Автор Тема: Видове спирачки?  (Прочетена 13939 пъти)

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Видове спирачки?
« -: 21 Февруари 2012, 01:39:11 »
По-горе стана въпрос за спирачки, та да питам и аз:

Какви видове спирачки има, какви са разликите между тях и коя кога се ползва?

« Последна редакция: 21 Февруари 2012, 18:21:41 от Dispatcher »

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1014
  • Рейтинг: 261
    • bgrail.info
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #1 -: 21 Февруари 2012, 01:59:03 »
1. Автоматична влакова спирачка - действа на всички возила в състава на влака. Управлява се през кранмашинист от локомотива, като задържането става при намаляване на налягането в главния въздухопровод на влака (нормално е 5 bar). Така при прекъсване или друго нарушаване на въздухопровода, всички вагони задържат и спират. Обичайно се спира с тази спирачка.
2. Ръчна спирачка - служи изключително за осигуряване на возилата срещу самопридвижване. В миналото, когато автоматичната спирачка не е била разпространена, ръчните са се ползвали и за спиране, като за целта на вагоните е имало спирачи, които са натягали спирачките по сигнал на машиниста.
3. Директна спирачка на локомотива - действа само на локомотива или първия вагон на мотрисен влак. С нея се спира изолиран локомотив и се подпира влака при престой.
4. Електродинамична спирачка - преобразува енергията на движение на влака в електрическа (двигателите работят като генератори). При мотрисните влакове това е основна спирачка, при локомотивите е спомагателна и се ползва предимно за спускане по надолнище и спиране на леки пътнически влакове. Може да е реостатна, когато електроенергията се прахосва за стопляне на атмосферата или рекуперативна, когато се връща в контактната мрежа. Тази спирачка е ефективна над определена скорост - 5-15 км/ч.
5. Магнитно-релсова спирачка - само за екстрено спиране. Мощни електромагнити се залепват за релсите и се влачат по тях. По този начин спирачният път при екстрено спиране се съкращава 2-3 пъти.
6. Паркинг-спирачка - алтернатива на ръчната спирачка, която се разхлабва с въздух под налягане.

А локомотивите серия 86 се оказаха с рекуперативна спирачка, която обаче не работи.

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #2 -: 21 Февруари 2012, 11:00:29 »
Цитат на: bdz43r link=topic=312.msg73512#msg73512 date=1329782343
.....
А локомотивите серия 86 се оказаха с рекуперативна спирачка, която обаче не работи.
Е що трябва да работи? Нали влака върви и без нея? Значи е глезотия предназначена за някакви западняшки педали, а ние сме пичове, от онея "великите", тъй че може и без рекуперация. Отгоре на всичко силно се съмнявам, че върнатата енергия намалява разходите по документи за ел енергия на машината, колкото и абсурдно да звучи това. Но ние си знаем, че живеем в Абсурдистан, така че.... С толкова малоумие в администрациите, и нормативните уредби ще е така, за съжаление.
Промяната към нормализация(най-вече в мисленето), едва ли някога ще се сбъдне тука.

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #3 -: 21 Февруари 2012, 12:36:10 »
Мерси, беше ми много полезно  :hi:

По отношение на т. 5 - кои возила са оборудвани с такива електромагнити?

Виждал съм нещо подобно на българските трамваи, разположено над релсата, между двете колела на талигата, но не знам дали е точно ел.магнит...
« Последна редакция: 21 Февруари 2012, 12:38:31 от Mixy »

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #4 -: 21 Февруари 2012, 12:52:34 »
По нашата Ж.П. мрежа само ДМВ 10 001/002 и 003/004 имаха магнитно-релсови спирачки - които бяха премахнати тъй като България нямала нужда от тях (сиреч, не сме дорасли за тях).

 А иначе на 86-та серия и да работеше рекуперацията какво от това ? Нашата мрежа и подстанции не са пригодени за приемане на въпросната енергия.

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #5 -: 21 Февруари 2012, 14:25:11 »
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=312.msg73529#msg73529 date=1329821554
По нашата Ж.П. мрежа само ДМВ 10 001/002 и 003/004 имаха магнитно-релсови спирачки - които бяха премахнати тъй като България нямала нужда от тях (сиреч, не сме дорасли за тях).
;D Анджък де!


Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=312.msg73529#msg73529 date=1329821554
А иначе на 86-та серия и да работеше рекуперацията какво от това ? Нашата мрежа и подстанции не са пригодени за приемане на въпросната енергия.
Това съм го слушал доста пъти, но се съмнявам че има дори и доза истина в него ::). Подстанциите са си обикновенни трансформатори, които тъй или иначе не се интересуват от къде на къде протича енергията. Няма никаква електроника или механика(всичко е с технологии от 50-те години), която да възпрепятства връщането на енергията от машината през мрежата - подстанцията към мрежата на НЕК. Просто работата им е да я трансформират от едно напрежение в друго и съответно от една сила на тока в друга. Който разбира от електротехника, ще ме разбере. Е, естествено има 3-4% загуби но то всяка трансформация го има, тъй че... неползването на рекуперацията е пълна идиотщина, на фона на непрекъснатото качване на цената на енергията, въвеждане на въглеродни квоти и прочие причини, за да се случи в края на краищата това, за което се говори от средата на 80-те години.
Само да напомня, че при всяко потегляне един електровоз лапа от 50-100 квтч за има няма 1-2 минути ускорение, и ако се не лъжа при спиране с рекуперация се връща около 60-70% от енергията изразходена при потегляне. Това си е един не малък ВЕЦ! Значи усреднено за едно пътуване 150-200км, ако една машина ползва рекуперация, ще икономиса поне 250-300 квтч. Обаче колко по-гот е тая енергия да отлети в атмосверата отделена от калодките във вид на топлина :haha:
За съжаление ние се държим сякаш сме най-богата енергийна нация в целия свят.   :angry:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5546
  • Рейтинг: 636
  • Красотата е в детайла!
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #6 -: 21 Февруари 2012, 15:17:05 »
Такива сме си, кво - изнасяме електроенергия и дори не искаме да изградиме втора АЕЦ, че няма какво да й правим тока. Перефразирано от "пари като шума" - "ток като океан"...  :spiteful:

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1014
  • Рейтинг: 261
    • bgrail.info
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #7 -: 21 Февруари 2012, 16:29:10 »
Всякакви твърдения, че подстанциите за променлив ток трябва да се приспособяват за рекуперация са несериозни.
Иначе ЕМВ 30/31 нямаше да имат електрическо спиране, нито таурусът щеше да върне половината изхарчена енергия обратно.

Приспособяване е необходимо само за правотоковите железници.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #8 -: 21 Февруари 2012, 16:44:49 »
За съжаление,действително има проблеми с връщаната в мрежата електроенергия. Когато връщаме енергия,се влошава така наречения фактор на мощността на мрежата-косинус фи.Поради това дори се плаща глоба на НЕК. Доколкото си спомням,проблема има своето разрешение. монтират се мощни кондензаторни батерии в подстанциите ,а вече и на самите локомотиви. Когато  се установи влошаване на този фактор на мощността,тогава се включват тези кондензаторни батерии. Аз нищо не разбирам от тези работи,но ми го обясниха специалисти в тази област.

lubomir

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #9 -: 21 Февруари 2012, 17:17:37 »
Цитат на: misan link=topic=312.msg73540#msg73540 date=1329835489
За съжаление,действително има проблеми с връщаната в мрежата електроенергия. Когато връщаме енергия,се влошава така наречения фактор на мощността на мрежата-косинус фи.Поради това дори се плаща глоба на НЕК. Доколкото си спомням,проблема има своето разрешение. монтират се мощни кондензаторни батерии в подстанциите ,а вече и на самите локомотиви. Когато  се установи влошаване на този фактор на мощността,тогава се включват тези кондензаторни батерии. Аз нищо не разбирам от тези работи,но ми го обясниха специалисти в тази област.
Това също е абсолютно невярно! Инверторите в машините правят толкова чиста синусоида, че на практика няма разлика с обикновен синхронен генератор, каквито са всъщност всички генератори в електроцентралите.
Истината по-вероятно е, че поради изключителна технологична изостаналост на НКЖИ ,  както и липсата на регламент, водят до това, че няма как да измерват както консумираната така и върнатата енергия в машините. Всъщност бях изумен да прочета преди няколко години, че машините на БДЖ нямат електромери. Не знам как е сега, но се съмнявам да  е по-различно. Миро може да каже :).Въвеждането на рекуперацията е в пряк интерес на превозвачите и е в абсолютен ущърб на НКЖИ, тъй като ще получават по-малко кинти за доставен до машините ток, а върнатия от рекуперацията ще трябва да се приспада.
Затова и се измислят невероятни простотии за плашене на гаргите и оправдание на неизползването на рекуперацията. Дори и в момента няма никакъв проблем да се ползва рекуперацията, проблема е, че от нея няма никакъв смисъл,  а това от своя страна води до неизползването и, а от там и до неподдържане на съответните с-ми нещо което е абсурден факт!
Бюрокрацията навсякъде е вредна, но в България тя направо убива всяка инициатива още в зародиш.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #10 -: 21 Февруари 2012, 17:23:41 »
Доколкото подразбрах, електромагнитни спирачки имат и всички новозакупени вагони от Германия. Тоест, тия дето ги купиха 3-а употреба на двойна цена на нови. От Германия идвали напълно ремонтирани, комплектовани и екипирани - чак дори със салфетки и тоалетна хартия! Още от комисията по приемането им започвало разграбване на всичко "излишно" и лесноподвижно... А електромагнитната спирачка била изключвана, като "ненужна".. Интересно само как ще спре влак с 100 км/ч, ако се окаже, че примерно тръбопроводът за изпускане на въздуха е замръзнал - имало е такъв случай тази зима? Най-вероятно някой "специалист-мърляч" не е източил кондензата от системата /което навярно също е един вид "екстра" и "ненужно"/...  :angry:

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1014
  • Рейтинг: 261
    • bgrail.info
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #11 -: 21 Февруари 2012, 17:43:32 »
Рекуперацията СЕ ползва, а локомотивите имат електромери откакто са произведени. Само серия 46 са без електромери. Кондензаторни батерии също има в подстанциите.
Останалото са организационни неуредици.
Цитат на: Best Ripper link=topic=312.msg73547#msg73547 date=1329837821
Интересно само как ще спре влак с 100 км/ч, ако се окаже, че примерно тръбопроводът за изпускане на въздуха е замръзнал - имало е такъв случай тази зима?
Магнитно-релсовата спирачка се управлява от същия въздухопровод, така че няма да помогне особено. Такъв случай не е имало тази година. Имаше преди няколко години.
Затова на пътнически влак задължително се прикачват и двата ръкава между вагоните.
« Последна редакция: 21 Февруари 2012, 17:46:02 от bdz43r »

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #12 -: 21 Февруари 2012, 17:54:21 »
 :scratch_ones_head: 46 си имат електромери ,а първите електромери на 46 200 струваха по 5000долара.

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #13 -: 21 Февруари 2012, 17:55:31 »
Цитат на: misan link=topic=312.msg73540#msg73540 date=1329835489
За съжаление,действително има проблеми с връщаната в мрежата електроенергия. Когато връщаме енергия,се влошава така наречения фактор на мощността на мрежата-косинус фи.Поради това дори се плаща глоба на НЕК. Доколкото си спомням,проблема има своето разрешение. монтират се мощни кондензаторни батерии в подстанциите ,а вече и на самите локомотиви. Когато  се установи влошаване на този фактор на мощността,тогава се включват тези кондензаторни батерии. Аз нищо не разбирам от тези работи,но ми го обясниха специалисти в тази област.

 Именно това ми бе обяснено и на мен от началника на ТП Белово.

 П.П. Всички лок имат електромери.

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Да попитам по-опитните и знаещи!?!
« Отговор #14 -: 21 Февруари 2012, 18:10:02 »
Магнитно релсовата спирачка се препоръчва да не кажа задължително се използва в безнаставови участъци и поради тази причина от опасност за дерайлиранена джонтовите връзки  е премахната.

Ето част от самата нея.

Ето и начина и на задействане