Тълкувате нещата както дявола чете евангелието ми се струва... и то без да отчитате някои особености, които имат много голяма тежест.
На база фактите, които са известни, не може да се твърди нищо категорично и всичко е с вероятности за сега. А още от самото начало и до сега, най-вероятната версия е за грешка на локомотивната бригада. Единственият, който евентуално е видял сигналите, има голям интерес да твърди, че те не са били верни, така че неговите думи не можем да приемем за меродавни.
- Защо влакът се е движил по път 1 и е трябвало да влезе в отклонение на входните стрелки?Бързите влакове в посока Пловдив -> Бургас на Михайлово идват по път 2 (продължението на 8-ма линия) и обичайно продължават по него, за да не минават по две отклонения, защото в Стара Загора по път 1 може да се влезе само в товарния парк (гарата е разровена), а да се замине после за Змейово съвсем не може. Знаем, че Стара Загора - Зимница е прекъснато.
Но ако има насрещен влак, а в случая такъв е бил 8602, нашият влак минава по път 1 от Михайлово до Калояновец, а насрещния - по път 2. Затова в Калояновец няма как да не минем по отклонение, а то е на входните стрелки, не само защото на ръководител-движение така му е хрумнало, а и защото отклонението в изходните не работеше. А и няма особено значение, все си е отклонение.
- Може ли ръководител-движение да размисли и да пренареди маршрута от права в отклонение пред влака?Не, не може. Това е едно от първите неща, които по никакъв начин не бива да се случват и затова осигурителната инсталация, която там е от най-сигурния вид, не позволява подобни волности. Ако някой иска да промени маршрута, трябва да отмени съществуващия такъв, което води до затваряне на разрешителния сигнал и да изчака 3 мин, през които отменения маршрут стои заключен, в случай, че засилен със 100 км/ч влак е бил точно пред сигнала и не може да спре навреме. Магията може да стане с късане на пломби и т. н, което е равносилно на умишлено причиняване на катастрофа, което пък е по-абсурдно от версията за невнимание на машиниста.
- Може ли стрелката да е била за отклонение, а сигналите да са били за главен коловоз?Теоретично е възможно... може да се измисли някаква версия как да се получи. На практика вероятността е нищожна. Осигурителната техника е така измислена, че всякакви вероятни повреди да водят до по-забранително (защитно) състояние. Т. е. може стрелката да е за главния коловоз, а сигналите да са за отклонение, но обратното не се счита за възможно. Може входния сигнал да е за главен коловоз, а предупредителния за отклонение, но обратното - не. Естествено и това сигурно ще бъде проверено, но аз лично силно се съмнявам в подобно нещо.
- Има ли връзка случая от Айтос, даден за пример от Бърснаров?На Айтос станаха 3 случая за има-няма една седмица. Те обаче могат да послужат като пример за точно обратното: всичките са чисти човешки грешки. Случаи от подобен характер за последните дни имаше и на Церковски, и на Перник. И трите гари обаче са с временно изключена осигурителна техника и понеже за всичко се разчита на стрелочниците и няма никакви зависимости между стрелки и сигнали, скоростта в тези гари е ограничена до 25 км/ч. Виждаме, че без осигурителната техника, грешките се оказват почти ежедневие.
- АЛСАЛС системата е крайното звено на осигурителната техника между сигналите по пътя и влака. Иначе осигурителната техника гарантира точни и безопасни показания на сигналите, но не и че машинистът ще ги изпълни. Въпросният АЛС обаче беше зарязан скоро след първоначалните напъни за въвеждането му и бавно, но сигурно престана да се ползва реално, въпреки че на теория и на документи съществува и работи безпроблемно. Съществува и на гара Калояновец от поне 15 години, както и на смачкания локомотив от поне 20 години. Обаче, понеже не се ползва и никой не се оплаква от него, никой не го и поддържа. Ако до преди 3-4 години беше нормално един влак да стигне от София до Пловдив и обратно без проблеми с работещ АЛС, сега същото ще е съпроводено с около 20 екстрени спирания поради неадекватни реакции на АЛС или невалидна информация, подадена от пътното оборудване. След ремонта на пътя между Михайлово и Калояновец, и АЛС беше възстановен, макар и не особено адекватен. Последното не е учудващо, защото предполагам, че аз съм първият и може би единствен, който го е пробвал преди събитието с влак 8601, още преди 3 месеца, и то с инструктор от Пловдив в локомотива.
Едно от основните последствия от катастрофата е, че насирацията с АЛС излезе наяве и сега поне известно време всички ще си припомнят какво е това животно и има ли почва у нас.
Кой да предполага, че това видео ще стане толкова актуално само след няколко месеца:
https://www.youtube.com/watch?v=G1TBbDw36BkЩо се отнася до версията на машиниста, представена от Бръснаров, тя е може би третата различна негова версия, която взаимно се изключва с предишните и поражда още повече въпроси, на които няма отговор. А самата версия е доста... неубедителна.
По въпроса с бавните стрелки и бързото трасе, да тъпо е, но не може да се изкарва като пряка причина. Влакът все пак се е движил със 110 км/ч, каквато скорост има на половината ни главни линии. Не се е движил със 160.
И друго. Това не е първият случай влак да влезе с подобна скорост в отклонение, просто е първият с такъв резултат. За последните няколко години на гара Кунино два пъти бърз влак минава по отклонение на стрелка с 90 км/ч. И двата пъти бригадата вижда, че предупредителния и входния сигнал дават показания за отклонение, но по навик си мислели, че както най-често им се е случвало, отклонението ще е в изходните стрелки и в последния момент се усещат и задържат екстрено. Миналата година друг бърз влак мина през отклонение на гара Лакатник със 70 км/ч - колкото е скоростта по книжка-разписание. Само преди месец БВЗР "Янтра" мина без да спре през гара Бов при затворен изходен светофор - машинистът видял едно, помощникът друго и накрая и двамата не видели, че свети червено.
По време на моя скромен опит се е случвало обратното. След преминаване на ПС, което свети жълто, входния да го променят от вход в отклонения на зелено. Защо да не е възможно и обратното?
Това не го разбрах добре. Преминаване на ПС, което свети жълто значи, че входния е затворен, т. е. може да се отвори с всякакво показание. Ако пък е бил отворен за отклонение, но се е променил за главен коловоз, най-вероятно стрелките са били още отначало за главния, но поради повреда, входния е светнал с по-забранително показание. Също така при показание за отклонение, когато на входния трябва да светят две светлини, за да свети горната, се контролира първо дали свети долната, чиято липса ще промени показанието към по-висока скорост.
Иначе съвсем наскоро ми се случи предупредителният да свети зелено, а входния зад него в същия момент го виждам с две жълти, нооо... беше гара без осигурителна техника, където входния и предупредителния се управляват без никакви зависимости от стрелочника и скоростта е ограничена до 25 км/ч.