Автор Тема: България!  (Прочетена 929466 пъти)

Voodoo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: България!
« Отговор #1365 -: 24 Януари 2016, 04:10:57 »
Кратко видео от Плевен: YouTube

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1366 -: 01 Февруари 2016, 13:43:42 »
Тези дни около юбилейния (25/50) фестивал в гр. Перник - "Сурва-2016г"
да се върнем назад до далечната 1927 г - на гарата му (от към града). ;D

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1367 -: 02 Февруари 2016, 11:42:41 »
Je suis робиня
Веселина Седларска

Изобщо няма да ставам преди 9 ч. Ще си лежа в леглото с дистанционното и ще се осведомявам.
Ако потвърдят, че съм била под турско робство, няма да стана и след 9. Била съм робиня, нервите ми
са исторически увредени, имам право да лежа и да страдам.

Обаче телевизиите се отклоняват от тази важна тема. Губят си времето с някакво село Галиче.
Как може да се занимават с някой си Ценко Чоков, когато човек не е наясно бил ли е роб, не е ли бил.
 Този Чоков си правел каквото иска, все едно нямало държава. И съд не го хващал. Сега остава и за доклада,
в който критикуват съдебната ни власт, да се отплеснат. И човек не знае да стане, или да не стане.
Виж, ако пуснат „Стани, стани, юнак балкански“ някак по-ясно е. Но те пускат „Хубава си моя горо“ и
тя те приспива, приспива.

Ах, гората в „Силистра-йолу“! Как хубаво  е описал Иван Вазов в „Под игото“ тази зелена морава в манастирския дол,
 чиято прикритост и прелест я бяха направили любимо място за пиршества, веселби и оргии. Туй Вазов го пише,
да знаете, не аз. И пише той още: „…при другите си лошавини игото има и една привилегия: да прави народите весели.
Там, дето арената на политическа и духовна деятелност е затворена с ключ, дето апетитът за бързи забогатявания от
 нищо се не дразни и широките честолюбия не намират простор да се разиграят, обществото изхарчва силите си в
 дребни местни и лични сплетни, а разтуха и развлечение търси и намира в мъничките, обикновени и лесни блага на живота.
Една бъклица вино, изпита под прохладната сянка на върбите, прави да забравиш робството; един гивеч, изпечен с алени
патладжани, миризлив магданоз и люти пиперки, изяден на тревата под надвисналото клоне, е царство, а ако има при него
цигулари, то е върхът на земното щастие. Поробените народи имат своята философия, която ги примирява с живота.”


Ей за тези хубавини ви говоря. Робството върви в комплект с улеснението да се излежаваш под надвисналото клоне и да си
хапваш гивеча /правопис по Вазов/, без да ти тежат грижи, свързани с управлението на държавата – тя не е твоя, тя е чужда,
 тъй че чуждите да му мислят. В тази дистанция между човека и държавата, между собствения ни живот и начина, по който го
 управляват, е заченато българското чувство за сеир. То е нашето отмъщение към ония, които притежават властта.
То е и нашата изгода – сеирджийското отношение доказва, че не ние притежаваме властта, а след като нямаме властта,
не се налага да правим нищо. Тази облага е толкова сладка, че продължава след ония 500 години и след другите 45.
 Сеирът се оказа направен точно по размера на българската душа, пасва безгрешно на всеки, независимо дали той
 се намира в тълпата или на върха. Дори тези, от които зависи решаването на проблемите, си съчиняват аргументи
в полза на обратното, за да не се лишат от голямата българска мечта да си зрител, зяпач, кибик.Не, няма да се
отдавам на такива сериозни размисли, те пречат на удоволствието да си бил роб.

 

Лелее, ама тия в Галиче наистина на роби приличат, всичкото им зависи от един кмет. На всичкото отгоре кметът е българин,
 та няма как да се гордеят, че запазват българщината си под неговия ярем. Какво им остава на тия хора, ако им вземете
турското робство, какво? Взехте им поминъка, взехте им здравеопазването, взехте им Черноморието – мълчаха, траяха.
Но сега искате да им вземете и робството – това вече е прекалено. Вие не разбирате ли, че като им вземете робството,
 ги лишавате от оправдание, че не са те виновни за своя хал. Една утеха имат тези хора, че са на това положение и те
 искат да им я отнемат. Че и ще ги обвинят, защото този кмет те са си го избрали, нали?

