ПривеТ

Чудех се дали да продължа темата на Ясен във форума или да започна тази.Но при Ясен става въпрос за анкета, а ТУК просто ще препиша без никакъв срам казаното и написаното от НЕМ - Нормите на европейските жп модели и , както и ще цитирам много известен автора ,направо от книгите му. Откриването на ТОПЛАТА ВОДА ще оставя за друг път.
Става въпрос за
1.Минимум радиуси според НЕМ 103/11 и специалните норми предписани от производителите в мм:
Z - 175, N - 200, TT - 250, HOe - 135, HOm - 180,HO - 325, S - 450,O - 700,I - 1000,II- 2000, ROCOe - 261,8,Bemo HOm- 330,Ferro-Suisse HOm- 550,
ROCO Om -1100,LGB - 645.
Тези минимум радиуси е желателно да се употребяват само за СКРИТИТЕ (НЕВИДИМИ) МЕСТА

в макета,10% в повече обаче са по-добре.
При модулите съвета е три пъти поне да се надвишават НЕМ нормите

Как се изчисляват: по НЕМ 103 респ. 111:
НЕМ 103 - вагоните се делят в три категории, според това какви са размерите им 1:1 :
Група А - до 20 метра дължина на коша и до 14 метра междуосие на талигите
Група В - до 24,2м 17,2м
Група С - до 27,2м 19,5м
Скъсените в НО вагони в мащаб 1 : 100, трябва да се възприемат за група В.
НЕМ 111- НАЙ-МАЛКИ РАДИУСИ.
Най- малките допустими радиуси се изчисляват по следната таблица, където буквата G е моделното междурелсие.Пример НО - 16,5 мм.
Нормални вагони теснолинейни вагони
Група А Група В Група С
Най- малък допустим радиус
22G 25G 30G 15G
Препоръчителни радиуси:
За второстепенни коловози в гара:
25G 30G 35G 20G
За първостепенни коловози на второстепенни железници:
30G 35G 40G 25G
За главни коловози в първостепенни железници:
35G 40G 45G 30G
Това тук са си норми, приети от Техническата комисия на Европейсксият съюз на ЖП моделистите и приятелите на железницата.
Закон за производители. Коментарите са излишни.

Следва по-разширено изражение на казаното по-горе, вече не като норма, а като изпитани неща от практиката, цитатът е от книгата на главния редактор на списание "Eisenbahn Magazin" - Joachim M.Hill - Modellbahnanlageplanung.Йоахим М.Хил издателство АЛБА- 5 преработено издание 1999 -
120 стр.
Най-дълги карани вагони на макета Най-дълги локомотиви
( обозначението е според епохата)
1.Мащабно дълги 27м вагони за бързи влакове- 05, 45, ЕТ 403, 430, ICE
вагони от типа "коли във пътническите влакове"
2.скъсени ( в НО 1:100 ) 27м вагони, 01, 03, ETA 150, V 232
четириосни контейнерни вагони
MPw- Behelfspackwagen
3.Предвоенни(1945) вагони за бързи и ускорени 23
влакове(Schuerzenwagen,Hechtwagen)
SS Rungenwagen.Иранки, четириосни вагони за
пренасяне на релси
4.Пруски вагони за бързи влакове, 38(pr. P

,C^C^ Loks,
4-yg - Umbauwagen,Bromberg -GGts V 220, TEE-VT 601
5.най-дългите двуосни вагони големи тендерни локомотиви
напр.Donnerbuechsen пр. 95(pr Т 20) V 215-218
( МИНИМУМ ЗА КОНТАКТНА
МРЕЖА

)
6.Триосни пътнически вагони, 64, 86, V 210
3-yg-Umbauwagen,
обичайните следвоенни
товарни вагони
7.къси пътнически вагони от епоха 1, 89 ( Т 3 ) ( допустими,но
вагони за локални влакове, не препоръчвани за открити
предвоенни товарни вагони т.е. видими линии)
8. трамвайни линии
Оставил съм място за ЛЮБИМИТЕ МИ

ТТ- джий да си нанесат своите размери

Мой коментар - видно,е, че колкото по-стара е епохата, толкова по-малки могат да бъдат радиусите...
С това ще завърша.Проверени хиляди пъти неща са.

П.П. Преди много години преведох на български всички тогава актуални НЕМ норми.
Направих и кратък речник - на старите термини в железниците.
Един ден се надявам да открия тези писмена някъде из архивите ми...
П.П.П.
Съжалявам момчета!
Снощи нещо съм сгафил, не знам къде, но таблицата се е самопреместила:Може би като редактирах?!?
Стана манджа с грозде.

:bad:Ще напиша отново числата.
Ако може някои да ги намести, както си бяха в първичен вид отдясно на таблицата.
Размерите са см за по-горната таблица.
N HO
1. 40 70
2. 36 75
3. 32 60
4. 29,5 55
5. 26,5 50
6. 23 43
7. 19,5 36
8. 28,5