Автор Тема: ПОЧЕШИЕЗИК или как да не храним с локум всяка тема!  (Прочетена 246061 пъти)

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Mixy, карал съм в софия и там има булеварди по които се кара с 90. Какво градско е това?! При нас има два светофара в целият град и то на кръстовища, на които единствено  успяват да направят задръстване със своята работа. Повечето време колата "тупа" на тихи обороти. С каквито и коли да съм бил, а и други познати така споделят - налага се на 2-3 месеца да се зарежда на зарядно акумулатора. Освен ако не се наложи дълъг преход извън града, но при мене това не се случва.
Е, това са наблюдения върху двугодишен и повече акумулатор, но какво - да си купя нов заради разпоредбата ли? Ами сигурно ще се наложи, но нали точно това и казвам, че само в преразходи ще ни вкара. Идиотите каращи като луди, които не знаят правилника  и като коледни елхи да светят, пак ще трепят невинни хора по улиците. Апропо, до миналата година си карах автомобила с оригиналният акумулатор варта L300. Ако знам къде се продават такива - бих си купил без да се замисля, пък ако ще и 300 кинта да струват. И в момента има ток, но зимата го смених. Със друг бракуван.  :spiteful: Бракуван от Швейцария е с пъти по - добър от нов в българия. Пък ако ще и да е същата марка.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Я да разкажа една приказка за акумулаторите. (нали е тема за чесане)

Преди мнооого години имах Москвич 408, с постояннотоково динамо и реле-регулатор. Много ми беше кеф да си го меря (разбирай акумулатора). На празен ход напражението на динамото е ниско и акумулаторът е източникът на напрежение. Пък и зимата трябваше да врътнеш два - три пъти по поне 20 секунди за да запали. Трябваше и да вдигнеш доста обороти, за да видя стрелката (имаше такава) да покаже 20А зареждане.

Да ама другите коли от доста години са с алтернатор (трифазен генератор на променливо напрежение), на който има монтиран електронен токоизправител и регулатор на напрежението. При 1000 об/мин. (почти празен ход, че даже и празен ход при включен климатик) алтернаторът осигурява ток около 50 - 100 ампера (в зависимост от модела), при максимален ток 75 - 150А на алтернатора. Зимата колата пали за няколко секунди (примерно по-малко от 10). Стартерът гълта не повече от 100 - 200 ампера, и то за тези няколко секунди. Поне това е за "нормалните" нисък и среден клас автомобили. Който си има джип от два тона да си ги мери. Дори и при тези 1000 оборота на двигателя зареждащият ток е около два пъти по-голям от максималната консумация на автомобила. Така че дори и при три-четири км. преход няма никаква причина акумулаторът да се скапва от каране на фарове или от често палене. Даже си мисля че лятото само началните 30 секунди на място (докато спре да мига дисплея) са достатъчни да се зареди акумулатора и да се възстанови от 3 - 5 сек. въртене на стартера.

Купувам си само български акумулатори, не защото са по-хубави, а защото са достатъчно евтини и достатъчно хубави. Тъй като не обичам да си сменям често колите, мога да кажа че един нов акумулатор след 5 годишна употреба си е "като нов", т.е. не ми прави никакви проблеми. Между другото от 15 години карам все на фарове, климатикът също си работи досат време в годината, дори и за кратко в града си го включвам. Един единствен път забравих фаровете и акумулаторът клекна. Един уважаван от мен специалист го зареди, с необходимите няколко циклични разреждания и т.н. за възстановяване на капацитета. През това време си купих нов и до сега щастливо си го карам. А старият при всички професионални измервания имаше 85 - 95% от капацитета си. Да ама при еднократното му пълно разреждане ВСЕКИ акумулатор се скапва необратимо, при което от тук нататък вътрешното му съпротивление е доста по-голямо, особено след доста кратко време, а и животът му е доста по-кратък. Ако ще и да е Бош. (естествено втора употреба Бош си е по-добре от втора употреба БГ, но не и спрямо нов, ако ще и бг да е!)

Затова: акумуатор втора употреба НИКОГА не си купувам. (да ме прощават търговците), както между впрочем и гуми втора употреба. Направената еднократна икономия се отплаща с поне два пъти повече разходи за същия брой години. Да не говорим за непрексъснатите грижи - зареждане, носене и т.н. Незнайно защо има доста познати, които всяка зима непрекъснато мъкнат акумулатори, хвалят ми се (и черпят де) със страхотните зарядни, с които са се сдобили и т.н., и то защо - защото си купили акумулатор на половин цена втора употреба.

Затова - не се плашете от фаровете! В Дания така си караха още преди двадесет години и никакви зелени и др. активисти не го премахнаха това изискване, ами стана задължително за Европа. Карането на фарове по никакъв начин не пречи на акумулатора, нито на фаровете.

Естествено си вижте и алармите и разни други консуматори. Спомням си една истинска италианска аларма, която и в момента имам на колата ми. Когато взех колата не и светеше ламБичката и какви ли не глупости чух от "майсторите", при които ме пратиха заради застраховката, и колко пари искаха за да я "оправят". На края си смених светодиода на таблото - сложих такъв с ниска консумация, както си пише по книгите (свети добре при 2 мА), оказа се че цялата аларма консумира под 10 мА!  И с месеци да не карам колата, на акумулатора няма да му стане нищо. На други аларми съм мерил и 200 мА - за 24 часа - 5 Аh. За една седмица без каране - нов акумулатор. И никога акумулатор втора употреба. Дори и ваш да си е, ако сте допуснали да се разреди и трябва да се зарежда, най-доброто е да си купиш НОВ. Естествено като преди това отстраниш причината за скапването на стария. И след това 5 - 7 години да забравиш че има такова животно.

Съжалявам за дългото писане, ама с този волейбол - така става.

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1539
  • Рейтинг: 385
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Митко го е обяснил доста добре. Съвременните коли (рзбирай всички след 2000 г.) не се влияят от разстояния, обороти, булеварди, светофари и т.н. фактори, спомагащи или пречещи за зареждането на акумулатора. Просто електрониката осигурява оптималния заряден ток при всякакви условия на работа на двигателя, ако алтернатора е наред, дори и през зимата. Ако обаче поради някаква причина се получи пълен разряд (забравени фарове напрмер), акумулаторът дори и качествено зареден, вече си е заминал, поради необратимите процеси на отлагания по електродите. Затова за тези с по-старите коли - сложете си едно зумерче, което да писка, когато фаровете са включени и двигателя не работи, на веригата през контактния ключ и ключа за светлините.

P.S. Днес, между София и Банкя имаше поне три патрулки, които заработваха доста добре...

nilfe

  • Trade Count: (75)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 955
  • Рейтинг: 15
  • H0 Епоха 1, 2, K.P.E.V. DRG - ВАРНА
Mixy, в голяма грешка си с тази теория. Колкото и да е наред една система за зареждане в автомобила, тя не е в състояние да презареди акумулатора, ако колата се кара на къси разтояния. Най-полезен е малкият ампераж при зареждането, но той изисква повече време за да възтанови акумулатора. Електрониката на автомобила при висок разряд на батерията задава максимален ток на зареждане от алтернатора, но той не е безкрайна величина. В 99.99% от случаите батерията остава леко недозаредена и след известен период капитолирва. Така зареждана батерия се саморазрушава 2-3 пъти по-бързо от нормално експлоатираната. Признак за начален етап на повредени клетки е недостига на ток през студено време, дори и да караме автомобила всеки ден. Стартера върти, но се усеща липсата на ток в контролните уреди (таблото премигва, или стрелките полудяват). При такава батерия изхода е само един, нов акумулатор, за да не останете на пътя. Фатално е и влиянието на уреди добавени след покупката на автомобила ( аларма, навигация, парктроници и др. подобни). Системата не е изчислена за тях и състоянието им на стенд-бай (примерно алармата) доразрушават акумулатора окончателно.
В практиката си сменям поне 20% от акумулаторите на новите автомобили в рамките на първата година. За малките мотори това често се случва и до 6-тия месец. Новите автомобили бъкат от електроника и собствениците им добавят още и още... да има. :yes:

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Колко влияят фаровете и колко не за скапването на акумулатора - да не спорим. Може и да сте прави, но пък че не се скапва акумулатора от каране на къси разстояния не ще ме убедите. И ако ще 2012 да са производство не са батманобил да зареждат акумулатора за минута.Особено зимата. А това с фаровете набутва и с гориво и то с доста гориво като го сметнеш в дългосрочен план. Все едно си купуваш акумулатор всяка година. А с какво помага? Като блееш като караш , няма полза от никакви фарове. Ще гледаме западняците. Ами да си направим заплатите като техните, а? Ама за това не сме западняции.  :spiteful: Когато трябва да ни е вътре все от европата гледаме, а когато е за права ползи или привилегии някакви, ще гледаме да караме по старому, били сме по - нисши или не заслужаваме.  Днес пък чух, че се канели да махат винетките и вместо тях - по сто кинта щели да пораснат застраховките гражданска отговорност, които са пълна глупост. Виж, каското си е застраховката която трябва да се върне както си беше едно време.

atanas72

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Привет на всички,от цялата работа ще се облажат ;РАПОНИТЕ; в патрулките.

XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Аслъ.  :yes:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
За разтягане на локума:

На оловните автомобилни акумулатори, стари и с намален капацитет, им е много полезен следния режим:

300 секунди заряд с ток 50 - 80% от капацитета, т.е. при 50Ah акумулатор ток около 25 - 40А. След това 30 секунди разряд - 20% от зарядния ток, т.е. 5 - 8А.  Това е един от класическите методи за десулфатизация, т.е. възстановяване на капацитета на стари акумулатори. А пък такъв режим се получава точно като караш 5 минути, след това спираш. И като си спрял кой ще ти осигури разрядния ток 5 до 8 ампера - само с ФАРОВЕТЕ.  :haha:

Въобще голям заряден ток (до 80%) въобще не е страшен за стартерните оловни акумулатори, стига да не е за време над 2 часа. Винаги не трябва да се надвишава напрежението на клетките. Регулаторите в алтернаторите ограничават максималното напрежение, а не зарядния ток. Дори и при кратко каране, ако напрежението на акумулатора е ниско, зарядният ток ще е достатъчно голям. Стартерният ток от 200А, за 10 секунди, води до минимално разреждане. То се компенсира след доста кратко каране със зарядния ток от алтернатора.

Краткото каране обаче не може да възстанови разряда от грешно включени или недобри допълнителни уреди. Виждал съм коли с 0.5А ток в "изключено" състояние. Дори и за една нощ - 10 часа - това е  загуба на 10% от капацитета на акумулатора (5Ah). Тогава е нужно да се кара поне 15 минути (40A за 1/4 час).

Я да сметна колко бензин ще изгорим за фаровете. Обикновено двата фара плюс габарити, табло и т.н. са около 150 - 200 вата. А една нормална кола е напр. 50kW (68 к.с.). При нормално каране "изгаряме" например 30% от максималната мощност, т.е. 15 000 вата. Излиза че крушките ще изядат допълнително 1% гориво, и то за малолитражките от 15kW, а за кола над 100 к.с. ще изгорим 0 и нещо си процента повече. Само от "неправилно" каране можем да изядем 30%.

Не искам да коментирам ползата от карането на фарове. Има си статистика за това. Лично на мен винаги ми е било много по удобно да различа движеща се от паркирала кола само като мерна светещи фарове, че дори и в най-голямото слънце. А пък като вида нова, модерна кола да се движи без фарове, или пък черно БМВ с отворен прозорец - все едно съм рИмскаат махала.

Като гледам резултатите от худ. гимнастика ще взема на по-младите да разкажа едно време как се бунтувахме за коланите ... Че те тогава даже не бяха и автоматични, а трябваше като седнеш да си ги регулираш, иначе петолевката заминаваше.



  


XRISTO

  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2447
  • Рейтинг: 12
  • НО - III-IV епоха,DB и DR Ловеч
Ха, та аз и сега се бунтувам за коланите, но полза няма.  :spiteful:

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1539
  • Рейтинг: 385
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Nilfe, според твоята логика, не само аз, ами и всички нови коли със Start-Stop система и техните производители са в грешка. Щото какво скапва акумулатора най-много на градско, ако не палене на всеки светофар?! При това с включени фарове, вентилатор на климатика, музика и т.н. консуматори.

Това, че сменяш акумулатори на новите коли още на първата година ми е супер странно. Чисто новите коли обикновено имат гаранция поне 3 години и в това обикновено влиза и фабрично монтираният акумулатор. Също така, парктроникът, музиката, навигацията и т.н. аксесоари са част от стандартното или допълнителното оборудване, монтирано във фирмения сервиз и също се покриват от гаранцията. Освен това, новите модели са оборудвани със системи за изключване на фаровете и осветлението на купето (напр. при забравени отворени врати), както и за предпазване на акумолатора от пълен разряд. Не си представям някой да се изръси с 40-50 бона за нов автомобил и да иде в някой гараж в Илиянци да му "сложат" музика и/или аларма, прежалвайки гаранцията. Но всичко се случва...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1339
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Митко, по-точно и от  физик в  лекция по електротехника не би могъл да го обясни.
Абсолютно прав си и няма как - всичките ти изводи, освен теоретично (поста ти)
са подкрепени и от дългогодишната практика. :ok:

В съгласие с теб ще споделя моя скромен опит.
Карам (то сега е спряна, за смяна на калници де...) 19-годишна "седмица" правена за Гърция.
Когато я взех освен допълнителните "екстри" като амортисьори MONROE, петскоростна кутия,
тъмно предно стъкло (за съжаление на КАТ-аджите си е оригинал),  "гумена" корабна боя под
нея и прагове пълни с масло, социалистическата Лада се оказа и с много добре изчистена електроинсталация
от към всякакви утечки именно заради алармената система. Акумулаторът беше на повече от десет години.
Тоест тъй като го купих с колата, значи е бил "втора употреба"!!! ;D
Работи ми много добре още две, но дойде една студена зима и той даде фира от раз.
По съвет на майстора поддържал колата до тогава,  си купих акумуратор "Искра" който е в перфектно състояние и сега.
Майстора ми беше регулирал оборотите на празен хода до "невъзможните" за карбуратор "Озон" - 650 об/мин.
Често не само возещите се с мен, но и отвън Ладата не се чува, че е с включен двигател, когато спирам на сфетофарите.
Никога не съм имал проблем с презареждане или недозареждане на акумулатора. Всяка зима колата нощува на улицата,
и за ужас на съседа който кара от ония високобазовите пет местни пикапи на Мазда, до сега никога не се е наложило
да слизам с чайник топла вода (за разлика от съседа) за да запаля Ладичката. Паля и тръгвам на 30-тата секунда.
Не съм  привърженик на предварителното "подгряване" на двигателя на място - той достига работната си
температура именно около 30-тата секунда - останалото е безмислено хабене на гориво на място.
Знаете, че едно време парното продаваше ладите, така че и то ми се включва на втория изминат километър.
(само дето сменях кранче всяка есен, докато не сложих водопроводна гарнитура от топлофикацията  :haha:)
От магазин "За 1 лев" съм си взел зумерче, монтирано на контактния ключ, който ми писука веднага щом го извадя.
Настроен е да "открива" и други нередни утечки - така разбрах и подмених окислилите се съединители на задните блок светлини.
Там руснаците са ги правили с надяване направо на платката която формира целия блок.
Съответно с времето медта по платката се беше окислила и в един момент започна не само да дава лош контакт
(примигваха ми целите блокове по дупките) но и съответно вдигнаха консумацията.
Това също "спаси" акумулатора от излишно натоварване както и от по-големи щети при неработещи стопове... :scratch_ones_head: :good:
Мисълта ми е, че ако колата ти има и най-малка неизправност, в електроинсталацията, и  ти не обърнеш внимание на време.
няма акумулатор който да се "примири" с това положение - така че не фаровете и зареждането му са причина.
Всичко това е следствие от други фактори, или казано по-просто - подръжката на колата има голямо значение!!!

А всъщност някъде бяха изчислили, че с включването на фаровете, разхода от горивото на всяка кола се увеличава
с 28 до 32 грама на сто километра. Наистина се подобрява сигурността на движението когато виждаш включените фарове,
защото носят допълнителна информация дори и при силно слънце. Обратното - да не видиш някой участник в движението е в пъти по-лошо.
А колкото до дивите шофьори - ми тях нищо не може да ги поправи освен смърта, но това не значи че останалите сме слезли от колите си!!!

В заключение ще цитирам един колега който на този дебат за повече пари в акумулатори, крушки за фарове и повишен разход на гориво,
каза филосовски:
" Добро или лошо, ще паля фаровете, защото като ме спре КАТ - тЕ, това ще ми е наистина голям разход - 50 лв ли е глобата!? :scratch_ones_head:"
 :lol: :lol: :lol: :lol:
« Последна редакция: 13 Август 2012, 09:22:12 от pach »

nilfe

  • Trade Count: (75)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 955
  • Рейтинг: 15
  • H0 Епоха 1, 2, K.P.E.V. DRG - ВАРНА
Старт-Стоп системата е с подсилен акумулатор, и въпреки това също много бързо се скапва. Много от клиентите вече не я долюбват. Mixy, говаря за това, което се случва на практика, а не на теория. Производителите заради цена са изпилили нещата максимално. Гаранция за батериите 90% от производителите не дават, батерията е консуматив и зависи от начина на каране и поддръжката. Само малка част от скъпите производители поддържат гаранция, но тя в никакъв случай не покрива максималната гаранция на автомобила. Не съм казал, че сменям 100% всички акумулатори на нови коли, а около 20%. Много от клиентите (може би 90%) не желаят фабрични аларма, музика, парктроник и др. подобни, защото са в пъти по-скъпи от китайските. Повярвай ми, не всичко произведено, дори и в Европа е толкова читаво. Гаранцията на допълнителните аксесоари не отпада, когато са монтирани в оторизиран сервиз, но това не означава, че не скапва акумулатора. Говоря за всичко това, защото от години го репетирам в оторизиран сервиз на известна марка под шапката на голям холдинг вносител на 30-40% от марките на нашия пазар. Пак повтарям, 99% от хората извън бранша мислят като теб и затова са много разочаровани, когато се сблъскат с подобни проблеми, но това е действителноста. :yes:

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1539
  • Рейтинг: 385
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Nilfe, сигурно си прав, след като имаш информация от първа ръка. Дори мисля, че се досещам за кой холдинг и марки става дума. Но аз и баща ми сме фенове на японските коли, караме предимно градско, постоянно на фарове и проблем с акумулаторите досега не сме имали.

nilfe

  • Trade Count: (75)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 955
  • Рейтинг: 15
  • H0 Епоха 1, 2, K.P.E.V. DRG - ВАРНА
 :good: :good: Радвам се за вас, от малкото късметлии сте. Дори японските коли вече издават багажа, много от компонентите им са китайски. Колите които обслужвам са от най-популярните марки в България, но това не ми помага много, тъй като всичко за нашия пазар е много изпилено като качество, заради цената.  :)

atanas72

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Честито ви олимпийски медали,за мен е 2 крачки назад, :angry: