Повечето са такива без бариери, от тях много са и без сигнализация, в т. ч. и по главни линии, най-вече на полски пътища, както и по индустриални клонове и забутани линии с малки скорости малко влакове.
Има една Наредба № 4, където са описани критериите за категоризация на прелезите и кога какъв вид сигнализация се полага.
За най-високата категория (I) са задължителни както бариерите, така и прелезопазач. Това са най-натоварените прелези откъм влакове и автомобили.
За най-ниската (IV) може само сигнализация или без такава при скорост на влаковете до 70 км/ч и достатъчна видимост. В тази категория са най-слабо натоварените прелези, обикновено на черни пътища.
Във формулите за определяне на натоварването, броят влакове и броят автомобили имат еднаква тежест, затова прелези с много влакове, но три каруци на ден, спокойно попадат в IV категория, а такива с много автомобили и съвсем малко влакове могат да отидат дори в I категория.