Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models

Смазочни материали! Кога, къде и защо!?

<< < (5/13) > >>

Best Ripper:

--- Цитат на: pach link=topic=4612.msg96826#msg96826 date=1412755557 ---Може да се разместило нещо, да опира в нещо (проводник) или да е тръгнало да се разбива леглото я на остта, я на зъбно колело...
Намери причината непременно, щом  не е шумял така в началото.

--- Край на цитат ---
Понеже една "компетенция" пак не е в час, та да напиша и аз нещо.
Стърженето /най-често еднопосочно/ в съвсем нов локомотив почти винаги се дължи не на некачествени и повредени части или разбити лагери, а просто на остаряла смазка. Нерядко, особено в ибей, се продават локомотиви, които са залежали по 1-2 и повече години. При тях заводската смазка, колкото и да е качествена, или поизтича из кутията и/или започва да изсъхва! Просто загубва качествата си. При многогодишно престояване в кутии и кашони дори е възможно смазката напълно да изсъхне и да стане като лак! Съответно задвижването е невъзможно и повредите са гарантирани. Затова пък моята препоръка е следната:
1. Всеки новозакупен локомотив, за който не сте 100% убедени, че е съвсем наскоро произведен, трябва да се разглоби, да се почисти и да се смаже наново! Въпреки че може да е чисто нов, неизползван, неразпечатан и прочие.
2. Запазете и четете упътванията/книжките на локомотивите! Ако нямате такива /примерно втора ръка купен/, търсете в нета и си сваляйте от сайта на производителя въпросните упътвания. В тях е описано как се разглобява локомотива / за да няма после "да ти таковам таковата, тия тъпаци как да го направили, че го счупих.../, къде и с какво се смазва, какво се препоръчва, на колко време трябва да се смазва/почиства. Незнанието на чужд език изобщо не е оправдание - всичко е отлично илюстрирано, не рядко без никакъв текст, така че всеки който може да различи гайка от винтче може да разбере какво се прави. В по-новите книжки има и пълен списък с всички резервни части, които може да си поръчате при нужда.
3. Маслото на различните производители на практика е едно и също - определя се от визкозитета му и съответните нормативи, на които трябва да отговаря. Естествено обаче всеки производител си препоръчва своето /за още неразбралите - Роко и Флайшман са едно цяло/. От точка на удобство и за по-прецизно дозиране и капване търсете опаковки с дълги и тънки накрайници за маслото /игла/, за да не оливате половината локомотив...
4. По зъбните колела спокойно може да се слага и високооборотна грес за автомобилни лагери - достатъчно е гъста за случая - хем да смазва, хем да не се разтича. Ако производителят държи само на масло - слагайте и масло на зъбните колела, но съвсем малко, защото се изхвърля по трасето /особено при бързи локомотиви с високи обороти в трансмисията - без червяк след мотора/.
5. Маслото в заводската опаковка също не е вечно! Не си мислете, че като сте си купили масло преди 5-10 г. и то е още течно в тубичката, та е върхът и може да го ползвате още 20-30 г.! /Класически пример е използването на масло за шевни машини, купено още преди 1989 г., забутано някъде и наскоро открито по щастлива случайност.../
6. Във всички случаи внимавайте с количеството смазочни материали, които поставяте.  В моделите няма резервоари и маслени системи, всички излишно просто се изхвърля от модела и попада по линиите. Със съответните вредни последици - омазняване, лош контакт, полепване на прах и мръсотия и прочие.

bazitov:
Привет и благодаря за съветите (то си е направо упътване). Да си призная - точно от това имах нужда  :hi:
Подозирам въпросният Trix в "залежавне", малко не се чувствам комфортно да ги отварям тези дреболии в мащаб 1:160, но явно ще се наложи.

Дали не е добра идея, темата да се закачи в начлото на списъка, определено смазването (и поддържката) е едно от първите неща, с което всички с нови придобивки е добре да са запознати?


bazitov:
Шах с талигата...

Успях да отворя въпросния локомотив:

(Страничен въпрос - не успях да му извадя двигателя, макар на картинката да изглежда лесно :D може би трябва да "напъна" повече? )

Оказа се смазан, доста добре:


Обаче, като тръгнах да го затварям, в проблемната посока - започна да тръгва и спира - кошмарът на първото отваряне на локомотив ми се сбъдна :)
След няколко проби проблемът се локализира в маркираните области:

Това е талигата на проблемната посока, оказа се, че когато токоснемащите пластини идващи от талигата се притискат прекалено добре от пластините на платката (също оградени), локомотивът откровено започва да тръгва и спира в проблемната посока.

Решението до което стигнах:

Леко разхлабена платка в безпроблемната посока и доста разхлабен край на платката откъм проблемната посока.

Някой да е срещал подобен проблем?  :sorry:

mitko0888:
Като опитваш да махнеш мотора - разви ли винтчетата?

На въпроса: Пробвай как върви без платката - с две жички директно на моторчето, подпри ги с тиксо или някаква хартийка. И пускай 6 - 8 волта, а не на мах. Гледай го дали тръгва и върти бавно и равномерно и в двете посоки. Като видиш че върти добре, увеличи до 10 - 12 волта. Всичко това на място, с краката нагоре (колелата настрани). Ако усетиш че колекторът искри или замирисва, макар и леко - трябва друго лекарство. Чак накрая слагаш платката. Не и трябва да натиска силно към талигите, но пластинките трябва да са чисти и лъскави, а не мазни с грес от редуктора.

Ако случайно извадиш мотора, запомни коя страна му е отгоре.

bazitov:
Хъх, мислих си го, но нямам правотоково захранване подръка в момента, само цифровото управление на Trix/Marklin Mobile Station 2 + booster-а на Marklin, с което определено работата няма да стане.
Най-много да си поръчам някакъв Motor Shield за Aрдуиното и от там да подавам напрежение, и без това май ще ми трябва за едни Kato-вски стрелки (които се оказаха правотокови...)
 :hi:

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия