Жп транспортът като хранилка за крадци Анна Заркова21.01.2014
Кражбата на релси да се счита за терор и за нея да се лежи до 8 години или до живот, ако е последвана от смъртоносна катастрофа. Това предложение за промяна в Наказателния кодекс (НК) ще внесе днес транспортното министерство в парламента.
Предисторията: Крадци на болтове край гара Яна предизвикаха обръщане на влак, което министър Данаил Папазов определи като терористичен акт.
Приемаме, че г-н Папазов е прав. Не питаме защо той само преди седмица гласува с колегите си в Министерския съвет да се приеме НК, без да предложи тази поправка. И не коментираме дали е нормално след всяко актуално престъпление като това край Яна да се вдигат наказанията - от 3 на 5 години затвор, от 5 на 8, от 8 на 12...! Ние и 100 години можем да запишем в закона, нали така? Основният въпрос е дали с това ще постигнем желания резултат - дали ще отблъснем от железниците апашите?
Да прегледаме фактите.
Жп транспортът у нас от много години е хранилка за крадци. Задигат от вагоните ценни товари, кабели, техника от диспечерската сигнализация, даже и семафори. Хората обвиняват предимно ромите и транспортната полиция за това. Логично е. Но е елементарно масовата престъпност по железопътната структура да се обяснява само с лошите навици на мургавото население и недостатъчното старание на пазителите на реда. Криминалното бедствие определено опира и до усърдието на стопаните - държавната БДЖ и частните компании да опазват имуществото си.
Който е пътувал с железница в по-напредналите страни на ЕС, е видял солидните заграждения и системите за наблюдение около нея. Там не може просто така - без билет, да се влезе в гарата, да се доближат влаковете, да се хвърлят камъни по тях, да се реже железният път, да се рови за кабели... Ала ние сме си у нас. Един ром пред "Труд" неотдавна призна: "Разделили сме жп района на парцели и всеки от нас си копае." Сякаш са златотърсачи в Елдорадо!
Поне 1000 годишно са регистрираните жп обири в страната. Транспортните полицаи разкриват 54% от тях. Залавят всяка година по около 500 апаши. Но колко лежат в затвора сега? "Аз съм чул за един или двама", казва софийски надзирател с 22-годишен стаж. Един или двама с ефективни присъди! Какво значение има дали според кодекса им се полага 3-годишен, 8-годишен престой зад решетките или даже "смърт чрез обесване"?
Още нещо: стотици транспортни ченгета и кантонери бяха съкратени при поредните реформи в БДЖ и МВР. Около 800 униформени пазят 10 000 км жп мрежа с коловози, над 360 жп гари, още толкова жп спирки, над 1200 пътнически и товарни влакове, движещи се денонощно в страната. Европейският стандарт - полицай на всяка гара, е непостижим у нас. Дума да не става за междугарията...
А между другото МВР и европейските пари трябва да пази. Около 3 милиона лева на ЕС бяха откраднати например при строежа на една гара. С други думи - крадат и стопаните на жп състава.
Биха могли, разбира се, да се купят видеокамери. Но те ще снимат само дребните апаши, а делата срещу тях обикновено се прекратяват - по малозначителност или защото са деца.
И на друго обърнете внимание: от десетилетие насам по-строгият контрол върху търговците на скрап - да не купуват крадено!, си остава само пожелание. Приеха се промени в закона за управление на търговията с метални отпадъци, но ползата не се видя. Уж трябваше да се налагат по-тежки санкции на купувачите на плячкосани железа, да се отнемат лицензите им по опростена процедура - да, но ако това е станало, ние не сме забелязали. У нас едно е нещо да пише в закона, а друго - да се прилага.
"Аз не помня по наша преписка да е отнет лиценз на търговец, изкупил нарязани релси. Ние често залавяме апаши, даже и със стрелба, но те ще прииждат пак, докато за краденото има пазар", казва транспортен полицай. Като чува за поредните поправки в НК, той отегчено вдига рамене и слага край на разговора: "Хайде, стига празни приказки, че работа ни чака!"
Източник:
Труд