На другата програма тече чуден репортаж. Калофер и Карлово въстават – искат да е имало робство, не съжителство.
Ама как хубаво я измислиха мързеливите като мен хора тази дилема – робство ли е било или съжителство?
Направо като за референдум го формулираха. И водещият го напомня през три изречения, да не вземе някой да се сети,
че има и други варианти като владичество, господство, иго, които учените одобряват като точни.
На учените не може да се разчита, казвам ви, виж на водещи и репортери – може.


Пак ми отклоняват вниманието с някакво село, в което ставали много кражби. Селяните възмутени,
още малко ще кажа: „Крадат ни тъй както и турчин не ни е крал.“ Обясняват селяните, че нямало държава,
 затова крадците били неуловими и ненаказани.  Десятък печалба плащате ли, такса смет плащате ли, данък къща плащате ли?
– значи има държава и можете да й търсите отговорност. Защо тия работи ги разбирате като става дума за турското робство,
 а като стане дума за днешното време не ги разбирате. Знам аз, по себе си знам – защото миналото носи гордост,
а настоящето иска работа.

Ами не заявиха ясно били ли сме роби или не сме били в днешните сутрешни блокове. И сега не знам имам ли право
заради историческо страдание да клинча от настоящето или трябва да ставам и да се захващам с работа.
Утре пак ще гледам, дано нашите победят. А дотогава ще напиша във фесбук „И ся к’во – „Под игото“ дали ще се прекръсти
 „Под съжителството“? Защото аз не искам да изглеждам просто някакъв си мързелив човек,
който го устройват исторически оправдания. Искам да изглеждам и осторумен патриот!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1368 -: 02 Февруари 2016, 16:15:58 »

Тази и още интересни снимки има тук http://www.bgspomen.com/

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 950
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #1369 -: 08 Февруари 2016, 10:03:55 »

Картосхема на трамваите в София от 1962-ра година.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1370 -: 11 Февруари 2016, 09:18:28 »
Стари архивни снимки на вагонната фабрика в Дряново.
Интересно - явно това и е било първото наименование,
по името на акционерното дружество, чиято собственост е била.




И още една архивна снимка - гара Йовково при откриването и.
« Последна редакция: 11 Февруари 2016, 09:20:20 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1371 -: 17 Февруари 2016, 13:27:22 »
И това е България!!!

Цитат


Реставрират първия парен локомотив, преминал през гара Червен бряг
Антоанета Костова  02.02.2016 10:38
 
По предложение на Община Червен бряг ще бъде реставриран и монтиран в градинката пред жп гарата в града парният локомотив,
който тегли първия влак преминал през гара Червен бряг.  Това става на 1 септември 1899 г. 117 години
 по-късно локомотивът ръждясва, забравен от всички.
Първите стъпки за възстановяване на уникалния експонат в партньорство с БДЖ – Пътнически превози вече
са направени, съобщават от Община Червен бряг.

Реставрирането и монтирането му ще започне в края на месец март .

Локомотивът е един от първите парни локомотиви за междурелсие 760 mm.
Предназначен специално за линията Септември – Велинград. Произведен е в локомотивната
фабрика „Ceskomoravska kolben“ – Praha през 1927 г. Всички локомотиви от неговата серия работят
до 1942 г. на линията Септември – Якоруда и от същата година започва постепенното им прехвърляне на
линията Червен бряг – Оряхово, където стават основна серия за товарни и смесени влакове за около 20 години.



