Автор Тема: Защо не ми писаха 6 на изпита по парни локомотиви-инж. Константин Иванов  (Прочетена 16443 пъти)

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Като студент , специалност"Подвижен жп. състав"  в началото на 1960 година на изпит по "парни локомотиви " при професор Александър Атанасов ,локомотивен специалист с голям авторитет в БДЖ,известен като Облака.

След като му казах каквото знаех,той изрече"До тук си за 6,но за да ти я пиша,ще отговориш на още един въпрос"
И ми разказа за следния изключително интересен случай.
Един локомотив от серия 14 пристига без влак в гара Мирово от Ихтиман .Машиниста и огняра слизат от машината  и отиват в гарата без да задействат ръчната спирачка на локомотива. Директната спирачка поради неплътности разхлабва, и локомотива тръгва сам,без хора по надолнището към Ихтиман.
Първия кантон съобщава ,че локомотива е преминал край него,а от втория кантон не го виждат. Машиниста,огняра и гаровия персонал предполагат ,че локомотива е дерайлирарл в някоя крива и се е разбил.
По онова време за това биха могли и да ги разстрелят.

Внезапно се чува пухтене и забелязват ,че локомотива бавно пълзи нагоре и се прибира сам,без хора в гарата.

Наистина велико,гениално нещо е парния локомотив!!! Никоя друга машина не би могла да направи нещо подобно-сама ,без хора да потегли и след това сама да се върне.

За да ми пише шестица,професора  искаше да му обясня,защо локомотива е спрял в надолнището и след това сам се е върнал.

Помислих малко,но нищо не измислих и казах"Сигурно дядо Господ е помогнал на хората"

"Е тогава" -каза професора"Нека дядо Господ ти пише шестица , а аз ще ти пиша пет"

Отговорих му,че бележки не ме интересуват,само две да не е,но го помолих да ми обясни какво се е станало.

Затова се опитайте и вие да обясните какво се е случило.Ако не успеете,ще ви кажа верния отговор.

Gogo55

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Тук отговор може да даде само човек който е наясно със самото устройство на един парен локомотив, и на самия парен двигател. Сигурно такива хора се броят на пръстите на едната ръка. Не ни мъчи ами кажи направо че сега сън няма да ме хване.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Няма да ви кажа още. Утре е събота и повечето хора почиват. Няма да спите тази нощ .След една седмица ще ви кажа отговора. Но е напълно възможно и да се сетите . Аз лично не се сетих,да си призная.

Доколкото до познанията за парните локомотиви,познанията за тях в този форум са много често направо професионални.
« Последна редакция: 24 Февруари 2012, 21:03:37 от misan »

Rizar

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Според мен вместо да дераилира на някой завой, който не е могъл да завие някак си е превключил и се е върнал...

mill

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Мноо си лош,лош ;D ;D....Някаква система сигурно има която е измислена ако нещо се случи с машиниста и огняра/злополука или нещо подобно/ машината да се върне в изходна позиция,където е била управлявана от машинист. :fool: :fool:Много умен отговор дадох....ама :lol:

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Не,няма никаква специална осигурителна система.Продължавайте да мислите.

Rizar

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Някак си налягането е обърнало посоката на движение? Не, че и аз разбирам много....  :)
П. П. Било е нанадолнище и лока се е засилил и налягането от бързината се е увеличило и е обърнал посоката на движение.
« Последна редакция: 24 Февруари 2012, 21:36:14 от Rizar »

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Има лекичко приближаване към отговора,но все още трябва да се мисли много.

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1710
  • Рейтинг: 159
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Пътят е бил следния: наклон - равно - нагорнище. Засилен по надолнището и набрал скорост, изкачвайки се по нагорнището се е върнал на изходящата точка - получава се нещо като дъга. Свързано е с инерцията и закона за гравитацията, но не мога да го обясня.  :)
Мисля, че нещо подобно за такива ситуации е направено по линията Дъбово - Велико Търново, в района на Кръстец, Царева ливада, Борущица и Радевци.  
« Последна редакция: 24 Февруари 2012, 22:14:20 от TheJackal »

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Не можеш по никой начин да се върнеш до изходната точка по този начин. Ще се върне само до някъде и пак надолу и така докато спре на най-ниското място.
А и локомотивът се е изкачил обратно нагоре на собствен ход, не по инерция.

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1710
  • Рейтинг: 159
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Тошко, за всичко са виновни извънземните!  :lol:
На мен, лично ми стана много интересно, гадая - налучквам! :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Неутрално положение на кулисата = преден ход. Надолу е тръгнал на заден. Уравнителят при сам лок = празен влак - как ли ще сработи...

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Споменава се, че въздушната спирачка не работи. Излиза, че са спрели като са използвали контрапара, т.е. ръчага е бил обърнат на заден ход. Ако машината не е имала шибър-уравнители, може би е възможно регулаторът да се отвори под въздействието на налягането, получено от движението на буталата, и така да се получи този феномен.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Спирачката си е работила, но бригадата след спирането е слязла без да я задържи.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Всъщност няма значение дали е работила спирачката. Но поради някаква причина ръчага е бил развит за заден ход. Чел съм един разказ, в който се говори за спиране с контрапара, и че в този случай локомотивната бригада с голяма мъка е държала регулатора отворен, защото компресията го е затваряла.
А в случая, компресията, създадена от буталата е отворила регулатора. Така парата е започнала да действа първо като спирачка, а след това е задвижила локомотива на заден ход!