...
За меренето на това кой локомотив колко тегли - ами той тегли точно толкова, колкото може
.
Да кажем, че установим, че даден локомотивът не може да изтегли 15 4-осни пътнически вагона в хеликс
с наклон 5%. Какво правим тогава? Или сменяме локомотива с такъв, който може да ги изтегли на този участък
или намаляваме броя вагони или разваляме хеликса и го правим наново с наклон да речем 3% и/или с по-голям радиус.
Къде в цялата тази схема ще ни помогне тензометрията? Тя (тензометрията) няма да ни каже в кой хеликс кой локомотив
колко вагона може да изтегли. Вярно, може с тензометричен вагон да измерим усилието на куката от определена влакова
композиция на куката на локомотива в този хеликс, но най-лесно е да проверим опитно дали въпросният локомотив ще
изтегли въпросната композиция във въпросния хеликс.
Иван
Еее... то, когато някой локомотив закъса на хеликса, май освен че ще е късно, ще е ..."гадно", както на душата, така и на самият
лок, заради натоварващото изнасилване. Остава само да го връщаме на зад и...със зверска засилка да го изкачим!
(никога не съм го разбирал, защо някои моделистти въобще го правят!?).
Тук някои може и да подскочат, но е хубаво дори и без измервателни вагони (различните модели) да имаме все пак някакъв
реализъм! Не върви на маневрен триосен локомотив да "окачим" 15 четириосни вагона и да го подгоним по хеликса. А ако
искаме точно реализъм, не би трябвало модел на локомотив за равнинни трасета, въобще да го катерим по спиралата.
Спомням си подобен случай - БР 55 в ТТ от ПИКО, не само го пуснахме с пътническа (явно) тежка композиция по спиралата,
ами и дори го засилихме, като видяхме, че се задъхва. Може би в мерак да го качим поне веднъж де...

То в конкретния случай, цялата композиция спря в средата между два етажа от спиралата, щото освен че не съобразихме,
за двигателчето на лока (този е в котела - тоест доста тънък/слаб двигател) ще е доста затруднено, въобще не пипахме
настройките на дешифратора, щото е звуков и си дойде с модела, на фабричните настройки. Абе въобще ...дори отворихме
максимално радиусите в хеликса (двойно трасе в спирала) и урегулирахме наклона вече с прецизност до милиметър
по височините на подпорите. Тоест нямахме "мерителен вагон" за улеснения в строежа на спиралата и мерихме
с рулетка при сглобяването (преди проблема). А за теглителните характеристики на лока, до тогава не се бяхме и сетили,
пък, че този модел не му е мястото в планината - съвсем!!! Мерак от новата покупка ни ослепи...тъпчовци сме си!

Тоест за мен, вагон който мери теглителна сила си е необходим, при това точно толкова, колкото и да може да мери
наклоните и скоростта. Считам, че щом "се иска" моделна скорост, би трябвало да имаме и някакво реално замерване
както на моделни наклони, така и на теглителната сила. За мен това си е част от "гъдела" на хобито и
споделям лично мнение. Знам хора, които се отказаха от спирали, с думите "че нещо на чертеж,
не става точно като на практиката при сглобяването". Особено като не вземат пред вид, щото моделните реборди
оказват доста по-различно триене в кривите по хеликса!
...
Пацо,
Осредняване има. Вагонът прави определен брой измервания за наклоните по X, Y и Z
(да има и по Z-координатата - вертикалната ос на датчика/вагона), които сумира и изпраща по BT (Bluetooth),
както изпраща и броя измервания. Програмата и приложението правят самата сметка на осреднената стойност.
Без това осредняване показанията изглеждат хаотични, дори и когато датчикът не е във вагон, а лежи залепен
на работната ми маса. Това се дължи на голямата прецизност на датчика. Ако сте забелязали, наклоните се
показват с точност от 0,1 промили (на хиляда), както това обикновено става в българските железници. Това е
прекалено голяма прецизност, но понеже филтрирането се получи доста добро, реших да го оставя така.
Мисля че вагонът на Пико показва наклоните с разрешаваща способност 0,1%, т.е. 10 ПЪТИ по-малка прецизност.
...
Ами според мен осредняването трябва да е още по-добро от сегашното. То май от ПИКО именно за това са свалили 10 пъти
прецизността им. Така не само са "успокоили" показанията от датчика, но са ги направили използваеми за моделистта.
Не съм си "играл" с подобни датчици, но може би ако има и се ползват "по-грубо" мерещи, също ще е едно възможно решение.
Понякога твърде прецизираното замерване, само пречи на моделистите, докато ...учените примерно, търсят все по голяма точност!
А сега в "движение" се сещам и какво АЦП се ползва (стъпките му)!?
Но все си мисля, че основното решение е в софтуера (както ти си го направил) защото в практиката си редовно ползвам
смартфона с приложение за мерене на градуси по трите оси и точност именно 0,1 градус!!! Но самият смарт телефон,
макар и временно монтиран към доста груба метална конструкция, ми дава реални данни до толкова точно и с нормална
скорост за визуализация, че да се извърщва реална работа с гаечни ключове, почуквания с чук, въртене с двигатели и
дори следене освен движението по трите оси, и силата на сигнала от спътник на 38 000 км!!!
В крайна сметка за около 30 мин, получаваме направо перфектно настройване на сателитни антени.
А е перфектно, защото отклонение от 1 градус тук в антената, дава огромно значение за "намиране"
на цел отстояща на такива километри.
Та може би и в смартфоните има чисто софтуерно "смачкване" на количеството данни поне отправяни към дисплея,
за да показват спокойно въпросните отклонения от 0,1 градус, без да "полудяват" на екрана.
Е...то тук май става чрез осем ядрени процесори, докато ардуиното е къде, къде по слабо от към възможности!
Но пък както правиш осредняването на данните, може и да забавиш опресняването на индицирането им на дисплея.
Не знам дали чрез "цикъл в цикъл" като част от програмата или нищо подобно (аз съм хардуерист, с много бегли познания в софта).
Не знам дори дали правилно се израззявам...идеята е количеството данни индицирани към дисплея да се делят на десет
(примерно), тоест от десет подадени числа, диспея да показва само десетото. В хардуера му казваме
"скорост на опресняване" или тактова честота при динамични индикации. Уф,дано да си разбрал какво
се опитвам да кажа.
И да имаш желание още да "почовъркаш" (така де, няма само брат ти, да ти "пуска фитили" Я...

)

Искаше мнения - моето е това!
