През последните 2-3 години установих един голям, хроничен и труден за лечение проблем в ЖП моделизма ни, който се свежда до липсата на читаво място за каране на влакове.
Първо: участието ми и посещението на различни сбирки /некръчмарски/, конференции, изложби и прочие ми показа недвусмислено, че има голям проблем с нареждането на трасе. Това особено се усложнява при събиране на много хора и най-различни мащаби и системи, което изисква освен голямо помещение, така и маси или плотове за временно нареждане на трасе /за няколко часа или няколко дни/. Въпреки усилията на организатори и домакини винаги се получава едно влачене на всякакви маси, столове, бюра и др. офис обзавеждане, което обаче е с най-различна възраст, състояние, размери и т.н., довеждащо накрая до доста лош резултат – неравни, криви и стъпаловидни „маси”. На въпросните „маси” веднага се проявяват неприятни странични ефекти – разкачване на линии и подвижен състав, обръщане и чупене на модели, прекъсване на ел. ток и команди и т.н. А понякога и няма изобщо никакви подходящи мебели…
Второ: значителна част от ЖП моделистите не разполагат с обособено място вкъщи за постоянно трасе /макет/, а още по-малко пък имат цяло помещение от 10-15-20 и повече квадратни метра. Периодичното редене на голяма холна маса не дава желания резултат, тъй като масата обикновено е недостатъчна на площ и се ползва и за други неща. Реденето на пода не е особено удобно – освен че лесно се зацапват трасе и модели, съществува голяма опасност от стъпкване и счупване на линии и модели. Отделно, че с годините става все по-трудно сгъването и лазенето по пода – почват да скърцат лакти, колене, гръб, врат и др. стави, не е удобно за разглеждане, снимки и клипове. Проблемите се усилват особено, ако домашните не са особено въодушевени от хобито.
Поради тия причини от декемврийската среща в Стара Загора 2012 г. у мен се появи идея за направа на сглобяема/сгъваема маса за временно ползване за редене на трасе и модели. Подходяща площ, която да е пригодна за транспортиране из града или из страната/чужбина, както и за редене на трасе вкъщи /примерно: сутринта се сглобява, реди се трасе, карат се модели до вечерта, после всичко се прибира/. Минаха ми няколко идеи, докато накрая се спрях на типа „разглобяема маса от олекотен тип”, която нарекох „Временен макетен плот – ВМП”.
Окончателната идея ми дойде случайно, когато загледах краката на макета ми в ТТ, които са от крака на метален стелаж. Проучването на пазара доведе до това, че има много модели стелажи – готови комплекти и отделни части за произволен проект. Оглеждайки вторите, за да мога да избера само каквото ми трябва, установих, че и там разликата в размери, дебелина на профилите и цени е твърде голяма. Изхождайки от комплекса „достатъчна здравина-лекота-добър външен вид-цена”, както и да може всичко да се сглоби от сам човек, се спрях на стелажите на фирма „Стелт” ООД, от която реално са и краката на макета ми /
http://www.stelt.pozvanete.eu/index.php?cID=1 /. За разлика от други производители в склада на фирмата има и се продават отделно всякакви части за техните стелажи – крака/колони, плотове, ъглови планки, стъпки/пети, крепеж. Отделно фирмата приема и заявки за изпълнение на проект по желание. Тъй като наличните винкели удовлетворяваха нуждите ми, направо купих готови.
Плотът се състои от две основни части – носеща конструкция и плоскости.
Носеща конструкция 1. Рамка на плота.
Фирма „Стелт” произвежда крака/колони за стелажите си от студено огънат стоманен листов материал със страна 30 мм и дебелина 1,4 мм. По дължина от двете страни на ъгловия профил има отвори /кръгли или продълговати/ през 45 мм. Профилите са боядисани с прахово полимерно покритие в бял или сив цвят /аз избрах сивия като по-устойчив на замърсяване/. Серийно се произвеждат колони с 4 дължини: 150, 170, 180 и 200 см. Всичките са от един материал и могат да се свързват във всякакви комбинации. За рамката купих 7 по 150 см. От тях направил следното:
А. 4 колони по 150 см оставих със същата дължина, като те използваха за дългата страна на рамката.
Б. 3 колони срязах до 120 см дължина и те станаха късата страна на рамката.
Четирите нерязани профила свързах два по два с по 4 болтове и гайки с презастъпване /отворите позволяват наставяне без допълнителни елементи/. В двата края поставих два 120 см профила, като ги свързах с винтове, гайки и планки, така че да се получи рамка с долна хоризонтална основа. Третият рязан профил свързах отдолу под долната страна на рамката в средата. За него също използвах 2 планки.
Ъгъл на рамка от вътрешната страна.

Ъгъл с монтиран крак.

Ъгъл с монтиран крак отвътре и отдолу.

Ъгъл отдолу

2. Крака на плота.
За целта купих още 3 колони по 200 см. и ги срязах така:
А. 2 колони от 200 см разрязах точно по средата и получих 4 крака по 1 метър /на практика тези колони излязоха по 196 см и съответно краката станаха по 98 см.
Б. 1 колона от 200 см в последствие използвах за крака на средната опора /за нея по-долу/
Четирите профила по 1 метър монтирах в ъглите на рамката с по 2 винта и гайки, като преди това набих отдолу им пластмасови стъпки/пети, за да не нараняват подовите покрития.
Ъгъл с монтиран крак отвън.
3. Средна опора.
Опората е с дължина 120 см /колкото са крайните/, но се монтира отдолу на рамката. Краката на средната опора са по-къси - 91 см., тъй като те се захващат по-ниско на средния напречен профил, а отдолу имат регулируема пета, която да позволява обиране на неравности. Тези пети са различни от крайните – тях съм ги купил от железария. Понеже са отделно от стелажите, за техния монтаж към краката се наложи да пробия по две дупки за винтове и гайки във всяка. Самите крака са монтирани на около 25-30 см от външния ръб, за да не се спъват минаващите хора в тях.
Монтирана средна опора в средата на дългата страна и захващане на регулировката за дължина на плота.

Монтиран крак на средната опора с осигуряваща планка.


Регулируема пета/стъпка на крак на средната опора

Забележка: Всички срезове се изпилват с пила за метал за премахване на мустаци и остри ръбове. След това се боядисват с акрилатен сив спрей срещу корозия /аз лично използвах светлосив спрей грунд с много близък цвят до заводския, който е RAL7040.
Желателно е при рязането да НЕ се ползва флекс, тъй като от високата температура се уврежда боята върху профилите. За предпочитане е зеге или обикновена ножовка.
4. Крепежни елементи.
За монтиране на металната част закупих 60 болтчета за метал М6х10 с цилиндрична глава и прав шлиц за отвертка. /Принципно към стелажите се продават болтове М6х12, но предпочетох по-късите тъй като няма нужна от дългите и се намалява времето за монтаж/демонтаж/. Купих 20 обикновени гайки М6 и 40 крилчати гайки М6. От фирмата закупих и 10 ъглови планки. Реално използвах около 50 болтчета и гайки. При монтирането на рамката и краката ползвах обикновени гайки от вътрешната страна, заради по-малкия им размер и по-малките дупки във фибрана. Всички гайки отдолу на рамката и по краката са крилчати.
5. Инструменти за монтаж
Необходими инструменти за монтаж – широка права отвертка /може да се замени с монета/ и гаечен ключ 10 /клещи/.