Автор Тема: България!  (Прочетена 931401 пъти)

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: България!
« Отговор #1185 -: 28 Ноември 2014, 12:23:18 »
Цитат на: IKAR link=topic=1752.msg97393#msg97393 date=1417166936
(Image removed from quote.)
(Това място сега е променено до неузнаваемост - бул. Черни Връх, зад хотел Хилтън, чиято сграда според мен повече мяза на затвор или на болница, до музея "Земята и хората", преди хотел Хемус)

Тогава беше казарма.
На по-късен етап там се помещаваше "Спортната рота", всички спортисти-войници служеха в нея.
А 6-цата дето е снимана, въртеше на площада пред хотел Хемус.

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 950
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #1186 -: 28 Ноември 2014, 13:04:29 »
Ами то на юг от Патриарх Евтимий, в това число и където сега е НДК, та чак до мола всичко е било казарми......от тях е останала само въпросната сграда и "гарнизонното стрелбище", което е използвано за обучения по стрелба и за изпълнение на смъртни присъди през царско време.....Дори дядо ми, по това време войник, е ходил там да се учи, нищо че е бил в другите казарми на Черковна, където сега е новият Военноисторически музей...
« Последна редакция: 28 Ноември 2014, 14:14:22 от IKAR »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1187 -: 28 Ноември 2014, 14:57:18 »
Казармите на 6-ти полк, бяха от бул. Скобелев (сега автомобилен тунел под НДК) до Перловската река,
 където част от края на булуварда някога беше и пл.баба Неделя (да не се бърка със пл.Света Неделя).
Непосредствено зад Перловската река с източна страна именно бул.Черни връх си беше по-точно
арсенала на софийският гарнизон който имаше и оръжейни работилници големи като завод (завод 11).
Някъде там имаше и много голяма печатница с няколко цеха. (може би  е била военна и музея земята и хората е от нея де)
 Остатъка от този арсенал е днешният музей "Земята и хората" и сега вече ви е ясно, че това е просто
 преустроен и реконструиран цех, принадлежащ на оръжейната работилница. ПРед тях от към страната
на реката и до ден днешен е гарнизонното стрелбища (сега също музей) и на неговият
гръб с лице към тогавашната ул.Арсеналска (името говори само за себе си) беше спортната рота.
Между нея и гърбът на арсенала имаше и голям транспортен полк с военни камиони и т.н.
Всичкото това пространство сега е началото на южния парк, а от старите постройки са останали
само двата музея. Новопостроени (през последните 40г) са по реда на застрояване:

- Удължаването на трамвайна линие №6 на дясно по вече от улица станал бул.Арсеналска почти до "новият"
 (тогава) мост на реката от Драгалевци която е приток на Перловската в района на гарнизонното стрелбище
(сега под земята):

- Построяването на спортен комплекс с басейн (бивш Левски-Спартак).
- Разчистването на целият военен комплекс и превръщането му в парк (зоната затворена
м/у бул. Черни връх, бул. Арсеналска, ул.Бяла черква (с "новият" мост), бул Петко Каравелов (да не се бърка с Пенчо Славейков)
и днешният бул България успореден по течението на Перловската река.

- Построяването на луксозната но всъщност само една голяма спалня - хотел Хилтън.
- Построяването на поредният (вече от "старите") софийски мол "Сити център"
-...и може би построяването на отсечката към кв.Хладилника, на част от втора метро линия със станция "Европейски съюз" пред мол-а.
« Последна редакция: 28 Ноември 2014, 15:13:46 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1188 -: 09 Декември 2014, 10:03:50 »
Дали някой може да познае кое е това кръстовище и булевард съществуващи и до ден днешен?


Сградата на летище София през 1966г.

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 950
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #1189 -: 09 Декември 2014, 10:45:45 »
Дондуков, при днешния "Младежки театър".

Всъщност не. В действителност е на кръстопътя Витошка-Алабин, сградите общо взето си ги има и сега. В ляво от трамвая беше руската книжарница, сега Макдоналдс....
« Последна редакция: 09 Декември 2014, 11:11:18 от IKAR »

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1817
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: България!
« Отговор #1190 -: 09 Декември 2014, 10:51:42 »
Цитат на: IKAR link=topic=1752.msg97548#msg97548 date=1418114745
Дондуков, при днешния "Младежки театър".
В далечината се вижда Витоша. Би трябвало да е някоя улица ориентирана север-юг. Примерно Витошка и Солунска

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: България!
« Отговор #1191 -: 09 Декември 2014, 14:11:43 »
Цитат на: IKAR link=topic=1752.msg97548#msg97548 date=1418114745
.... В действителност е на кръстопътя Витошка-Алабин, сградите общо взето си ги има и сега. ....

Да, а съдебната палата още липсва, което означва снимка преди 1930 г.

Гугъл-ърт Стриит-вю е за това - отиваш и виждаш.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1192 -: 09 Декември 2014, 16:31:58 »
То Съдебната палата в София е строена цели 11 години.


Ето една по-съвременна снимка с трамвай от социалистическа България.


Ето една аерофотография от същинският център на София. Вижда се, че строежа на Съдебната палата
още не е започнал. Но също така се вижда и как е изглеждал центъра преди да го унищожат американските
бомбардировки години по-късно - през ВСВ. Много ясно се вижда характерният триъгълник образуван от
булевардите Дондуков (започващ от дн.пл. Света Неделя) и княгиня Мария Луиза. А третата страна е затворена
от несъществуващата вече ул. Търговска. която е извеждала от царския дворец направо при централната баня.



София преди и сега: бул. Мария Луиза и Модерен театър. (по соц време беше кино Ц. Цековски)

Още една въздушна снимка, любезно предоставена от инж. Иванна Стоянова. Фотографията отново е правена около 1925 г. и обхваща пресечката на бул. Евлоги Георгиев и ул. Граф Игнатиев по протежението на Перловската река.
Инж. Стоянова допълни снимката със следната информация: През 1899 г. на мястото на руски гробища е отпуснато място за Колодрум (мястото на днешната метростанция). Този колодрум, според мен, се вижда на снимката. Снимката е правена преди 1930 г., когато е построено игрище Юнак. От друга страна, се вижда и стопанската част на Княз Борисовата градина, която е преместена от градинаря Йосиф Фрай през 20-те години. Има и други репери, празното място на Строителното училище Христо Ботев и т.н.


А тук на третата въздушна снимка е улица "Пиротска" (горе) и бул. "Княгиня Клементина" (долу),
вижда се и протежението на Владайска река.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: България!
« Отговор #1193 -: 10 Декември 2014, 00:49:37 »
Цитат на: pach link=topic=1752.msg97558#msg97558 date=1418135518
.... Много ясно се вижда характерният триъгълник образуван от
булевардите Дондуков (започващ от дн.пл. Света Неделя) и княгиня Мария Луиза. А третата страна е затворена от несъществуващата вече ул. Търговска. която е извеждала от царския дворец направо при централната баня....

Триъгълникът е "Пасажа", или пасаж "Свети Никола", закътано място в центъра, с голям брой малки заведения за хапване  и пииване, с всеизвестните тогава цветарници, а в един ден от седмицата - битпазар.
Голямата навалица по онова време е била именно по ул. "Търговска".

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1194 -: 10 Декември 2014, 09:25:11 »
Нови попълнения от Иво.

Мястото днес зад трамвая е ресторант Хепи на пл.Света Неделя
Още една снимка с "тройната" релса която почва от бул.Стамболийски (Клементина)
като част от трамвайното ухо на линия №5 по онова време. Трамвая е български - "Република".


Една чисто българска снимка - автобус "ботевградка" и трамвай "Космонавт" (или Комсомолец).
« Последна редакция: 10 Декември 2014, 09:27:05 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1195 -: 10 Декември 2014, 10:44:58 »
И малко от военната ни история.
Военен парад в София през 1939 г.

SKODA T-11


Танкeтки CARRLO VELOCE C.V.33

Снимките са от галерията на  "panzerDB.com".
« Последна редакция: 10 Декември 2014, 10:50:04 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1196 -: 10 Декември 2014, 11:08:33 »
Така и така тук са малко стари танкове, ето и останалото от там.















А това е водосамолет ARADO-196 "Акула", като единственият запазен в наши дни цял (от три броя в света)
музеен експонат е въстановен от група български ентусиасти заедно с хората от музея,
и се съхранява пак там - в "Музея на Авиацията - с. Крумово"-като филиал на НВИМ.


CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: България!
« Отговор #1197 -: 10 Декември 2014, 13:09:02 »
Цитат на: pach link=topic=1752.msg97568#msg97568 date=1418196311
.... Трамваят е български - "Република".
(Image removed from quote.)
.....

Български, но с двигатели MAN, заради което ги наричаха "Мановете"!
Тия Манове в отсечките Бъкстон-Овча купел и Овча купел-Павлово, по лична преценка се движеха със скорост до 80km/h, страх да те хване и нямаха равни през '60-те. Отделно от това, явно са имали удобни задни брони, щото при мачове примерно на броните отзад висеха по още 10-ина маймуни.

Цитат на: pach link=topic=1752.msg97568#msg97568 date=1418196311
....  трамвай "Космонавт" (или Комсомолец).
(Image removed from quote.)

"Космонавт"   - с 3 талиги и панта в средата
"Комсомолец" - с 2 талиги + отделен вагон пак с 2 талиги, най-често без вагона


IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 950
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: България!
« Отговор #1198 -: 10 Декември 2014, 13:38:55 »
"Републики"-те са били най-хубавите и според специалистите най-читавите български трамваи. Оттам насетне, като се почне от Комсомолец, Космонавт, София, София-70 и т.н. всичко е за кофата, като всеки следващ по-нов модел е бетер предишния.....Мен лично ме е яд, че СССР не успяват да ни забранят да произвеждаме "трамваи" в кавички, както принуждават ГДР да спре собственото производство - казва се ясно "В рамките на СИВ трамваи - от Чехия". Подпукали са ни и нас, ако бяха успели, щеше да ни е от полза. Комсомолците практически са нямали спирачки и един от тях прави голяма бела пред гарата 71-ва година, обръщайки се върху чакащите хора на спирката.....При Космонавт пък вратите така са се тряскали, че редовно излитали прозорци, а имало е случаи на счупени ръце и крака. Сетне пък заради невъзможността у нас да се произвежда т.нар. метало-гумен демпфер, София и производните им са с талиги, чието дрънчене се чува на половин километър.....А за тенекиения салон и практическата липса на отопление нямам думи.....
« Последна редакция: 10 Декември 2014, 13:44:23 от IKAR »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: България!
« Отговор #1199 -: 10 Декември 2014, 15:34:27 »
Една пропусната снимка н а стар софийски трамвай в едър план (колкото-толкова)


Като деца от ремаркето на "Републиката" си демонтирахме "тръбички" от чист месинг,
които всъщност бяха нещо като дръжки за пътници и "решетки" от вътре на стъклата
по входно/изходните платформи.  Пиша тръбички щото си бяха дебелостенни и тежки,
но пък трудно се огъваха и стреляха перфектно точно в "играта на фунийки".
А само от тези платформи на ремаркето, че бяха отделени от основния салон с две плъзгащи се врати,
и защото хем нямаха пневматични врати, хем бяха по-ниско от салона и при опасност от залавяне,
 лесно скачахме в движение  в участъка от съдебната палата (по алабин) и бул Македония до Руски паметник.
По нагоре само се возехме (от руски паметник) защото там линията и до ден днешен е между храсти
 и не може да се скача в движение. А мнозина си спомнят че трамвайното билетче по онова време се
 различаваше от автобусното (6 ст) и струваше само 4 стотинки!!!(горе в дясно е от софийски трамвай,
 а синьото от 20ст беше за Банкя, Копитото, Златни мостове,Панчарево и т.н.)


"Републиките" бяха освен бързи и стабилни и доста тежки - тресяха целият бул.Македония като минаваха,
а рано сутрин първите коли по линията (№5 - в 4,15 сутринта) оглясяваха и вътрешните улици в квартала.
Впрочем това и сега е така като най-глухо, тежко и все пак яко го правят новите мотриси от Полша за София "Суинг",
нищо че това е един от модерните модели в Европа. :yes: (по шумни са от чешките "стари" мотриси).
Та може и за добро да  е,  че чехите развиха (според мен много добри) познатите ни трамвай.

В трамвайте от модел "София-70" имаха ефективно отопление само на първите три седалки в салона
 и то само отдясно зад първа врата. А печката под ватманската седалка пък беше като за сауна понякога.
Имах роднина който доста години управляваше мотриса 208 по старите линии №4 и 10. Тя беше  тройна (с три сляти салона)
или всъщност с две "панти" както се изразява Сашо. Но ватманите бяха възприели немския израз за пантите - "геленк".
« Последна редакция: 10 Декември 2014, 15:37:33 от pach »