от Плевенския сайт тук:
http://infopleven.com/%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D1%80%D0%B8%D1%80%D0%B0%D1%82-%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%B8%D1%8F-%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD-%D0%BB%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B2-%D0%BF/

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2043
  • Рейтинг: 1437
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: България!
« Отговор #1372 -: 17 Февруари 2016, 14:12:31 »
Ама и тия "журналя" си пишат едно през гьотере, както им дойде:

Цитат
...парният локомотив, който тегли първия влак преминал през гара Червен бряг.  Това става на 1 септември 1899 г. 117 години ...
Произведен е в локомотивната фабрика „Ceskomoravska kolben“ – Praha през 1927 г...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1373 -: 22 Февруари 2016, 08:55:44 »
И понеже никой тук не се сети поне един ред да напише в петък за Апостола,
ще пусна само тава днес:

Цитат
В страната на Левски не се говори за въже
Любен Дилов-син


Всяка година бесим дякона Васил Иванов Кунчев. Ако ви е трудно да кажете „ние” - приемете, че съм аз!
И на мен не ми е леко да го напиша, но смятам, че трябва!

Трябва да има паметник на предателите. И на 19 февруари е редно да се каже ясно:
българи го предадоха и българин го залови. Българи му потвърдиха присъдата. Единствено утешение е,
 че българи го погребаха. Но за наше омерзение пак българи му скриха костите.

Българи го предадоха - това са Димитър Общи, Атанас поп Христов и даскал Иван Фурнаджиев-Топала.
Последният - на 26. Х. 1872 г. в стаята на тетевенския мюдюрин и на 28 декември пред Мазхар паша,
софийски мютесариф. Българин го залови при Къкрина - заптието Али Чауш-Помака. Тези имена ги дължим на себе си,
дължим ги и на достойния ловчански свещеник Кръстьо, който беше натоварен с цялата ни колективна историческа вина.

На 19 февруари трябва да честваме предателството. Поне веднъж годишно - на 19 февруари, учителите
по история и български език трябва да влязат във всеки един клас и за 45 минути да разкажат за предателите.
Те са част от нашата историческа памет. Трябва да бъдат част и от личната ни памет, ако искаме да градим национален дух.
Без предатели няма герои.

На по-малките ученици може би трябва да се чете главата от "Записките" на Захари Стоянов,
където разказва за залавянето си след Априлското въстание. Да се направи анализ на поведението на предателите,
за които актът на издаване и залавяне е нещо напълно нормално. Особената им душа, която позволява да кажат на Захари:
Дай си парите на нас, за да "не идат у кучетата". "Дай ги на нас, да те споменаваме...", казват му хората, които ще го предадат,
даже не на аскера, че евентуално да иде на съд, а направо на башибозука. И големите, и малките българи трябва да бъдат
 накарани да разсъждават по темата какво ли означава последният запис в тефтерчето на Левски - "народе"
и 4-те въпросителни след това.

19 февруари е най-подходящата дата, на която да стане дума за хан Телериг и списъка с предателите,
предоставен му от Константин V през 770 г.

Колко истории могат да се похвалят с драматичната развръзка между Самуил и брат му Арон през 976 г.
 От цялото избито Ароново семейство само Иван Владислав е спасен от Самуиловия син Гаврил Радомир.

Години по-късно спасеният Иван Владислав избива цялото семейство на Гаврил Радомир в угода на Василий II Българоубиеца.
 Редно е да се говори за Иванко, за убийството на Калоян, за патриарх Йоаким III. Необходимо е да се разкаже цялата история
 на Светослав Сапунов, известен повече с името Миларов. За Нею от Бросен трябва да се разкаже и за предателството на
 Бенковски. За дядо Вълю Мечката от Тетевенски колиби и застрелването на отец Кирил. Трябва да знаят и малките,
и големите българи за Климент Търновски и Ганьо Чолаков, за д-р Васил Радославов и есента на 1913 г., когато за първи път
 се търгуват гласовете на българските турци в името на 5-6 мандата в повече от изборите за 17-о обикновено народно събрание.
 За потоците от земеделска кръв, лети през 20-те години. За самоизтрепалите се комити на ВМРО.
За слънчасали от светлината на Коминтерна българи, които бяха готови да разменят 1300 години история за първите
2 стиха на "Интернационала"...

Тези българи, които все още могат да четат, е редно да разлистят на 19 февруари есето на Симеон Янев
"Един нравствен феномен в българската история". А за останалите може би трябва Слави Трифонов да изпее
отново онази песен за сина, който води баща си през гората. Води го да го продава, а баща му продумва:
"Постой, сине, да пийна водица, постой да пийна, че до пазара да стигна, да стигна хубаво да ме продадеш,
с парите челяд да отгльодаш, голяма челяд, тебе да те продава.".

Теодор Адорно пише веднага след края на Втората световна война: "На немски вече не могат да се пишат стихове.
". Тези му думи отприщват обществен катарзис в немското общество, белязал 2 десетилетия. До голяма степен днес
 германците са това, което са, и заради тези думи. Нашите думи са увиснали... От Ботев насам друг не ги е казвал.
А дори и думите на Ботев са объркани по странен и многозначителен начин. В оригинала на стихотворението е "
...и твой един син, Българийо, виси на него." Следва нов ред: "Със страшна сила гарванът грачи грозно зловещо.".
Но българската колективна памет държи не гарванът да грачи, а Левски да виси със страшна сила.

За тази "страшна сила" става дума. Тя виси над историята и е обречена поради непознаване да се повтаря.
Обричани да не признаваме за мършата в стадото и по този начин на всеки 19 февруари да доказваме,
че всинца "не сме народ, а мърша". Защото кой, ако не аз лично, е виновен за обесването на Левски?
Кой точно? Турците? Всички ли турци? Или българите. Всички ли българи?! Или само съдиите, или само предателите, или...

И още: кой е виновен за разсипителната кретения, наречена "възродителен процес" - Тодор Живков или още
умрелият в изгнание и презрение Васил Радославов?! Или пък турците са виновни, или пък всички българи сме виновни?
Кой? Въпросът виси също със страшна сила. Колкото повече знаем, толкова повече няма да се страхуваме в къщата на
обесения да говорим за въже.

Защо тази "страшна сила" трябва да се изучава? Най-малката причина е, че в годината на създаването на българския
 университет - 1881-а, предателят на Левски, даскал Иван Фурнаджиев е назначен като полицейски пристав в Тетевен.
Мотивът: Топала е поборник за свобода, бил е на каторга в Диарбекир...

 



http://front.bg/analizi/u-nas/v-stranata-na-levski-ne-se-govori-za-vyje

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2043
  • Рейтинг: 1437
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: България!
« Отговор #1374 -: 26 Февруари 2016, 09:44:53 »
За съжаление, не мога да я намеря по-голяма:


mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: България!
« Отговор #1375 -: 26 Февруари 2016, 13:42:31 »
Цитат на: gregary link=topic=1752.msg103655#msg103655 date=1456472693
За съжаление, не мога да я намеря по-голяма:

(Image removed from quote.)
Малко по-големичка.

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1710
  • Рейтинг: 159
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: България!
« Отговор #1376 -: 27 Февруари 2016, 14:34:55 »
Малко ретро снимки от фейсбук, някой може и да са качвани вече тук:

Гара Червен бряг:


Гара Елена:


Гара Аврамови колиби - голяма рядкост е снимка на 76-ца по Родопската теснолинейка:


Гара Толбухин, сега Добрич:


Неизвестни:




Старата гара Русе. В последствие Речна гара




Гара Кнежа:



Гара Бургас:





Някъде из басейна на Марица - въглища:


Гара Мездра:



Гара Трявна:


Гара Тулово:

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: България!
« Отговор #1377 -: 27 Февруари 2016, 19:17:18 »

Със сигурност мога да твърдя само за 2 вече публикувани, а няколко са взети от тук:  http://otioti.info/




                   БДЖ 52 "РИЛА" на гара Костенец - преди 1908 г.
               (БДЖ 201-207 (51-57) - StEG 1975-1981 1887   +1914)


а тук са я издули малко:   http://kostenets-tourism.com/bg/index/history :





« Последна редакция: 28 Февруари 2016, 14:24:34 от CaLLlo »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1378 -: 29 Февруари 2016, 08:46:38 »
Цитат на: TheJackal link=topic=1752.msg103663#msg103663 date=1456576495
Малко ретро снимки от фейсбук, някой може и да са качвани вече тук:
...

Със сигурност всичките са публикувани тук. Някои от тях вече може би за трети-четвърти път...

Величко

  • Trade Count: (17)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 421
  • Рейтинг: 200
  • Само ЦСКА !
Re: България!
« Отговор #1379 -: 29 Февруари 2016, 20:00:51 »
Напред, напред, напред червените.....