Автор Тема: Имам AC лок на Роко, "DC ready" - как се дигитализира?  (Прочетена 24723 пъти)

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Даниеле, точно по отношение на задвижването, от Брава има още мноооого какво да се желае. Неслучайно казваме, че на Брава вагоните и някои, нарочно е подчертано, локомотиви, са добри. Да, в първа и втора епоха, при парните локомотиви, където ти се подвизаваш, както и при малките маневрени дизели, колоосните зъбни колела са от месинг, следователно наистина няма мърдане и нещата са перфектни, като изключим дивотията, изразяваща се в комбинация между червяк и зъбно колело с прави зъби. НО по отношение на големите дизелови локомотиви, електровозите, както и мотрисните влакове - например Талента, е налице един изключително тъп пропуск, наред с правите зъби, а именно: всяка задвижвана колоос се състои от две "полуоски", съединени с пластмасова втулка, която втулка едновременно е и зъбно колело, поемащо въртящия момент от двигателя. Проблемът идва от там, че с времето тази втулка се износва, лека-полека сцепва и се губи механичната връзка между нея и "полуоските". Ама нали и бизнесът с резервни части трябва да върви....С една дума въпросните локомотиви са по-подходящи за гъзарлък с витрината, не за каране. Просто всеки трябва да си зададе въпроса и да реши в коя от двете посоки ще тръгне - дали ще разглежда детайлизацията на моделите и ще си ги държи на витрината, или ще ги скъсва от каране. И двете не може :(
« Последна редакция: 28 Юни 2011, 14:29:41 от IKAR »

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Мда, ето защо е хубаво да има форум :)
Аз не съм се сблъсквал с това, понеже нямам локомотиви с талиги - дизели или електровози.
Значи задвижването при Трикс си е класика в жанра, независимо, че понякога "вие" леко,
тогава, когато червяка е куплиран не директно към мотора, а се явява 2-ра предавка след зъбно колело (като при Р8 например).
Задвижването при локомотивите им с талиги също е на ниво (с бронзови втулки за лагери на колоосите).
Нещо, с което не могат да се похвалят нито Роко, нито Флайшман.
Дори малки локомотиви като Т3, Е69 и гласкастен са изпипани като трансмисия.
Ето защо германеца тачи Мерклин (и производни) и е склонен да дава и повече пари за такъв подвижен състав.

Разочарован съм напълно от флайшманските трансмисии - просто са еднодневки, дори да са проектирани добре.
(говоря за новото им производство,от старото нямам впечатления).

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Така, така, такаааа... Да си дойдем на рИализЪмаааа...

Както загатнаха pach и windowmaker, искам да направя едни важни уточнения и изяснения за хората, незапознати с тоците и в частност с Мерклин /и германците/...

Променливият /крив/ ток основно е изследван и "утвърден" от гения Никола Тесла /за мен той е над Леонардо, Нютон и Айнщайн взети заедно/. Оставям настрана над 1000-та патента на Тесла по тоците, токови машини и устройства, който иска може да намери филми и книги за него и опитите му /както и за преноса му на огромна електрическа енергия, недостижима и до днес, без НИКАКЪВ ПРОВОДНИК!!!!/. Тогава се установява една "лоша" и "подронваща" авторитета на правия /постоянен/ ток рИалност. Законът на другаря Ом важи за правия ток, но е твърде далеч от истината за променливия ток. Затова се въвеждат две понятия - активно и реактивно съпротивление, съответно съпротивление по прав и по променлив ток. Излиза накрая, че реактивното съпротивление е МНОГОКРАТНО ПО-МАЛКО от активното - тоест, кабелът пречи по-слабо на преноса на ток, по-малко се нагрява, по-малки са загубите между източника на ток и консуматора. В практиката това е пропорционално на дължината на проводника /било медна жица или желязна влакова релса/. Освен това при променлив ток може да се използва трансформаторния ефект - пулсиращия ток прави непрекъсната пулсираща електромагнитна индукция, която позволява да се преобразува мощността на тока, преливайки между напрежение и сила на тока. Вярвам на много от вас е известно /дори и без специални познания:/, че мощността на тока е произведение между напрежението и силата на тока. Или казано с прост пример - 1 мегават се получава чрез: 1. 1000 волта напрежение и 1000 ампера ток; 2. 1 млн. волта и 1 ампер ток /само 1 ампер!/; 3. 100 волта и 10 000 ампера.... Да, всичките варианти са възможни, но за 10 000 ампера ток сигурно ще трябва кабел поне 2 метра в диаметър /грубо казано, без изчисления и подробности/. Така в променливотоков режим /с високо напрежение и нисък ток/ се пренася голяма мощност на голямо разстояние с минимални загуби! Причината е, че съпротивлението на тока пряко влияе на движението на електрическите заряди, тоест на количеството ток, тоест на ампеража... Но не влияе на напрежението!
Друга интересна особеност е, че променливият ток има по-добро "пробивно" напрежение през местата с недобър контакт. Факт е!
Трета особеност е, че токът може да се ограничава много лесно с реактивни консуматори, които обаче спират правия ток. Така например с един най-обикновен кондензатор може да се намали отдаването на мощност върху консуматора и така да се намалят примерно оборотите на двигател, при това - без самия кондензатор да грее! Ако се постави съпротивление /без значение на прав или променлив ток/ то грее, често пъти зверски и има нужда от охлаждане...
Четвърта - правият ток се спира от кондензатора /поставен последователно във веригата/, но кондензаторът пропуска променливия ток! Нека не се учудват моделистите на това свойство...

Какви са ползите от това за нас? И заедно с това и някои особености на хер-овете от Дойчланд и Мерклин...

1. Ниското съпротивление и малките загуби при променлив ток допринасят за използването на по-тънки кабели! Изразява се в икономия на пари...  
2. Ниските загуби предопределят незначителен пад на тока при дълги трасета - особено осезаеми при мащаби като Spur 0, Spur 1, Spur 2 /LGB, G/... Лично съм брал тия ядове в ПЖИ-то с "великата цифровизация" на прав ток и мераци за DC и DCC... На единия край на залата 24 волта, на другия - 10 волта...
3. Както се упомена и по-горе даването накъсо на двете релси и "трета" проводяща позволя на практика да се постигне така желания пълен рИализЪм при развитието на трасета по макета! Няма получаване на къси съединения! Може да си въртите без никакви проблеми обръщателни уши на една стрелка, диагонални връзки и прочие! Никакви проблеми, никакви къси съединения, без никакви релета, електроники и т.н. Всичко това може да бъде направено от всяко дете!!!
4. Използването само на променлив ток значително опростява управлението на макета - има само един тип ток... Само да не се изцепи някой неподготвен, че в AC режим не може да се направи цифрово управление...  :blink:
5. Използването на двете релси накъсо и ска/шейна отдолу, заедно с променливия ток, елиминира един от най-болезнените и проблемни моменти в преноса на ток в макета - контактът линия-колела. По тази "ретроградна" система се получава лесно и просто многоточков контакт и прекъсванията в работата на моторите са сведени до абсолютен минимум, дори при замърсени линии! Докато при правия ток се виждате в приключение от тези лоши контакти...
6. Швабите са известни като твърде практична и технически грамотна нация - нация, която не гледа да си усложнява живота с излишни неща. Защо да се променя една напълно работеща система, която е проста, надеждна и безотказна?! Защо трябва да се прилага "творческия" принцип, характерен за нашенския "гений" - Защо трябва да е просто, когато може да е сложно??? Май само ние все сме най-умните, знаещите и можещите, май само ние търсим непрекъснато нови разновидности на топлата вода и стадо телета под вола, само и само да се покажем колко нищо не знаем и сами си тровим живота! Какво пречи да приемем техническото решение на фирма с вековна традиция като Мерклин? Или казано съвсем просто - след всичко изброено по-горе заслужава ли си да загърбим всички тия положителни факти на променливотоковата система само заради някакъв визуален "нерИализЪм"??? Ами да сте виждали новите С и К релси на Мерклин? Те така са оцветени, че "нерИалистичните" пъпки на третата релса се виждат само под определена светлина и ъгъл? Хайде да не питам и защо някои видни рИалисти" дават за пример макети с нерИалистичния" релсов път на Мерклин...

