Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
Гара Сердика
BoRoco:
Преди имаше само райони и мисля че гарата беше в Кирковси район поне там се водеше улица "Добружански край", предишното и име беше "Атанас Романов" която е точно на гарата, а зона Б5 и циганската махала бяха в Димитровси район, така че е малко спорно къде се е водила гара Сердика.
mitko0888:
ЖП линията разделя Димитровски от Кирковски район - III и IV. Но би трябвало да е Димитровски, трети район. Веднага след войната е биро изцяло във "втора зона". Преди войната е втори участък (втори полицейски участък).
pach:
В архива документите са описани в т.н. каталози които
са неразделна част от всеки фонд. Номерата на фондовете
започват от 1 до 99999, като всеки фонд има често и буквени допълнения. Към всеки фонд каталога съдържа списък на описите. Описите съдържат кратки анотации на всяка архивна единица. Архивните единици могат да бъдат снимки, документи,
и/или и други (често са факсимилиета на оригинали).
Описите за всеки фонд са тематични и могат да бъдат от един до няколко стотици. Тематиката е според реда на постъпване на съответната архивна единица. Могат да бъдат най-различни...от типа "Протоколи от партийни и профсъюзни събрания на завод 1 май за годините 1949-1955" дооооо ..."Списък на акционерите от дружество Гранитоид" .
Има всичко но проблема е че докато не се дигитализира целия архив ( подобна на проект Европеана, в който и ние участваме) почти нищо не може да се намери ако не се знае какво точно(до заптайката) се търси.
Процедурата е следната (при условие на съзнателно и целенасочено търсене):
- отива се на място(може и в провинциалните филиали) и се
подава заявка на хартиен носител, където се описва точно
1. От кой номер фонд искате да четете.
2. От кой номер опис на съответния фонд искате да четете.
3. За какво ви е ( съдебно дело, личен архив, публикация и т.н)
4. Кой конкретно документ търсите.
5....мисля че имаше още въпроси но вече не ги помня на изуст.
Подаване заявката и в рамките на около месец се свързват с вас, да уведомят че съответншя опис е вече изваден от архива и можете да отидете (работи се на място) да го прочетете. Може и няколко дни в рамките на работното време, да го правите докато
намерите или не това което ви трябва.
В идеалния случай (намерили сте търсеното...или така се надявате) подавате нова заявка на хартиен носител, където
искате додтъп до съответната архивна единица, описана съгласно горните атрибути - номера на фонд, опис, име на архивната единица и описа на съответните и брой листа.
Пак се попълва въпросника за какво вие ( няма рестикции а просто статистика) и чакате отново около седмица.
Отново получавате достъп вече до архивната единица която също четете на място. Може да си водите записки, но не и снимки. Ако желаето копие от АЕ - отново заявка на хартия ( вече знаете как се попълва) и до три дена ви се предоставя такова. Заплащането за копието варира от десетина лева, до няколко десетки (може би и повече) в зависимост за какво вие копието. Най-добре евтино е чрез декларация за личен архив, най-скъпо е при ползване за обществена публикация съгласно авторските права. За съдебни инстанции е някъде по средата на ценовята листа.
Това накратко е процедурата. За жалост работи само ако знаете конкретно какво търсите. Така че добре сте се ориентирали в горните постове.
Системата може да ви се вижда тромава и трудоемка но в архивите не са длъжни да знаят наизуст съдържанието им
Всичко ще бъде в пъти по-лесно когато се дигитализира.
Работи се отдавна по въпроса, но за жалост в момента се набляга, най-вече на фотографийте ( логично).
Най-добри и много отзивчиви ( собствен опит) са служебните лица
на държавен архив Централен( София), филиалите в Перник и Варна. Перник имат собствена фейстраница дори, А Варна доста ценни течения на местно общинско списание от началото на 20-ти век до ВСВ. В софийската част много инфо за гарата има и в общинското списание на община София издавано до 1949(1952)
година май беше. От там например е онази снимка на хладиния двуосен вагон с надписа дето от Тилиг не го направиха.
Успех на търсещите!
pach:
Макар и само в план/скица, се вижда примерно коловозно
развитие извън гарите за различните индустриални и други
клонове, включително и остатъците от старата околовръстна
линия, след прехвърлянето и от източната страна на гара Подуене (старо име на местността там е Одиана).
Практически всъщност на мястото където старата линия е минавала
под Цариградско шосе, сега е автомобилния подлез от зала
Универсиада.
Има и други интересни неща от този план на София през 1934г.
въпреки, че плана е за водопроводната мрежа(основни водопроводи)
Vlado:
София и околовръстната й железница
Из "Столичен общински вестник", бр. 12 от 1935 г.
С любезното съдействие на Асен Вълчев
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия