Проблемът с МРС всъщност е страхът на НКЖИ от новото и непознато нещо. Спирачката на първите ДМВ работеше чудесно и съкращаваше спирачния път три пъти, преди някой да я види и да измисли, че била безгабаритна (а как иначе ще се залепи за релсата?). По-миналия месец пътувах с RailJet, каран от див унгарец, който няколко пъти задържа екстрено и залепването и стърженето на магнита по релсите се чуваше съвсем ясно (точно като вагон с калодки) и то чак до под 40 км/ч. Някъде дават до 140 км/ч без МРС, другаде и до 200... Таурусите например не винаги имат МРС, въпреки че са до 230, а ICE-3 са с безконтактна МРС с вихрови токове, която не навсякъде е разрешена и затова са до 140 км/ч на много обикновени линии, където крайградските влакчета минават със 160.
При отчайващото състояние на релсовия път на трамваите в София, изобилстващ с пропаднали и счупени релси, не е известно да е имало проблеми, свързани с МРС.
За да бъдем точни висока скорост се смята за над 160км/ч .Тогава вече АЛС на наш език или АВТОМАТИЧНАТА ЛОКОМОТИВНА СИГНАЛИЗАЦИЯ е задължителна,смята се ,че човешкото полезрение не може да възприема нормално сигналите поради високата скорост.
Зависи от "школата", а нашата освен това е доста изостанала. Други железници дават различни твърдения за тази тази гранична скорост между 120 и 200. У нас, при максимална експлоатационна скорост 140 км/ч и то от скоро, всичко по-бързо минава за високоскоростно.
В западните страни обаче скорости до 200 км/ч включително са съвсем обикновен бърз влак, а дори 120 км/ч без АЛС е почти немислимо. В DB например, движението по неправилен път е до 100 км/ч точно, защото няма АЛС. Без да има норматив къде точно е границата, в повечето карти на скоростната мрежа, останалите линии са дадени сборно "под 200 км/ч", а имам една карта, където като скоростни са отбелязани само такива за 250 км/ч и нагоре. Затова и в Австрия нямаше официално нито една високоскоростна линия до преди пускането на Westbahn, въпреки че RailJet-овете движеха на много места с 200 и на още повече - със 160.
Така например, до скоро бях убеден, че няма нощни влакове с повече от 160 км/ч, нито спални вагони за по-голяма скорост, нито push-pull сборни нощни влакове, но след като пътувах в такъв влак с 200 км/ч и локомотив отзад се оказа, че съм бил в дълбоко заблуждение, а беше съвсем редовен нощен влак с най-различни вагони. И ако такива са рядкост все още, почти всички EC и IC са до 200 км/ч. Просто нашите схващания са на ниво от преди 30-40 години. Правим линии уж за 160, по които пускаме влакове за 140 със 125 и 2-3 влака до 135 км/ч за демонстрация, че сме изоставили 40-годишния таван 130... а миналата година минах с 200 през отклонение по линия, която на картата е отбелязана като обикновена.