Започвам с описание на работата ми по модела, като за прегледност ще разделя описанието на няколко части.
Част I. Началото
На първо място трябваше да реша в каква епоха да правя модела на парен локомотив. Тук колебания нямах - верен на себе си, определих епоха V, VI, вид отговарящ на сега действащите ни парни локомотиви от музейната колекция на БДЖ. След като определих епохата, се заех да намеря достатъчно материали, които да ме ориентират в какъв вид са експлоатирани парните машини серия 14 преди да бъдат спрени заради замяната им с дизелова и електрическа тяга, съответно в наше време запазени ли са тези промени у атракционните ни локомотиви (01.23, 05.01 и др.). За тая цел, разбираемо, се обърнах към човека, който притежава неизчерпаем запас от снимки за парната ни тракция - Стефан Стоичков. От него взех тези архивни снимки:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3529.msg76798.html#msg76798Благодарение на които определих кои възли и агрегати са излишни по модела и трябва да се премахнат и какво следва да се добави, като тъй като номерът, определен за модела, беше избран предварително - 14.41, основно взетите от Стоичков снимки бяха на този ломомотив, с идеята моделът ми максимално да се приближи като външен вид именно до този оцелял (и днес е базиран в база Калояновец, Старозагорско) представител на серия 14.
За махане (демонтиране) се оказаха водната помпа и паропрегревателите, няколко тръби по котела, част от стените на въглищарника и др. За добавяне трябваше да направя мазутен резервоар, надстройка на въглищарника, кутия за инструменти, нови горни преден и заден прожектор, плуг, няколко тръби по котела, яка на комина и др. Допълнително моделът следваше да бъде боядисан в характерните за атракционните ни локомотиви цветове и да му се сложат серийни, деповски и т.н. табели. Запланувах закупуването на звуков декодер и осветяване на предния горен прожектор.
Определих обхвата на промяната. Време беше да пристъпя към следващия етап от моята работа - моделирането на модела.
Следва продължение...