Означения на пруските локомотиви
Ingo Hütter, Oskar Pieper
Gesamtverzeichnis deutscher Lokomotiven
Пълен каталог немски локомотиви
Teil1: Preußen bis 1906 (Band 1)
Част1: Прусия до 1906 (Том 1)
Verlag Schweers+Wall GmbH, Aachen, 1992
ISBN 3-921679-73-7
Когато говорим за пруски локомотиви, винаги трябва да е ясно, че говорим за най-голямото и най-доброто, понякога в някои отношения, но по-често във всяко. Преди това обаче, малко история и факти.
Кралство Прусия е част от Германската Империя, възстановена през 1871 г. По територия и население Прусия е най-голямото и най-влиятелното кралство и съставлява съответно 60% и 66% от империята.
Железниците са организирани в 2 големи държавни компании - западна и източна (Königlich-Westfälische Eisenbahn-Gesellschaft - 1850; Preußische Ostbahn - 1851), разделени по-късно на общо 20 териториални Дирекции (Königliche Eisenbahn Direktion - KED, по-късно след 1918 г. само Eisenbahn Direktion - ED) и голям брой частни компании, които постепенно са били одържавявани.
В Прусия са произведени общо 45 000 локомотива и мотриси, парните локомотиви възлизат общо на 39 368, като 400 от тях са продадени, а само в периода 1920 - 1921 са произведени 4 858 броя. Това са огромни количества в световен мащаб. По-ранният период се характеризира освен с големите количества и с необичайно голямото разнообразие от около 80 класове и варианти, преобладаващото мнозинство от тях произведени между 1877 и 1895. Причините за това се отдават на факта, въпреки че железниците са били държавни, в голяма част и за по-продължително време те са останали частни, с много на брой отделни несвързани помежду си линии, където са поръчвани и експлоатирани главно товарни и/или тендерни локомотиви за къси разстояния. С оглед намаляване броя на класовете и вариантите за в бъдеще, от 1889 г. е започнало постепенно въвеждане на пруски стандарти за производство на локомотиви и вагони.
От всички 38 968 локомотива експлоатирани в Прусия 22 575 влизат във 2-ра епоха, като някои серии са продължили да се произвеждат и няколко години след 1925. Последното число съставлява 80,1% от всички действащи и обещаващи локомотиви в цяла Германия към същата дата, а за останалите "Länderbahnen" - Бавария, Саксония, Вюртемберг, Баден, Олденбург - общият принос на всички взети заедно са останалите 19,9%, или 5 605 локомотива - почти толкова, колкото е произвела Прусия за една година.
Има много издадени книги по въпроса за историята на пруските локомотиви, но в онлайн вариант нещата не стоят точно така и причините обикновено са авторските права. Адреса който Ви давам представлява презентация на книгата горе и съдържа някои ценни извадки от нея - само някои глави, а най-ценното е, че е публикувана пълна таблица, или списък на всички пруски локомотиви "заедно на едно място". От това веднага следва, че списъкът е огромен, защото ако не е, то това би означавало, че не е пълен. Авторът споделя, че това е трудно събрана и почти вече неоткриваема информация, събирана повече от 30 години и т.к. масивът е голям и недооформен съвсем за издаване, накрая е престанал да коригира в него и е написал допълнително 2 глави с корекции - има ги на отделни линкове целите. Авторите са сред най-известните занимаващи се с история на железниците и са цитирани навсякъде в подобен род издания, дори текстовете в сайтове като wikipedia.org са същите, или почти същите като текстовете в тази книга.
Това е въпросният оригинален масив в електронен вариант:
http://www.lokomotive.de/lokomotivgeschichte/buecher/gesamtverzeichnis/d_ges_text1.htmа онова, което направих с него е превод на текста в началото, което е кратък исторически преглед. Освен началния текст си позволих да преведа и заглавията на отделните колони. Превод вътре в таблицата намирам за ненужен и немислим. Би било добре да се преведат и забележките под таблицата, но това всеки би направил и сам, стига да се интересува.
Това е преводът с масива, закачил съм го и долу като атачмънт:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php?action=dlattach;topic=237.0;attach=3676 И така, за какво би ни послужил този масив? Това не е информация, която може и трябва да се учи наизуст, това е просто универсален справочник, който се ползва само при необходимост. Ако искаме например да разберем повече за конкретен локомотив по пруска табела само, като този тук:
Става по следния начин:
Във втората колона на масива(удебеленото) намираме къде се помества нашият номер - 636, ето тук изваден целият ред:
S6
601-700 2'B h2 S 1906-13 584 ( 584) 13 1001-1286 S6 6.46 8)M XIV-2a
Редът съдържа най-важната информация за конкретен локомотив, или серия(група) локомотиви и от него можем да разберем следните неща отляво надясно:
Това е пруската серия бързоходни локомотиви
S6; тип
2'B h2 - с колоосна формула 2-2-0, двуцилиндров с прегрята пара; произвеждан е в периода
1906-13 и са произведени общо
584 броя; във втора епоха
DRG е преминал като серия
BR1310-12 с
286 броя локомотиви; второто
S6 се отнася само за локомотиви произведени преди 1906 и показва първоначално присвоената група(серия) на локомотива през 1906 г, което по-късно може да е променено и новото означение е най-лявото в реда;
6.46 е главата от книгата, в която е написано повече за него; и накрая остават забележките, а те са няколко вида:
обикновен текст с кратко описание - в конкретния случай няма
M XIV-2a - (Musterblätt XIV-2a) - моделът е базиран на този стандартизиран тип локомотив и/или тендер
8 ) - забележка под таблицата:
8 ) Drei Loks (BSL 633, BSL 634 und HAN 657) waren mit Gleichstromzylindern Bauart "Stumpf" ausgerüstet.
8 ) Три локомотива (Breslau 633, 634 и Hannover 657) са били с аеродинамична обшивка на цилиндрите дизайн "Щумпф".
Както се разбира от превода в старата система за означение от 1883 г. номерът 636 е вътрешен номер само за конкретна дирекция (KED), към която е зачислен конкретен локомотив, в нашия случай дирекцията е Altona. По такъв начин, за да бъде определен напълно конкретен локомотив, освен номер ще ни е необходима и дирекцията към която той се числи. Номерата обаче във всяка дирекция трябва да са в определените по-горе граници 601-700. Тази система предполага да имаме еднакви номера в различните дирекции и наистина в нашия пример локомотив S6 636 се среща в 7 от 20-те KED: Altona, Breslau, Halle, Hannover, Magdeburg, Münster, Stettin.
И така, пълното име на локомотива от нашия пример е:
636 Altona S6 Ако натиснете долу жълтата стрелка, която се явява като в сайта Back(Цурук) - отивате направо на сайта с презентацията на книгата, а там освен нея има и 6 линка: Съдържание на двете части на книгата; оригиналния масив; две други извадки от нея; и накрая двете глави с корекциите.
Като кратко обобщение можем да кажем, че пруската система за означение от 1906 г. е една сравнително добре замислена и е изпълнила много добре предназначението си, сложила е някакъв ред и прегледност при производството и най-вече при експлоатацията на парните локомотиви. Предишната система от 1883 г. много бързо е дала дефект и са се наложили освен първоначалното - 1885 г, едно частично - 1890 г. и едно второ голямо преномериране на локомотивите - 1895 г. Същата съдба са имали и локомотивите в БДЖ от същия период - някои преномерирани само 2 пъти, други типично 3 пъти, а един от локомотивите ни е рекордьор с 4 преномерирания. Причината за това е същата - въведена е групова система за означение като старата пруска от 1883 г, като най-модерна тогава.
За да сме съвсем прецизни обаче, трябва да кажем, че всъщност новата система от 1906 г. не отменя старата от 1883, а само я допълва, т.е. те съжителстват заедно до края, като нещата са изглеждали по следния начин: На димната камера и отзад номер от последното преномериране 1895 г. по системата от 1883 г, веднага под номера - дирекцията (KED), а отстрани на кабината табела с модела на локомотива от 1906 г. ... и така до 1923 г, когато е започнало да се въвежда новото серийно означение на DRG.
В новата пруска система от 1906 г. сравнително добре са се вместили многото на брой отдавна произведени машини, като в същото време е дала добри възможности за бъдещите проекти. Ето някои окончателни факти от края на 1-ва епоха, до когато е била действаща:
Тип локомотиви | Всички серии | Неизползвани позиции | Подсериите стигат до | Допълнително въведени | Броя |
|
|
|
|
|
|
|
| Бързоходни | S1 - S11 | - | S52, S102 | - | 3 460 | Пътнически | P1 - P10 | P5, P9 | P32, P42 | P0 | 6 276 | Товарни | G1 - G12 | G6, G11 | G43, G55, G73, G83, G121 | - | 18 743 | Тендерни | T1 - T20 | T17, T19 | T43, T52, T93, T141, T161 | T0 | 10 889 |
|
От таблицата много добре личи превесът във вариантите и количествата на товарните и тендерните локомотиви от началния период.
Локомотиви S11 не са пруски, а австрийски, но по стечение на обстоятелствата остават в Прусия и приемат пруско означение. В някои по-малки лендербани и частни железници до 1939 г, като Олденбург, Мекленбург, Елзас и Лотарингия и др. се серещат пруски локомотиви със серии S14, G14, G16, но това са само местни означения на локомотиви от горната таблица.
Пруската система за означение в някои отношения е предпочитаната дори и в наши дни - колко по-лесно е да кажеш вместо BR 38
10-40, просто P8; или вместо BR 89
70-75, просто T3.
На една от сбирките, беше зададен уместният въпрос: - "Защо няма серии P5 и P9?" - Ами много просто, веднага бие на очи, че липсващите серии, без една, са само с нечетни номера, а както се разбира от идеята на пруската система, нечетните номера са определени за локомотиви работещи с наситена пара. Тази система се е оказала по-неикономичната, респективно неперспективна и по-късно е била изоставена, а позициите незаети - вече са се произвеждали само локомотиви с прегрята пара(четни серии), като постепенно и на всички стари локомотиви работещи с наситена пара са били монтирани паропрегреватели, но нечетните им серии са запазени.
Ако случайно някакъв текст в превода Ви се маймунизира, въпреки, че уж съм взел мерки - Оправете си Енкодинга!
Cirillic (Windows) - ще Ви лиши от специфичните немски букви с двойни ударения - ä, ö, ü, ß
Western European (Windows) - ще Ви покаже коректно немския, но ще Ви маймунизира кирилицата
Сложете го на -
Unicode