Ретро трамвай ще е новата атракция на София
80-годишна мотриса ще е туристически информационен център в столицата18:18 01.12.2015
Siemens България представи ретро трамвай "MAN - Siemens", който ще радва посетителите на столицата от пролетта на 2016 г.
Трамваят е реставриран изцяло с финансовата подкрепа на компанията. Днес той бе представен от кмета на София Йорданка
Фандъкова на площад „Възраждане“. Новият ретро трамвай ще бъде петият туристически информационен център в столицата.
Всеки гост на столицата ще може да разгледа транспортната реликва и да научи повече за културните забележителности.

Общината все още търси най-подходящото място, на което да постави мотрисата. Най-вероятно „колата”, както са я наричали
навремето, ще бъде на пешеходната зона на булевард "Витоша". Йорданка Фандъкова обяви, че догодина напролет трамваят
ще приеме първите си посетители, предаде репортер на Economic.bg.

Идеята на възстановяването и експонирането му в пешеходната част на бул. "Витоша" е на сдружение Градски транспорт.

„След жълтите павета, трамваят е най-сериозният символ на София. Той ще бъде и голяма туристическа атракция за гостите
на столицата”, заяви още Йорданка Фандъкова.

Мотрисата е внесена от Германия през 1935 година. Реставрацията е направена в „Столичен електротранспорт”.
Машината тежи 12 тона, разполага с 14 седалки и 92 места за правостоящи. Максималната скорост, която може
да достигне е 40 км/ч. Подобни трамваи са били използвани в столицата до средата на 70-те години на миналия век.

През 1935 г. в София са доставени 12 мотриси "MAN - Siemens" и 12 ремаркета "Uerdingen". Трамвайните мотриси са с изцяло
стоманена конструкция и обособена талига. Тяговото им оборудване се състои от по два електродвигателя с мощност 45 KW.
Тези мотриси са работили с ремаркета "Uerdingen" по най-тежките маршрути. Пневматичната им спирачка е влакова, система
"Knorr".

Новата атракция на София бе представена днес, но официално трамваят ще бъде поставен на пешеходната улица "Витошка"
през пролетта. Siemеns България решиха да вдъхнат нов живот на нещо старо. Ретро трамваят,
който традиционно тръгва днес, с включването на светлините на елхата в столицата, също е марка Siemens.

Кметът на столицата коментира още, че броят на туристите в София от началото на годината се е увеличил с около 10 на сто.
В момента тече процедура за закупуване на 5 нови трамвая, в средата на следващата година ще пристигнат и първите 4
реновирани швейцарски трамваи.
цитирано от
http://www.economic.bg/bg/news/5/retro-tramvaj-shte-e-novata-atraktsiya-na-vitoshka-snimki.html*********************
Реставриран ретро трамвай ще е новата градска атракция на СофияМотрисата ще бъде културно-информационен център
Ретро трамвай ще украси пл. „Възраждане” до КоледаРеставриран ретро трамвай ще е новата градска атракция на София, която ще украси площад „Възраждане” до Коледа.
Мотрисата, която е марка „Сименс”, е произведена преди век и досега беше музеен експонат, съхраняван от общинското
дружество „Столичен електротранспорт”.
Ретро мотрисата ще бъде паркирана в градинката в близост до кръстовището на булевардите „Александър Стамболийски”
и „Христо Ботев”. В нея ще бъде разположен културно-информационен център, който ще предлага на столичани и
гостите на града богата информация за София, съобщи за „Новинар” зам.-кметът по култура д-р Тодор Чобанов.
Идеята е мотрисата да остане на площада поне до пролетта. След това ще бъде преместена за постоянно на ново място,
което още не е избрано, уточни Чобанов.
Кметството се е отказало от първоначалните си планове ретро трамваят да бъде една от забележителностите на
пешеходната зона на „Витошка” и да бъде поставен пред ритуалната зала „Триадица” в отсечката между „Солунска”
и „Алабин”.
Според проекта до ретро трамвая трябваше да бъде издигнат и вторият фонтан на булеварда,
който да е сюжетно свързан с ритуалната зала. За него главният архитект Петър Диков обеща да
обяви до края на годината конкурс за визията му.
Очакванията сега са, че това ще стори най-рано през пролетта наследникът му, тъй като Диков обяви,
че до 9 февруари, когато ще се оттегли от поста си, ще движи единствено проекти, които се финансират с европари.
Все още остава неясна и съдбата и на първия шадраван в отсечката от „Неофит Рилски" до „Солунска".
Анкета в интернет през миналата пролет показа, че много от хората не го искат.
Тогава главният архитект каза, че е склонен да се съобрази с желанията на столичани,
но не уточни срок за премахването му.
„Новинар” научи, че общината отлага за другото лято и дългоочакваното начало на строителството
на естакадата на „България” и "Гешов". Причината е проточили се съдебни процедури,
свързани с отчуждаването на два магазина в подлеза на кръстовището. Все още обектът няма издадено
и разрешително за строеж, изтъкна зам.-кметът Любомир Христов.
в-к "Новинар"
26.11.2015 г., стр. 3http://www.elektrotransportsf.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=31&Itemid=56&lang=bg