Айде сега и аз да река нещо по въпроса. Нещо като поглед на новобранеца върху нещата, да ме прощавате.
До събота изобщо не знаех за тая серия, ама вече знам

Абсолютно съм съгласен с повечето мнения тук, че за такива китайски боклуци 10 лева са повече от много. Ама тоя "полски" Ту5 не можах да го подмина. Не за друго, а защото както ви е известно, това си е немския BR50 и като се има предвид любовта ми към Райха и че Räder müssen rolen für den Zieg! изобщо не се колеб(ав)ах.
Първо по така нареченото "списание". Абсолютна отврат като текст. Специално изрових в нета полския оригинал - и там същото. Само че с нашенския вариант нещата са още по-зле. Според мене обяснението е в редакционното каре: "Превод Диана Попова-Котева". Нали съм си пусти филолог, а и с полския се справям все още, специално накрая погледнах и там. Защото това, че преводачът пикае клекнал, го подозирах още от момента, в който научих от текста на “списанието”, че локомотивите (а сигурно и вагоните) нямат бандажи на колелата, а обръчи. Научих и много други интересни неща, например за да спомена само още едно: че парните локомотиви имат ветропредпазители. Сигурно димната камера лесно настива, щом така я пазят от вятър (и защо само от страничен?), знам ли. Без повече коментар, който иска, да си го чете това "списание", голям майтап е. Препоръчително е обаче интелектуално ниво, не по-високо от това на второкласник.
А сега за така наречения модел. Некъф ужас, некъф ад. Като сглобка имам предвид. За съжаление не можах да хвана откъде е оригинала, въпреки че прерових всички каталози на Arnold, Minitrix, Fleischmann и т.н. производители на мащаб N. Обаче ясно е, че моторизирания оригинал ще е поне 50 пъти по-скъп от това китайско дърво, така че не ми се свидят тия 10 лева, дето ги дадох. Щото като се пипне тук-там моделчето, става си добър статист от него.
Сглобката конкретно на това, което на мене ми се падна е наистина ужасна - буферите криви и разногледи, един от предните стърчи нагоре като зенитно оръдие и е залепен с половин кило лепило, втвърдило се под него като топка борова смола. И въобще - лепилото не е жалено. Щангите са живописно синусоидални и очевидно трябва да се сменят изцяло, щото с такива щанги никой локомотив няма да тръгне ни напред, ни назад, ни даже настрани. Кабината е залепена накриво и повдигната в задната част, което придава на локомотива спортно-състезателен вид. Всички колела са боядисани ужасно, ама това не е болка за умирачка. Въпросните са отляти в монолитен метален блок, така че за въртене просто забравете. Същото се отнася и за двойките колооси на тендерните талиги. Които пък съответно са отляти (от пластмаса) като едно цяло заедно с дъното на тендера, така че забравете за поставяне на модела дори и в крива с почти незабележим радиус (изпробвано вече с flex-релса). Като цяло обаче тендерът е с по-добро качество. Предполагам, че е произведен в съседното село, където малките жълти работници са по-съвестни.
Тампонният печат е на добро ниво, обаче от това не ми става по-леко. Нещо не съм фен на “Полскйе колейе панствове”, сигурно заради огромните изблещени фарове на локомотивите им. А при положение, че заготовката е сравнително добра за немска 50-ка или нашенска 14-ка, РКР просто няма никакъв шанс. При мене поне. Щото колелата трябва да се въртят за победата, нали се разбрахме още в началото.
