BR 84 е построен специално за линията Дрезден Алтенберг през 1934 година. 84ката представлява олекотен вариант на BR 85 (с около 10т) и малко по събрана ходова 4аст (междуосията са с 50мм по малки от тези на 85). МаШината е трицилиндрова Driling, с изклю4ение на локомотиви 84 003 и 84 004. Те са с двуцилиндрова Zwiling парна маШина и много специфи4но сцепно движение-1ва и 5та колоос нямат сцепни Штанги, а се задвижват със зъбни колела съответно от 2ра и4та колооси. По този на4ин 1ва и 5та имат по голям страни4ен разбег, което благоприятсвува вписването в криви с малък радиус ( а линията "Алтенберг" изобилства на такива радиуси). Подобно задвижване със зъбни колела на 1ва и 5та колоос се среШта само при серия 87 от парните локомотиви за нормално междурелсие.
Останалите 10 локомотива (84ките са обШто 12) са изпълнени с нормалното зацепване с Штанги на вси4ките 5 двигателни колооси.
Серията е в експлоатация до 1968 година, когато е заменена от дизели.
За мен по интересна е историята на модела в НО и неговият производител.
И така, през 1962 година, в железопътния моделизъм на ГДР, появата на BR 84 предизвиква истинска "революция".
За пръв път се използва новият (тогава) материал ПОЛИСТИРОЛ. Дотогава Пико и Гютзолд работят с бакелит, и моделите им напомнят детски игра4ки, груби, без никакви подробни детайли. Но 84 е направен с вси4ки тръби, кран4ета, дръжки, и т.н. За пръв път се използва 5 полюсен двигател, за пръв път фаровете светят 4рез СВЕТОВОДИ. 4упеШта рама, безребордни колела (на 3та колоос),пружинираШти буфери и оШте много екстри, много "най" и "за пръв път".
Цената му съШто е била много висока-90M(изто4но германската марка тогава е равна на 0,36лв). Вси4ки други локомотиви са били между 20 и 30М.
Производител е Герхард Хруска-4астна фирма с около 25 работника. Това е първият артикул на Хруска в областта на ж.п.моделите. Само година по късно запо4ва производството и на вагоните "Алтенберг", а от 1967 вторият локомотив-BR 91!
Той, оба4е е и последният. 4астна фирма в социалисти4еска държава-трън в о4ите на властта. И така проблемите на Хруска запо4ват с трудности по доставката на материали, трудности с пласмента( не заради високите цени, а заради монопола на държавата в търговията), трудности с полу4аването на кредити, непрекъснато увели4аваШти се данъци (90 процента). Налага се да допусне държавно у4астие във фирмата-най напред 40 процента, после 60 процента, после...... И се стига до 1974 година, когато Герхард Хруска е УВОЛНЕН от собствената си фирма за "...несправяне с работата..." Две години по късно фирмата е изцяло държавна, произвидството на BR 84, BR 91, Altenberg-wagen е спряно!!!
Дълги години, на страниците на списание MODELLEISENBAHNER, най 4есто среШтаната обява гласеШе: "Купувам BR 84/ BR91" или " Търся BR 84 Hruska(Permot).
Тъй като, в4ера стана дебат за "Антикварната" стойност на един дизел, мисля 4е BR 84 е наистина един модел с много голяма АНТИКВАРНА стойност