тук излизат изгорелите в пещта газове, смесват се с отработената пара и излизат през комина.
--- Край на цитат ---
Една малка подробност е, че когато локомотивът е на място и е пуснат сифона за да се поддържа горенето, парата излизаща от дюзите излиза равномерно, докато при движение, отработената пара от парните цилиндри пуфка през конуса право в комина и увлича със себе си изгорелите газове високо през комина на тласъци. За един оборот на сцепните колооси, всеки цилиндър пуфка по 2 пъти, значи при 2-цилиндровите за един оборот имаме общо 4 пуфкания, а при 3-цилиндровите 6. Това пуфкане, както звуково, така и визуално е най-характерното нещо, с което свързваме парния локомотив. По честотата и силата на пуфканията, дори от голямо разстояние, съвсем ясно можем да разберем, какво в момента прави някой парен локомотив. Колкото с по-голяма мощност работи той, толкова по-голямо е и налягането на отработената пара, респективно толкова по-далеч се чува случващото се, а то се чува на километри. Към това като добавим и специфичният звук на свирката, чуващ се още по-далече и вече сме в един съвсем друг свят ...
TANO:
Тук Сашо греши и реших малко да го поправя. Значи за всеки оборот на двигателните колела машината прави първо ПУФ, а после ПАФ, и чак след това отново ПУФ ;D
А сега малко по сериозно: Всички тия обяснения дадени по горе от г-н Ясен и г-н Трамвая, макар и правилни имат един малък недостатък - липсва чертеж, или поне снимка със стрелка за да стане по-ясно за какво се говори. Колко от Вас разбраха например какво е крепс или связа, макар, че Трамвая го е обяснил с думи?
Та предложението ми е следното: и аз го имам този дебел учебник, за който споменава Любо, но нямам възможност да му сканирам чертежите и да ги пускам тук. И затова да попитам - ще се намери ли някой доброволец да сканира по важните картинки от него и да ги качва, защото вервайте ми, така обясненията на гореспоменатите господа ще станат много по лесно разбираеми и пригледни. И вероятно повечето от Вас ще изпитат удоволствието, с което и аз навремето съм го попивал този учебник.
Сaprycorn:
--- Цитат на: TANO link=topic=1557.msg22645#msg22645 date=1238834269 ---Тук Сашо греши и реших малко да го поправя. Значи за всеки оборот на двигателните колела машината прави първо ПУФ, а после ПАФ, и чак след това отново ПУФ ;D
А сега малко по сериозно: Всички тия обяснения дадени по горе от г-н Ясен и г-н Трамвая, макар и правилни имат един малък недостатък - липсва чертеж, или поне снимка със стрелка за да стане по-ясно за какво се говори. Колко от Вас разбраха например какво е крепс или связа, макар, че Трамвая го е обяснил с думи?
Та предложението ми е следното: и аз го имам този дебел учебник, за който споменава Любо, но нямам възможност да му сканирам чертежите и да ги пускам тук. И затова да попитам - ще се намери ли някой доброволец да сканира по важните картинки от него и да ги качва, защото вервайте ми, така обясненията на гореспоменатите господа ще станат много по лесно разбираеми и пригледни. И вероятно повечето от Вас ще изпитат удоволствието, с което и аз навремето съм го попивал този учебник.
--- Край на цитат ---
Напълно резонно. Липсата на чертеж ме затруднява да направя описанието на колата, което подготвям от два дена
TANO:
Кога пък стигна чак до колата? Имате да пишете още много с Трамвая първо по котела, после по парната машина, и чак тогава по колата. Предлагам да не бързате - нека първо измислим как да качим някой и друг чертеж, та да се получи хубава, интересна и илюстрирана статийка. И обясненията да си вървят с картинките заедно. А ние ще стоим отстрани и ще намираме маана. ;D
Tramway:
--- Цитат на: TANO ---Кога пък стигна чак до колата? Имате да пишете още много с Трамвая първо по котела, после по парната машина, и чак тогава по колата. Предлагам да не бързате - нека първо измислим как да качим някой и друг чертеж, та да се получи хубава, интересна и илюстрирана статийка. И обясненията да си вървят с картинките заедно. А ние ще стоим отстрани и ще намираме маана. голяма усмивка
--- Край на цитат ---
Наистина много е рано за колата. Последователността на описание на парнен локомотив е:
1. Котел - пещ, стоящ котел, цилиндричен котел, димна камера
2. Котелна арматура - водоснабдителна уредба, глава, контролни и осигурителни прибори, мазутна уредба.
3. Парна машина - цилиндри, шибъри, пароразпределение, движение, мазилна уредба.
4. Кола - рама, сцепни колооси, свободни колооси и талиги, ресорно окачване, теглично-отбивачни съоръжения.
5. Въздушна уредба.
6. Пясъчна уредба.
6. Спирачна уредба.
7. Електрическа уредба.
8. Будка - обзавеждане и допълнителни уредби - влаково отопление и др.
9. Тендер - воден резервоар, въглищен сандък, мазутен резервоар, рама, талиги, колооси, окачване, теглично-отбивачни съоръжения, електрическа инсталация.
--- Цитат на: TANO link=topic=1557.msg22645#msg22645 date=1238834269 ---Тук Сашо греши и реших малко да го поправя. Значи за всеки оборот на двигателните колела машината прави първо ПУФ, а после ПАФ, и чак след това отново ПУФ ;D
......
--- Край на цитат ---
Ти грешиш. Калио е прав, че за 1 оборот са чуват точно две "пуфканета" (фаза изпускане) при цвилинговите и 6 при дрилинговите машини, защото цикълът на парната машина е 180°, съответно за 360° са извършват 2 пълни цикъла. При система цвилинг двете машини са разместени на 90° като лявата следва дясната, а при дрилинг отстоят по на 120°, подредени дясна-средна-лява. Обаче двуцилиндровите компаунди за един оборот пуфкат само 2 пъти, тъй като при тях са чува само изпускането от нископарния цилиндър. Парата от високопарния влиза в ресиверната тръба на път за нископарния доста тихо - чува са едно гъгнене ама само в будката. С други думи на звук машината все едно са движи двойно по-бавно отколкото в действителност, което създава доста странно усещане. Особено при ниска скорост и по баир човек има чувството, че машината тегли с последни усилия и аха-аха да спре - няма-няма-няма..... пуф!..... няма-няма-няма.... пуф!.... Освен туй отсечките на компаундите са доста по-размазани и по слаби на звук поради по-ниското налягане на изходящата пара. Негативният ефект при таз система обаче не е в звука, а в неравномерната тяга, което създава проблеми с огъня. В царството на компаундните машини Франция са приложени най-различни устройства за подобряване на тягата. У нас обаче са разчита само на по-дебел огън и умението на помощник-машиниста.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия