Дизел-електрически или дизел-хидравлични...
50Нz или 16Hz...
Живачни или други токоизправители...
Тръкащи скари...многогладни свирки...автоматични пещни врати...
Всички линии (основни) строени по царско време...то на соца е оставало да ги удвои наистина
(но не ги довърши щото партийните другари каквото откраднеха през седмицата, го караха на вилите си в събота...).
Всъщност за всичко си има причини и следствие...
Австрийските машини скапани не само от боя с чука (макар локомотивните бригади да ги обичаха)
но най-вече от още един сериозен "принос" на соца към народопсихологията (освен масовия мързел),
а именно, че ако удариш съветска машина с чук - ще пишеш кофи мастило да обясняваш,
че тя така се ремонтира по книга, докато за австрийския "боклук, който е най-голямата грешка на партията в БДЖ"
никой не му е пукало - колкото по-бързо се скапят, толкова по-добре ще покаже, че другите са качествените...
По въпроса за секретността - всички знаем скъсаната и възстановена снимка на БДЖ-04.50 при Деянов!!!
Същевременно цялата западна преса е тръбяла, че капиталистическата фирма SGP от Австрия,
е произвела 50-тия магистрален дизелов локомотив за социалистическа България. Май всъщност това е било секретното по тази серия - народа да не знае, че тези чудесни локомотиви са продукт на "загниващия" капитализъм!!!!
Царство или не, комунизъм или не, Република или не ...през 90-те години слагахме табелки "произведено в РБ" които ние перефразирахме в "произведено на РъБъ" без да подозираме колко прави сме били...
...както казах и по-горе, за всичко си има причини и последици!
А една от причините за хала на БДЖ през време на соца, е
липсата на достъп до много от съвременните технологии. От там сме се задоволявали с това което е можело да си произвеждаме в СИВ. По това време за запада изнасяхме изключително суровини и матирали, като в редките случай когато е било някакъв продукт с добавено стойност, то той пък сме го продавали за жълти стотинки независимо колко ни е струвал (нали народа плащаше с мизерния си живот) само и само да "пробием", или и ние да покажем на света ...да "им натрием носовете".
ПРимери колкото щете...
Англичаните купуваха струговете и фрезите на ЗММ (
Заводи за
Металорежещи
Машини),
заради прекрасния дървен материал на опаковъчните им сандъци - дори фабрика за мебели от тях си бяха направили, а струговете препродаваха в картонени кутии на страни от третия свят.
Японците ни купуваха мотокарите-повдигачи заради оловото в противотежестта, защото те самите произвеждаха прекрасни машини от този род...и за разлика от нас, те все още ги прозвеждат.
Американците изкупиха калкулаторите "Елка 130 - се продават зад Океана" (заглавие от партийния вестник "работническо дело") само за да ги копират и да направят свое дъмпингово производство. По това време външнотърговската ни централа по въпросите на електрониката се наричаше "ИзотИмпекс", беше известна "зад Океана" с продажбата на огромни тонове ...луксозен тоалетен сапун!!!
"Дръпнатите очи" изкупиха първият електронен ръчен часовник "Булетроникс"
който си беше българско изобретение от световно значение, но мнозина си го спомнят,
защото го подобриха и ...заляха световните пазари с течнокристалните електронни часовници.
Липсата на съвременни технологии, ни принуди да откраднем прототипите на първите ни настолни компютри - "УМКО-1 и 2" прекръстени впоследствие на "ПРавец-82" и Правес-8А", както и доста от следващите ни "отрочета" в компютърната техника. Дори в едно западно списание имаше снимка на цяла страница "Правец-82" с надпис "Най-лошото копие на компютър Епъл - не купувайте!".
Липсата на достъп до съвременни технологии, доведе до открадването от нашето техническо разузнаване,
на технологията за хард дисковете (наричани тогава "твърди дискове тип Уинчестър"!!!) и да постройм ДЗУ-Стара Загора...историята смятам на закриването на тези заводи си я спомняте всички.
Да се върнем на БДЖ - преди месец попаднах на стари броеве от български списания и вестници издавани между 1905 и 1914 години.
Още ги, чета но не знам дали да се смея или да плача.
Ами и тогава е имало конкурсни и "задкулисни" сделки,
и тогава е имало пренебрегвания на общински народни нужди, за сметка на фирми близки до депутати,
и тогава е имало откраднати пари по различни "програми за развитие на железницата",
и тогава е имало кражби от железниците, лоши проекти за сметка на брилятни инженерни решения,
прошения от цели общини срещу депутати променили проектите за железопътни лини в ущърб на населението и в полза на някой негов роднина...Раздаване на поръчки на "свои" фабрики от комисии по БДЖ,
и т.н. и т.н.
Дали не ви звучи познато някак си?
Да така е ...ако сменим датите и имената, ще получим ...нашата мила родна картинка в днешно време!!!
Чак се втрещих в началото...
но така е - "Народ който не си помни миналото, е обречен да го повтори!" - беше го казал някой...
Благодарение на късата народна памет (не без унищожаването от партийците на елита от българската интелегенция и инжинерна мисъл) ние вече си повтаряме историята ...в часттност на БДЖ, от преди стотина години!!!
Така че, от мен включете още два основни фактора:
- липсата на достъп до съвременни технологии.
- изтритата "родова" памет и традиции в БДЖ.
Всичко е плод и на тези два фактора!
Отговорим ли си на въпросите свързани с тях, сами ще видим недостатъците и предимствата
в развитието на историята и службите в БДЖ!!!
