Автор Тема: Парни локомотиви  (Прочетена 364423 пъти)

fpk1999

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Рейтинг: 21
  • Перфектният мащаб е 1:1 !!!
Re:Парни локомотиви
« Отговор #615 -: 05 Февруари 2012, 10:16:32 »
Може ли малко повече инфо за локомотив серия 1919?!Кога е произведен,какво е предназначението му,от къде взима въглища,дори няма тендер и др.Между другото много е сладък :party:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #616 -: 05 Февруари 2012, 21:49:49 »
1919 не е локомотивна серия, а локомотивен номер. Произведен е от локомотивната фабрика HANOMAG-Hannover през 1889 година и е еднакъв с 1918, доставен две години по-рано. Двата локомотива са предназначени за спомагателна работа и са единствените двуосни локомотиви за нормално междурелсие в БДЖ.
А, когато локомотивите нямат тендер (такива са почти половината серии) си носят водата във водни резервоари, разположени отстрани на котела и въглищата във въглищния бункер. При тези две машини, въглищния бункер е пред кабината отляво, и е съвсем малък. Подобен въглищарник има и BR 89.2  DR.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Re:Парни локомотиви
« Отговор #617 -: 05 Февруари 2012, 22:30:19 »
Наричали са ги Самовара и Караконджола.

Наистина са много симпатични. донякъде подобен на външен вид локомотив ,може да се види качен на постамент в локомотивно депо Горна Оряховица.

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Парни локомотиви
« Отговор #618 -: 19 Февруари 2012, 22:41:46 »
Цитат на: misan link=topic=237.msg71230#msg71230 date=1326922459
      Тръбата наистина е от въздушната помпа. Тя е подведена там,за да няма изпускане на пара от много различни страни,което би влошило видимоста на бригадата. Но не на всички локомотиви е така. Например на 01-23 тръбата за отработилата пара от помпата е вкарана в димната камера и парата се изпуска под комина.  Веднъж Ангел Алексиев започна да ме изпитва за загадъчното изпускане на пара от време на време от комина и аз изобщо не се сетих,че това е парата от кнорована помпа. Но дори да се изпуска под комина,нейното количество е минимално и не може да създаде допълнителна тяга.



Освен от помпата, тук се вижда, че и от генератора може да става по същия начин.

fpk1999

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Рейтинг: 21
  • Перфектният мащаб е 1:1 !!!
Re:Парни локомотиви
« Отговор #619 -: 20 Февруари 2012, 11:40:57 »
Имам въпрос:
Кои серии парни локомотиви са теглели пътническите и товарните влакове в участъците София-Мездра и София-Перник-Кюстендил-Гюешево?

П.П.
До кои години по тези линии са се движели парни локомотиви?
« Последна редакция: 20 Февруари 2012, 11:43:06 от fpk1999 »

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Re:Парни локомотиви
« Отговор #620 -: 20 Февруари 2012, 12:54:43 »
В участъка София-Гюешево-почти изключително 15 серия. В участъка София -Мездра пътническите влакове са се карали от 15 серия и отчасти 01,а товарните от 10 и 15. По спомени на брат ми ,докъм 1976 година,ако не се лъжа,пътническите влакове от Кюстендил са идвали до Перник с 15 серия,а от там ги е вземала 04. Иначе участъка Дупница-Бобов дол през 1978 година си се обслужваше с 15 серия.

fpk1999

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Рейтинг: 21
  • Перфектният мащаб е 1:1 !!!
Re:Парни локомотиви
« Отговор #621 -: 20 Февруари 2012, 13:43:01 »
Благодаря.
Днес ме убихте направо.Напълно се промени представата ми за края на "парната епоха".То излиза че до края на седемдесетте години парната тяга направо е била редовно действаща. :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic: :swoon:

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Парни локомотиви
« Отговор #622 -: 20 Февруари 2012, 14:11:58 »
Лични спомени: Покрай новата централна гара на София през 1973 или 1974 г. беше очуждена и съборена къщата, в която живееха родителите на майка ми. На ул. "Софроний Врачански" №171, точно срещу тогавашното кино "Освобождение". /Болницата, която сега се намира в края на улицата и опира на бул. "Мария Луиза", тогава беше сигурно на 40-50 метра навътре/. Излязоха на оборотно жилище в Западен парк, на ул. "Сехово", ако не се лъжа бл.7. Блокът е на около 50 метра от ЖП линията за Перник. През период от няколко години редовно бях по цяло лято при тях и една от най-големите атракции бяха тежките товарни влакове, които вървяха от гара Захарна фабрика към Перник. Редовно тичахме през глава към линията, когато се зачуеха пронизителните свирки на парните локомотиви. Изобщо не можех да ги различа по серии и номерации, но това не ни интересуваше като деца. Много често товарен влак от по 30, дори 40 вагона /брояхме си ги - детска работа/, се дърпаше от 2 парни локомотива, а отзад помагаха още 1-2 парни! Понякога отпред дърпаха два дизела - линията тогава не беше електрифицирана, но отзад отново бутаха парни локомотиви. На гара Захарна фабрика редовно дежуряха по 1-2 парни локомотива, които помагаха по нанагорнището и после се спускаха. Значи става въпрос някъде за 1976-1979 г.  :hi:

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Парни локомотиви
« Отговор #623 -: 20 Февруари 2012, 14:51:25 »
Цитат на: fpk1999 link=topic=237.msg73460#msg73460 date=1329738181
Благодаря.
Днес ме убихте направо.Напълно се промени представата ми за края на "парната епоха".То излиза че до края на седемдесетте години парната тяга направо е била редовно действаща. :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic: :swoon:

Съвсем ясни спомени имам, че по линията Плевен-Черквица всичко беше на 100% пара до 1980-1981г.
През ваканциите всеки божи ден ходех на гарата на село по обед,
защото товарният от Черквица чакаше пътническия от Плевен.
Беше едно зяпане по тия лодки...

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Re:Парни локомотиви
« Отговор #624 -: 21 Февруари 2012, 20:59:58 »
Експлатацията на парни локомотиви в България завърша чак през 1988 ,когато бяха спрени 50-04 в ЖПЗавод -София и последната 14 серия в мини Перник.

fpk1999

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Рейтинг: 21
  • Перфектният мащаб е 1:1 !!!
Re:Парни локомотиви
« Отговор #625 -: 21 Февруари 2012, 22:01:16 »
С риск да стана нахален пак ще задам въпрос от типа "кои серии локомотиви са теглели влакове по линията........." ама съм любопитен :pardon: :pardon: :pardon:
Кои серии парни локомотиви са теглели влакове по второстепенните линии около Пловдив?Най-вече ме интересува линията Пловдив-Панагюрище.И до кога са ги дърпали парни локове :on_the_quiet:
 
« Последна редакция: 21 Февруари 2012, 22:04:06 от fpk1999 »

hristo

  • Trade Count: (15)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 237
  • Рейтинг: 22
  • HO-София
Re:Парни локомотиви
« Отговор #626 -: 22 Февруари 2012, 12:32:25 »
Специално за Пловдив-Панагюрище мога да кажа, че влаковете са се теглили изключително от серия 14 в редовна експлоатация до 1978-79г. От няколко месеца се каня да изровя в къщи няколко снимки на пътнически влак на гара Панагюрище с една 14-ка със свалени криле от 1978г. и тези дни ще го направя.

fpk1999

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 507
  • Рейтинг: 21
  • Перфектният мащаб е 1:1 !!!
Re:Парни локомотиви
« Отговор #627 -: 22 Февруари 2012, 12:58:37 »
Благодаря много за отговора!14-та серия си я бива.Впрочем-тя не е ли теглела само бързи влакове......

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Парни локомотиви
« Отговор #628 -: 22 Февруари 2012, 13:03:00 »
То това май е официалната последна парна машина пусната на редовен влак. Помня трагичното събитие :(, "отбелязано" с "тържество" на пловдивската гара с влак до Панагюрище.
След като стигна до Панагюрище, машината просто беше зарязана там.
Дълги години изкара на тая гара. Някъде към средата на 80-те помня че още си беше там.

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Парни локомотиви
« Отговор #629 -: 22 Февруари 2012, 13:13:48 »
Любо по този повод скоро говорих със стари железничари.Коментара им беше че точно на това събитие когато на първи коловоз е била церемонията отзад е заминал товарен влак с парна машина за София  :yes: