Турбо, това ще го обсъдим някой път,
но лабораторията не е същия вагон - покрива му е различен на първо четене...
Този може да е преустроен от по-късните серии!?
Интересното е че в каталога на Гьорлиц, макар от 1979 година
показват първоначалните цветове на спалния вагон правен за България.
Логично в каталога да е във вида който го е произвела фабриката през 1962г.
В този му вид го предлага и в по-късен продуктов каталог.
Дори да са знаели за пребоядисването им в БДЖ, те представят това което правят.
Друг е въпроса, че при една повторна поръчка , след първите десет вагона,
навярно биха го направили с новата окраска на БДЖ (РСВ).
Тоест тук цитирания от Зазо автор допуска малка неточност по въпроса за централното лого:
първа окраска направена в завода производител през 1962 г(трета епоха).
- тъмно зелен кош, сив покрив, черна пола за шаблонирането
(както казва Трамвая), надписи на четири езика над прозорците
и два надписа на български под тях разделени от логото на БДЖ (стария шрифт).
втора окраска направена в БДЖ към 1970 година (все още в трета епоха).
- характерно син цвят, сив покрив, черна пола за шаблонирането,
надписи на четири езиса над прозорците
и два надписа на български език под тях разделени вече от логото на РСВ
(вече съществуваща като самостоятелна организация).
Това е и окраската на настоящия модел.
Тоест произведен е с логото на БДЖ, сменено след пребоядисването на РСВ.
А не от самото начало да е бил с РСВ. Впрочем тази подробност за цветовете,
прави модела максимално близо до неговият вид по време на експлоатацията му в БДЖ.
Да видим - зелен е бил около 5 до 8 години, а син след 1970 г.
(приблизително) което би трябвало да е по-големия период от експлоатацията му,
та май до края на живота му.
В тази връзка --- пиша "характерен" син цвят защото не е светло син, нито тъмно син.
Светло син става след времевото избеляване, като това е характерно дори за моделите на Тилиг
--- Турист експреса (TOUREX) ми е сбор от първото му "издание"
и двата по-късни комплекта с кат.№ 01452 и 01455.
Първите са светло сини с жълтите ливреи, а вторите са с наситено син кош и ливреите,
но без надписите по средата на коша.
Тоест характерния син цвят в последствие избелява и някои наблюдатели го описват като "светло син".
Характерен защото не е и тъмно син, а някакъв ...наситен.(мен лично страшно ме кефи точно това синьо)
Като се върна на нашият спален вагон, практически с упорството на Зазо,

се събра доста информация за първоначалния външен вид
и след десет годишна експлоатация (около) на по-новия му такъв.
То май дотук добре, ама за по-късната съдба не само на окраската му,
но и на самия модел вагон ще става трудно да се намира информация,
защото вече се прехвърляме изцяло на българска територия,
където архивите са разграбени и подменени (знаем от кого),
а вагоните най-вероятно са нарязани (също знаем от кого).
Не спирам да издирвам и чета "пътеписи" на разни чуждестранни фенове и обикновенни туристи,
идвали у нас по онези времена и споделящи впечатления в мрежата.
За жалост много рядко в разказите им се намира съществена и точна информация,
която да ни свърши работа. Разказите им приличат повече на
нашата тема за "Експресите на България" , от типа " спомнямси през хххх г....."
Но ще е хубаво да му отворим на този вагон едно "досие"...
тази тема например си е точно за него, и който и където
намери информация , да я публикува тук.
Присъединявам се към Владо, с благодарностите към Зазо!!!

Да не пропускаме и Тилиг, които са си сериозни производители!
Някой беше споменал, че Тилиг са фирма която не би произвела несъществуващ вагон.
Ми това се оказа абсолютно вярно, въпреки скептицизма на мнозина тук и
изказванията с апломб на разни "корифеи" цитирани от други тук по въпроса.
Вагона го е имало, изглеждал си точно така, така че да му съберем историята до края!
