Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control
Имам AC лок на Роко, "DC ready" - как се дигитализира?
pach:
Венци, не за мен бре приятелю...за тези дето не го знаят! :hi:
Само малко щото си наблегнал на някой странични неща и си умешал доста (яко) въпроса.
Въпроса бе, защо производителите в масовото си производство са се "натегнали"
на правотокововото захранване при аналоговите модели.
Тоест защо от АС са преминали (без Мерклин/Трикс :spiteful:) на DC.
То всъщност повечето направо са почнали с DC.
А ти си се увъртолил в DCC :scratch_ones_head:.... ама това е друга бира. :drinks: :drinks: :drinks:
Практически принципа на действие по протокола на DCC-система, то и тя се "храни" с променлив ток,
което е същевременно носещ информацията сигнал (правоъгълните импулси са вид променлив ток).
Следва обработката му за извличане на носимата информация и едновременно с това изправяне до прав ток (DC)
за да се захрани правотоковото двигателче ...и напоследък светодиодното осветление.
Но все пак дали само лесното реверсиране (обръщане) посоката н авъртене на двигатели е в дъното
на това "увличане" по DC ? Каква е приликата и отриката при двата вида захранване за двигателчетата - AC/DC.
Консумация на мощност (кое колко ток "дърпа"),
мощност за въртящ момент (кое колко "вагона" дърпа),
обороти (бавни/бързи - преводно съотношение в зъбните предавки),
шум (колко "ръмжаЩ" е двигателя и съответно модела),
механични решения (лагеруване, първо зъбно колело, маховици и други начини на конструкции въобще).
и т.н.
Е за това също ще е интересно. Питам теб, не за да те "изпитвам",
а като най-запознат по въпроса сред нас със AC задвижването, да направим един
сравнителен анализ, със съответните изводи за
предимства и недостатъци на двата вида задвижване ---> АС/DC.
Чисто технически, без локемджийски истории на "засегнатите" елементи привърженици на едното или другото задвижване.
;D ;D ;D :hi:
И те така...
:search: :search: :search:
bdz43r:
Направихте от мухата - слон с тези дълбокомислени AC/DC терзания.
Нещо толкова явно...
А знаете ли защо в Германия, Австрия и Швейцария железницата работи на 15 kV, 16.7Hz, едно толкова нестандартно напрежение?
Сигурен съм, че може да се развие същата безсмислена дискусия за това, а отговора е елементарен:
По времето, когато в Швейцария откривали предимствата на електрическата тяга, средствата за изправяне на тока били все още крайно несъвършени, а електропреносната мрежа не била достатъчно развита, че да поеме такъв голям товар. Железницата била принудена да организира собствено електропроизводство и преносна мрежа и решението дошло само - понижена честота, която може ефективно да се ползва с променливотокови електродвигатели, съответно без необходимост от изправяне.
Днес разбира се има много по-съвършена система - 25 kV, 50Hz, но и отдавна няма проблеми с изправянето на променливия ток.
Хайде сега да се скараме защо в горепосочените държави не са се засилили да преустройват всичко на 25kV~. Отговора мисля, че е очевиден...
Съвсем същата е ситуацията и с AC / DC захранванията на ЖП моделите. Постоянния ток е много по-удобен по всички показатели за такива цели, но навремето не е бил така достъпен, освен от химчески източници. За прости аналогови модели променливият ток няма реални предимства.
А DCC изобщо не го намесвайте, защото няма нищо общо и се основава на коренно различни принципи. Там тока е променлив само за протокола, няма нищо общо с променливият ток от контакта.
Селеновите изправители вадят чудесен прав ток, но е ясно, че с откриване и развитие на силициевите диоди, употребата им не е актуална.
widowmaker:
Пламене, моторът при Мерклин е променливотоков(правотоков) с последователно възбуждане от електромагнит (статорна намотка).
Просто намотката на електромагнита/статора се състои от 2 секции, свързани последователно (три извода - прав, средна точка, реверс).
Можело е да турят само една намотка, но се изискват 2 механични контакта за обръщане на поляритета и.
Хората са решили нещата с 2 секции. Така един път е вързана 1-вата секция (за прав ход) в последователност начало-край.
При реверсирането са вързва 2-ата секция в обратна последователност край-начало. Тъй като при мрежовото напрежение имаме
смяна на посоката в зависимост от честотата, роторчето би трябвало да трепти без да може да се завърти (ако възбуждането е от постоянен магнит).
В нашия случай възбуждането е от същото променливо напрежение като роторното и по този начин сменяйки си посоката,
тя ще се сменя синхронно и за ротора и за статора, т.е. въртенето ще е винаги в една посока.
Реверсирането може да стане ако вържеш обратно възбудителната намотка (смениш начало и край), така, както го правят при Мерклин.
На този принцип (с последователно възбуждане) работят всички колекторни АС мотори за битови цели - миксери, дрелки, пасатори, прахосмукачки и т.н.
На мотора му е все тая какъв е токът - прав или променлив - и в двата случая ще работи винаги в една посока.
Мерклин са почнали с променлив ток поради простата причина, че когато са почвали не е имало изправители, подходящи за вграждане в моделна железница.
Първият метален изправител е видял бял свят през 1886г., но е бил голям, индустриален.
Вакуумният диод е открит през 1904г., но предвид използването на големи напрежения и сравнително малки токове, използването му е било нецелесъобразно си мисля.
Нали се сещаш какъв фойерверк е влакче, работещо на 200-300 волта DC?
Селеновите изправители са направени чак през 1933г., тогава Хитлер е станал канцлер в Германия, а Мерклин вече са били институция.
Т.е. хората са го направили по най безболезнения начин. От там нататък нещата са останали така, заради традицията.
П.П.
Относно полупроводниците...
Знаеш, че не съм любител на солид стейта по отношение аудио честоти, лампата е в пъти по-добра там.
Както казваше един приятел - по добре да пусна звука през нищо (вакуум), отколкото през пясък :)
Това за звуците, иначе да, имат много предимства - работят с ниски напрежения, големи токове, компактни са,
но пък само да им покажеш късо и са се анихилирали. Или както гласи един от законите на Мърфи:
Транзисторът е сложен в схемата за да предпази бушона, изгаряйки винаги пръв.
Бушонът обикновено се слага за да не запалиш кочината (устройството или апартамента),
след като полупроводникът вече е станал на цял проводник (демек на жица).
Аз нали работя с ей такива ИГБТ-та (тучове), (тоя специално е 1 килограм) и имам известен опит с експлозиите:
Няма да ти казвам каквъв мазаляк става, като гръмнат 3 наведнъж - няма изчистване гадорията, която излиза от вътре...
pach:
Темата си става много добре написана, но...
не знам защо ви се струва че тримата (Венци, Дани и аз)
се караме и спорим???????????????????????????????
:scratch_ones_head: :scratch_ones_head: :scratch_ones_head: :fool: :wacko:
Просто разсъждаваме в дискусия, и въпреки че подчертах да направим сравнителен анализ,
без излишни емоции и т.н. някой пак реши че се разгаря спор!!!!!!!!!!!!!!!!
Не е така, а искаме да напишем нещо значимо и ...за някой ново, в сферата на задвижването.
Нова за този форум де...
Тодоре, това което пишеш ти също е интересно, но малко ни отклонява от темата.
Дани, прочетох на глас в офиса (нали сме всите хардуеристи) твоята перефраза на
закона от Мърфи и всички изпопадаха от смях, след което имаш и единодушното им одобрение за лафа.
При това всички се кълнат, че в крайна сметка е точно така!!!!
(то май всеки от нас е палил кочината поне един път :sarcastic:)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Впрочем Венци е прав за селеновите, но само до някъде.
Докато се вдигнаха изискванията за по-високи мощностти и по-малки загуби.
Селеновите изправители (още имам няколко) особено тези с "крилата" имаха доста добър коефициент
на топлоотдаване, от там и пределна издръжливост при претоварване.
Но пък (особено пакетните) като изгърмеваха, с дни миришеше на кисело/горчиво от изгорялия селен в тях.
:yes: ;D ;D ;D
widowmaker:
Да де, ама селеновите изправители държат на късо много по дълго от половин проводниците.
Има достатъчно време да се задейства термичната защита на изправителя.
За да запазиш полупроводниковите диоди цели, задължително ти трябва електроника или просто трябва да туриш
такива, които са с по голям ток от този, който трафчето може да даде при късо. Безмислено оскъпяваща гимнастика.
Сега всичко може, ама преди, тогава, когато е правено и FZ1 на Пико, хората са избрали най простичкия и най надежден вариант.
Също като при Мерклин, но там (при Мерклин) нещата са почнали още от по рано, през детските години на райхсканцлера на
Германия от периода 1933-45г.
Няма сведения той да е имал влакче Мерклин, мисля, че по това време във Австрия не са ги внасяли все още :)
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия