Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control

Имам AC лок на Роко, "DC ready" - как се дигитализира?

<< < (7/12) > >>

IKAR:
Даниеле, точно по отношение на задвижването, от Брава има още мноооого какво да се желае. Неслучайно казваме, че на Брава вагоните и някои, нарочно е подчертано, локомотиви, са добри. Да, в първа и втора епоха, при парните локомотиви, където ти се подвизаваш, както и при малките маневрени дизели, колоосните зъбни колела са от месинг, следователно наистина няма мърдане и нещата са перфектни, като изключим дивотията, изразяваща се в комбинация между червяк и зъбно колело с прави зъби. НО по отношение на големите дизелови локомотиви, електровозите, както и мотрисните влакове - например Талента, е налице един изключително тъп пропуск, наред с правите зъби, а именно: всяка задвижвана колоос се състои от две "полуоски", съединени с пластмасова втулка, която втулка едновременно е и зъбно колело, поемащо въртящия момент от двигателя. Проблемът идва от там, че с времето тази втулка се износва, лека-полека сцепва и се губи механичната връзка между нея и "полуоските". Ама нали и бизнесът с резервни части трябва да върви....С една дума въпросните локомотиви са по-подходящи за гъзарлък с витрината, не за каране. Просто всеки трябва да си зададе въпроса и да реши в коя от двете посоки ще тръгне - дали ще разглежда детайлизацията на моделите и ще си ги държи на витрината, или ще ги скъсва от каране. И двете не може :(

widowmaker:
Мда, ето защо е хубаво да има форум :)
Аз не съм се сблъсквал с това, понеже нямам локомотиви с талиги - дизели или електровози.
Значи задвижването при Трикс си е класика в жанра, независимо, че понякога "вие" леко,
тогава, когато червяка е куплиран не директно към мотора, а се явява 2-ра предавка след зъбно колело (като при Р8 например).
Задвижването при локомотивите им с талиги също е на ниво (с бронзови втулки за лагери на колоосите).
Нещо, с което не могат да се похвалят нито Роко, нито Флайшман.
Дори малки локомотиви като Т3, Е69 и гласкастен са изпипани като трансмисия.
Ето защо германеца тачи Мерклин (и производни) и е склонен да дава и повече пари за такъв подвижен състав.

Разочарован съм напълно от флайшманските трансмисии - просто са еднодневки, дори да са проектирани добре.
(говоря за новото им производство,от старото нямам впечатления).

Best Ripper:
Така, така, такаааа... Да си дойдем на рИализЪмаааа...

Както загатнаха pach и windowmaker, искам да направя едни важни уточнения и изяснения за хората, незапознати с тоците и в частност с Мерклин /и германците/...

Променливият /крив/ ток основно е изследван и "утвърден" от гения Никола Тесла /за мен той е над Леонардо, Нютон и Айнщайн взети заедно/. Оставям настрана над 1000-та патента на Тесла по тоците, токови машини и устройства, който иска може да намери филми и книги за него и опитите му /както и за преноса му на огромна електрическа енергия, недостижима и до днес, без НИКАКЪВ ПРОВОДНИК!!!!/. Тогава се установява една "лоша" и "подронваща" авторитета на правия /постоянен/ ток рИалност. Законът на другаря Ом важи за правия ток, но е твърде далеч от истината за променливия ток. Затова се въвеждат две понятия - активно и реактивно съпротивление, съответно съпротивление по прав и по променлив ток. Излиза накрая, че реактивното съпротивление е МНОГОКРАТНО ПО-МАЛКО от активното - тоест, кабелът пречи по-слабо на преноса на ток, по-малко се нагрява, по-малки са загубите между източника на ток и консуматора. В практиката това е пропорционално на дължината на проводника /било медна жица или желязна влакова релса/. Освен това при променлив ток може да се използва трансформаторния ефект - пулсиращия ток прави непрекъсната пулсираща електромагнитна индукция, която позволява да се преобразува мощността на тока, преливайки между напрежение и сила на тока. Вярвам на много от вас е известно /дори и без специални познания:/, че мощността на тока е произведение между напрежението и силата на тока. Или казано с прост пример - 1 мегават се получава чрез: 1. 1000 волта напрежение и 1000 ампера ток; 2. 1 млн. волта и 1 ампер ток /само 1 ампер!/; 3. 100 волта и 10 000 ампера.... Да, всичките варианти са възможни, но за 10 000 ампера ток сигурно ще трябва кабел поне 2 метра в диаметър /грубо казано, без изчисления и подробности/. Така в променливотоков режим /с високо напрежение и нисък ток/ се пренася голяма мощност на голямо разстояние с минимални загуби! Причината е, че съпротивлението на тока пряко влияе на движението на електрическите заряди, тоест на количеството ток, тоест на ампеража... Но не влияе на напрежението!
Друга интересна особеност е, че променливият ток има по-добро "пробивно" напрежение през местата с недобър контакт. Факт е!
Трета особеност е, че токът може да се ограничава много лесно с реактивни консуматори, които обаче спират правия ток. Така например с един най-обикновен кондензатор може да се намали отдаването на мощност върху консуматора и така да се намалят примерно оборотите на двигател, при това - без самия кондензатор да грее! Ако се постави съпротивление /без значение на прав или променлив ток/ то грее, често пъти зверски и има нужда от охлаждане...
Четвърта - правият ток се спира от кондензатора /поставен последователно във веригата/, но кондензаторът пропуска променливия ток! Нека не се учудват моделистите на това свойство...

Какви са ползите от това за нас? И заедно с това и някои особености на хер-овете от Дойчланд и Мерклин...

1. Ниското съпротивление и малките загуби при променлив ток допринасят за използването на по-тънки кабели! Изразява се в икономия на пари...  
2. Ниските загуби предопределят незначителен пад на тока при дълги трасета - особено осезаеми при мащаби като Spur 0, Spur 1, Spur 2 /LGB, G/... Лично съм брал тия ядове в ПЖИ-то с "великата цифровизация" на прав ток и мераци за DC и DCC... На единия край на залата 24 волта, на другия - 10 волта...
3. Както се упомена и по-горе даването накъсо на двете релси и "трета" проводяща позволя на практика да се постигне така желания пълен рИализЪм при развитието на трасета по макета! Няма получаване на къси съединения! Може да си въртите без никакви проблеми обръщателни уши на една стрелка, диагонални връзки и прочие! Никакви проблеми, никакви къси съединения, без никакви релета, електроники и т.н. Всичко това може да бъде направено от всяко дете!!!
4. Използването само на променлив ток значително опростява управлението на макета - има само един тип ток... Само да не се изцепи някой неподготвен, че в AC режим не може да се направи цифрово управление...  :blink:
5. Използването на двете релси накъсо и ска/шейна отдолу, заедно с променливия ток, елиминира един от най-болезнените и проблемни моменти в преноса на ток в макета - контактът линия-колела. По тази "ретроградна" система се получава лесно и просто многоточков контакт и прекъсванията в работата на моторите са сведени до абсолютен минимум, дори при замърсени линии! Докато при правия ток се виждате в приключение от тези лоши контакти...
6. Швабите са известни като твърде практична и технически грамотна нация - нация, която не гледа да си усложнява живота с излишни неща. Защо да се променя една напълно работеща система, която е проста, надеждна и безотказна?! Защо трябва да се прилага "творческия" принцип, характерен за нашенския "гений" - Защо трябва да е просто, когато може да е сложно??? Май само ние все сме най-умните, знаещите и можещите, май само ние търсим непрекъснато нови разновидности на топлата вода и стадо телета под вола, само и само да се покажем колко нищо не знаем и сами си тровим живота! Какво пречи да приемем техническото решение на фирма с вековна традиция като Мерклин? Или казано съвсем просто - след всичко изброено по-горе заслужава ли си да загърбим всички тия положителни факти на променливотоковата система само заради някакъв визуален "нерИализЪм"??? Ами да сте виждали новите С и К релси на Мерклин? Те така са оцветени, че "нерИалистичните" пъпки на третата релса се виждат само под определена светлина и ъгъл? Хайде да не питам и защо някои видни рИалисти" дават за пример макети с нерИалистичния" релсов път на Мерклин...

Малко встрани от темата ще продължа и с друго, но пак свързано с Мерклин... Непрекъснато някои рИалисти оплюват качествата на въпросната фирма, водейки се от прословутата детайлност... Моделите на Мерклин били зле като подробности. Така е, но някой да си е отговорил ЗАЩО? Не, нали? Ако обаче подържите в ръце два вагона - един мерклински и един бравовски, не може да не усетите разлика в теглото! Мерклинският е осезаемо по-тежък! ЗАЩО ли? Защото е направен с повече материали? А защо е с повече материал? Защото трябва да е по-здрав! А защо да е по-здрав! ЗАЩОТО мерклинските модели са направени за КАРАНЕ, а не за разглеждане със силноувеличаващи оптични прибори в търсене на 100-те разлики с оригинала!!! Моделите трябва да издържат на изпускане, удряне, катастрофи! На тях не им трябва разни дребни ситнежи и подробности, които да летят във всички посоки при малко по-невнимателно боравене с тях! Така че това е правилният извод - Мерклин е за каране, Брава е за гледане... Спирам дотук, защото ще трябва да подхвана нататък темата за моделизма и колекционерството.  :hi:

Сaprycorn:
Тук си абсолютно прав! Мерклин е за каране!

widowmaker:
Не всичкият подвижен състав на фирмата е дърво от към детайл (има и такъв де).
Локомотиви БР18.3, БР18.4, БР23, БР38, БР43, БР45, БР52 например са много добре направени.
52-ката е с конденз тендер и има отделен мотор за задвижване на вентилаторите в тендера.
Всички локомотиви на Мерклин и Трикс са изпълнени много добре от към дълговечност на трансмисията.
Това е и една от причините в Германия, Мерклин да е институция.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия