Автор Тема: Парни локомотиви  (Прочетена 364384 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Парни локомотиви
« Отговор #315 -: 13 Март 2009, 15:19:00 »
Специално с поздрав за Марио Гиргинов !!!  ;)
http://kpev.blogspot.com/2008/04/fleischmann-7810-t16-1.html
в дясно са интересните точки от ревюто - май са в твоята епоха и мащаб!!!!

mgirginov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (34)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1933
  • Рейтинг: 192
  • N Länderbahnen I еп. София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #316 -: 14 Март 2009, 11:49:45 »
Обичам те Пацо! :wub: Пацелую! Имам го, но като го видя и.....ерекция. А ти току що асамблира 2/две/ водки в стомашно-чревния си тракт/да си правят компания :drinks:/.Благодаря ти! :thank_you:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Парни локомотиви
« Отговор #317 -: 14 Март 2009, 12:49:52 »
 :blush2:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Парни локомотиви
« Отговор #318 -: 21 Април 2009, 16:33:19 »
Ьмериканска пара - голяма , голям грохот , тънка свирка , интересно...
http://www.youtube.com/watch?v=dWGc8JAWWj0&feature=related

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Парни локомотиви
« Отговор #319 -: 12 Май 2009, 18:00:58 »

Означения на пруските локомотиви


Ingo Hütter, Oskar Pieper

Gesamtverzeichnis deutscher Lokomotiven

Пълен каталог немски локомотиви

Teil1: Preußen bis 1906 (Band 1)
Част1: Прусия до 1906 (Том 1)

Verlag Schweers+Wall GmbH, Aachen, 1992

ISBN 3-921679-73-7

      Когато говорим за пруски локомотиви, винаги трябва да е ясно, че говорим за най-голямото и най-доброто, понякога в някои отношения, но по-често във всяко. Преди това обаче, малко история и факти.
      Кралство Прусия е част от Германската Империя, възстановена през 1871 г. По територия и население Прусия е най-голямото и най-влиятелното кралство и съставлява съответно 60% и 66% от империята.


      Железниците са организирани в 2 големи държавни компании - западна и източна (Königlich-Westfälische Eisenbahn-Gesellschaft - 1850; Preußische Ostbahn - 1851), разделени по-късно на общо 20 териториални Дирекции (Königliche Eisenbahn Direktion - KED, по-късно след 1918 г. само Eisenbahn Direktion - ED) и голям брой частни компании, които постепенно са били одържавявани.
      В Прусия са произведени общо 45 000 локомотива и мотриси, парните локомотиви възлизат общо на 39 368, като 400 от тях са продадени, а само в периода 1920 - 1921 са произведени 4 858 броя. Това са огромни количества в световен мащаб. По-ранният период се характеризира освен с големите количества и с необичайно голямото разнообразие от около 80 класове и варианти, преобладаващото мнозинство от тях произведени между 1877 и 1895. Причините за това се отдават на факта, въпреки че железниците са били държавни, в голяма част и за по-продължително време те са останали частни, с много на брой отделни несвързани помежду си линии, където са поръчвани и експлоатирани главно товарни и/или тендерни локомотиви за къси разстояния. С оглед намаляване броя на класовете и вариантите за в бъдеще, от 1889 г. е започнало постепенно въвеждане на пруски стандарти за производство на локомотиви и вагони.
      От всички 38 968 локомотива експлоатирани в Прусия 22 575 влизат във 2-ра епоха, като някои серии са продължили да се произвеждат и няколко години след 1925. Последното число съставлява 80,1% от всички действащи и обещаващи локомотиви в цяла Германия към същата дата, а за останалите "Länderbahnen" - Бавария, Саксония, Вюртемберг, Баден, Олденбург - общият принос на всички взети заедно са останалите 19,9%, или  5 605 локомотива - почти толкова, колкото е произвела Прусия за една година.
      Има много издадени книги по въпроса за историята на пруските локомотиви, но в онлайн вариант нещата не стоят точно така и причините обикновено са авторските права. Адреса който Ви давам представлява презентация на книгата горе и съдържа някои ценни извадки от нея - само някои глави, а най-ценното е, че е публикувана пълна таблица, или списък на всички пруски локомотиви "заедно на едно място". От това веднага следва, че списъкът е огромен, защото ако не е, то това би означавало, че не е пълен. Авторът споделя, че това е трудно събрана и почти вече неоткриваема информация, събирана повече от 30 години и т.к. масивът е голям и недооформен съвсем за издаване, накрая е престанал да коригира в него и е написал допълнително 2 глави с корекции - има ги на отделни линкове целите. Авторите са сред най-известните занимаващи се с история на железниците и са цитирани навсякъде в подобен род издания, дори текстовете в сайтове като wikipedia.org са същите, или почти същите като текстовете в тази книга.
      Това е въпросният оригинален масив в електронен вариант:
http://www.lokomotive.de/lokomotivgeschichte/buecher/gesamtverzeichnis/d_ges_text1.htm
а онова, което направих с него е превод на текста в началото, което е кратък исторически преглед. Освен началния текст си позволих да преведа и заглавията на отделните колони. Превод вътре в таблицата намирам за ненужен и немислим. Би било добре да се преведат и забележките под таблицата, но това всеки би направил и сам, стига да се интересува.
      Това е преводът с масива, закачил съм го и долу като атачмънт:

http://www.railwaypassion.com/forums/index.php?action=dlattach;topic=237.0;attach=3676

      И така, за какво би ни послужил този масив? Това не е информация, която може и трябва да се учи наизуст, това е просто универсален справочник, който се ползва само при необходимост. Ако искаме например да разберем повече за конкретен локомотив по пруска табела само, като този тук:


Става по следния начин:
Във втората колона на масива(удебеленото) намираме къде се помества нашият номер - 636, ето тук изваден целият ред:


S6    601-700  2'B h2    S   1906-13  584 ( 584)    13 1001-1286     S6      6.46   8)M XIV-2a


      Редът съдържа най-важната информация за конкретен локомотив, или серия(група) локомотиви и от него можем да разберем следните неща отляво надясно:
Това е пруската серия бързоходни локомотиви S6; тип 2'B h2 - с колоосна формула 2-2-0, двуцилиндров с прегрята пара; произвеждан е в периода 1906-13 и са произведени общо 584 броя; във втора епоха DRG е преминал като серия BR1310-12 с 286 броя локомотиви; второто S6 се отнася само за локомотиви произведени преди 1906 и показва първоначално присвоената група(серия) на локомотива през 1906 г, което по-късно може да е променено и новото означение е най-лявото в реда; 6.46 е главата от книгата, в която е написано повече за него; и накрая остават забележките, а те са няколко вида:

обикновен текст с кратко описание - в конкретния случай няма
M XIV-2a - (Musterblätt XIV-2a) - моделът е базиран на този стандартизиран тип локомотив и/или тендер
8 ) - забележка под таблицата:


8 )   Drei Loks (BSL 633, BSL 634 und HAN 657) waren mit Gleichstromzylindern Bauart "Stumpf" ausgerüstet.
8 )   Три локомотива (Breslau 633, 634 и Hannover 657) са били с аеродинамична обшивка на цилиндрите дизайн "Щумпф".


      Както се разбира от превода в старата система за означение от 1883 г. номерът 636 е вътрешен номер само за конкретна дирекция (KED), към която е зачислен конкретен локомотив, в нашия случай дирекцията е Altona. По такъв начин, за да бъде определен напълно конкретен локомотив, освен номер ще ни е необходима и дирекцията към която той се числи. Номерата обаче във всяка дирекция трябва да са в определените по-горе граници 601-700. Тази система предполага да имаме еднакви номера в различните дирекции и наистина в нашия пример локомотив S6 636 се среща в 7 от 20-те KED: Altona, Breslau, Halle, Hannover, Magdeburg, Münster, Stettin.
И така, пълното име на локомотива от нашия пример е: 636 Altona S6

      Ако натиснете долу жълтата стрелка, която се явява като в сайта Back(Цурук) - отивате направо на сайта с презентацията на книгата, а там освен нея има и 6 линка: Съдържание на двете части на книгата; оригиналния масив; две други извадки от нея; и накрая двете глави с корекциите.

      Като кратко обобщение можем да кажем, че пруската система за означение от 1906 г. е една сравнително добре замислена и е изпълнила много добре предназначението си, сложила е някакъв ред и прегледност при производството и най-вече при експлоатацията на парните локомотиви. Предишната система от 1883 г. много бързо е дала дефект и са се наложили освен първоначалното - 1885 г, едно частично - 1890 г. и едно второ голямо преномериране на локомотивите - 1895 г. Същата съдба са имали и локомотивите в БДЖ от същия период - някои преномерирани само 2 пъти, други типично 3 пъти, а един от локомотивите ни е рекордьор с 4 преномерирания. Причината за това е същата - въведена е групова система за означение като старата пруска от 1883 г, като най-модерна тогава.
      За да сме съвсем прецизни обаче, трябва да кажем, че всъщност новата система от 1906 г. не отменя старата от 1883, а само я допълва, т.е. те съжителстват заедно до края, като нещата са изглеждали по следния начин: На димната камера и отзад номер от последното преномериране 1895 г. по системата от 1883 г, веднага под номера - дирекцията (KED), а отстрани на кабината табела с модела на локомотива от 1906 г. ... и така до 1923 г, когато е започнало да се въвежда новото серийно означение на DRG.
      В новата пруска система от 1906 г. сравнително добре са се вместили многото на брой отдавна произведени машини, като в същото време е дала добри възможности за бъдещите проекти. Ето някои окончателни факти от края на 1-ва епоха, до когато е била действаща:


Тип
   локомотиви    
  Всички    
       серии        
Неизползвани
позиции
Подсериите
стигат до
Допълнително
въведени

   Броя    








БързоходниS1 - S11-S52, S102-3 460
ПътническиP1 - P10P5, P9P32, P42P06 276
ТоварниG1 - G12G6, G11G43, G55, G73, G83, G121-18 743
ТендерниT1 - T20T17, T19   T43, T52, T93, T141, T161   T010 889


      От таблицата много добре личи превесът във вариантите и количествата на товарните и тендерните локомотиви от началния период.
      Локомотиви S11 не са пруски, а австрийски, но по стечение на обстоятелствата остават в Прусия и приемат пруско означение. В някои по-малки лендербани и частни железници до 1939 г, като Олденбург, Мекленбург, Елзас и Лотарингия и др. се серещат пруски локомотиви със серии S14, G14, G16, но това са само местни означения на локомотиви от горната таблица.
      Пруската система за означение в някои отношения е предпочитаната дори и в наши дни - колко по-лесно е да кажеш вместо BR 3810-40, просто P8; или вместо BR 8970-75, просто T3.

      На една от сбирките, беше зададен уместният въпрос: - "Защо няма серии P5 и P9?" - Ами много просто, веднага бие на очи, че липсващите серии, без една, са само с нечетни номера, а както се разбира от идеята на пруската система, нечетните номера са определени за локомотиви работещи с наситена пара. Тази система се е оказала по-неикономичната, респективно неперспективна и по-късно е била изоставена, а позициите незаети - вече са се произвеждали само локомотиви с прегрята пара(четни серии), като постепенно и на всички стари локомотиви работещи с наситена пара са били монтирани паропрегреватели, но нечетните им серии са запазени.


Ако случайно някакъв текст в превода Ви се маймунизира, въпреки, че уж съм взел мерки - Оправете си Енкодинга!

Cirillic (Windows) - ще Ви лиши от специфичните немски букви с двойни ударения - ä, ö, ü, ß
Western European (Windows) - ще Ви покаже коректно немския, но ще Ви маймунизира кирилицата
Сложете го на  - Unicode
« Последна редакция: 25 Април 2010, 17:49:38 от CaLLlo »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #320 -: 12 Май 2009, 20:32:38 »
Страхотно :good: :good: :good:

mgirginov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (34)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1933
  • Рейтинг: 192
  • N Länderbahnen I еп. София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #321 -: 12 Май 2009, 21:03:34 »
Евала Саше... :swoon: Благодарим ти!!! :thank_you: :clapping:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #322 -: 13 Май 2009, 04:17:36 »
Не е зле да бъдат илюстрирани с картинки локомотивите на Прусия, и за да се разпознават по лесно, картинките са с DRG означенията:
Pr S6 / DRG BR13

Pr S10 / DRG BR17

Pr P8 / DRG BR38

Pr P10 / DRG BR39

Pr G4 / DRG BR53

Pr G8.1 / DRG BR55

Pr G8.2 / DRG BR56

Pr T10 / DRG BR76

Pr T18 / DRG BR78

Pr T3 / DRG BR89

Pr T9.3 / DRG BR91

Pr T16 / DRG BR94

Pr T20 / DRG BR95


Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #323 -: 13 Май 2009, 04:36:11 »
Железниците на Прусия доставят огромни количества локомотиви за сериите, например от Р8 (серия 38) са доставени над 3000 броя, от G10 (серия 57)  съответно над 2500 броя, а G8.1 (серия 55) надхвърля 3200 броя!!! Първият опит за стандартизация (успеШен) е предприет в далечната 1891 година. Тогава са създадени два различни типа локомотиви с еднакъв котел. Става дума за пътническия Р4 (тип 2'B) и товарния G3 (тип С). По- късно пак с напълно еднакви котли са построени е две от най- масовите серии на Прусия - P8 и G10!
Интересно е че пруските типове са доставяни и за други железници в Германия, например Т18 в непроменен вид за Вюртемберг, а G12 (BR 58) е доставян освен за Прусия, и за Баден, Саксония и Вюртемберг.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #324 -: 13 Май 2009, 04:55:21 »
За съжаление обаче присъствието на пруски локомотиви в БДЖ е почти символично. На практика то се свежда до 8 броя "Вулканки" (локомотиви тип С с номера 171 до 178), 2 броя серия 25 ( 25.03 и 25.04) и чак по време на Втората Световна Война G12 (BR58), който след войната получава БДЖ серия 13.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Парни локомотиви
« Отговор #325 -: 13 Май 2009, 09:35:38 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=237.msg24453#msg24453 date=1242178571
... Интересно е че пруските типове са доставяни и за други железници в Германия, например Т18 в непроменен вид за Вюртемберг, а G12 (BR 58) е доставян освен за Прусия, и за Баден, Саксония и Вюртемберг.

... и отначало са ги прекръщавали по техните си системи,
но накрая са ги експлоатирали направо с пруските означения.



Запазеният музеен локомотив 58 311 е точно от баденските:


Lemaco Bad G12


Roco Bad G12


wurt G12


sax XIII H (G12)(Bauart 1919)
« Последна редакция: 13 Май 2009, 11:49:59 от CaLLlo »

mgirginov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (34)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1933
  • Рейтинг: 192
  • N Länderbahnen I еп. София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #326 -: 13 Май 2009, 11:34:46 »
Да не забравяме и този красавец - Т 12


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12377
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Парни локомотиви
« Отговор #327 -: 02 Юни 2009, 14:50:05 »
В помощ на тези които искат да знаят нещо повече за парният локомотив.
Виртуален музей , на сравнително познат език , с малко по-различни машини...
освен с натискане на мишката , много неща и допълнителни действия излизат с раздвижване на мишката по самите образи.
http://rzd.ru/steams/index.html
Общо взето , приятно и елегантно сайтче... :yes:

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Парни локомотиви
« Отговор #328 -: 07 Август 2009, 09:52:47 »

Най-после успях да "наредя" всички листе-та на лендербаните в общ списък:

http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Referenztabellen/Verkehr#Zugbetrieb

Щастлив съм да видя също там ÖBB и SBB!
Линкът Ви праща в средата на голям списък с линкове, като го давам с една идея по-нагоре
за да се види и третият линк горе "Liste der Spurweiten" - това специално за Рефил!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Rail_gauge_world.png

Bulgarien може да се види на 4 места - 600, 760, 1009, 1435 mm

Вижте непременно и първия линк под второто заглавие:
Liste der in Deutschland vorhandenen Dampflokomotiven
с огромния списък запазени локомотиви в Германия!
« Последна редакция: 31 Декември 2009, 00:02:20 от CaLLlo »

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Парни локомотиви
« Отговор #329 -: 07 Август 2009, 11:41:09 »
Хм, на туй место, намирам една инфрмация за декодиране на номерата на автомобилите, която до сега дори и в България не съм могъл да намеря. Много интересно! А за машините просто е първичен извор.