Автор Тема: Железопътни катастрофи и изцепки  (Прочетена 497716 пъти)

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1817
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #435 -: 17 Юли 2014, 17:02:59 »
Аз се сещам и друго. Машинистите като са видели входния, че е за отклонение трябва да са скочили на спирачката за екстрено спиране. Това няма как да не е усетено от пътниците, а не чух никой да говори за такова нещо.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1355
  • Рейтинг: 211
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #436 -: 17 Юли 2014, 23:17:20 »
Цитат на: pavel75 link=topic=1410.msg95773#msg95773 date=1405602816
Тогава това е много страшно и се обезмисля предупредителния сигнал, щом не може да си сигурен в него.
Примерът, който дадох не е страшен понеже, машинистът получава сигнал 40 км/ч и готовност за спиране,  вече е намалил и може да реагира. Обратното е страшното. Въпросът е какво правят диспечерът или дежурнияр ръководител през това време, да не е отишъл за кафенце или нещо друго там.  Относно, усещанвто за скоростта във вагоните е едно в локомотива е друго. Вaгонът вози доста по-комфортно, а в машината се усеща, всеки проблем на железният път,всяка стрелка също.   
« Последна редакция: 18 Юли 2014, 10:04:04 от jopeto »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #437 -: 18 Юли 2014, 09:37:11 »
Не знам дали сте изгледали записа на предаването по НоваТВ с версията на оцелелия машинист... Който не е, хич няма да е зле да го види, както и да обърне внимание на един твърде любопитен пасаж - на 9:23 мин. Разказващият Бръснаров изнася един твърде тревожен факт - същия ден /в деня на катастрофата на Калояновец/ на гара Айтос е станала брутална грешка в управлението - два влака са приети на един и същи коловоз!  :blink: И по чудо и заради адекватни реакции на машинистите всичко се е разминало без катастрофа...  :dirol:

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6728
  • Рейтинг: 1096
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #438 -: 18 Юли 2014, 15:09:31 »


Nа вниманието на форумните следователи :  Ново развитие около катастрофата

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #439 -: 18 Юли 2014, 15:35:25 »
Поредните глупости на търкалета ...

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #440 -: 18 Юли 2014, 17:02:01 »
Сега просто се чудят как да извъртят тезите на едните и другите.

Адрико, би трябвало отдавна да си разбрал, че БДЖ е ялова комунистическа структура по съветски образец /нали тати ти е бил голем шеф там/, така хич не се надявай на някакви промени. Да му мисли жестоко "Дойче бан" в каква помия ще наджапа...

Интересното е, че локомотивът е дерайлирал напълно /нищо чудно и да се е преобръщал, за да е така тотално смазан/, а фургонът, който е бил след него /мисля, че на всички е ясно начинът на композиране на влака/ е продължил нататък и е минал "еската".
     Ако на входният светофар обаче е подаден реален сигнал /влизане в отклонение/ в последният момент /някой диспечер е решил в последния момент да пренареди маршрута/, напълно е възможно тогава машинистът да няма никакво време за реакция. Излизат твърдения, че сигнализацията не е работели правилно и е нямало обратна връзка с колко километра в час се е движил влака и къде се е намирал в момента на смяна на сигнала на входния светофар. Никой не уточнява и изключително важната подробност колко е реалното тегло на влака и как такава маса се спира или забавя. Много хора, включително и началници от БДЖ, си нямат и най-малка идея, че локомотивът тежи 87 тона, а вагоните са по близо 40 тона празни плюс още около 4-7 тона товар /пътници и багаж/.
     Твърде интересно и важно е кой малоумник е решил, че на скоростно трасе, прясно ремонтирано уж по всички европейски норми, трябва да се слагат "бавни" стрелки, през чиито отклонения трябва да се минава едва с 40 км/ч.!!! А практиката показва, че реално тия стрелки наистина се ползват.
    Продължават да се пускат всякакви версии, но нищо не се казва за записа от камерата. Дано не стане в един момент, че записът е изчезнал или е "нечетлив"....

P.S. Съветският филм "Остановился поезд" /Влакът спря/ за съжаление продължава зверски да е реален за нашите железници...  :dirol:
« Последна редакция: 21 Юли 2014, 19:45:11 от Best Ripper »

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #441 -: 18 Юли 2014, 18:31:03 »
Тълкувате нещата както дявола чете евангелието ми се струва... и то без да отчитате някои особености, които имат много голяма тежест.
На база фактите, които са известни, не може да се твърди нищо категорично и всичко е с вероятности за сега. А още от самото начало и до сега, най-вероятната версия е за грешка на локомотивната бригада. Единственият, който евентуално е видял сигналите, има голям интерес да твърди, че те не са били верни, така че неговите думи не можем да приемем за меродавни.
- Защо влакът се е движил по път 1 и е трябвало да влезе в отклонение на входните стрелки?
Бързите влакове в посока Пловдив -> Бургас на Михайлово идват по път 2 (продължението на 8-ма линия) и обичайно продължават по него, за да не минават по две отклонения, защото в Стара Загора по път 1 може да се влезе само в товарния парк (гарата е разровена), а да се замине после за Змейово съвсем не може. Знаем, че Стара Загора - Зимница е прекъснато.
Но ако има насрещен влак, а в случая такъв е бил 8602, нашият влак минава по път 1 от Михайлово до Калояновец, а насрещния - по път 2. Затова в Калояновец няма как да не минем по отклонение, а то е на входните стрелки, не само защото на ръководител-движение така му е хрумнало, а и защото отклонението в изходните не работеше. А и няма особено значение, все си е отклонение.
- Може ли ръководител-движение да размисли и да пренареди маршрута от права в отклонение пред влака?
Не, не може. Това е едно от първите неща, които по никакъв начин не бива да се случват и затова осигурителната инсталация, която там е от най-сигурния вид, не позволява подобни волности. Ако някой иска да промени маршрута, трябва да отмени съществуващия такъв, което води до затваряне на разрешителния сигнал и да изчака 3 мин, през които отменения маршрут стои заключен, в случай, че засилен със 100 км/ч влак е бил точно пред сигнала и не може да спре навреме. Магията може да стане с късане на пломби и т. н, което е равносилно на умишлено причиняване на катастрофа, което пък е по-абсурдно от версията за невнимание на машиниста.
- Може ли стрелката да е била за отклонение, а сигналите да са били за главен коловоз?
Теоретично е възможно... може да се измисли някаква версия как да се получи. На практика вероятността е нищожна. Осигурителната техника е така измислена, че всякакви вероятни повреди да водят до по-забранително (защитно) състояние. Т. е. може стрелката да е за главния коловоз, а сигналите да са за отклонение, но обратното не се счита за възможно. Може входния сигнал да е за главен коловоз, а предупредителния за отклонение, но обратното - не. Естествено и това сигурно ще бъде проверено, но аз лично силно се съмнявам в подобно нещо.
- Има ли връзка случая от Айтос, даден за пример от Бърснаров?
На Айтос станаха 3 случая за има-няма една седмица. Те обаче могат да послужат като пример за точно обратното: всичките са чисти човешки грешки. Случаи от подобен характер за последните дни имаше и на Церковски, и на Перник. И трите гари обаче са с временно изключена осигурителна техника и понеже за всичко се разчита на стрелочниците и няма никакви зависимости между стрелки и сигнали, скоростта в тези гари е ограничена до 25 км/ч. Виждаме, че без осигурителната техника, грешките се оказват почти ежедневие.
- АЛС
АЛС системата е крайното звено на осигурителната техника между сигналите по пътя и влака. Иначе осигурителната техника гарантира точни и безопасни показания на сигналите, но не и че машинистът ще ги изпълни. Въпросният АЛС обаче беше зарязан скоро след първоначалните напъни за въвеждането му и бавно, но сигурно престана да се ползва реално, въпреки че на теория и на документи съществува и работи безпроблемно. Съществува и на гара Калояновец от поне 15 години, както и на смачкания локомотив от поне 20 години. Обаче, понеже не се ползва и никой не се оплаква от него, никой не го и поддържа. Ако до преди 3-4 години беше нормално един влак да стигне от София до Пловдив и обратно без проблеми с работещ АЛС, сега същото ще е съпроводено с около 20 екстрени спирания поради неадекватни реакции на АЛС или невалидна информация, подадена от пътното оборудване. След ремонта на пътя между Михайлово и Калояновец, и АЛС беше възстановен, макар и не особено адекватен. Последното не е учудващо, защото предполагам, че аз съм първият и може би единствен, който го е пробвал преди събитието с влак 8601, още преди 3 месеца, и то с инструктор от Пловдив в локомотива.
Едно от основните последствия от катастрофата е, че насирацията с АЛС излезе наяве и сега поне известно време всички ще си припомнят какво е това животно и има ли почва у нас.
Кой да предполага, че това видео ще стане толкова актуално само след няколко месеца: https://www.youtube.com/watch?v=G1TBbDw36Bk

Що се отнася до версията на машиниста, представена от Бръснаров, тя е може би третата различна негова версия, която взаимно се изключва с предишните и поражда още повече въпроси, на които няма отговор. А самата версия е доста... неубедителна.

По въпроса с бавните стрелки и бързото трасе, да тъпо е, но не може да се изкарва като пряка причина. Влакът все пак се е движил със 110 км/ч, каквато скорост има на половината ни главни линии. Не се е движил със 160.

И друго. Това не е първият случай влак да влезе с подобна скорост в отклонение, просто е първият с такъв резултат. За последните няколко години на гара Кунино два пъти бърз влак минава по отклонение на стрелка с 90 км/ч. И двата пъти бригадата вижда, че предупредителния и входния сигнал дават показания за отклонение, но по навик си мислели, че както най-често им се е случвало, отклонението ще е в изходните стрелки и в последния момент се усещат и задържат екстрено. Миналата година друг бърз влак мина през отклонение на гара Лакатник със 70 км/ч - колкото е скоростта по книжка-разписание. Само преди месец БВЗР "Янтра" мина без да спре през гара Бов при затворен изходен светофор - машинистът видял едно, помощникът друго и накрая и двамата не видели, че свети червено.
Цитат на: jopeto link=topic=1410.msg95771#msg95771 date=1405602495
По време на моя скромен опит се е случвало обратното. След преминаване на ПС, което свети жълто,  входния да го променят от вход в отклонения на зелено. Защо да не е възможно и обратното?
Това не го разбрах добре. Преминаване на ПС, което свети жълто значи, че входния е затворен, т. е. може да се отвори с всякакво показание. Ако пък е бил отворен за отклонение, но се е променил за главен коловоз, най-вероятно стрелките са били още отначало за главния, но поради повреда, входния е светнал с по-забранително показание. Също така при показание за отклонение, когато на входния трябва да светят две светлини, за да свети горната, се контролира първо дали свети долната, чиято липса ще промени показанието към по-висока скорост.

Иначе съвсем наскоро ми се случи предупредителният да свети зелено, а входния зад него в същия момент го виждам с две жълти, нооо... беше гара без осигурителна техника, където входния и предупредителния се управляват без никакви зависимости от стрелочника и скоростта е ограничена до 25 км/ч.
« Последна редакция: 18 Юли 2014, 20:43:14 от bdz43r »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #442 -: 18 Юли 2014, 22:10:27 »
А може ли и една схемичка на реалното разположение на трасето в района на катастрофата? Щот аз не пътувам всеки ден там, разни номерирани пътища нищо не ми говорят и изобщо не мога да се ориентирам. Отделно се описва двойна линия в района на инцидента, а навсякъде се дават някакви мизерни дилетантски схеми, клипове и подобни циркаджийски измишльотини с единично трасе. Доколкото подразбрах мястото на катастрофата е на повече от километър преди реалния вход на гара Калояновец или не е така? Станало е в района на военните складовете и МНЗ готовност /откъдето реално май е изваден и танковият влекач за разчистване на поразиите/, където има две двойки последователни стрелки за прехвърляне между двете линии /както сме го гледали по нормалните евротрасета - на няколко километра по двойните линии има стрелки за смяна на линията при нужда/.

А сега какво излиза? Влакът с колко км/ч се е движил последно - с 100 или с 110? Ако наистина е вярно зафиксираното показание от 98 км/ч в момента на катастрофата, това да се е движил с 110 км/ч е по-близо до реалното положение - като са били изненадани от сигнала за отклонение по има резон след набиване на спирачките скоростта да падне от 110 до 98, отколкото от 100 до 98.
« Последна редакция: 18 Юли 2014, 22:25:38 от Best Ripper »

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #443 -: 18 Юли 2014, 23:16:25 »
Венци, цъкни си ърта или мапса и гледай отгоре как реално са нещата на терен. Много добре се вижда и моста от югозапад (който се вижда и от репортажите). Стрелката е точно в средата пред МНЗ склада за който сам спомена. Виждат се добре и път 1 и път 2, трябва само някой да потвърди левият кой е и десният кой е ....

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #444 -: 19 Юли 2014, 09:48:15 »
Благодаря, ще хвърля един поглед от космоса...

Но и друго ме разтревожи. Цитатите на Тошко...
Цитат
И друго. Това не е първият случай влак да влезе с подобна скорост в отклонение, просто е първият с такъв резултат. За последните няколко години на гара Кунино два пъти бърз влак минава по отклонение на стрелка с 90 км/ч. И двата пъти бригадата вижда, че предупредителния и входния сигнал дават показания за отклонение, но по навик си мислели, че както най-често им се е случвало, отклонението ще е в изходните стрелки и в последния момент се усещат и задържат екстрено. Миналата година друг бърз влак мина през отклонение на гара Лакатник със 70 км/ч - колкото е скоростта по книжка-разписание. Само преди месец БВЗР "Янтра" мина без да спре през гара Бов при затворен изходен светофор - машинистът видял едно, помощникът друго и накрая и двамата не видели, че свети червено.

Тези думи са твърде смущаващи и хвърлящи в безтегловност твърденията за "масов професионализъм" и че "машинистите не са самоубийци"...  :dirol: Абе май цялата система на БДЖ е зле от и до... Но то няма и как да е иначе...

P.S. Хвърлих един поглед, ама нищо не се вижда.
« Последна редакция: 19 Юли 2014, 10:13:41 от Best Ripper »

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #445 -: 19 Юли 2014, 11:10:44 »
Ето схемичка.
Маршрутът на влака е показан със зелено. Идва от Михайлово по път 1, защото по същото време по път 2 е имало насрещен влак, иначе обичайно се идва по път 2 и се преминава транзит по главния 4-ти коловоз. В Стара Загора път 1 е прекъснат и не може да продължи по него.
Нарочно не съм показал светлините на сигналите, но би трябвало предупредителния да дава мигаща жълта, означаваща, че скоростта при следващия сигнал трябва да се намали под 40 км/ч. Входния би трябвало да е показвал зелена и жълта, означаващи, че е разрешено преминаването с до 40 км/ч и следващия светофор е отворен за преминаване с максималната скорост, съответно на изходния светофор от 4-ти коловоз за Стара Загора е светило едно зелено.
Максималната скорост по книжка-разписание за влака е 125 км/ч и с толкова може да се премине по главен коловоз, но локомотивът е бил серия 45 с максимална скорост 110 км/ч. Скоростта е намалена под 100 км/ч преди стрелките, но не с екстрено задържане. Много машинисти имат навик да преминават с до 100 км/ч през гарите, защото до преди 8 години имаше такова правило, което отпадна.
Всички стрелки са с радиус на отклонението 300 м, което позволява преминаване с до 50 км/ч. Реално при този и при предишни такива случаи (Одърне и Плачковци), локомотивите серия 44/45 са останали на релсите дори при 120 км/ч на първата стрелка, но са дерайлирали на втората.
« Последна редакция: 19 Юли 2014, 11:48:39 от bdz43r »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6728
  • Рейтинг: 1096
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #446 -: 19 Юли 2014, 11:13:13 »

Да не  говорим  за машинистите...че ще изпаднем в безтегловност !

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 353
  • Рейтинг: 110
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #447 -: 19 Юли 2014, 12:02:59 »
Благодарности на Тошко за подробното и онагледено със схема обяснение и анализ на инцидента. Това е най-смисленото нещо, написано досега във всички форуми по темата.
От написаното става ясно, че движението на влака по път 1 вместо по обичайния път 2 изисква влизане в Калояновец задължително в отклонение. Тази ситуация не е от вчера, така че още след Михайлово машинистите би трябвало да очакват влизане в отклонение в Калояновец, независимо от показанията на семафорите, които най-вероятно са били коректни.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1025
  • Рейтинг: 272
    • bgrail.info
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #448 -: 19 Юли 2014, 12:57:37 »
Малко объркващо съм се изказал за обичайния и необичайния път.
Обичаен се нарича десния по посока на движението. В случая влаковете в посока Стара Загора се движат по необичаен път, защото обичайния е прекъснат след Калояновец. За да се движат по обичаен път от Михайлово до Калояновец, трябва да минават по отклонение и в двете гари и това се прави само, ако има насрещен влак.
Никъде не се спомена май, че влакът благополучно е минал по отклонение в предишната гара.

Интересна е ситуацията и с моста над реката, за който се спомена. Той се намира точно след двете стрелки и влакът е минал по него буквално "на калъч".
« Последна редакция: 19 Юли 2014, 14:23:12 от bdz43r »

mntop

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 31
  • Рейтинг: 5
Re: Железопътни катастрофи и изцепки
« Отговор #449 -: 19 Юли 2014, 13:01:10 »
Бих допълнил ,че влак 8601 не е пуснат от гара Михайлово по път №2,защото по същият е преминал влак 8602,който беше с около 25 мин. закъснение.