Малко встрани от темата ще продължа и с друго, но пак свързано с Мерклин... Непрекъснато някои рИалисти оплюват качествата на въпросната фирма, водейки се от прословутата детайлност... Моделите на Мерклин били зле като подробности. Така е, но някой да си е отговорил ЗАЩО? Не, нали? Ако обаче подържите в ръце два вагона - един мерклински и един бравовски, не може да не усетите разлика в теглото! Мерклинският е осезаемо по-тежък! ЗАЩО ли? Защото е направен с повече материали? А защо е с повече материал? Защото трябва да е по-здрав! А защо да е по-здрав! ЗАЩОТО мерклинските модели са направени за КАРАНЕ, а не за разглеждане със силноувеличаващи оптични прибори в търсене на 100-те разлики с оригинала!!! Моделите трябва да издържат на изпускане, удряне, катастрофи! На тях не им трябва разни дребни ситнежи и подробности, които да летят във всички посоки при малко по-невнимателно боравене с тях! Така че това е правилният извод - Мерклин е за каране, Брава е за гледане... Спирам дотук, защото ще трябва да подхвана нататък темата за моделизма и колекционерството.  :hi:
« Последна редакция: 07 Юли 2011, 23:38:55 от Best Ripper »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Тук си абсолютно прав! Мерклин е за каране!

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Не всичкият подвижен състав на фирмата е дърво от към детайл (има и такъв де).
Локомотиви БР18.3, БР18.4, БР23, БР38, БР43, БР45, БР52 например са много добре направени.
52-ката е с конденз тендер и има отделен мотор за задвижване на вентилаторите в тендера.
Всички локомотиви на Мерклин и Трикс са изпълнени много добре от към дълговечност на трансмисията.
Това е и една от причините в Германия, Мерклин да е институция.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Цитат на: Best Ripper link=topic=2166.msg63068#msg63068 date=1310071003
... от гения Никола Тесла /за мен той е над Леонардо, Нютон и Айнщайн взети заедно/. Оставям настрана над 1000-та патента на Тесла по тоците, токови машини и устройства, който иска може да намери филми и книги за него и опитите му /както и за преноса му на огромна електрическа енергия, недостижима и до днес, без НИКАКЪВ ПРОВОДНИК!!!!/. ...

 :clapping: :clapping: :clapping: :good: :good: :good: :ok: :ok: :ok:

Такова сравнение с тримата не се бях сетил, но той наистина е бил невероятен гении...ако е от тук де...
Впрочем (без да съм македонец) мога да кажа - гордея се че е с балкански корен...Нищо че швабите са практични!!! ;)

Венци, много добра лекция, много навременно представяне на AC-то.
Язък, че към края пак те удря мокрия парцал и се вживяваш ...сякаш си от друго място, дето няма витрини, макети и реализъм. :spiteful:
Това с пъпките по релсите не е лошо, но все пак си се виждат дори да е под определен ъгъл.
Детайлността и при мерклин не е за подценяване, макар Дани да дава пример с кондензния тендер.
Аз такъв съм виждал и при другите фирми , като един не само че си върти вентилаторите но има и втори звуков декодер за него.

Венци, така и така си почнал за предимства и недостатъци, та давай нататък и направи втора част.
Защо и какво е "принудило" повече фирми да преминат или направо да "почнат",
  с постояннотокова система на захранване в железопътния моделизъм ??? :spiteful: ;) :drinks:
(със и без реализъм...ако няма рима - ритни ма...)


widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Реверсирането, реверсирането, там е сложната част при Мерклин.
При DC само сменяш поляритета.

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Какво значи реверсиране? Извинявайте, че питам такива работи,но не съм инженер. :( Надали става въпрос само за смяната на посоката за движение.....Иначе от ден на ден все повече се убеждавам, че при претендиращите за голяма детайлност фирми, в това число и месинговите, като Микро Метакит и Фулгурекс, задвижването клони към по-скоро калпаво. И нема как да е иначе, след като абсолютно всички двигатели и трансмисии идват от две фирми, едната е Мабучи, другата е Фалхабер, като и двата типа са Мейд ин Чайна. Декодерите пък все са или ЕСУ, или от австрийските Любомирови.

niki

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: widowmaker link=topic=2166.msg63072#msg63072 date=1310090368

Това е и една от причините в Германия, Мерклин да е институция.
:good:Не съм сигурен за годината, /дали беше за 2010,или за 2009/ но гледах, че те са първи по продажби във Германия

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Цитат на: Best Ripper link=topic=2166.msg63068#msg63068 date=1310071003

1. Ниското съпротивление и малките загуби при променлив ток допринасят за използването на по-тънки кабели! Изразява се в икономия на пари...  

То съпротивлението май от други неща зависеше - какъв е материала на проводника, колко е дълък и колко е дебел.

А след това за една и съща мощност дали ще пуснеш по-ниско или по-високо напрежение, съответно с по-голям или по-малък ток - това е другата бира. За същата мощност при по-високо напрежение ти трябва по-малък ток, по-малък ток по СЪЩОТО съпротивление дава по-малките загуби. Иначе няма да стане. И естествено че променливото напрежение много лесно се трансформира в по-високо или по-ниско, затова се използва трансформатор. Не само по времето на г-н Никола, ама и сега е трудно (или много скъпо) да повишиш постоянното напрежение при голяма мощност, много трудно е и да го намалиш без много загуби.
Не знам дали първата точка е свързана с предимства - недостатъци на AC в моделизма.

Преди многото години по-лесно са правили миниатюрни АС моторчета, за задвижването им са използвани само трансформатори, без токоизправител. Селеновите токоизправители (не само от Пико) са известни май след появата на влакчетата? А всички токоизправители искат защита, и ако не са големите селенови плочки защитата не е толкова проста, дори и сега.

slav37

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: widowmaker link=topic=2166.msg63072#msg63072 date=1310090368
Не всичкият подвижен състав на фирмата е дърво от към детайл (има и такъв де).
Локомотиви БР18.3, БР18.4, БР23, БР38, БР43, БР45, БР52 например са много добре направени.
52-ката е с конденз тендер и има отделен мотор за задвижване на вентилаторите в тендера.
Всички локомотиви на Мерклин и Трикс са изпълнени много добре от към дълговечност на трансмисията.
Това е и една от причините в Германия, Мерклин да е институция.
Нещо си се объркал- Мерклин никога не са правили БР43

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: mitko0888 link=topic=2166.msg63082#msg63082 date=1310110011
Цитат на: Best Ripper link=topic=2166.msg63068#msg63068 date=1310071003

1. Ниското съпротивление и малките загуби при променлив ток допринасят за използването на по-тънки кабели! Изразява се в икономия на пари...  
...
Преди многото години по-лесно са правили миниатюрни АС моторчета, за задвижването им са използвани само трансформатори, без токоизправител. Селеновите токоизправители (не само от Пико) са известни май след появата на влакчетата? А всички токоизправители искат защита, и ако не са големите селенови плочки защитата не е толкова проста, дори и сега.

Та за реверсирането:
При монофазен асинхронен променливотоков мотор е нужна пускова намотка, която и задава посоката на въртене. При АС моторите в моделните локомотиви такава няма. Там се ползва  специално реверсиращо устройство за целта. Т.е. то задава посоката, в която тръгва мотора.

Нищо не им е по-лесно на АС моторите, просто изправителят не е имал нужда вътре от стъклария (разбирай изправител, ама с лампи). Т.е. е бил съвсем просто изпълнение.

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: slav37 link=topic=2166.msg63083#msg63083 date=1310116214
Цитат на: widowmaker link=topic=2166.msg63072#msg63072 date=1310090368
Не всичкият подвижен състав на фирмата е дърво от към детайл (има и такъв де).
Локомотиви БР18.3, БР18.4, БР23, БР38, БР43, БР45, БР52 например са много добре направени.
52-ката е с конденз тендер и има отделен мотор за задвижване на вентилаторите в тендера.
Всички локомотиви на Мерклин и Трикс са изпълнени много добре от към дълговечност на трансмисията.
Това е и една от причините в Германия, Мерклин да е институция.
Нещо си се объркал- Мерклин никога не са правили БР43

BR 043 131-2 (cat. N. 37885)

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6710
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък

slav37

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Цитат на: widowmaker link=topic=2166.msg63085#msg63085 date=1310117487
Цитат на: slav37 link=topic=2166.msg63083#msg63083 date=1310116214
Цитат на: widowmaker link=topic=2166.msg63072#msg63072 date=1310090368
Не всичкият подвижен състав на фирмата е дърво от към детайл (има и такъв де).
Локомотиви БР18.3, БР18.4, БР23, БР38, БР43, БР45, БР52 например са много добре направени.
52-ката е с конденз тендер и има отделен мотор за задвижване на вентилаторите в тендера.
Всички локомотиви на Мерклин и Трикс са изпълнени много добре от към дълговечност на трансмисията.
Това е и една от причините в Германия, Мерклин да е институция.
Нещо си се объркал- Мерклин никога не са правили БР43

BR 043 131-2 (cat. N. 37885)

Br 043 e друго нещо -това е 44-ка с мазутен тендер. След 1968 в DB сменят сериите на локомотивите с мазутни тендери.
А оригиналната 43-ка е произвеждана само от Микро Метакит, Ревел и Флайшман.
« Последна редакция: 08 Юли 2011, 12:45:45 от slav37 »