Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Похвалете се с вашия макет | Show us Your layout

Макетът на JORDAN в мащаб ТТ

<< < (3/11) > >>

София 70:
Не е толкова страшно , че ще е по- малък . Моят се наложи да го скъся при 40% завършеност.

pach:
Така, ето окончателно преработено моето предложение,
съгласно зададените (почти предварително) параметри.
- плоскост с размери 220 х 100 см (105 см са в резерв) и
- наличието на двойно трасе на основния етаж (ниво "0" мм).
- наличието на втори етаж - ниво 106 мм.
- наличието на тунел и мост.
- наличието на основна гара при ниво 0 , общо четири разменни коловоза.
- наличието на допълнителна (планинска) гаричка с два разменни коловоза.
- наклони не по-големи от 4/1000.
- сравнително не "претъпкан"  ландафт и сграден фонд.

Смятам че получения резултат удовлетворява горните условия. А именно
- спазени са последните (известни) допустими размери.
- двойното трасе е направено с минимален радиус 310 мм (вътрешен) и 353 мм (външен) радиуси.
       По каталожни данни, това са радиусите, по които преминават безпрепятствено и най-дългите локомотиви в ТТ,
       като са позлвани изключително елементи за сглобяване от т.н. "метровки" в "Т"-профил. Размерите на стандартните
       релсови елементи видни на плановете, са само ориентировъчни и дават реални изходни размери
       за дължини и местоположения на контролно/ключови точки по целия макет, спрямо околните ръбове и близки части.
- проектиран е и втори етаж, който всъщност по обща височина (106 мм) се явява ІІІ-ти, за по-реално представяне на     
       планинската гара, находяща се над тунелното трасе. Междинен (или действителен ІІ-ри) етаж се явява моста при светъл
       отвор от 67 мм. които са напълно достатъчни съгласно изискванията по стандарт за електрифицирано трасе (ако трябва).
- тунела е много лесен за реализация, с два двойни тунелни портала и всъщност той е ключов елемент за геометричното
       определение на контролно/ключове точки, с цел правилно сглобяване и разположение на цялата релсова фигура,
       централно върху плоскостта на макета. Моста не е с метално решетъчна конструкция изцяло - стъпва на шест каменни
       или бетонни) опори по избор. Под него минава двойното трасе, под което (с един малък двоен, или два малки единични
      моста, минава и отичащото се в реката езеро. На склона над моста се намира извора за пълнене на същото езеро.
      Възможна е изработката на по-късен етап на малък водопад (пак изивиращ от скалата).
- основната гара на нулевото ниво, е с четири разменни коловоза, като и двете гърловини (западна и източна) дават възможност
      както за взаимно разменяне на композиции по всеки овал, така и за разменянето им между вътрешния и външен овали.
      Разклоненията в крива, позволяват максимално отваряне на полезната дължина в коловозите на гарата, като най-късият има
      чист размер (до ограничителните линии за съседен коловоз) от 1228 мм, а полезна дължина (с видимост към входно/изходните
       сигнали( от 1100 мм. Това са двата коловоза до приемната сграда №№ 1 и 2.
       Съответно коловози 3 - 1460/1300 мм и №4 - 1860/1700 мм. Позволяват приемането на достатъчно дълги влакове в ТТ.
-  малката планинска гара е само с два коловоза и дължина - 684/580 мм (чиста/полезна), позволяващи обръщането в посоката на     
     движение на малки товарни или пътнически влакове, предимно от двуосни вагони. локомотивите са само къси, тендерни, които
      да се движат и назад при завръщане в голямата гара  чрез обхождане на докаран влак по един от разменните коловози. Ако
     влака е пътнически се оставя пред приемното здание, а ако е товарен - пред сградата на магазията.
- наклоните първоначално  (при широчина на полскостта от 120 см) бяха едва 3/1000 но стесняването на макета, доведе до
     "вдигането" им на 3,5/1000. Тук се наложи по същата причина да се ползват 5 броя гъвкави релси в крива, с радиус 290 мм,
      което все пак е доста над минималния фабричен радиус на Т-профилната система от Тилиг, който е 267 мм.
      Това обаче също е допълнително ограничение за видовете локомотиви пътуващи до планинската гара.
-  ландшафта не е претъпкан, благодарение на езерото и рехавите гори. Същевременно създава сравнително добра
       визия на макета, както и идеална видимост на всички движещи се влакове и подвижен състав по коловозните развития в гарите.

Ето моето окончателно предложение - план 1:


І-ва част. Времетраене на представянето  ~3 мин 46 сек.


От плана по-горе се вижда, че са употребени изключително много гъвкави релсови елементи,
които ще си сглобиш сам. Също така и разклоненията са със стандартни дължини и радуиси на отклонение,
но тях също сам е си сглобяваш от готовите комплекти. На плана стандартните релси...например 83 101 са показани само
за ориентиране към точните дължини, размери и радиуси, и най-вече за отлечаване на специалните (нестандартни)
релсови елемени които имат ключова роля в точното сглобяване на релсовата фигура. Те са означени с № 83 125.
Биват както прави така и в крива - тоест имат дължина, радиус и отрязък от пълния кръг (например 30 градуса).
Въпрос на изработка.
Тук има един идеален начин за бързо и лесно монтиране, но за това - по-късно, щом стигнеш до тях.
Тези елемени са положени и на ключови места, които ако бъдат демонтиране, позволяват някой ден макета да претърпи малко разширение и развитие, с цел пълноценно "каране" и маневриране на влакове в двете гари.
И ако някои ден решиш все пак да го доразшириш - ето ти план 2, като допълнение:


ІІ-ра част. Времетраене на представянето ...също ~3 мин 46 сек.




Ами това е от мен, за твоето начало - надявам се, че съм ти помогнал поне малко.
Успех!
 ;D ;D ;D

ПП.При желание на ЛС, ще изпратя всички снимки, "филмчета" и материали по този проект.
Файловете му са проекирани във WinTrackBG 8.0. а филмечата се "гредат" през "Windows Picture and Fax Viewer.
Та са всъщност файлове с формат "******.gif"

JORDAN:
Много благодаря на Пламен за изключителната помощ при създаване на плана на макета.
Аз лично не бих могъл да направя такъв план и такава презентация.
Всичко много ми харесва. Ще се опитам да пресъздам в натура това, което Пламен е проектирал.
Ще се спра на първия вариант, а после, с придобиване на повече умения, ще разширя макета така, както Пламен предлага.
Допълнителните разширения и сега много ми харесват, но нека да започна с по-лесното.

Ще се опитам максимално да се водя от проекта, е, ако в процес на работата направя някои малки изменение / ако въобще ми дойде такъв акъл/, предполагам, че няма да е фатално.

Вече поръчах кривите стрелки и очаквам скоро да ги получа, след две-три седмици ще поръчам и другите стрелки и релсовия път.
После идва трудното. На този чудесен макет трябва и да му се направи окабеляване за ел.мрежата - на трасето, на стрелките, светофорите и т.н.
Но постепенно!

JORDAN:
Почти набавих релсовия път. Остават ми още няколко стрелки.

Време е вече и да се помисли за електрическата схема.
Спрял съм се на План 1 от окончателната схема на Пламен.

Въпросът ми е трябва ли да изолирам захранването в определена част от трасето, за да не пречи на движението на друга композиция.

Ще ми се след време по този макет да търкалям и дигитални композиции.
Поръчах си един дигитален стартов сет на Роко в мащаб НО.
Ще използувам неговия мултимаус и за този макет.
Струваше си - за цена под 200 евро получих стартов сет от дигитализиран локомотив, три вагона, мултимаус, релси.
Ще си купя по-нататък и парен локомотив с декодер в ТТ. Два други локомотива ще се опитам да им сложа декодери. Не съм сигурен дали ще стане - все пак са стари от ГДР.
Може би е по-удачно да ги продам, да добавя пари и да си купя локомотиви с декодер на Роко?
Гледам, че и цените на Тилиг не са никак малки.
А може и да си оставя старите локомотивчета и да си ги карам на аналогово трасе, а роковските локомотиви да ги купя с декодери.

JORDAN:
От вчера имам нова придобивка за моя макет - дигитален стартов сет на РОКО.
Наистина стартовия сет е в мащаб НО, но излезе много на сметка, а и от него за макета ще ползувам дигиталното управление.
Разбира се, предвиждам трасето да може да се ползува и с аналогово управление.
Но всичко това се отнася само за релсовия път.
Всички стрелки, семафори, светофори и др. ще се захранват от стандартен траф на Пико с променливо напрежение 16 волта.

Ще имам нужда по-нататък от електрическа схема на трасето, защото при аналогово каране сигурно ще трябва да има изолирани участъци. Постепенно ще цифровизирам старите си локомотиви в ТТ.
Там още се колебая - сигурно някои ще се опитам да продам, а с парите ще си купя нови локомотиви на Тилиг и Роко, които са пригодени за дигитализиране. Е, ще трябва да се добавят доста пари, но бърза работа нямаме.  :)

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия