Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Похвалете се с вашия макет | Show us Your layout
Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
jopeto:
Най-важното, след като, почваш макет е да си избереш администрация и епоха. Съобрази се с подвижния състав, който най-ти харесва, след това прецени дали в съответната епоха можеш да си намираш лесно къщи и автомобили. Домашният макет, не бих казал, че е безсмислен, защото работата и осъваршенстването по него, никога не свършват.
Тия светофори са DB, ако си пресъзадваш друга администрация, ще си вкараш голям автогол с тях. За пример тука има макети, където може да видиш елементи от всички железници и епохи в европа. На всичкото от горе допълнени с безумно коловозно развитие. Преди да почнеш каквото да било, поразгледай , чужбински макети. Не се придържай по план, направен на програма. Нещата на живо не изглеждат, никога такива, каквито си мслиш! Абстрахирай се от безумната "нула" на която са базирани 95% от макетите, показани тук. Съобрази коловозното развитие с пространството, което имаш. Всичко трябва да балансирано. Ако имаш малко пространство, пресъздай, нещо малко. Ако имаш голямо пространсво, се опитай да го разчупиш максимално. Успех !
Сaprycorn:
--- Цитат на: JORDAN link=topic=4293.msg90316#msg90316 date=1374958808 ---===================================================
Ще ми се някой по-знаещ от мен, да ми посочи къде точно на макета да сложа светофорите.
--- Край на цитат ---
Не че съм по-знаещ от теб, но ще се опитам да ти обясня съвсем накратко принципа на ж.п. сигнализацията.
1. Входен сигнал- монтира се на "един влак" разстояние преди първата стрелка на гарата. Показанията са три- отворен за главен коловоз (зелено), отворен за отклонителен коловоз (зелено и жълто) и затворен (червено).
2. Предупредителен сигнал- монтира се на едно спирачно разстояние преди входния сигнал и дублира показанията на входния сигнал.
Две зелени светлини означава, че входния сигнал е отворен за главен коловоз.
Една зелена и една жълта означава, че входния сигнал е отворен за отклонение.
Две жълти светлини означават, че входния сигнал е затворен.
3. Изходен сигнал- монтира се преди изходната стрелкова гърловина. За главен коловоз изходният сигнал има две показания- зелено и червено, съответно единият позволява влакът да излезе от гарата, другият забранява. За отклонителен коловоз коловоз показанията са същите, но към зелената светлина има и жълта.
4. Маневрен сигнал- монтира се при изходния сигнал и има две показания- бялата светлина разрешава маневрата (само до входния сигнал) и синя светлина забранява маневрата.
Спазвайки тези принципи, сам ще се ориентираш къде какви сигнали да поставиш. Разбира се, има и частни случаи като например групов изходен сигнал (един за всички коловози) и т.н.
JORDAN:
Явно сигнализацията ще я оставя за накрая.
Доста сложно ми се струва на един макет с размери 220 на 100 см да спазя всички правила за сигнализация.
Просто не виждам къде ще се поберат толкова светофори.
Явно ще се мине на някакъв компромисен вариант, но сега не съм узрял за него.
Ще трябва доста да почета, да направя макета и после и с помощта на колегите от този форум, да видя какви точно светофори ще слагам и къде.
Гледах в една от другите теми как колега си беше направил сам светофори и му се получаваха много добре.
Но някой му беше нарязал с лазер по шаблон нещата.
Ще видя, има доста време до тогава.
Мен ме вълнуват на този етап разни дребни практически неща - утре ще се опитам да ги обобщя в няколко въпроса и ще питам тук в темата.
JORDAN:
Един от въпросите, които ме мъчат в тези жеги е - Как да се предпазя от усукване на релсите, в следствие от топлинното разширение при високи температури?
Помня, че в една тема на Пламен бях чел за подобен проблем, имаше и снимки на усуканите релси, но нещо сега не мога да намеря къде беше.
Не помня как там Пламен беше решил проблема.
Най-лесно ми е да нарежа релсите, например на парчета по 25 см, но така май се губи едно от основните достойнства на "метровките" на Тилиг. А и ще трябва да подавам на доста повече места захранване.
Иначе няма да имам изолирани участъци, защото реших, че трасето ще е изцяло дигитализирано.
Аналогово ще захранвам другите нещо.
Друг въпрос при моя бъдещ макет е, че няма да е в предвиденото таванско помещение.
Плоскостта вече е купена / 220 х 100 см/, оребрена е, но в малкия ми апартамент може да се постави само на мястото на една секция с книги. Та сега чертая шкаф с височина 226 см и ширина 105 см.
Ще го правя от ОСБ плоскости 18 мм, укрепен с малки дървени гредички. Дъното на макета ще се явява лицева страна на този шкаф и ще се отваря и затваря вертикално по по-късата страна.
Този шкаф ще е поставен на също толкова широк шкаф, но с височина 50 см, иначе опира тавана. Като се спусне, макетът ще е на височина 62 см от пода - малко ниско, но това е положението, жена ми не отпуска повече място освен това на една уширена секция.
Ще ми е по-лесно да го начертая, отколкото да го обяснявам.
Взех идеята от книгата на инж. Ботев, която имам от осемдесетте години.
Към макета предвиждам външен пулт, който ще се съхранява в шкафа под макета.
На този етап за мен това е основната трудност - къде да се прибира макета, когато човек не кара влакове по-него. Съхранението му в шкаф в изправено положение създава ограничение във височината на макета, защото предвиждам шкафът да е дълбок максимум 45 см и като махнем дебелината на основата и оребряването, остават около 33 см - това за двете нива.
Явно на второто ниво ще слагам ниски гари. Добре, че съм в ТТ. :sarcastic:
С чертането на компютър съм на "Вие", затова ще начертая един примерен чертеж на шкафа, ще го сканирам и ще го представя тук за обсъждане - дза споделите опит при експлоатация на макет, прибиращ се в шкаф. ;D
По-горе един колега беше написал, че според него е детско занимание да се прави макет в къщи.
Може за него да е така, но аз се върнах към хобито след близо 25 - 30 години за да имам място , където да си търкалям влаковете.
Не ме кефи нещо да нареждам релси в кръг, да потъркалям старите локове, после всичко обратно в кутийте. Сметнах, че изработката на един такъв вертикален шкаф за макета ще ми строва около 200 леваи доста труд.
Слава Богу, че поне отделните плоскости ще ми ги нарежат по размер в Баухаус .
За мен ще остане нещо като моделиране - сглобяване на шкафа.
Това е положението: има шкаф - има макет, няма шкаф - няма макет.
ПП Нещо съм многословен тази вечер - на няколко питиета съм. ;D :dance1:
mitko0888:
--- Цитат на: JORDAN link=topic=4293.msg90375#msg90375 date=1375480674 ---Един от въпросите, които ме мъчат в тези жеги е - Как да се предпазя от усукване на релсите, в следствие от топлинното разширение при високи температури?
Помня, че в една тема на Пламен бях чел за подобен проблем, имаше и снимки на усуканите релси, но нещо сега не мога да намеря къде беше.
...
ПП Нещо съм многословен тази вечер - на няколко питиета съм. ;D :dance1:
--- Край на цитат ---
На Пламен макароните се виждат в другия форум
Там, още в началото, е цитирано уважавано мнение, че такъв проблем не би трябвало да те тревожи. Топлинното удължение на 1 метър релси не е повече от 0.2 - 0.3 мм при 20 градуса затопляне. А в макета ти се "забелязва" че трасето ти не е една дълга права линия, а имаш криви. В кривата релсата спокойно се измества с тези десети от милиметъра, най-малкото защото този допуск съществува между релсата и водачите на траверсите (в които си нанизал релсите, там има достатъчен луфт, а и траверсите са пластмасови). При баластирането залепваш траверсите, а не релсите, а и основата е еластична и поема тези десети от мм.
Пламен успя да фиксира твърдо двата края на релсата. Без да остави никаква еластична подложка между платките и дървената основа. А и дървената рамка, на която му е модула, спокойно провисва в средата и си променя геометрията с повече от посочените 0.2 мм. И релсите му естествено се изкривиха. При срязването с дремела най-тънкият възможен срез е поне 0.5 мм, което е повече от достатъчно за един метър дори и зверски фиксирана релса. На твоя макет не се очаква да имаш релси, запоени твърдо за основата, а кривите ще поемат всякакви удължения.
Все пак си мисля че е добре да направиш няколко изолации. Всички макети, за които съм чувал, са предвидени да се разделят на няколко участъка и с едно ключе или заглушка за да могат да се карат и аналогово. Все ще ти дойде някой аналогов локомотив на гости. Или ще си купиш някаква нова красота за няколко стотин лева и - о ужас - нямаш декодер, не можеш (или не искаш) да го отвориш и т.н. - става на стендов модел... А и при DCC един електрически участък няма безкрайни възможности.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия