Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

Гара Сердика

<< < (30/33) > >>

pach:
Когато от моста се виждаха плътно наредените ръждясали вагони ( напред в темата има една неясна снимка), гарата вече
беше официално закрита. Южните два коловоза минаващи и под моста също не се ползваха. Единият отдавна беше затрупан с
бракувани контейнери, направени за складове, а върху другия също имаше вагони.

Към обувния завод не е сигурно да е имало индустриален коловоз. Може би от гара Стан, но не съм сигурен.

ДСО ,,Метални конструкции" беше изключително административна сграда и нямаше ( не беше и необходим) допълнителен коловоз.

Млекокомбинат Сердика също нямаше никакво железопътно отклонение. Млякото пристигаше от цялата страна с голями автоцистерни, които на входа преминаваха през дезинфекционна яма подобна на тези по митниците сега.

От гара Сердика нямаше никакви други коловози освен видните на скицата ( чертане с червено) по-напред в темата тук.
Най-близкият индустриален клон бе този към бившата автомобилна работилница ( първия български камион), преименувана по-късно  на "завод 12", от чийто рампи всъщност
се товареха високоповдигащите мотокари на "Балканкар".
Този клон се е обслужвал от гара "Военна болница" поради посоката на отклонителната стрелка, а след нейното закриване си беше с отделни товарни влакове до него и обратно, които идваха от Подуене-разпределителна.

Някъде питаха за пътническо движение...
Никога не е имало такова по околовръстната линия.
Единствените пътнически влакове са били служебни ( един вагон) в по-раннните години.

Гара Сердика никога не е обслужвала пътнически влакове, макар при първоначалния проект от 1924г да е била именно за такава замислена.Но винаги е била товарна челна гара.

pach:
 През април 1972г. в списание "Автомобилен свят",
 което май беше издание на СБА тогава се публикува
статия третираща темата за бъдеща реконструкция и
модернизация на бул."9-ти септември" ( сега бул.Борис III").

Тази реконструкция така и не се състоя ( може би за добро).
Но още тогава имаше планове за автомобилен " пробив"
под булеварда, който да свърже кв.Красна поляна с
Военномедицинска академия, който пробиив да ползва
 изкопа на околовръстната железопътна линия.

Списанието дълги години го пазех заради луксозния вид
и една друга статия на тема F1 и тогавашния световен
шампион Джеки Стюарт.
Някой все пак ми го затри през годините.
 Наскоро намерих две снимки от него в един световен форум, за архитектура, градоустройство и инфраструктурни проекти и строеги,
именно със скиците за две от кръстовищата по въпросната модернизация.

Ето как архитектите си представяха през 1972 г.
автомобилния пробив по ул.Димитър Несторов ( завод 12) под бул."9-ти септември":

Да ви напомня на настоящото положение там?

Eliyan:
Благодаря на всички за предоставената информация!
Да, снимката с наредените ръждясали вагони точно описва това, което смътно си спомням за гара "Сердика".
Благодаря специално и за снимката с проекта за пробив по Несторов от 1972г. Жалко е, че още тогава са били отписали линията. А е могло в едно тунелно изпълнение да се изкара трасето чак до пазара "Иван Вазов", и това да го съхрани. От двете страни на жп-тунела - по един автомобилен двулентов, който също да излиза южно от България - и щеше да се проведе и автомобилният трафик. А на ниво терен се оформят две двулентови платна с широка залесена ивица между тях. Щеше да е много функционално и красиво. Но не би. И нямаше да ги има безумните изкачвания, спускания и завои на днешния шосеен пробив, който унищожи и зеленината, и дългосрочно (да не кажа окончателно) реши съдбата на 14-та линия, а и за автомобилния трафик изглежда твърде недодялано. И смятам, че такова тунелно изпълнение не би било излишно, макар още през 40-те години да са съзнавали, че е нужна нова околовръстна линия, примерно по трасе, близко до днешния околовръстен път. Извинявам се за отклонението.
Pach, когато говориш за клона към Завод 12, имаш предвид този, който се е отделял около днешния Център по хигиена и е пресичал "Борис III" с прелез, нали? Имам непотвърдени /а и доста неконкретни/ данни от бивши работници в Завод 12, че някъде през 80-те продукция се е товарела от долната страна на завода - т.е. някаква рампа по северната му граница. Нямам сигурно потвърждение на тези данни, но не изключвам да е бил пуснат коловоз от Стан само до Завод 12, с цел да се избегне дългата обиколка на съставите от Пдр през Хладилника до завода, както и минаването на ниво с "Борис ". Такъв един клон се е явил и неизбежен след прекъсването на околовръстната линия в края на 70-те. Ще съм благодарен, ако някой има по-конкретни данни в тази посока.
И, за да се върна в темата - два въпроса за "Сердика": на схемите с коловозното развитие по-горе в темата има един коловоз, който се отделя от междугарието Стан-Сердика /движи се успоредно на участъка, откъм южната му страна/ и се включва отново някъде около гърловината на гарата. Това линията за бетоновия възел ли е? На нея имало ли е и друг обект, освен възела - например разтоварище?
Вторият ми въпрос е относно автомобилните подходи към гарата. Прочетох всичко изписано за подходите откъм източния район на гарата и района на моста, но имало ли е такива подходи откъм западната страна на гарата - откъм Зона Б-5 и Метални конструкции?

Eliyan:
По-внимателно вглеждане в последната от качените от Ванката схеми показва: един клон, отделящ се от най-северния коловоз на Стан и отиващ до Обувния завод; втори клон, отделящ се също от Стан и продължаващ на изток, който впоследствие се разклонява още веднъж. Не мога да идентифицирам обектите, до които достигат тези клонове обаче.
Освен това, сега вече мога да поясня, че линията, за която съм питал относно бетоновия възел, според тази схема действително се отделя от междугарието Стан-Сердика, а впоследствие се свързва с най-южния коловоз на последната. Но се открива и някаква допълнителна линия, отделяща се от Стан и движеща се успоредно на линията за Сердика, като и достига същата. Не мога да преценя дали това е коловоз или на картата е маркирана подпорна стена. По-скоро съм склонен да мисля, че е коловоз, съдейки по това, че на нея е отбелязан някакъв обект /при зуумване надписите са неясни, но нещо от сорта на "цист" - показващо евентуално цистерни/, а и това би се вързало с подозренията ми, че Завод 12 е бил обезпечен с коловоз и от северната си страна. Все пак, тук има нужда от конкретика, а гореизложеното в голяма степен е предположение.
И за финал - имаме ли данни за точната година на официално закриване на Сердика като гара и продължаване експлоатацията й само като маневрен район например?

BaHkaTa:
За любопитните ето още малко по темата за гара Сердика и леко извън нея.

Няколко топографски снимчици от средата на 70-те до средата на 80-те на целия район между гара Сердика, стадион Септември и завод 6-ти септември.




Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия