Автор Тема: Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.  (Прочетена 29964 пъти)

Morpheus

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Привет колеги, от няколко дни сериозно обмислям направата на макет в HO. Както повечето софиянци, живея в панелка и мястото е силно ограничено. Какви ли не размествания обмислях с идеята за отваряне на място, за макета, финалният вариант беше за 4 модула. Сериозно се замислих да се ориентирам към мащаб  N, поне за момента. Така реших първият ми макет да е в мащаб N, под формата на маса, нещо подобно:

http://www.mikemoon.net/choochoo/113-1355_IMG.jpg

За момента нямам никакъв подвижен състав или релси в този мащаб, но това ще се промени в течение на времето. Заех се да измъдря нещо в WinTrack и стигнах до долупоказаните варианти, за съжаление не можах да се оправя с направата на планина/тунели, издигане на земята и слагане на мостове, по тази причина има един нескопосан пример, направен в SketchUp.





Предполагам се разбира, какво искам да постигна. Везможно ли е да имам проблем с тока при тази схема.
При направата на схемата избрах релси на Flaischmann и след консултация със сайта на Conrad, сметката излезе 175 Euro за релсовият път, което ми е доста скъпо, явно ще се търсят стари релси на Piko. Открит съм за всякакви мнения, съвети и критика.

staff123

  • Trade Count: (1)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 473
  • Рейтинг: 2
    • LinkedIn
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #1 -: 22 Октомври 2009, 01:14:14 »
Здравей!
Поздравления за решението да направиш макет! Пожелавам ти успех.

Ако имаш предвид къси съединения - не. Но мисля, че може би ще имаш проблеми с наклоните към първия мост - тези в жълто на схемата. Струва ми се, че ще са прекалено стръмни и неестествени. Ще е по-добре някой от колегите в N да сподели нещо по този въпрос.

Може би ще е по-добре ако сложиш още една връзка с две стрелки между вътрешното и външното трасе - веднага след тунела преди изкачването към моста. Ако влак влезе с локомотива напред в гарата, то за да излезе на външното трасе ще трябва да премине през изкачването, моста, слизането, през тунела и т.н. на заден ход, т.е. с вагоните напред. Ако сложиш тази връзка ще съкратиш това "пътешествие" значително.
Със синьо съм посочил мястото на връзката.



Надявам се да съм бил полезен.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #2 -: 22 Октомври 2009, 01:55:02 »
Щом си притеснен с пространството, и след като нямаш все още нищо в N, защо не се ориентираш към мащаб Z 1:220?
Върху една холна масичка може да се развие прекрасен макет в Z, а колегата toniemi в същият мащаб е сътворил чудеса на площ  не по-голяма от 3-4 кв.м! Помисли и за такъв вариант.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12291
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #3 -: 22 Октомври 2009, 08:43:26 »
Хаха, така се почва "Искам в НО ама няма място, та ще си опитам в N и т.н. и т.н...." :lol: :lol: :lol:

За шофьорите казват , че "като ти смукне задника бензин - цял живот"...та и при нашето хоби се получава нещо подобно.
Та както почнеш да си чертаеш планове за макети - та цял живот!!! :hi:
Някой все пак не си поставят амбициозни задачи и в крайна сметка вече имат макети.

Конкретно по плана.
Ако не се вслушаш в съвета на Кеприкорн, то останолото вече са ти го казали.Електрическата схема няма проблеми, изкачванията може би са стръмни (тук във форума многократно сме писали и обсъждали как да се изчислят) но най-добре "N-сектата" да си каже думата.И за втората връзка (в синьо) е вярно,така че на мен не ми остава нищо друго освен да ти предложа една малка гара все пак в този макет, която да разположиш в предната и дясна част.
Тоест едната стрелка да е веднага след моста над реката (перфектна визия се получава) която да е на мястото на средната права с №9101 , а втората стрелка да е веднага след завоя в дясната част на макета , на мястото на кривата с №9136.
(всъщност тогава синята връзка може и да отпадне , щото вече ще имаш коловоз (гаричката ) на който да "обръщаш" посоката на всяка композиция.
 ;D ;D ;D

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2446
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #4 -: 22 Октомври 2009, 12:49:29 »
Цитат на: pach link=topic=1950.msg30200#msg30200 date=1256190206
Някой все пак не си поставят амбициозни задачи и в крайна сметка вече имат макети.

 :blush2: :blush2: :blush2: :blush2:

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #5 -: 22 Октомври 2009, 13:04:01 »
Симеон, здравей. Имам 20 годишен опит в правене и разваляне на макети в N. Първото, което искам да ти кажа е, че трябва да се въоръжиш с невероятно търпение. Това хоби е едно от скъпите и не става с малко пари. С една дума - не можеш да спестиш от материали, освен ако проектът ти е достатъчно добър още преди да започнеш да купуваш - да знаеш точно какво ти трябва и да не купуваш излишни неща. Така "спестявам" аз.

Сега по темата. Първо не можах да разбера колко ти е голям плотът. Преценка на око не се прави. Ако дадеш размери, ще ти дам оптималния вариант. Наклоните трябва да са до 4% в прави участъци или максимум 3% в криви. Ако това не се спази, започват едни мъки на локомотивите и често дерайлиране, особено при товарни композиции.

Ако си беден като мен, най-добре се ориентирай към релси от американски сайтове. Най-добрите релси са тези на фирмата Atlas, a най добрите стрелки на фирмата Peсo. За европейците е най-добре да купуват "Code 80", защото европейските локомотиви са с по-дълбоки рабори и при по-малък код дращат по траверсите. Давам ти линкове към сайта с най-добри цени в САЩ:

релси

стрелки "Insulfrog"

Ето ти и програма за планиране на Atlas. Тя съдържа всичките им видове релси. Аз лично ползвам много така наречените flex-релси, които обаче не могат да се планират точно с програма.

Мотори за стрелките купувам от Conrad. Те са добри и се слагат под масата, така че не се виждат. Все пак трябва да предвидиш място, откъдето да можеш да го подменяш при нужда.

Подвижен състав можеш да си купуваш от много места. Няма да се спирам на него. Само трябва да решиш дали ще караш аналогово или цифрово. Това има значение за избора на трансформатори и на локомотиви.

Ако правиш контактна мрежа, предвиди достатъчна височина под мостове и тунели. Желателно е всички тунели да са сваляеми като капаци с цел почистване и поддръжка.

За сега успех и дерзай!
« Последна редакция: 22 Октомври 2009, 23:24:19 от eurostar »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12291
  • Рейтинг: 1318
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #6 -: 22 Октомври 2009, 13:30:25 »
Цитат на: XRISTO link=topic=1950.msg30207#msg30207 date=1256204969
Цитат на: pach link=topic=1950.msg30200#msg30200 date=1256190206
Някой все пак не си поставят амбициозни задачи и в крайна сметка вече имат макети.


 :blush2: :blush2: :blush2: :blush2:
И аз ....и аз ...и аз..... :blush2: :blush2: :blush2:
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Цитат на: eurostar link=topic=1950.msg30208#msg30208 date=1256205841
...Сега по темата. Първо не можах да разбера колко ти е голям плотът. Преценка на око не се прави. Ако дадеш размери, ще ти дам оптималния вариант. Наклоните трябва да са до 4% в прави участъци или максимум 3% в криви. Ако това не се спази, започват едни мъки на локомотивите и често дерайлиране, особено при товарни композиции.


Виж първата снимка - срува ми се че видях размери 60 х 135 см...115...

Цитат на: eurostar link=topic=1950.msg30208#msg30208 date=1256205841
...
Ако правиш контактна мрежа, предвиди достатъчна височина под мостове и тунели. Желателно е всички тунели да са сваляеми като капаци с цел почистване и поддръжка.


Абсолютно подкрепям и ако не си чел това , не е лошо да го прочетеш във връзка с контактната мрежа трябва да добавиш още милиметри към височината на светлият отвор в дадената таблица...щото другата не я виждам там.
 ;D ;D ;D

http://www.railwaypassion.com/?cid=102&NewsId=11

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #7 -: 22 Октомври 2009, 13:45:47 »
Цитат на: pach link=topic=1950.msg30209#msg30209 date=1256207425
Виж първата снимка - срува ми се че видях размери 60 х 115 см...

Ако това действително са размерите, схемата е неизпълнима в N. Taзи маса е прекалено малка. В този случай е по-добре да се направи сгъваем макет, който да се вдига към стената. Според мен този план е изпълним на плот с размери 120 х 240 см (стандартна плоскост). Иначе трябва да се правят хиляди компромиси... Една композиция например с 5 стандартни вагона само е 95 см. TGV са по 132 см.
« Последна редакция: 22 Октомври 2009, 13:51:23 от eurostar »

schatsi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 583
  • Рейтинг: 52
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #8 -: 22 Октомври 2009, 13:58:28 »
Здрасти и от мен! :blind:

Цитат
Ако това действително са размерите, схемата е неизпълнима в N. Taзи маса е прекалено малка.
:good:
 моят макет в "N" е с размери 60/125 и на тази площ сътворих ето това:
http://www.railwaypassion.com/?cid=231
 ..колегата е прав ,че няма да можеш да вместиш схемата си ...

успех!

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #9 -: 22 Октомври 2009, 14:12:15 »
Schatsi, схемата ти е много хитра за това пространство, но компромисите, за които говорех, в твоя случай са наклонът (който е около 5%) и кривите с доста малък радиус, което пък затруднява много късите куплунги. Но може да се каже, че си използвал площта оптимално. Браво!

Morpheus

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #10 -: 22 Октомври 2009, 14:50:28 »
Мерси за мненията, размерите на плота са 115 см на 60 см(възможно е добавяне на 10 см към страна. Явно ще се наложи генерална промяна на схемата, то не може на такова малко място да има тунели и два моста. Евентуално осморката ще отпадне и ще остане само моста на нулево ниво. Макета на schatsi много ми харесва, може да го изплагиатствам  :) .Главната идея за схемата ми дойде от този макет:



Лошото е, че не разполагам с релсов път зада пробвам схемата реално. Кое е по-добрият вариант, да търся стари релси на Piko с П профил или да пускам поръчки за релси на Atlas? За момента управлението ще е аналогово, по-натам може да се помисли и за дигитално.Приемам предложения за схеми, които биха се събрали в определеното пространство.

gts.best

  • Trade Count: (56)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 702
  • Рейтинг: 8
  • N(1:160)
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #11 -: 22 Октомври 2009, 15:10:44 »
Здрасти и от мен.
Не се притеснявай да ме питаш за каквото и да е в N.
Поздрави.

schatsi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 583
  • Рейтинг: 52
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #12 -: 22 Октомври 2009, 17:23:04 »
Цитат
но компромисите, за които говорех, в твоя случай са наклонът (който е около 5%)...

наклона започва почти от стрелките и свършва там където се разминават двете нива..

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #13 -: 22 Октомври 2009, 23:06:53 »
Цитат на: Morpheus link=topic=1950.msg30217#msg30217 date=1256212228
Лошото е, че не разполагам с релсов път зада пробвам схемата реално. Кое е по-добрият вариант, да търся стари релси на Piko с П профил или да пускам поръчки за релси на Atlas?

Моето мнение е да започнеш директно с Т-профилни релси code-80 на Atlas. Те са съвместими с тези на Roco, които ги има в магазина на Жоро на Овча Купел (в случай, че имаш нужда от някакво допълнение). Тъй като имаш много малко площ, можеш да ползваш на места стрелките "в завой" на Ресо, които са убийствени като качество. Помни само, че трябва да са "Insulfrog", защото има и "Electrofrog", които правят късо при аналогово управление. Когато пратката от Щатите ти е по-малка от 150 долара, няма ддс и мито. Само 4 лева на митницата.

Ще ти трябват поне по едно пакетче Rail Joiners и Nylon Insulating Rail Joiners за съединяване на релсите и разделяне на захранваните участаци.

Според мен схемата на Schatsi e много добра. Помисли за нещо подобно, ако искаш.

Важно: Не купувай стрелки на Atlas. Те са малко тесни за европейските локомотиви и по-старите вагони.
« Последна редакция: 22 Октомври 2009, 23:29:38 от eurostar »

Morpheus

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Бъдещият макет на Симеон Войнов в мащаб N.
« Отговор #14 -: 25 Октомври 2009, 23:59:01 »
Схемата претърпя генерална промяна и след бърза справка със сайта на Noch стигнах до следната и най-вероятно крайна схема:



Релсите ще са на Atlas,стрелките ще са късите на Peco. Надявам се до края на тази седмица да пусна поръчката до www.modeltrainstuff.com , дано да има налични релси до тогава  :)