Жоро разказа много интересно и из4ерпателно за 18 314. Може би е добре да направя една ретроспекция като цяло на серия 18 и нейните подсерии. Понятието "подсерии" е малко мъгляво за пове4ето от нас, тъй като в БДЖ няма такива.
И така серия 18 е сборна, т.е. обединява вси4ки бързоходни локомотиви с колоосна формула 2'C1', строени преди 1925 година. А такива локомотиви имат железниците на Саксония, Вюртемберг, Баден и Бавария, всеки разли4ен от другите. И понеже не може да се даде разли4на серия на вси4ки (все пак сериите са ограни4ени от 01 до 96) се прибягва до така наре4ените подсерии. Подсерията се изписва след основната серия като степен, или се отделя с то4ка от основната серия.
18.0 - Саксонски маШини, бивШи ХVIII H, строени от Хартманн през 1917 и 1918 година, 10 броя с парна маШина "Driling" (три цилиндъра). Номерацията е от 18 001 до 18 010. Модел в НО прави Гютзолд
18.1- Вюртембергски локомотиви, бивШа серия С, строени от Еслинген, от 1909 до 1921 година, 41 броя, парна маШина "Вулф компаунд" ( 4 цилиндъра). Номерацията е 18 101 до 18 137 (4 броя са бракувани преди 1925 година). Модел в НО прави Роко
18.2-Баден, бивШа IVf (това са маШините, за които Жоро пиШе 4е са показали незадоволителна работа), 35 на брой, строени в Мафай от 1907 до 1913 година, първите "Пасифик" (тип 2_3_1) в Германия, 4 цилиндрови, Вулф компаунд.
Интерсно е, 4е нито една от тези маШини няма серия в серийното озна4ение от 1923 година. Логи4но би било да са 02, а 19 да е 03, но каква е истината все оШте не се знае.
18.3-Баден, бивШа IVh (подробно описани от Жоро), строени от Мафай през 1918 до 1920 година, Вулф компаунд, но ве4е с прегрята пара, 20 броя. Модел в НО произвежда Лилипут.
18.4-5(тук подсерията се 4ете 18, 4 до 5. Тъй като локомотивите в подсерията са над 100)
Това са известните Баварци S 3/6, в тази подсерия влизат и 10те маШини на железниците Pfalz, строени от 1908 до 1927 година, 4етири цилиндрови, Вулф компаунд. Много добри модели в НО произвеждат ФлайШман, Роко, Лилипут и Ривароси.
18.6-това са реконструирани в DB 30 броя маШини от подсерията 18.4-5.
Тъй като 18.2 е извадена от експлоатация сравнително рано, подсерията 2 е свободна и през 1961 е дадена на реконструираният в DR 18 201 (описан е подробно в тази тема и полу4и "прякор" във форума "Бижуто на Роко")